تغذیه

روش‌های خارج شدن از رژیم کتوژنیک بدون بازگشت

خارج شدن از رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک یکی از رژیم‌هاییه که امروزه به لطف فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، بسیار محبوب و معروف شده. اگه شما هم دنبال رسیدن به وزن ایده‌آل هستین، به احتمال زیاد اسم این نوع رژیم رو شنیدین و چه بسا وسوسه شده باشین تا از این راه وزن کم کنین.

در این رژیم مصرف کربوهیدرات کم میشه تا بدن به جای تامین انرژی از کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها رو آزاد کنه. این چربی‌ها وقتی به کبد می‌رسن، تبدیل به اسیدهای چرب می‌شن که اسم دیگه‌شون «کتون»هاست. کتون‌ها تو سیستم متابولیسمی بدن تجزیه می‌شن و در نتیجه، انرژی مورد نیاز برای اعضای بدن مثل مغز و عضلات رو تامین می‌کنن. اما خب! کتوژنیک در کنار همه مزایایی که داره، معایبی هم داره که خارج شدن از رژیم کتوژنیک رو با چالش مواجه میکنه. در ادامه مجله مونوپی، در این‌باره بیشتر حرف می‌زنیم.

فهرست مطالب

مزایای رژیم کتوژنیک

از مهم‌ترین دلایل محبوبیت رژیم کتوژنیک، می‌تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

کاهش شدید اشتها

کاهش اشتها خارج شدن از رژیم کتوژنیک

چون مصرف چربی‌ها و پروتئین‌ها در این رژیم آزاده، افراد احساس سیری بیشتری دارند و به این ترتیب دنبال خوردن وعده‌های بیشتر نمی‌گردن.

کاهش سریع وزن

کاهش وزن خارج شدن از رژیم کتوژنیک

بدن در این رژیم به دلیل کاهش مصرف کربوهیدرات و تولید کتون‌ها به استفاده از چربی‌های خودش برای تأمین انرژی مورد نیاز روی میاره که باعث کاهش سریع وزن و چربی‌سوزی در بدن می‌شه.

بهبود سلامتی

مطالعات نشون داده که رژیم کتوژنیک می‌تونه فشار خون رو کاهش بده، سطح قند خون رو کنترل کنه و برای درمان بعضی از اختلالات متابولیکی و عصبی مؤثر باشه.

مزایای رژیم کتوژنیک

از معایب رژیم کتوژنیک باید به بالا رفتن کلسترول خون، افزایش ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی و نارسایی کلیه اشاره کنیم. در این رژیم  مصرف کافی میوه، سبزیجات و غلات گنجانده نشده، بنابراین می‌تونه باعث کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن بشه. علاوه بر این، ممکنه در روزهای ابتدایی رژیم، مشکلاتی مثل سردرد، خستگی، تهوع و گیجی به وجود بیاد.

عدم مصرف کافی فیبر مشکلاتی مثل یبوست، درد شکمی و نفخ رو در پی داره و اگه ناگهان تصمیم به خارج شدن از رژیم کتوژنیک بگیرین، نوسان قند خون، نفخ شدید و حتی اضافه وزن کاملا محتمله. بنابراین قبل از شروع رژیم، توصیه می‌شه با پزشک خودتون مشورت کنین و تأثیر این رژیم بر سلامتیتون رو به دقت ارزیابی کنین. شما برای مدت طولانی نمی‌تونین به این رژیم پایبند بمونین، چون مشکلات غذایی و روانی متعددی براتون بر جای میذاره، پس برای خارج شدن از رژیم کتوژنیک هم برنامه داشته باشین.

چگونه می تونید به طور موثر از رژیم کتوژنیک خارج بشید؟

خارج شدن از رژیم کتوژنیک باید به آرومی و به طور اصولی انجام بشه تا هیچ کدوم از عوارض ترک کتو رو تجربه نکنین. شما باید آهسته آهسته غذاهای چرب رو کم کرده و شروع به مصرف سبزیجات و قندهای سالم مثل میوه‌ها و غلات کامل کنین. البته این به این معنی نیست که دیگه نباید چربی مصرف کنین؛ برعکس، چربی‌های سالمی مثل روغن نارگیل یا روغن زیتون باید همچنان تو رژیم غذایی شما باقی بمونن، اما نکته مهم اینه که حواستون  به کالری مصرفی باشه تا کالری بیش از حد دریافت نکنین.

