کوهنوردی, ورزش

لباس مناسب کوهنوردی: مقایسه لباس کوهنوردی در فصل زمستان و تابستان

لباس مناسب کوهنوردی مقایسه لباس کوهنوردی در زمستان و تابستان

وقتی به دل کوه می‌زنید کلی شرایط مختلف آب‌ و هوایی رو تجربه می‌کنید. یعنی ممکنه در شروع کوهنوردی از گرمای زیاد کلافه بشید اما هر چی بالاتر برید و به ارتفاعات نزدیک‌تر بشید هوا سردتر بشه. برای این‌جور مواقع باید لباس مناسب کوهنوردی بپوشید؛ لباسی که چندلایه داره. اگر در مورد لایه های لباس کوهنوری اطلاع ندارید، نگران نباشید؛ چون توی این مقاله از مجله مونوپی ما بهتون یاد می‌دیم که چطور بهترین لباس مناسب یک کوهنوردی رو تشخیص بدید.

فهرست مطالب

انتخاب لباس مناسب کوهنوردی براساس لایه‌ های مختلف

اولین مورد لازم برای رفتن به کوه، انتخاب لباس مناسب کوهنوردیه. درسته که لباس رو باید براساس فصل و شرایط محیط انتخاب کرد، اما همه کوهنوردهای حرفه‌ای تکنیکی بلد هستند که براساس اون لباس مناسب رو پیدا می‌کنن و این تکنیک، سیستم پوشش لایه‌‌ایه!

دونستن این‌که کدوم لایه در کوهنوردی بیشتر به‌دردتون می‌خوره باعث می‌شه که با توجه به وزن و حجم‌تون بهترین لباس رو داشته باشید و تازه دما و حرارت بدنتون هم حفظ بشه. سیستم پوشش لایه‌ای کمک می‌کنه تا در صورت گرم یا سرد شدن هوا بتونید لایه‌ها رو زیاد یا کم کنید.  

مقاله پیشنهادی: ریکاوری بدن بعد از کوهنوردی: چگونه بعد از کوهنوردی احساس خستگی نکنیم؟

سیستم پوشش لایه ‌ای از سه تا بخش تشکیل می‌شه که شامل این موارد هستن:

لایه پایه (Base layer)

لباس بیس کوهنوردی لباس مناسب کوهنوردی

اولین لایه که با نام‌های لایه پایه یا بیس (Base Layer)، لایه‌ی زیرپوش (Underwear Layer) و لایه حرارتی (THERMALS) شناخته میشه. این لایه با پوست در تماسه و کارش اینه که رطوبت رو از بین ببره و دمای بدن رو تنظیم کنه. به‌همین خاطر کوهنوردهای حرفه‌ای، لایه ابتدایی لباساشون رو از جنس پشم مرینوس و الیاف سنتتیک تهیه می‌کنن تا برخلاف پنبه بتونه بیشتر گرم نگهشون داره.

لایه میانی (Middle layer)

لایه میانی لباس مناسب کوهنوردی

لایه بعدی که لایه میانی یا Middle Layer هست دارای سه جنس مختلفه:

  1. پشم یا فلیس پلارتک (Fleece Polartec): یکی از الیافی که میشه بعد از لایه پایه بپوشید تا گرمای بدن رو حفظ کنه از جنس پشم گوسفند یا پلارتکه. تنها عیب لباس با پشم گوسفند اینه که خیلی هوا داخلش جریان نداره، اما مواد جدیدتر مثل Polartec و Thinsulate این مشکل را برطرف کردن. نکته‌ی مثبت این الیاف اینه که وزنشون سبکه و اگر خیس بشن هم تأثیری توی وزنشون نداره.
  2.  پشم گوسفند یا کرک مصنوعی: انتخاب لباس از جنس پشم گوسفند یا کرک مصنوعی باعث عایق‌کاری بدن میشه. یعنی اگر یک ژاکت داشته باشید که از این جنس باشه، در بدترین شرایط هوایی هم بدنتون گرمه! کوهنوردهای خیلی حرفه‌ای واسه این‌که شب تو کمپ یا چادر استراحت کنن از این جنس استفاده می‌کنن.
  3. پر اردک یا پر مصنوعی: هر مدل پر، از پر اردک گرفته تا مصنوعی می‌تونه یک شرایط عالی برای گرمای اضافی فراهم کنه. انواع پر نه‌تنها گرمای خوبی دارن، بلکه وزن کمی که دارن باعث میشه تا لباس گرمتون خیلی سنگین نشه.

مقاله پیشنهادی: راهنمای انتخاب لوازم ضروری کوهنوردی

لایه بیرونی (Outer layer)

لایه بیرونی لباس کوهنوردی سیستم پوشش لایه ای

آخرین لایه که با اسم لایه بیرونی (OUTER LAYER) یا لایه‌ی سخت (Hard Shell)، معروفه مثل ژاکت‌های بادگیر، توی کوهستان پوشیده میشه تا در برابر هوای سخت از بدن محافظت کنه. پیشنهاد کارشناسان اینه که همیشه یک لایه ضدآب و ضدباد برای لایه بیرونی توی کوله‌تون داشته باشید تا اگه زیر برف و بارون موندید، لباس‌های زیری‌تون خشک بمونه.

لباس مناسب کوهنوردی در فصل تابستان

لباس مناسب کوهنوردی توی فصل تابستون باید رنگش روشن باشه و یک لایه بیس به همراه یک ژاکت پشمی داشته باشه. همچنین توی این فصل باید از کلاه‌ و عینک آفتابی برای محافظت از سر و چشم و از ضدآفتاب برای محافظت از پوست‌تون استفاده کنید. یادتون نره که جوراب‌هاتون در تابستون باید نخی یا پنبه‌ای باشه تا هم خیس نشه، هم از تاول زدن پا جلوگیری کنه.

لباس مناسب کوهنوردی در فصل زمستان

لباس زمستونی کوهنوردی باید بدن رو گرم نگه داره تا باعث گردش خون در اندام‌های حیاتی بشه و از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنه؛ بنابراین توی این فصل باید از سه ترکیب سیستم میانی استفاده کنین و حتما یک لباس پشم گوسفند یا یک ژاکت ضخیم داشته باشید. همچنین باید توی هوای سرد با این لباس‌ها به‌خوبی از سر و دست و پاهاتون هم محافظت کنید:

  •  کلاه پشمی یا کلاه بالاکلاو (کلاه نقابدار)
  •  دستکش پشمی ضدآب با آستر
  •  پوشیدن دو جفت جوراب؛ یک جفت آستر مصنوعی در زیر و سپس جوراب‌های پشمی ضخیم
  •  چکمه‌های کوهنوردی همراه با آستر
  •  گتر برای ساق پا

تفاوت لباس کوهنوردی در زمستان و تابستان

بارزترین تفاوت لباس کوهنوردی در زمستون و تابستون در تعداد لایه‌هاشونه؛ یعنی لباس‌های مناسب برای فصل زمستون از 5 لایه تشکیل می‌شه و لباس‌های تابستونی 3 تا لایه داره. جنس لباس‌ها هم برای تابستون بیشتر از جنس پنبه‌ست و توی زمستون از پشم.

توی این مقاله مونوپی سعی کردیم شما رو با سیستم لایه‌ای لباس کوهنوردی آشنا کنیم. فراموش نکنید که متناسب با هر فصل، لباستون رو انتخاب کنید. اگه به لباس یا لوازم کوهنوردی مثل کوله، گتر، باتوم و… احتیاج داشتید حتما سری به نیازمندی مونوپی بزنید.

ممنون که تا انتهای مقاله با ما همراه بودید. حتما نظرات و پیشنهادتون رو در مورد سیستم لایه‌ای با ما به اشتراک بذارید.

رضایت شما از مقاله
5/5
Monoppy

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری، دویدن و کوهنوردی را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

Monoppy

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

Monoppy مونوپی

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد  لینک زیر بشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید