تغذیه

کدام نوع پروتئین وی خوبه؟

کدام نوع پروتئین وی خوبه؟

احتمالا تا حالا اسم پروتئین وی رو شنیدین. این نوع پروتئین که از شیر حاصل می‌شه، از جمله بهترین مکمل‌های غذایی برای ورزشکاران هست که در تقویت و رشد عضلات بسیار موثره. در این مطلب، می‌خوایم شما رو به‌طور دقیق‌تر با انواع پروتئین وی، موارد مصرف اون و بهترین نوع پودر پروتئین وی آشنا کنیم.

فهرست مطالب

پروتئین وی چیه؟

پروتئین وی یا Whey بخشی از پروتئین موجود در شیر هست که با نوع خاصی از فراوری، از شیر جدا می‌شه و برای اهداف تغذیه‌ای مصرف می‌شه. چون مصرف و هضم این پروتئین راحته، ورزشکاران برای داشتن تغذیه مناسب تمرین از بهترین نوع پروتئین وی استفاده می‌کنن. وی پروتئین معمولا به صورت پودر تولید می‌شه و بجز پروتئین، دارای ویتامین‌ها و اسیدآمینوهای ضروری برای رشد عضلات هست.

پروتئین وی چیه؟

انواع پروتئین وی

پروتئین وی با توجه به روش تولید، به سه نوع کلی تقسیم می‌شه:

  • پروتئین کنسانتره: معمول‌ترین نوع از انواع پروتئین پودری محسوب می‌شه که بیشتر ورزشکاران از اون استفاده می‌کنن. حدود ۸۰ درصد از حجم کل این پودر، پروتئینه و بقیه‌ی اون چربی و قند هست.
  • پروتئین ایزوله: این نوع مکمل، برای ورزشکارانی توصیه می‌شه که سطح مصرف قند و چربی خودشون رو بسیار پایین نگه می‌دارن. این نوع از Whey، سطح پروتئین بالاتر و قند کمتری داره.
  • پروتئین هیدرولیزه: این نوع پروتئین، جذب سریع‌تری داره و حدود ۹۹ اون پروتئین خالصه. قیمت بالاتری داره و برای ورزشکاران حرفه‌ای توصیه می‌شه.

چالش مجازی 5 کیلو لاغری در 5 هفته

هدف این چالش کاهش وزن 5 تا 8 کیلوگرم، کاهش سایز، کنترل اشتها، ایجاد لایف‌استایل سالمتر، سم زدایی و … می‌باشد.

  • مدت زمان چالش: 5 هفته
  • پیش‌نیاز: ندارد
  • نوع چالش: غیرحضوری
  • طراح چالش : متخصص تغذیه سیما جم

مزایای استفاده از پروتئین وی

پروتئین وی به دلیل داشتن درشت‌مغذی‌ها و ویتامین‌ها، به‌عنوان یه منبع غنی شناخته می‌شه. پروتئین وی با قند کم، یک منبع پروتئینی عالی برای تامین مواد مغذی ضروری بدنه. پروتئین نقش مهمی در حفظ استخوان، تقویت عضلات، رشد مو و تقویت اندام‌های مختلف بدن داره. علاوه بر این، مصرف بهترین نوع پروتئین وی دارای مزایای زیر هست:

  • کمک به کاهش وزن: تحقیقات نشون دادن که مصرف پروتئین وی، در کنار حفظ توده‌ی عضلانی، به کاهش وزن کمک می‌کنه. سطح کربوهیدرات و قند در این محصول پایینه و به همین دلیل، برای چربی‌سوزی مفیده.
  • کمک به رشد عضلات: پروتئین وی یه منبع عالی برای عضله‌سازیه. با تامین آمینواسیدهای ضروری، موجب رشد عضلات می‌شه. در صورتی که مصرف پروتئین وی با تمرینات هدفمند ترکیب بشه، یه بدن تندرست و زیبا خواهید داشت.
  • ترمیم عضلات: مزیت دیگه‌ی پروتئین وی، ترمیم عضلاته. توده‌های عضلانی به دلیل فشار تمرینات و خستگی ناشی از اون، دچار آسیب‌هایی در بافت خودشون می‌شن. برای ترمیم اون‌ها، نیاز به دریافت پروتئین زیادی دارید.
  • درمان دیابت نوع ۲: دیابت نوع ۲ یه بیماری مزمنه که با افزایش سطح قند خون و اختلال در عملکرد انسولین مشخص می‌شه. مصرف بهترین پروتئین وی قبل از وعده‌ی غذایی با کربوهیدرات بالا یا در کنار اون، می‌تونه به تنظیم سطح قند خون کمک کنه و مزایای قابل توجهی برای افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع ۲ داشته باشه.
  • کاهش کلسترول خون: مصرف بهترین نوع پروتئین وی، کلسترول LDL که معمولا کلسترول بد نامیده می‌شه رو کاهش می‌ده. کاهش کلسترول LDL یه گام مثبت در کاهش خطر بیماری قلبی هست.

کاهش گرسنگی: مصرف بهترین نوع پروتئین وی باعث ایجاد سیری بلندمدت می‌شه. به همین دلیل، می‌تونه برای افرادی که قصد کاهش وزن با دریافت غذاهای کم‌کالری رو دارن، مفید باشه. همچنین در رژیم گیاهخواری هم می‌شه پروتئین وی رو مصرف کرد.

بهترین نوع پروتئین وی

بهترین نوع پروتئین وی

حتما سوال خیلی از شما اینه که بهترین نوع پودر پروتئین وی چیه؟ اگه تا اینجای متن رو مطالعه کردید، حتما متوجه شدید که پروتئین وی، با توجه به سطح تمرینات و نیازهای بدن هر فرد، در انواع مختلفی تولید می‌شه. به همین دلیل، برای دریافت بهترین پودر پروتئین وی، اول از همه، باید به سطح فیزیک خودتون و تمریناتی که انجام می‌دید، توجه کنید.

پیشنهاد می‌کنیم هرگز سرخود به مصرف مکمل‌های ورزشی نپردازین و اول از همه، در این‌باره با مربی ورزشی یا دکتر تغذیه مشورت کنین. به‌طور کلی، اگه سطح سوخت و ساز بدن شما متناسب با پروتئین دریافت باشه، مشکلی نخواهید داشت و می‌تونید از مزایای مصرف بهترین پودر پروتئین وی، به‌طور کامل بهره‌مند بشید.

در پایان، نکات زیر رو در زمان خرید بهترین پروتئین وی، در نظر بگیرید:

  • پروتئین وی رو فقط از داروخانه‌ها یا باشگاه‌های ورزشی تهیه کنید و از فروشنده‌هایی که اعتبار اون‌ها مورد تایید نیست، خرید نکنید.
  • در زمان تهیه بهترین پودر پروتئین وی، به تاریخ انقضای محصول توجه کنید. محصول حتما باید حداقل ۳ ماه تاریخ مصرف داشته باشه.
  • قبل از مصرف بهترین پروتئین وی، برچسب روی محصول رو به دقت بخونید و بیشتر از دوز پیشنهادی، مصرف نکنین.

در این مطلب کوتاه، سعی کردیم شما رو به‌طور خلاصه با پروتئین وی و مزایای مصرف اون آشنا کنیم. برای اطلاعات بیشتر در مورد زمان مصرف و نحوه خرید بهترین پودر پروتئین وی، با مشاوران مونوپی در ارتباط باشین.

مقاله پیشنهادی: +6 نکته تغذیه بدنسازی برای افزایش حجم عضلات

سفر و گردشگری

اگه دوست دارید همراه مونوپی مهارت‌های طبیعت‌‌گردی رو آموزش ببینید، دور دنیا سفر کنید، سفرهای ورزشی آبی تجربه کنید و… حتما از طریق لینک زیر سری به قسمت سفر و گردشگری مونوپی بزنید.

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری، دویدن، کوهنوردی و توسعه فردی را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید