پیاده روی و دویدن, ورزش

دویدن چقدر کالری می سوزاند

آشنایی با کالری سوزی دویدن

برای افرادی که به دنبال کاهش وزن یا افزایش سلامت و شادابی بدن هستن، دویدن بسیار مناسبه. چون نسبت به خیلی از رشته‌های ورزشی دیگه، به تجهیزات و هزینۀ کمتری نیازه و البته که میزان کالری سوزی دویدن هم بالاس.

طبق آخرین تحقیقات، به‌طور متوسط با هر 30 دقیقه دویدن بین 280 تا 520 کالری میسوزانیم. دویدن یکی از بهترین تمرین‌ها برای سوزاندن حجم زیادی از کالریه، چون در اون ماهیچه‌های زیادی درگیر میشن، به‌علاوه عضلات پایین تنه، عضلات شکم و بالاتنه هم فعالیت بالایی دارن.

فهرست مطالب

آشنایی با کالری سوزی دویدن

در موقع انتخاب فعالیت‌های ورزشی میزان مصرف کالری اهمیت زیادی داره. کالری مصرف شده برای ورزشکارهای حرفه‌ای، در تنظیم برنامه غذایی روزانه اثر می‌ذاره. در افرادی که قصد کاهش وزن یا رسیدن به تناسب اندام رو دارن، تعیین میزان کالری سوزی دویدن، برای انتخاب برنامه ورزشی مناسب اهمیت زیادی داره.

دویدن به نسبت سایر ورزش‌ها مانند پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، میزان مصرف کالری بالاتری داره. دویدن، سرعت ضربان قلب رو افزایش میده و تمامی عضلات بدن رو به حرکت در میاره. اگر چه میزان مصرف کالری در دویدن بالاس، اما برای کاهش وزن باید به میزان کالری دریافتی در مقابل کالری مصرفی توجه کنیم.

میزان کالری سوزی دویدن

دویدن یکی از بهترین تمرین‌های کالری سوزیه. به‌طوری که در هر 30 دقیقه بین 280 تا 520 کالری سوخته میشه. دویدن موجب میشه تا در حالی که عضلات حرکت دارند، قلب خون بیشتری پمپاژ کرده، ریه‌ها بیشتر کار کنن و انرژی زیادی در بدن مصرف بشه. همه این عوامل موجب میشن تا کالری بیشتری بسوزونیم.

میزان کالری سوزی دویدن

مقدار مصرف کالری در دویدن براساس نوع آن

باید توجه کنیم که عوامل زیادی بر روی مصرف کالری تاثیر می‌ذارن. انواع دویدن بر روی میزان کالری سوزی اثر دارن. به‌عنوان مثال در دویدن با سرعت بالا به مدت 30 دقیقه به‌طور طبیعی کالری بیشتری نسبت به آهسته دویدن میسوزونیم، چون بدن به تلاش بیشتری نیاز داره.

همینطوری، دویدن روی شیب میزان مصرف کالری رو به شکل چشمگیری افزایش میده. در کنار نوع دویدن، شرایط بدنی هر فردی بر میزان مصرف کالری تاثیر می‌ذاره. بنابراین حتی اگه دو نفر با تناسب بدنی متفاوت به‌طور مشابه تمرینی رو انجام دهند در پایان فعالیت، میزان کالری سوزی دویدن اونها با هم فرق داره.

چالش دونده شو!

این چالش به مدت 7 هفته با یک برنامه منظم در سراسر ایران برگزار خواهد شد. اهداف این چالش:

  • افزایش آگاهی نسبت به ورزش و دویدن
  • روتین شدن دویدن در زندگی
  • آشنایی با انواع دویدن و تمرینات مقاومتی 
  • عضله سازی
  • پیدا کردن افراد هم هدف با خودمون
  • آمادگی برای شرکت در مسابقات پیش رو

عوامل موثر بر میزان کالری سوزی دویدن

برای محاسبه میزان کالری مصرف شده در موقع دویدن در افراد مختلف باید به عوامل مختلفی توجه کنیم. علاوه‌بر نوع دویدن که تاثیر زیادی بر میزان کالری مصرف شده داره، دو عامل کلیدی زیر نیز موثرن:

  1.وزن

در هنگام دویدن اگه وزن بالاتری داشته باشین، کالری بیشتری مصرف میشه. در واقع میزان انرژیی که هر فرد برای انجام فعالیت‌های ورزشی صرف میکنه، مقدار کالری سوزی رو تعیین میکنه. این میزان انرژی در افرادی با وزن بالاتر، از افراد سبک وزن بیشتره.

