پیاده روی و دویدن, ورزش

آیا پیاده روی باعث لاغری می شود؟

آیا پیاده روی باعث لاغری می‌شود؟

فعالیت‌های فیزیکی مانند پیاده روی، دوچرخه‌سواری، دویدن و… برای کنترل وزن مهم هستن، چون باعث کالری‌سوزی میشن. پیاده روی برای لاغری مفیده. 30 دقیقه پیاده روی سریع به‌صورت روزانه باعث مصرف حدود 150 کالری میشه. البته هر چه مدت بیشتری راه برین و سرعت‌تون بیشتر باشه، کالری بیشتری میسوزونین. تاثیر پیاده روی در لاغری برکسی پوشیده نیس، ولی برای اینکه بهترین نتیجه رو بگیریم باید به سراغ تمرین‌های اصولی بریم.

فهرست مطالب

چطور پیاده روی کنیم تا لاغر شویم؟

پیاده روی اصولی برای لاغری مناسبه. البته در کنار پیاده روی منظم، باید به سراغ یک برنامه غذایی کاهش وزن هم رفت تا تعادل مناسبی بین میزان کالری دریافتی و کالری مصرفی ایجاد بشه. پیاده روی منظم، مزایای زیادی برای سلامتی و کاهش وزن داره. در پیاده روی برای لاغری مانند سایر ورزش‌های هوازی، سرعت بر روی عملکرد بدن تاثیر می‌ذاره. سرعت بالا در پیاده روی باعث مصرف میزان کالری بیشتری میشه.

بهترین روش پیاده روی برای لاغری اینه که در حدود 10 دقیقه آروم راه برین تا بدن و عضلات گرم بشن، بعدش به مدت 20 تا 30 دقیقه به سرعتِ راه رفتن‌تون اضافه کنین (البته هرگز نباید پیاده روی به دویدن تبدیل بشه) به‌طوری که میزان تپش قلب افزایش پیدا کنه. در آخر هم به مدت 5 تا 10 دقیقه آروم راه برین تا عضلات به مرور سرد بشن.  
اگه عضلات بدن از آمادگی کافی برخوردار نباشن، باید تمرینات پیاده روی رو سبک و با مدت زمان کم شروع کنین و به مرور زمان به سرعت و مدت پیاده روی برای لاغری اضافه کنین.

فواید پیاده روی برای لاغری

با استفاده از بهترین روش پیاده روی برای لاغری علاوه‌بر کاهش وزن، مزایای دیگری هم به‌دست میارین:

  1. مصرف کالری بالا
  2. تقویت قلب
  3. کاهش قند خون و کنترل فشار خون
  4. کاهش درد مفاصل
  5. بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن
  6. افزایش انرژی و نشاط
  7. بهبود خلق و خو
  8. افزایش طول عمر
  9. تقویت عضلات بدن
  10. بهبود خلاقیت و تفکر

چالش دونده شو!

این چالش به مدت 7 هفته با یک برنامه منظم در سراسر ایران برگزار خواهد شد. اهداف این چالش:

  • افزایش آگاهی نسبت به ورزش و دویدن
  • روتین شدن دویدن در زندگی
  • آشنایی با انواع دویدن و تمرینات مقاومتی 
  • عضله سازی
  • پیدا کردن افراد هم هدف با خودمون
  • آمادگی برای شرکت در مسابقات پیش رو

بهترین زمان پیاده روی برای چربی سوزی

بهترین زمان پیاده روی برای چربی سوزی

اکثر متخصصان توصیه میکنن که فعالیت‌های ورزشی رو با معده خالی یا سبک انجام بدین. به‌طور معمول، تاثیر پیاده روی در لاغری صبح‌ها بیشتره. البته تحقیقات نشون داده که ساعت 1 بعدازظهر (قبل از ناهار) هم فرصت مناسبی برای پیاده روی هستش. عصرها هم بعد از گذشت 3 ساعت از صرف ناهار، پیاده روی توصیه میشه.

مدت زمان پیاده روی برای لاغری

چه مدت زمانی رو در روز پیاده روی کنیم تا کاهش وزن داشته باشیم و به تناسب اندام برسیم؟
این سوال مهمیه. در پاسخ باید گفت که در کنار ورزش منظم باید به برنامه رژیم غذایی نیز توجه کرد. همچنین باید با اصول پیاده روی صحیح نیز آشنا بود. استفاده از کفش مناسب، لباس ورزشی استاندارد و داشتن برنامه تمرینی برای پیاده روی، موجب میشه تا زودتر به نتیجه دلخواه برسین.

اگه قصد کاهش وزن رو با پیاده روی دارین، سرعت بالا رو انتخاب کنین. مدت زمان تمرین برای هر جلسه با توجه به سطح آمادگی بدنی میتونه بین 30 تا 90 دقیقه باشه. در هر 30 دقیقه باید چیزی بین 2 تا 3 کیلومتر راه برین یا در حدود 3000 تا 4500 قدم راهپیمایی کنین.

پیاده روی چقدر کالری می‌سوزاند؟

به‌طور متوسط در هر یک ساعت پیاده روی با سرعت معمولی در حدود 200 تا 350 کالری مصرف میشه. در پیاده روی با سرعت معمولی هر یک ساعت چیزی در حدود 5 کیلومتر مسافت رو طی می‌کنین. اگه برنامه پیاده روی روزانه یک ساعته رو در طول ماه دنبال کنین، مجموعا در پایان ماه حدود 6000 کالری مصرف می‌کنین.

با روزی یک ساعت پیاده روی روزانه، در پایان ماه چقدر وزن کم می‌شود؟

اگه میزان کالری دریافتی از طریق غذا در زمان پیاده روی برای لاغری افزایش پیدا نکنه (یا ثابت بمونه) با 30 ساعت راه‌پیمایی ماهانه بین نیم تا یک کیلوگرم وزن کم می‌کنین.

پیاده روی کدام قسمت بدن را لاغر می‌کند؟

اگر از پیاده روی در کنار رژیم غذایی کم چربی استفاده کنین به شکل قابل ملاحظه‌ای، چربی‌های شکم، باسن و ران‌ها کاهش پیدا میکنن و بالطبع وزن نیز کم میشه. پیاده روی برای لاغری از ورزش‌های مناسب برای افرادی است که قصد دارند سایز کم کنند و البته دچار مشکلاتی مانند ریزش موی سر، کاهش آب بدن، شل‌شدگی پوست و… نشن. چون با پیاده‌روی اصولی برای لاغری، عضلات و ماهیچه‌ها تقویت شده و جایگزین لایه چربی زیر پوست میشن.

تاثیر پیاده روی بر روی عضلات

پیاده روی فقط برای لاغری موثر نیست؛ بلکه افرادی که به‌صورت مستمر به تمرین‌های پیاده‌روی می‌پردازن، عضلات پا، شکم و بالاتنه قویی خواهند داشت. استفاده از بهترین روش پیاده روی برای لاغری موجب میشه تا عضلات شکم به شکل قابل ملاحظه‌ای تقویت بشن. به همین دلیل، بسیاری از افرادی که دچار چاقی شکمی هستن از پیاده روی برای کاهش سایز دور کمر و باسن استفاده میکنن. بیشتر حجم چربی‌سوزی در پیاده‌روی‌های مستمر در ناحیه شکم اتفاق میوفته.

پیاده روی برای لاغری صبح یا عصر

پیاده روی برای لاغری صبح یا عصر

تاثیر پیاده روی در لاغری زیاده. اما متخصصان ورزشی معتقدن در ساعات مختلف روز، پیاده روی اثرات متفاوتی رو بر روی بدن می‌ذاره. باید توجه داشت که پیاده روی برای لاغری در صبح یک مزیت مهم داره. ورزش صبحگاهی با معده خالی بهترین راه برای چربی سوزی و رسیدن به وزن ایده‌آل هستش. ترکیب هورمونی بدن در ابتدای صبح این امکان رو به‌وجود میاره تا بر اثر فعالیت ورزشی، میزان چربی بیشتری استفاده بشه.
پیاده روی اصولی برای لاغری در صبح هنگام علاوه‌بر کمک به کاهش وزن موجب افزایش سطح هوشیاری و تنظیم ساعت بیولوژیک بدن هم میشه.

با انتخاب بهترین روش پیاده روی برای لاغری در بعدازظهر نیز می‌تونین به وزن ایده‌آل برسین. به‌طور معمول در عصرها افراد وقت بیشتری برای ورزش دارن. جدیدترین تحقیقات نشون داده که پیاده روی در ساعت 4 عصر، اثراتی مشابه ورزش صبحگاهی داره، به‌علاوه اینکه به افزایش تمرکز و کاهش کسلی نیز کمک شایان توجه‌ای میکنه.

تفاوت پیاده روی و دویدن برای لاغری

پیاده روی و دویدن هر دو ورزش‌های هوازی هستن که نقش مهمی در مصرف کالری و کاهش وزن دارن. البته در دویدن حدود 2 برابر بیشتر از پیاده روی سریع کالری مصرف میشه. در فردی با وزن 72 کیلوگرم که  با سرعت 5 کیلومتر در ساعت به مدت 30 دقیقه پیاده روی می‌کنه، حدود 156 کالری مصرف میشه. اما با دویدن با سرعت 10 کیلومتر در ساعت به مدت 30 دقیقه برای همون فرد، حدود 356 کالری مصرف میشه.

البته پیاده روی برای افرادی که وزن بالایی دارن مناسب‌تره، چون فشار کمتری به مفاصل زانو وارد می‌کنه و در اون از گرفتگی‌های شدید عضلانی هم خبری نیست.

نکات مهم در هنگام پیاده روی

بدون تردید پیاده روی برای لاغری، بهترین تمرین ورزشی هستش که با هزینه کمی قابل انجامه. البته به شرطی که اصول کلیدی در اون رعایت بشه:

  1. انتخاب البسه مناسب و کفش پیاده‌روی
  2. شروع تمرین پیاده روی با مدت زمان کوتاه (30 دقیقه) و افزایش مدت اون به مرور زمان
  3. رعایت رژیم غذایی برای تاثیر پیاده روی در لاغری
  4. استمرار تمرین‌ها برای لاغری با کمک پیاده روی

سخن پایانی

در بین ورزش‌های هوازی، پیاده روی برای لاغری تاثیر زیادی داره، چون باعث میشه تا در طول فعالیت، عضلات پا، شکم و بالاتنه درگیر شده و میزان کالری‌سوزی بیشتر بشه. پیاده روی اصولی برای لاغری، عوارض جانبی نداره و همه افراد امکان انجام اون رو با تهیه کفش مناسب دارند.

سفر و گردشگری

اگه دوست دارید همراه مونوپی مهارت‌های طبیعت‌‌گردی رو آموزش ببینید، دور دنیا سفر کنید، سفرهای ورزشی آبی تجربه کنید و… حتما از طریق لینک زیر سری به قسمت سفر و گردشگری مونوپی بزنید.

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری، دویدن، کوهنوردی و توسعه فردی را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد لینک زیر بشید.

دیدگاهتان را بنویسید