کوهنوردی, ورزش

کوهنوردی در زمستان | رعایت نکاتی که باعث صعود موفقیت‌آمیز میشود!

کوهنوردی در زمستان رعیت نکاتی که باعث صعود موفقیت آمیز میشود

کوهنوردی در زمستان ورزش هیجان‌انگیزیه که اگر برخی نکات ضروری رو رعایت کنید، اصلا ترسناک و سخت نیست. پس اگر برای اولین باره که می‌خواید به دل طبیعت زمستونی برید و کوهنوردی در برف رو تجربه کنید، این مطلب خیلی به‌ دردتون می‌خوره. اگر هم نمی‌دونید که باید توی کوله‌تون چه وسایلی بذارید، نگران نباشید چون توی این مقاله از مجله مونوپی یک لیست کامل از لوازم ضروری کوهنوردی معرفی کردیم.

فهرست مطالب

تجهیزات کوهنوردی در زمستان

اگر بخوایم روراست باشیم، کوهنوردی در زمستان نسبت به فصل‌های دیگه، یک پله جدی‌تر و سخت‌تره. باید برای مقابله با سردی هوا و مسیر برفی، بدونید که چه وسایلی رو توی کوله‌تون داشته باشید و چه لباس‌هایی بپوشید.

تجهیزات پوشیدنی

شلوار کوهنوری گرم، ضدباد و جیب‌دار

گتر بلند و گرم

زیرپیراهن یا عرق گیر

کاپشن از جنس پشم شیشه

بلوز پشمی

چکمه‌های زمستانی با کفی سفت و جوراب پشمی

کلاه گرم (هدبند اختیاری)

دستکش پشمی یا دستکش پرمی با لایه پشمی

ژاکت و شلوار ضدآب

تجهیزات داخل کوله‌پشتی

دستکش، جوراب و کلاه زاپاس (حداقل دو جفت)

جعبه کمک‌های اولیه (ترجیحاً کوچک)

کوله‌پشتی 45 لیتری

کرم ضد آفتاب

پیراهن یا ژاکت پشمی اضافی

عینک آفتابی

قطب‌نما

دستگاه ارسال امواج رادیویی در زمان بهمن (Avalanche Beacon)

نقشه (ضدآب یا دارای محافظ)

عصای کوهنوردی (اختیاری)

ساعت

کرامپون یا یخ‌شکن

باتری‌های زاپاس برای چراغ‌قوه

کیسه‌خواب و نجات اضطراری (از جنس پلی‌اتیلن هم باشه مشکلی نداره) و پناهگاه گروهی

سوت

تلفن همراه

چراغ قوه ترجیحاً مدل پیشانی

تبر یخ و کلنگ

عینک حفاظ‌دار برای پیداکردن مسیر در شرایط ضروری مثل طوفان و…

کتاب راهنما

بیل برفی و کلاه ایمنی (اختیاری)

غذا و نوشیدنی ( مثلا شکلات و شیرینی خیلی خوبه)

این فهرست تجهیزات خیلی بیشتر از این‌هاست، اما برای شروع و توی هر سطح از کوهنوردی که باشید، این وسایل برا‌تون مناسبه. اگه دوست داشتید می‌تونید برای تهیه وسایل کوهنوردی وارد قسمت کوه نوردی نیازمندی مونوپی بشید. راستی یک بار دیگه لیست رو نگاه کنید و اگر دیدید وسیله‌ای به‌دردتون نمی‌خوره الکی اون رو توی کیف‌تون نذارید.

مهارت های لازم برای کوهنوردی در فصل زمستان

مسیرهای کوهنوردی در زمستان نسبت به فصل‌های دیگه خیلی متفاوته؛ به‌همین خاطر باید با درجه سختی هر مسیر آشنا باشید.

مسیرهای کوهنوردی در زمستان

مسیر I: این نوع مسیر از همه آسون‌تره و از شیب‌های 50 درجه تشکیل میشه که برای راه رفتن روی اون، یک تبر یخ کافیه.

مسیر II: مسیرهای سطح دو شیب‌شون تندتره که توی مسیر یخ‌های نازک و سبک هم داره. پیاده‌روی توی این مسیر با یک تبر هم امکان‌پذیره، اما اگر دو تا تبر داشته باشید خیلی بهتره.

مسیر III: مسیر وقتی به درجه سختی سه می‌رسه شیب‌ها تند و راه رفتن هم سخت‌تر میشه؛ بنابراین دیگه باید از دو تا تبر برای کوهنوردی استفاده کنید.

مسیرهای بالاتر از III: اگر دیدید مسیر بالاتر از سه درجه سختی داره، یعنی اینکه با یک مسیر شیب‌دار شدید روبه‌رو هستید. برای عبور از این مسیرها حتماً باید حرفه‌ای باشید و روی مهارت‌های فنی مسلط باشید.

مقاله پیشنهادی: لباس مناسب کوهنوردی: مقایسه لباس کوهنوردی در فصل زمستان و تابستان

مهارت‌های فنی

مهارت‌های فنی یعنی اینکه بدونید چطوری از کرامپون، تبر و… استفاده کنید و در مواقع خاص چطوری طناب رو به کار ببرید. همه‌ی این مهارت رو می‌تونید در دوره‌ آموزشی کوهنوردی مونوپی برای افزایش مهارت‌ در زمستان یاد بگیرید.

نکات مهم برای تغذیه کوهنوردان در فصل زمستان

سرما هر خوراکی خوشمزه‌ای رو تبدیل به مقوا می‌کنه؛ بنابراین پیشنهاد ما اینه که برای کوهنوردی در فصل زمستان خوراکی‌هایی رو توی کوله‌تون بذارید که واقعا دوستشون دارید و فکر می‌کنید با وجود سرما هم می‌تونید مزه‌شون رو تحمل کنید. 

آجیل، کراکر، بیسکوییت‌های ترد، شکلات، تکه‌های سیب یا پرتقال، موز، جو دوسر و غذاها و خوراکی‌هایی مثل اینا برای کوهنوردی در فصل سرد خوبه.

روش مسیریابی برای کوهنوردی در فصل زمستان

اگه اولین باره که کوهنوردی در زمستان رو تجربه می‌کنید باید از یک مسیر کوچک شروع کنید. بهتره مسیری رو انتخاب کنید که توی تابستون خیلی راحت از آن بالا می‌رفتید. راستش مسیرهایی که توی تابستون خیلی پیش پاافتاده به نظر میان، توی زمستون تبدیل به یک چالش سخت می‌شن! هرچقدر هم نسبت به یک مسیر آشنایی و دانش داشته باشید، شرایط زمستانی توی یک منطقه جغرافیایی متفاوته. با یک ذره صبر و انعطاف‌پذیری می‌تونید یک کوهنوردی عالی در زمستان داشته باشید. 

ممنون که تا اینجا با مونوپی همراه بودید. اگه دوست داشتید مقالات بیشتری در مورد کوهنوردی بخونید حتما سری به دسته‌بندی کوهنوردی مجله مونوپی بزنید. خوشحال میشیم تجربیات خودتون رو در مورد کوهنوردی در فصل زمستان با ما به اشتراک بذارید.

رضایت شما از مقاله
5/5
Monoppy

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری، دویدن و کوهنوردی را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

Monoppy

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

Monoppy مونوپی

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد  لینک زیر بشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید