کوهنوردی, ورزش

خطرات کوهنوردی | 6 ریسکی که ممکنه باعث مرگ بشن!

خطرات کوهنوردی 6 خطری که ممکنه باعث مرگ بشن

کوهنوردی به همون اندازه که دل‌نشینه، به همون اندازه هم خطرناکه و ممکنه با تموم زیبا‌یی‌هاش جونت رو بگیره. برای این که بتونی از این خطرات مهلک در امان بمونی، بهتره که باهاشون آشنایی داشته باشی. این جوری، می‌تونی موقع اتفاق افتاد‌ن‌شون آماده‌تر باشی. پس تا انتهای این مقاله مجله مونوپی بمون تا شاید روزی بتونی زندگیت‌ رو نجات بدی و یاد بگیری توی موقعیت‌های مختلف چیکار کنی!

فهرست مطالب

مهمترین خطرات کوهنوردی

خطرات کوهنوردی بسیار زیادی وجود داره، چون به‌طور کلی این ورزش در دسته ورزش‌های خطرناک قرار می‌گیره. پس برای آماده شدن برای صعود به قله، حسابی حواس‌تون باشه. بعضی از بزرگ‌ترین خطرهای کوهنوردی عبارتند از:

  • افتادن از ارتفاع (Falling)
  • بهمن (Avalanche)
  • تغییرات آب‌وهوا
  • تب قله (summit fever)
  • زیادی در آفتاب یا سرما بودن
  • ریزش سنگ (Rockfall)

مقاله پیشنهادی: چیدمان کوله پشتی کوهنوردی | دسترسی سریع به وسایل

برای این که بتونید یک کوهنورد حرفه‌ای بشید، باید با خطرات مهلک کوهنوردی آشنا بشید و سعی کنید شناخت خوبی نسبت به راهکار جلوگیری و درمان داشته باشید. بعضی از ریسک‌هایی که بهش اشاره کردیم، مثل افتادن از ارتفاع، تقریبا می‌تونن هر زمانی توی کوهنوردی اتفاق بیوفتن.

اما بعضی دیگه از خطراتی که اشاره کردیم، مثل ارتفاع‌زدگی وقت‌هایی اتفاق می‌افتن که سعی دارید فشار زیادی به خودتون بیارید و به اصطلاح محدودیت‌هاتون رو جابه‌جا کنید.

افتادن از ارتفاع (Falling)

افتادن از ارتفاع از خطرات کوهنوردی

اولین مورد در خطرات کوهنوردی یک جورایی جزو اساسی‌ترین ترس‌های انسان هم محسوب می‌شه، افتادن از ارتفاع. پرت شدن حتی از ارتفاع کمی حدود سه متر، ممکنه یه آسیب جبران ناپذیر به بدن‌تون وارد کنه. کوهنوردی معمولا با ابزارهایی همراه میشه که امنیت‌تون رو بالا ببره، اما همیشه حواس‌‌تون به افتادن از کوه باشه.

مقاله پیشنهادی: جلوگیری از حوادث با قانون ساعت 14 در کوهنوردی

چطوری نیفتیم؟ ظرفیت قوی ذهنی، شناخت محدودیت‌های بدن‌تون و بلد بودن مسیر، از مهم‌ترین فاکتورهای نیوفتن در کوه هستن.

بهمن (Avalanches)

بهمن، سرازیر شدن میزان زیادی برف در ارتفاعاته که معمولا سرعت‌شون به 160 کیلومتر در ساعت هم میرسه. این مورد از خطرات کوهنوردی رو توی فیلم‌ها زیاد میشه دید، اما حواس‌تون رو جمع کنید.

ریزش سنگ (Rockfall)

توی کوه ممکنه یک سری سنگ ریزش کنن و برات خطرساز بشن. حتی یک سنگ کوچیک هم اگه به بدن‌تون برخورد کنه ممکنه استخوان‌تون رو بشکنه.

مقاله پیشنهادی: خستگی در کوهنوردی | از دلایل تا راهکارهای عملی

چطوری از ریزش سنگ دوری کنیم؟ لباس‌های مناسبی مانند کلاه ایمنی بپوشید، همچنین حواس‌تون به موارد زیر هم باشه:

  • مناطقی که بیشتر از 40 درجه شیب داره
  • مناطق پرتردد
  • تغییر فصول
  • صخره‌هایی که امکان ریزش دارن

تغییرات‌ آب‌وهوا از خطرات کوهنوردی

خطر سوم در لیست امروز، تغییرات آب‌وهوایی است که باید به‌شدت جدی گرفته بشه. تغییرات ناگهانی هوا به طوفان باعث میشه تا نتونید طبق برنامه‌ریزی‌تون از کوه بالا برید. این تغییرات می‌تونه شما رو در معرض بعضی از بیماری‌ها مثل هیپوترمی قرار بده.

چطوری از تغییرات ناگهانی آب‌وهوای دوری کنیم؟ برنامه‌ریزی خوب و همراه داشتن تجهیزات ضروری کوهنوردی می‌تونه به شما تا حدودی در کنترل این شرایط کمک کنه. 

تب قله (Summit fever)

تب قله از خطرات کوهنوردی

تب قله یک خطرات کوهنوردیه که در درون انسانه، تصور کن که تا قله فاصله زیادی نمونده، اما هوا طوفانیه و تو باید استراحت کنی چون راه زیادی اومدی. چیکار می‌کنی؟ تب قله یعنی درگیر شدن انسان با هدف صعود کردن به قله.

چطوری از تب قله دوری کنیم؟ دیسیپلین خوب شخصی و کار کردن روی نفس‌تون برای بالا رفتن از کوه خیلی مهم است. 

زیادی در آفتاب یا سرما بودن

یکی دیگر از خطرات کوهنوردی این است که زیادی در معرض نور خورشید یا سرما باشید. بودن توی شرایط بد آب‌وهوایی برای مدت طولانی باعث میشه تا کارایی بدن‌تون کم بشه و نتونید درست فکر کنید.

مقاله پیشنهادی: خستگی در کوهنوردی | از دلایل تا راهکارهای عملی

چطوری توان ذهن و بدن‌مون رو بالا نگه داریم؟ دوباره برای این خطر هم باید به‌شدت برنامه‌ریزی خوبی داشته باشید و سعی کنید لباس کوهنوردی مطابق با سیستم پوشش لایه ای در کوهنوردی استفاده کنید.

اگه می‌خواید توی این حوزه نکات مهمی یاد بگیرید، می‌تونید توی کارگاه عملی کوهنوردی برای مبتدی‌ها شرکت کنید.

برای بالا رفتن از کوه و گرفتن اون احساس موفقیت فوق‌العاده، باید خطراتی که سر راهتون هست رو بپذیرید و خودتون رو براشون آماده کنید. بالا رفتن از کوه شاید با خطرهایی مثل ارتفاع‌زدگی، بهمن، هیپوترمی و… همراه بشه. اما با شرکت در دوره‌های آموزشی کوهنوردی می‌تونید؛ اصول کوهنوردی، گام برداری، دست به سنگ و… یاد بگیرید تا آمادگی بیشتری در مواجهه با این شرایط داشته باشید و از طرف دیگه با قبول کردن این خطراته که می‌تونید یکی از بهترین تجربه‌های زندگی‌تون رو داشته باشید.

ممنون که تا اینجا با مونوپی همراه بودید. ابنجا برامون بنویسید که تا حالا با کدوم یکی از این خطرات روبه‌رو شدید و راهکارتون پی بوده؟

Monoppy

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری، دویدن و کوهنوردی را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

Monoppy

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

Monoppy مونوپی

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد  لینک زیر بشید.

منابع مقاله:

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “خطرات کوهنوردی | 6 ریسکی که ممکنه باعث مرگ بشن!

  1. Dena Milani گفت:

    وقتی داشتم قسمت ریزش سنگ رو میخوندم یادم افتاد چقد قله کمال میتونست خطرناک باشه اگه رفتم بعد این باید بیشتر مراقبت کنم
    تب قله هم خیلی جالب بود قبلا نمیدونستم

دیدگاهتان را بنویسید