چالش مجازی 5 کیلو لاغری در 5 هفته

  • مدت زمان چالش: 25 جلسه
  • تاریخ برنامه: 17 تیر تا 20 مرداد 1402
  • پیش‌نیاز: ندارد
  • نوع چالش: غیرحضوری
  • طراح چالش : متخصص تغذیه سیما جم

راه کاهش وزن پس از خارج شدن از رژیم کتوژنیک اینه که تحت نظر یه متخصص تغذیه قرار بگیرین و تمرینات ورزشی سبکی انجام بدین. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه از رژیم کتو بدون بازگشت وزن خارج بشین، طبق مراحل زیر عمل کنین:

مصرف کربوهیدرات رو کم کم شروع کنین

مصرف کربوهیدرات در خروج از رژیم کتوژنیک

پایان رژیم به این معنا نیست که از فردا به غذاهای ناسالم، نوشیدنی‌های قندی، نشاسته، میوه و سبزی به مقدار زیاد روی بیارین. بهتره کم‌کم کربوهیدرات رو به وعده‌های غذاییتون اضافه کنین تا دچار سردرد، خستگی و مشکلات گوارشی نشید.

غذاهای پرفیبر مصرف کنین

محصولات طبیعی پرفیبر مثل غلات کامل، حبوبات و سبزیجات بهترین انتخاب برای وعده‌های غذایی شما هستن. سعی کنین همچنان بدنتون رو هیدراته نگه دارین و مصرف آب کافی رو در کنار غذاهای پرفیبر ادامه بدین تا مشکلات گوارشی براتون پیش نیاد.

در غذا خوردن زیاده روی نکنین

زیاده روی در غذا خوردن در خروج از رژیم کتوژنیک

خارج شدن از رژیم کتوژنیک رو با بزرگ‌تر کردن بشقابتون اشتباه نگیرین. اگه بیشتر بخورین، قطعا دچار اضافه وزن میشین. بعد از خارج شدن از رژیم میتونین با برنامه درست، غذاهای ممنوعه در طول رژیم رو به برنامه غذایی‌تون اضافه کنین، اما حجم بشقابتون رو بزرگ‌تر نکنین. غذا خوردن تو بشقاب کوچک، خوردن میان وعده و ساعات غذا خوردنتون رو تغییر ندین.

ورزش رو به عنوان بخشی از برنامه روزانه‌تون قرار بدین

اگر خاطرتون باشه اوایل رژیم کتو، به خاطر مصرف نکردن کربوهیدرات دوره‌ای از کسلی و بی‌نشاطی رو پشت سر گذاشتین. وقتی از رژیم خارج میشین و کم‌کم شروع به مصرف کربوهیدرات می‌کنین، با افزایش انرژی و شادابی مواجه خواهید شد. از این فرصت استفاده کنین. ورزش رو جزیی از برنامه روزانه‌تون قرار بدین. تنها ۱۵ دقیقه ورزش سبک میتونه فواید سلامتی بسیاری برای شما در پی داشته باشه و به علاوه، پس از خارج شدن از رژیم کتوژنیک به حفظ وزنتون کمک کنه.

از استرس دور بمانید

استرس گاهی باعث میشه میلتون به غذا خوردن بیشتر بشه و حساب وعده‌های غذایی از دستتون در بره. پس تا جایی که می‌تونین از استرس و تنش عصبی دور بمونین و الگوهای رفتاری منفی رو کنار بذارین.

یادتون باشه رژیم کتو یه رژیم دراز مدت نیست و بعد از اینکه به هدف‌گذاری رسیدید، یا چنانچه در طول رژیم دچار مشکل شدین، باید خارج شدن از رژیم کتوژنیک رو در دستور کار قرار بدید. با این حال، فراموش نکنین که نمی‌تونین یکباره تغییراتی در برنامه غذاییتون ایجاد کنین. پس بهتره همه چیز زیر نظر متخصص تغذیه مونوپی انجام بشه.

سفر و گردشگری

اگه دوست دارید همراه مونوپی مهارت‌های طبیعت‌‌گردی رو آموزش ببینید، دور دنیا سفر کنید، سفرهای ورزشی آبی تجربه کنید و… حتما از طریق لینک زیر سری به قسمت سفر و گردشگری مونوپی بزنید.

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری، دویدن، کوهنوردی و توسعه فردی را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد لینک زیر بشید.

منابع مقاله:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید