تغذیه

بهترین نوع رژیم فستینگ

بهترین نوع رژیم فستینگ

امروزه برای کاهش وزن، رژیم‌های غذایی متنوعی وجود دارن. شما می‌تونید طبق شرایط بالینی خودتون بعد از مشورت با متخصص تغذیه، از هرکدوم تبعیت کنین. به عنوان مثال، فستینگ یا روزه‌داری یه جور الگوی غذایی هست که با ممانعت از غذا خوردن در بازه‌های زمانی 12 تا 24 ساعته، زمینه کنترل اشتها و در مرحله بعد، کاهش وزن رو فراهم می‌کنه.

پزشکان معتقدن که روزه‌داری متناوب به معنای گرسنگی دادن به خود نیست، بلکه به معنای کاهش کالری دریافتی برای دوره‌های زمانی کوتاهه. تو این شرایط، بدن شما با وعده‌های غذایی کوچکتر سیر میشه و در عین حال هوس خوردن میان‌وعده‌های ناسالم هم کاهش پیدا می‌کنه.

خوبه بدونید که انواع رژیم فستینگ وجود داره. در این مقاله قصد داریم با ارائه توضیحات لازم، به شما کمک کنیم بهترین نوع رژیم فستینگ رو انتخاب کنین.

فهرست مطالب

رژیم فستینگ چگونه عمل می‌کنه؟

تحقیقات نشون دادن که حذف یک یا دو وعده غذایی در روز با رژیم فستینگ، سریع‌تر از خوردن سه وعده غذایی کم‌کالری در روز می‌تونه باعث کاهش وزن بشه. چراکه انواع رژیم فستینگ می‌تونن با تغییر متابولیک بدن کمک زیادی به چربی‌سوزی کنن. در واقع بدن مجبوره که بعد از 12 تا 16 ساعت بی‌غذایی و تموم شدن ذخایر قندش، از سوزوندن چربی‌ها برای کسب انرژی استفاده کنه.

انواع رژیم لاغری فستینگ

انواع رژیم لاغری فستینگ

برحسب اینکه چند از ساعت از شبانه‌روز لازمه روزه‌دار باشید، انواع رژیم فستینگ طراحی شده که در ادامه به چند مورد از رایج‌ترین اون‌ها اشاره می‌کنیم.

رژیم 12 یا 16 ساعته

رژیم 12 ساعته ابتدایی‌ترین نوع رژیم لاغری فستینگ هست که برای تبعیت از اون باید 12 ساعت از شبانه‌روز ناشتا باشید. حتی می‌تونید ساعات خواب شبانه رو هم جز این 12 ساعت در نظر بگیرین. درصورتی‌که از این روش نتیجه نگرفتین، معمولا متخصصان تغذیه توصیه می‌کنن که رژیم 16 ساعته رو امتحان کنین.

از این رژیم با عنوان رژیم 16:8 یا رژیم لینگین هم یاد میشه. برای تبعیت از اون توصیه میشه که تا قبل از ساعت 8 شب، دو تا سه وعده غذایی مصرف کنین. سپس تا ساعت 12 ظهر روز بعد از خوردن امتناع کنین. در واقع شما باید 16 ساعت روزه باشید. البته، آب، چای و قهوه جزو خوراکی‌ها حساب نمی‌شن و توصیه می‌شه که بدنتون رو هیدراته نگه دارید.

رژیم 5:2

رژیم فستینگ پنج و دو

این مورد از انواع رژیم فستینگ، شامل غذا خوردن به طور معمول در 5 روز هفته و محدود کردن کالری دریافتی به 500 تا 600 کالری در 2 روز باقی‌مونده هست. بهتره بین این 2 روز، سه روز فاصله در نظر بگیرین و در طی 5 روز، پیاده‌روی و دویدن رو هم فراموش نکنین.

رژیم 24 ساعته

از این رژیم با عنوان بخور بایست بخور (Eat Stop Eat) هم یاد میشه. یه جورایی مشابه رژیم 5:2 هستش، فقط با این تفاوت که در دو روز مورد نظر، 24 ساعت غذا نمی‌خورید

رژیم یک روز در میان

در این رژیم لازمه یه روز در میان از مصرف انواع غذای جامد اجتناب کنین یا کالری دریافتی رو به میزان 500 کالری کاهش بدید. البته از اون ممکنه برای افراد مبتدی یا کسانی‌که شرایط پزشکی خاصی دارن، سخت باشه. اما تحقیقات نشون دادن که یکی از بهترین انواع رژیم فستینگ برای لاغری سریعه. چون در طی 12 هفته به طور متوسط 5.2 کیلوگرم از وزن بدن رو کاهش میده. اگه از رژیم 12 یا 16 ساعته نتیجه نگرفتید، بلافاصله این رئ رژیم شروع کنین!

رژیم جنگجو

برخلاف نامش، رژیم جنگجو یکی از محبوب‌ترین انواع رژیم فستینگه. چون شامل خوردن مقدار کمی میوه‌ و سبزیجات خام در طول روز (به مدت 20 ساعت) و خوردن یک وعده غذایی بزرگ در شب هستش.

باز هم بهتون یادآور می‌شیم که در طول انواع رژیم فستینگ، مصرف آب و نوشیدنی‌هایی مثل قهوه و چای ایرادی نداره. همچنین بهتره در مواقعی که اجازه غذا خوردن دارید هم غذاهای سالم و کم‌کالری بخورید.

مزایای تبعیت از انواع رژیم فستینگ

محققان به این نتیجه رسیدن که انواع رژیم لاغری فستینگ نه تنها به کاهش وزن در کوتاه‌ترین زمان ممکن کمک می‌کنن، بلکه فوائد سلامتی دیگه‌ای هم دارن. در واقع با بهبود وضعیت متابولیک بدن، میزان فشار خون، قند و چربی خون رو هم تنظیم می‌کنن. اخیرا یه مطالعه معتبر نشون داد که روی ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده و محافظت از سلامت مغز هم موثرن.

ممکنه در ابتدا تبعیت از رژیم فستینگ، کمی پیچیده و ترسناک به نظر برسه، اما بعد از گذشت چند روز متوجه می‌شید که نیاز به کالری‌شماری یا برنامه‌ غذایی خاصی نداره و ساده‌تر از این حرفاست!

برنامه غذایی کاهش وزن

برنامه غذایی کاهش وزن (آنلاین)

  • این برنامه براساس مشخصات فردی و میزان فعالیت شما نوشته خواهد شد
  • برنامه غذایی دو هفته‌ای فول منو شامل صبحانه، ناهار، میان وعده و شام برای شما تنظیم می‌شود.
  • متخصص تغذیه سیما جم

چه کسانی نباید به‌سراغ رژیم فستینگ برن؟

اگرچه به طور کلی یه رژیم بی‌خطر در نظر گرفته میشه، اما محدود کردن کالری دریافتی برای مدت طولانی ممکنه برای افراد زیر خطرناک باشه:

  • کودکان و نوجوانان
  • خانم‌هایی که در دوران بارداری یا شیردهی هستن.
  • افرادی‌که دیابت دارن.
  • افرادی‌که داروهای خاصی مصرف می‌کنن.
  • افرادی ‌که سابقه اختلالات خوردن دارن.

پس قبل از شروع انواع رژیم فستینگ یا ایجاد هرگونه تغییر شدید در رژیم غذایی خودتون، با یه متخصص تغذیه مشورت کنین. این اطمینان رو به شما می‌دیم که در چالش فستینگ در نظر گرفته شده در مونوپی، به همه جوانب توجه شده. چراکه متخصصان زیادی اصول تغذیه مونوپی رو پایه‌ریزی کردن و در طول رژیم همراه شما هستن.

تقریبا هر 85 گرم میگو، 84.2 کالری انرژی داره. خوردن این ماده غذایی لاغرکننده، به شما کمک می‌کنه برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنین. چون سرشار از پروتئینه!

چالش مجازی 5 کیلو لاغری در 5 هفته

هدف این چالش کاهش وزن 5 تا 8 کیلوگرم، کاهش سایز، کنترل اشتها، ایجاد لایف‌استایل سالمتر، سم زدایی و … می‌باشد.

  • مدت زمان چالش: 5 هفته
  • پیش‌نیاز: ندارد
  • نوع چالش: غیرحضوری
  • طراح چالش : متخصص تغذیه سیما جم

مقاله پیشنهادی: معرفی معروف‌ترین رژیم لاغری سریع

سفر و گردشگری

اگه دوست دارید همراه مونوپی مهارت‌های طبیعت‌‌گردی رو آموزش ببینید، دور دنیا سفر کنید، سفرهای ورزشی آبی تجربه کنید و… حتما از طریق لینک زیر سری به قسمت سفر و گردشگری مونوپی بزنید.

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری، دویدن، کوهنوردی و توسعه فردی را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد لینک زیر بشید.

منابع مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید