پیاده روی و دویدن

بهترین سطح دویدن از نظر حرفه‌ای‌ها

بهترین سطح دویدن

وقتی دارین برای مسابقه دو تمرین می‌کنین یا دویدن رو به عنوان ورزش و فعالیت بدنی منظم‌تون انجام می‌دین، باید روی سطوحی بدوئین که کمترین ضربه رو به بدن شما وارد کنه.

بعضی دونده‌ها به مسیرهای استانداردی از جنس چمن یا شن دسترسی دارن، اما خیلی از ما باید سطح دویدن رو بین دو گزینه آسفالت یا بتن انتخاب کنیم. اگه سؤال دارین که آسفالت برای دویدن بهتره یا بتن، جای درستی اومده‌ین. در این مطلب مجله مونوپی از قول مربی‌های باسابقه دنیا توضیح می‌دیم که کدوم سطح برای دویدن بهتره، هرکدوم با چه آسیب‌های احتمالی‌ای همراهه و چه نوع کفشی بپوشین تا روی آسفالت با بتن راحت‌تر و سالم‌تر بدوئین.

فهرست مطالب

انواع سطوح برای دویدن

 می‌دونیم که سطوح مختلفی برای دویدن وجود داره. پَت کانلی (Pat Connelly)  که تا امروز مربی بیشتر از سی هزار نفر از فینشرهای ماراتن لس آنجلس بوده، این سطوح رو به ترتیب اولویت و بهترین نتایج روی بدن دونده این‌جوری دسته‌بندی می‌کنه: چمن، پیست تارتان، خاک یا شن صاف، آسفالت و در نهایت بتن.

کانلی می‌گه اگه دارین برای ماراتن یا یه مسابقه دیگه به طور فشرده تمرین می‌کنین، باید حتما روی یه سطح صاف و یکنواخت بدوئین تا کمترین فشار به مچ پا، زانو، باسن و پایین کمرتون وارد بشه و عملکرد خوبی داشته باشین.

اگه قراره در مسیرهای  آسفالته جاده مسابقه بدین، در طول تمرین و مسابقه در بخش میانی مسیر که یکنواخت‌تره و انحنای کمتری داره بمونین. یادتون نره که آسفالت فقط وقتی بهتر از بتنه که سطح صاف باشه، نه شیب‌دار. دویدن روی آسفالت شیب‌دار خطر جراحت یا تاول رو به همراه داره و کفش‌هاتون رو زودتر فرسوده می‌کنه.

دونده حرفه ای

آسفالت یا بتن؟ مسئله این است

حالا بریم سراغ پاسخ‌های تونی تروکولی (Tony Troccoli) که به کوچ تونی معروفه و سایتی به همین نام داره. تونی بیشتر از ۲۵ ساله که کار آموزش و مربیگری رو در رشته‌های دو، شنا، دوچرخه‌سواری و سه‌گانه انجام می‌ده.

تونی می‌گه چون سطح بتنی سخت‌تر از آسفالته، جذب ضربه کمتری داره. اما معنیش این نیست که دویدن روی سطح بتنی مستقیماً به شما آسیب می‌رسونه. فقط می‌شه گفت دویدن روی آسفالت ضربه کمتری به پای شما وارد می‌کنه.

البته نباید فراموش کنین که وقتی روی آسفالت جاده می دوئین، معمولاً دویدن رو به شکل خمیده یا سازگار با شکل منحنی جاده انجام می‌دین که احتمال آسیب به مچ پا رو بالا می‌بره، مگر اینکه در بخش وسطی جاده یا روی مسیر آسفالت دوچرخه‌سواری بدوئین.

پس نمی‌شه گفت لزوماً دویدن روی آسفالت بهتر از بتنه یا یکی بیشتر از اون یکی بهتون صدمه می‌زنه. نکته اصلی اینه که چطور می‌دوئین؛ فرود اومدن روی پاشنه‌ها در موقع دویدن باید کاملا یکنواخت و بدون توقف اضافه باشه. یعنی پاشنه هاتون باید به زمین بخوره تا ضربه رو جذب کنه، اما بعد با یه حرکت ثابت و شناور، رو به جلو برین.

اگه از اون دسته دونده‌هایی هستین که بعد از فرود روی پاشنه تقریباً متوقف می‌شن، باید بدونین که دویدن روی بتن به شما آسیب‌های بیشتری می‌رسونه، چون خبری از جذب ضربه‌های زیادی که به این سطح وارد می‌شه، نیست. پس دویدن روی آسفالت برای شما بهتره.

البته نکته مهم‌تر اینه که روی دویدنتون کار کنین و تعداد ضربات پا به زمین رو کاهش بدین.

آیا کفش مناسب دویدن روی آسفالت و بتن با هم فرق دارد؟

خیلی از دونده‌ها به محض اینکه صحبت از جذب ضربه می‌شه به فکر خرید کفش دویدن با بالشتک بزرگ‌تر می‌افتن. ولی تونی معتقده که میزان جذب ضربه در همه کفش‌ها یکسانه و بالشتک عملکردی به جز کنترل حرکت و ثبات پا نداره.در واقع بزرگ‌ترین بالشتک کفش دویدن برای افرادی با قوس شدید کف پا طراحی می‌شه که حدود 5 درصد کل جمعیت رو تشکیل می‌دن.

حجم بالشتک کفش دویدن شما به سطحی که روش می‌دوئین ربطی نداره بلکه به بیومکانیک دویدن شما مربوطه می‌شه. پس دویدن روی آسفالت یا بتن به کفش دویدن خاصی نیاز نداره. فقط برای تریل رانینگ، یعنی دویدن در مسیرهای طبیعی و غیر قابل پیش‌بینی بهتره بخش زیره میانی کفش دویدن شما کمی بیشتر و قوی‌تر باشه.

تنها نکته درمورد طراحی کفش اینه که اگه معمولا موقع دویدن با وسط پا فرود می‌آین یا به اصطلاح Midfoot striker  هستین و می‌خواین کفشتون کمی ضربه‌گیرتر باشه، کفشی بخرین که موادش در بخش زیره میانی (Mid-sole) کمی متراکم‌تر و بیشتر باشه تا وقتی با وسط پا به سطح بتنی ضربه می‌زنین، کفشتون این ضربه‌ها رو بیشتر جذب کنه.

بهترین سطح دویدن و هزار و یک نکته دیگر

دویدن روی آسفالت به دلیل نرم بودن و جذب ضربه‌‌های بیشتر، به دونده‌هایی توصیه می‌شه که معمولاً روی بخش میانی پا فرود می‌آن. به طور کلی سطح صاف و یکنواخت برای تمرین دو مناسب‌تر از سطح منحنیه و اهمیت جنس و سختی سطح رو باید در ترکیب با فرم درست دویدن درک کرد. البته یه راهکار مناسب هم ترکیب سطوح مختلف در برنامه دویدنه.

اگه می‌خواین هرروز هزار و یک نکته مهم و اصولی درمورد دویدن یاد بگیرین، به صفحه مدرسه مونوپی سری بزنین و کلاس‌های آموزش دویدن رو بررسی کنین. مربی‌های حرفه‌ای و باسابقه ما اصول صحیح دویدن رو به شما آموزش می‌دن و بهترین راهکارهای دویدن سالم و بی‌درد رو از سطح مناسب تا تکنیک‌ها و فرم درست باهاتون تمرین می‌کنن.

سفر و گردشگری

اگه دوست دارید همراه مونوپی مهارت‌های طبیعت‌‌گردی رو آموزش ببینید، دور دنیا سفر کنید، سفرهای ورزشی آبی تجربه کنید و… حتما از طریق لینک زیر سری به قسمت سفر و گردشگری مونوپی بزنید.

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری، دویدن، کوهنوردی و توسعه فردی را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد لینک زیر بشید.

منابع مقاله:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید