پیاده روی و دویدن, ورزش

آسیب های دویدن و انواع آن

آسیب-های-دویدن-مونوپی-Monoppy

درسته که هممون می‌دونیم ورزش کردن و فعال بودن هم به سلامت ما کمک می‌کنه، هم برای اینکه رو فرم بمونیم. اما ورزش کردن به اضافه‌ی همه‌ی تاثیرات مثبت اش می‌تونه باعث خیلی آسیب های جدی بشه. در واقع بحث آسیب دیدگی از هیچ رشته ورزشی به دور نیست و همیشه احتمال آسیب تو همه‌ رشته‌ها وجود داره؛ شما چه ورزشکار حرفه‌ایی باشید چه نباشید همیشه تو معرض آسیب هستید.

ورزش دو این روزا به یکی از محبوب ترین رشته ها برای تناسب اندام و فرم دهی به بدن تبدیل شده، در واقع بیشتر از 40 میلیون آمریکایی به طور منظم می‌دوند. اما اگه بدون پیش زمینه و آمادگی برید سراغ این رشته پر طرفدار که علاقه‌مندای خاص خودش هم داره، ممکنه صدمه های غیر قابل جبرانی ببینید.

فهرست مطالب

 به طور کلی آسیب هایی که موقع ورزش می‌بینیم چند تا دلیل دارن: اینکه به طور مرتب فعالیت ندارید یا قبل و بعد از ورزش به طور صحیح گرم و سرد نمی‌کنید. اما تخمین زده شده بیشترین آسیب در دویدن، اینه که 50 درصد دونده‌ها از فشار مکرر (1) تو مدت زمان طولانی آسیب می‌بینن.

آسیب های دویدن مونوپی Monoppi

حالا یعنی چی؟ بیاین تا تو این قسمت مونوپی درباره آسیب های دویدن بگیم و یاد بگیریم که چطوری باید ازشون جلوگیری کرد.

آسیب های ورزش دویدن که می‌بینیم بخشی‌اش در دراز مدت اتفاق می‌افته، یعنی مدت زیادی رو به یه نقطه اشتباه فشار وارد می‌کنن. گاهی هم به شکل پیچ خوردگی مچ یا پارگی عضلات، ناگهانی اتفاق می افتن. اینجا درباره‌ی شایع ترین آسیب های دویدن پیش میان صحبت میکنیم.

درد زانو

به دردی که تو ناحیه زانو برای دونده ها ایجاد میشه سندرم پتلوفمورال گفته میشه که به درد اطراف کاسه زانو مربوط میشه و تو ورزش‌هایی که دو و پرش زیاد دارن شایع تره. ضعف تو ناحیه لگن، دویدن تو سراشیبی، نداشتن بالانس عضلانی باعث فشار بیشتر تو این قسمت و آسیب در دویدن می‌شه.

درد زانو مونوپی Monoppy

این درد می‌تونه خفیف باشه و تو یه زانو یا هر دو احساس بشه یا از خفیف تا دردناک متغیر باشه و با نشستن طولانی مدت بدتر بشه و موقع بالا رفتن از پله یا ورزش بیشتر بشه. بنابراین سطح صاف برای دویدن و راه رفتن مناسب تره.

التهاب کف پا

کف پای ما یه لایه‌ی ضخیمی به اسم فاسیا وجود داره که موقع پیاده روی و دو به شکل فنر (8) عمل می‌کنه. افزایش سرعت دو فاسیا رو تحت فشار قرار میده و باعث میشه تحلیل بره و باعث ورم کف پا بشه.

آسیب های دویدن التهاب کف پا مونوپی Monoppy

گاهی اوقات حتی پارگی های کوچیکی هم اتفاق می‌افته که به صورت درد و سوزش خودش رو نشون میده و بهترین راه جلوگیری از این آسیب استفاده از کفش مناسب دویدنه.

تاندون آشیل

تاندونیت آشیل، تاندونیه که پاشنه‌ی پا رو به عضله‌ی ساق وصل می‌کنه و این عارضه خودش رو به شکل تورم همراه با درد تو این ناحیه نشون میده. از عوامل ایجاد کننده‌اش میشه به دویدن های طولانی مدت، سفتی عضلات ساق پا، کفش نامناسب و حتی صافی کف پا اشاره کرد که با رعایت این نکات میشه ازش جلوگیری کرد.

شین اسپلینت یا درد ناحیه ساق پا

شین اسپلینت در قسمت جلویی پا و اطراف استخوان درشت‌نی خودش رو نشون می‌ده و ممکنه زمانی که سرعت دویدن رو افزایش می‌دین یا روی سطوح سفت و شیب دار می‌دوید اتفاق بیفته. 

مقاله پیشنهادی: راهنمای جامع انواع دویدن

اما اگر رفع نشه منجر به شکستگی استرسی میشه؛ داشتن کفی مناسب و کفش از این آسیب های دویدن جلوگیری می‌کنه.

کشیدگی عضلانی

عضلات ساق و همسترینگ از مهمترین عضلات یک دونده هستند که اگر بیش از اندازه کشیده بشن ممکنه تاندون ها و تار‌های عضلانی پاره بشن. گرم نکردن قبل از تمرین و عدم انعطاف مناسب باعث ایجاد این آسیب در دویدن می‌شن.

کشیدگی عضلانی مونوپی Monoppy

سندروم باند ایلیوتیبیا (ITBS)

این سندروم که معمولا با باند IT  شناخته می‌شه یک بافت هم‌بند است که از قسمت خارجی ران تا زانو ادامه داره. و به ثبات زانو موقع دویدن و راه رفتن کمک می‌کنه. آسیب های دویدن زمانی اتفاق می‌افته که این باند به صورت مکرر به استخوان ساییده می‌شه و بین دونده ها هم بسیار شایعه.

مقاله پیشنهادی: کفش رانینگ: مقایسه کفش دوی تریل و شهری

ضعف عضلات شکم و لگن، ماهیچه های سرینی و ران در آسیب های دویدن تاثیر زیادی دارن.

پیچ خوردگی مچ پا

پیچ خوردگی از اتقاقات ناگهانیه که برای همه ممکنه پیش بیاد و زمانی اتفاق می‌افته که شما در قسمت خارجی مچ فرود بیاید و کشش رباط اتفاق بیفته. علائم پیچ خوردگی شامل محدود شدن دامنه حرکتی، درد، تورم و کبودی اشاره کرد که بسته به شدت آسیب با استراحت بهبود پیدا می‌کنه.

آسیب های دویدن پیچ خوردگی مچ پا مونوپی Monoppy

درد ناحیه پهلو

درد پهلو هنگام دویدن رو تقریبا همه از بچگی تجربه کردیم. این درد که از شکم به سمت طرفین کشیده میشه به خاطر اسپاسم عضله دیافراگمه. حفظ موقعیت مناسب بدن تو کاهش درد پهلو موثره.

درد پهلو هنگام دویدن از آسیب دویدن

تاول و سوختگی

مجدد اینو یادآوری کنم که پوشیدن کفش و جوراب مناسب چقدر از آسیب های دویدن جلوگیری می‌کنه. با سایش پوست با کفش و جوراب نامناسب، پوست پاره می‌شه و حباب هایی بین لایه ها به وجود میاد. و همینطور لباس های نامناسب هم باعث عرق سوز شدن و سایش پوست (0) می‌شه که با پوشیدن لباس نخی می‌تونید  ازش جلوگیری کنید.

آسیب های دویدن تاول و سوختگی مونوپی Monoppy

یه سری آسیب ها هم هستن که ممکنه شایع نباشن اما بهتره بدونیم.

  • رشد کردن ناخن در انگشت پا: تو این شرایط لبه ناخن داخل پوست رشد میکنه و باعث درد و احتمالا چرک کردن می‌شه.
  • بورسیت: بورس ها مایعاتی هستن زیر عضله ها و تاندون ها که به روان کردن مفاصل کمک می‌کنن و این کیسه ها موقع دویدن ممکنه باعث اصطکاک بشه واطراف مفاصل و تحریک کنه.
  • پارگی مینیسک: این پارگی باعث قفل شدن مفصل می‌شه و در واقع پارگی غضروف زانو هست .

خیلی از دونده ها ممکنه تو دوران تمرین شون آسیب های دویدن رو تجربه کرده باشن. ما تو تیم مونوپی تلاش می‌کنیم هر ورزشی رو به صورت اصولی و ایمنی اموزش بدیم تا هم فرهنگ سازی کرده باشیم، هم از ورزش حرفه ایی دور نباشیم. اگه دوست دارید اصول دویدن رو زیرنظر مربیان مجرب یادبگیرید، می‌تونید در کلاس آموزش دویدن همراه ما باشید.

امیدواریم این مقاله مجله مونوپی بهتون کمک کنه با شناخت این آسیب ها ازش جلوگیری کنید. خوشحال می‌شیم نظراتتون رو باهامون به اشتراک بذارید و اگر تجربه آسیب در دویدن دارید اینجا برامون بنویسید.

Monoppy

مدرسه مونوپی

مونوپی در مدرسه ورزشی خودش، از اساتید حرفه‌ای کمک گرفته و دویدن را در کنار انجام فعالیت‌های اجتماعی، به شکل استاندارد آموزش می‌دهد. اگر شما هم دوست دارید که در کنار تعاملات اجتماعی، در دوره‌های حرفه‌ای و اصولیِ دویدن شرکت کنید، برای اطلاعات بیشتر حتماً سری به مدرسه مونوپی بزنید.

Monoppy

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس های دویدن در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو در دویدن به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

Monoppy مونوپی

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد  لینک زیر بشید.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “آسیب های دویدن و انواع آن

  1. مرضیه میرزاخانی گفت:

    من دچار التهاب کف پا شدم
    کفشم برای دویدن مناسبه ولی حتما جورابمم عوض میکنم

  2. 9351355656 گفت:

    ممنون مقاله خوبی بودش

دیدگاهتان را بنویسید