پیاده روی و دویدن, ورزش

انتخاب لباس مناسب دویدن

انتخاب لباس مناسب دویدن مونوپی Monoppy

انتخاب لباس مناسب دویدن از نکته‌های مهمی است که قبل از شروع این ورزش باید به آن توجه داشت. شاید این موضوع از نظر افراد تازه‌کار آن‌قدرها هم مهم نباشد اما وقتی زمان طولانی‌تری را مشغول این ورزش باشید، تازه متوجه اهمیت کفش و لباس مناسب دویدن می‌شوید.

در این مطلب از مجله مونوپی قصد داریم با شما درباره انتخاب لباس مناسب دویدن و ویژگی‌های مهم آن‌ صحبت کنیم. اگر دوست دارید در کنار لذت دویدن، از آسیب‌ها و عوارض مختلف در امان بمانید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فهرست مطالب

لباس مناسب دویدن، شامل چه چیزهایی است؟

مثل هر ورزش دیگری، دویدن هم نیاز به لباس مناسب دارد. به‌جز کفش مخصوص که همراه همیشگی دونده‌هاست، ۴ عضو مهم دیگر هم در این خانواده وجود دارد. در مورد ویژگی‌های این لباس‌ها، در ادامه‌ی مقاله حتماً صحبت می‌کنیم، اما فعلاً بیایید تا با اعضای این خانواده آشنا شویم.

لباس مناسب دویدن مونوپی Monoppy

جوراب

پا، مهم‌ترین قسمت از بدن ما است که در دویدن، بیشترین فشار را تحمل می‌کند. یک جوراب ورزشی مناسب، بعد از کفش مناسب دویدن، دومین چیزی است که با پا در ارتباط است. الیاف (0) جوراب‌های ورزشی با جوراب‌های معمولی فرق دارد و از پاهای شما در برابر تاول و زخم مراقبت می‌کند.

بلندی یا کوتاه بودن ساق جوراب، دلخواه است و هرکسی بر اساس عادت یا سلیقه می‌تواند آن را انتخاب کند. اما معمولاً در تابستان‌ها از جوراب‌های مچی و ساق کوتاه و در زمستان هم از جوراب‌های بلند استفاده می‌شود.

شلوار یا شلوارک

شلوارک مونوپی Monoppy

عضو دیگر از لباسِ مناسب دویدن، شلوار یا شلوارک‌های ورزشی هستند. البته شلوارک‌ها به دلیل آزاد بودن پا، وزن کمتر، خنک‌ نگه‌داشتن پاها، گردش هوای بهتر و دامنه‌ی حرکت بیشتر، گزینه‌ی بهتری هستند. اما مواردی مثل عرف، علاقه شخصی و آب‌وهوا می‌تواند در تغییر این انتخاب، تأثیر داشته باشد.

یک روش هوشمندانه دیگر هم استفاده از ساق یا لگ‌های نازک ورزشی در زیر شلوارک است. شاید این ترفند به‌راحتیِ پوشیدن شلوارک نباشد، اما حداقل برای دونده‌ها، گزینه‌ی بهتر و راحت‌تری نسبت به شلوارهای گشاد است.

تیشرت یا پیراهن

پیراهن مونوپی Monoppy

در انتخاب این عضو تنوع زیادی وجود دارد، به‌ویژه برای مردان!

از بالاپوش‌های بدون آستین گرفته تا پیراهن‌های آستین‌دار مخصوص، همگی گزینه‌های خوبی هستند. اما به خاطر داشته باشید که انتخاب شما هر چه که بود، باید دارای الیاف باکیفیت و ضخامت متناسب با فصل باشد.

کلاه

یک کلاه استاندارد، باید کاملاً سایز سر باشد و جریان هوا هم به‌خوبی در الیاف آن گردش کند. پره‌ کلاه هم بهتر است که اندازه‌ی مناسبی داشته باشد. نه زیاد بلند و نه خیلی کوتاه.

نیم‌تنه یا سوتین ورزشی

اگر به‌عنوان یک خانم تصمیم گرفته‌اید که دویدن را حرفه‌ای دنبال کنید، پس در انتخاب نیم‌تنه مناسب، دقت داشته باشید. اگر به این موضوع توجه نکنید، پرش‌های طولانی‌مدت می‌تواند باعث افتادگی سینه شود.

ویژگی لباس مناسب دویدن

لباس مناسب دویدن نسبت به لباس‌های معمولی باید دارای یک‌سری ویژگی خاص باشد. البته این ویژگی‌ها عجیب نیستند، اما دارای مزیت‌هایی‌اند که باعث تمایز و محبوبیت آنها  می‌شود.

از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ضد رطوبت

جنس لباس باید طوری باشد که بعد از عرق کردن (0) یا خیس شدن، سریع خشک شود. لباس مناسب دویدن معمولاً از الیاف پنبه، پلی‌استر و نایلون، با تکنولوژی پیشرفته ساخته می‌شود

سایز مناسب

موقع دویدن، هیچ‌چیز آزاردهنده‌تر از وَر رفتن با لباس نیست. بهتر است لباس شما دارای سایز مناسب باشد. نه بزرگ‌تر که گشادی و چرخیدن آن اذیت کند و نه آن‌قدر چسبان و تنگ که باعث ساییدگی و ناراحتی شود، مخصوصاً در شلوار و شلوارک.

الیاف با کیفیت

لباس مناسب دویدن باید سبک و لطیف باشد. اگر زمان زیادی در فضای باز می‌دوید، این مورد اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کند؛ چون باید از بدن شما در برابر آفتاب، باران، گرما و سرما محافظت کند.

کشسانی و دامنه حرکت خوب

اهمیت این مورد را فقط زمانی درک می‌کنید که مدتی مشغول به دویدن باشید. اگر لباس شما دامنه حرکت یا کشسانیِ مناسبی نداشته باشد، بی‌دلیل انرژی شما هدر می‌رود و خیلی زود از دویدن خسته می‌شوید

تهویه کافی

گردش هوا در لباس ورزشی، اهمیت زیادی دارد، چون از اصطکاک و ایجاد زخم براثر عرق کردن، جلوگیری می‌کند. در ضمن تهویه‌ی کافی به حفظ دمای بدن هم کمک می‌کند.

راحتی و دوخت محکم

موقع خرید لباس مناسب دویدن، حتماً راحت بودن آن را درنظر بگیرید. چون بعضی از لباس‌ها، دوخت نامناسب، درزهای زبر و برش‌های بدی دارند که بسیار آزاردهنده است.

در فصل‌های مختلف چه لباسی بپوشیم؟

لباس مناسب فصل گرم مونوپی Monoppy

در فصل‌های گرم سال که بیشتر علاقه داریم در محیط باز شروع به دویدن کنیم، لباس‌های خنک، سبک و عموماً باز، بیشتر استفاده می‌شوند. شاید انتخاب یک شلوارک با یک تیشرت و جوراب کوتاه، گزینه‌ی خوبی باشد. اگر هم به‌خاطر عرف مجبور به پوشیدن لباس پوشیده‌تری هستید، از ساق‌ یا لگ‌های ورزشی استفاده کنید

موقع دویدن در روزهای گرم، استفاده از کلاه و ضدآفتاب را فراموش نکنید.

لباس مناسب فصل سرد مونوپی Monoppy

در فصل زمستان هم بهترین گزینه استفاده از لگ‌های ورزشی (2) با الیاف مناسب است. در قسمت بالاتنه هم می‌توانید از پیراهن‌های ورزشی آستین‌دار و هودی استفاده کنید.

بعد از کمی دویدن، دمای بدن بیشتر می‌شود، پس حواستان باشد که بیش از اندازه لباس نپوشید تا دویدن را برای شما سخت نکند.

در این مقاله از مونوپی با لباس مناسب دویدن آشنا شدید و در مورد ویژگی‌ها و انواع لباس دویدن با هم صحبت کردیم.

انتخاب درست و استاندارد این لباس‌ها باعث می‌شود که از عوارض احتمالی جلوگیری کنیم و سلامت بدن خودمان را حفظ کنیم. اهمیت این موضوع خیلی بیشتر از یک تأکید ساده است؛ اما اگر کمی در این باره تحقیق کنید، شاید خرید لباس مناسب دویدن را جدی‌تر بگیرید.

 

Monoppy

مدرسه مونوپی

ما در مدرسه مونوپی سعی می‌کنیم که دویدن اصولی را در کنار فعالیت‌های اجتماعی و گروهی، تجربه کنیم و از روابط دوستانه در کنار این ورزش لذت ببریم. اگر شما هم تمایل دارید در جمع دونده‌های مونوپی حضور داشته باشید، حتماً سری به مدرسه مونوپی بزنید.

Monoppy

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس های دویدن در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو در دویدن به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

Monoppy مونوپی

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد  لینک زیر بشید.

منبع مقاله:

نوشته های مشابه

6 دیدگاه در “انتخاب لباس مناسب دویدن

  1. مرضیه میرزاخانی گفت:

    من برای تابستان لباس های خوبی برای دویدن داشتم .حالا کم کم باید به فکر لباس مناسب برای زمستون باشم

  2. فریبا گفت:

    مطلب بسیار کامل و مفیدی بود
    مرسی مونوپی👌🙏😍

  3. Yasmin گفت:

    کاش چند تا از اسپانسر های هفته های آینده از برند های لباس های ورزشی با کیفیت ایرانی باشن.👌🏻😍

  4. نوا گفت:

    به نظرم خود لباس مناسب دویدن پوشیدن، انگیزه برای دویدن رو بیشتر میکنه و لباس رو که میپوشی انگار نصف راهو انجام دادی 👍👍

  5. فاطمه گفت:

    حوله هم همراهتون باشه که این روزای گرم صورتتان رو هنگام دو خشک کنید

دیدگاهتان را بنویسید