 2.سطح تناسب بدن

اگه تناسب بدنی بهتری داشته باشین و به‌طور منظم ورزش کنین، با یک سطح مشخص از تلاش، کالری کمتری از فردی می‌سوزونین که به‌طور پیوسته ورزش نمی‌کنه. در حقیقت افرادی که ورزش نمی‌کنن و آمادگی بدنی مناسبی ندارن، در هنگام دویدن میزان کالری بیشتری مصرف میکنن. البته به مرور زمان با افزایش قدرت بدنی، از دست دادن چربی اضافه و افزایش حجم عضلات، میزان مصرف کالری در یک تمرین ورزشی دو کم میشه. 

میزان کالری سوزی دویدن بر اساس وزن

همونطور که گفتیم، سرعت دویدن، شیب مسیر، سطح تناسب اندام و… بر روی میزان کالری مصرفی در یک برنامه تمرینی دویدن اثر می‌ذارن. اما به‌طور متوسط در هر 1.5 کیلومتر در حدود 100 کالری می‌سوزونیم. براساس وزن افراد، میزان کالری مصرفی در دویدن به شکل زیر تعیین می‌شه:

  1. انسانی با 63 کیلوگرم وزن در هر دقیقه دویدن 13.2 کالری میسوزونه؛
  2. فردی با 72 کیلوگرم وزن در دقیقه در حدود 15.2 کالری میسوزونه؛
  3. و…

در حال حاضر ابزارها و نرم‌افزارهای بسیاری وجود دارن که میزان کالری سوزی دویدن رو برحسب وزن و نوع مسیر محاسبه می‌کنن.

عوامل موثر بر میزان کالری سوزی دویدن

چند نکته مهم برای کالری سوزی دویدن

دویدن یکی از بهترین ورزش‌ها برای سلامت عمومی بدنه. اما اگه قصد دارین ورزش دویدن رو برای کاهش وزن، تناسب اندام و بهبود سلامت بدنی انجام بدین باید به نکات متعددی توجه کنین:

 1.انتخاب کفش دویدن

اگه بدون کفش مناسب بدویم، به عضلات پا، مهره‌های کمر و ستون فقرات آسیب جدی وارد میشه. از همین‌رو انتخاب کفش مناسب دویدن در این ورزش از اهمیت زیادی برخورداره. کفش ورزشی مناسب برای دو باید انعطاف‌پذیر بوده، دوام بالایی داشته باشه و به خوبی فشار زمین به پا رو کاهش بده.
سبک وزن بودن کفش، امکان کاهش ضربه به کف پا و بالشتک‌های مناسب برای کاهش آسیب به عضلات کف و مچ پا از ویژگی‌های مهم در کفش مخصوص دویدنه که بر روی میزان کالری سوزی نیز اثر می‌ذاره.

 2.انتخاب برنامه ورزشی مناسب برای کالری سوزی دویدن

بعد از تهیه البسه مناسب در کنار کفش دو، باید مسیر مناسب دویدن رو با توجه به توانایی بدنی و وزن خود انتخاب کنین. اگه در شروع کار فشار زیادی به بدن وارد کنین، احتمال آسیب‌دیدگی یا گرفتگی شدید در عضلات وجود داره. قبل از شروع کالری سوزی دویدن، با یک مربی یا مشاور ورزشی صحبت کنین.

 3. انجام تمرین‌های کششی و گرم کردن بدن

برای اینکه به بیشترین میزان کالری سوزی دویدن دست پیدا کنین و میزان آسیب‌دیگی رو در عضلات و رباط‌های پا کاهش بدین، باید به درستی بدن رو گرم کنین و سپس به دویدن سریع بپردازین. تمرین‌های کششی به عضلات پا کمک می‌کنن تا تحمل فشار شدید در دویدن رو داشته باشین. همچنین بعد از پایان تمرین دو، حتما ریکاوری و ریلکس کردن بدن رو انجام بدین تا دچار گرفتگی عضلات نشین.

سخن پایانی

برای بسیاری از افراد سواله که با ورزش دویدن چقدر کالری میسوزونن. این سوال مهمیه چون میزان کالری سوزی دویدن بر روی تناسب اندام، کاهش وزن و بهبود سلامت تاثیر زیادی داره. برای تمرین اصولی در ورزش دویدن، باید به تهیه البسه و کفش مناسب بپردازیم و با برنامه ورزشی مشخصی تمرین کنیم تا به نتیجه مناسب برسیم.

سفر و گردشگری

اگه دوست دارید همراه مونوپی مهارت‌های طبیعت‌‌گردی رو آموزش ببینید، دور دنیا سفر کنید، سفرهای ورزشی آبی تجربه کنید و… حتما از طریق لینک زیر سری به قسمت سفر و گردشگری مونوپی بزنید.

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری، دویدن، کوهنوردی و توسعه فردی را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد لینک زیر بشید.

دیدگاهتان را بنویسید