پیاده روی و دویدن, ورزش

مقایسه دویدن روی تردمیل با فضای باز

دویدن روی تردمیل

دویدن روی تردمیل یکی از محبوب ترین ورزش‌های هوازی بین افراده و ما امروز قصد داریم در مجله مونوپی به بررسی این فعالیت بپردازیم. زمانی که وارد باشگاه های ورزشی میشین، میبینین اولین حرکت و اولین قدم ورزشکارها استفاده از تردمیله. شاید براتون سوال باشه که نکنه تردمیل در طولانی مدت به عضلات و تراکم استخوانی آسیب بزنه! بهترین پیشنهاد ما برای این سوال و برای این چالش اینه که از روش ترکیبی استفاده کنین. دویدن روی تردمیل مزایا خودش رو داره و دویدن تو فضای باز مزایای خودش. پس چه بهتر که از هر دو روش استفاده کنید و از مزایای هر دو بهره‌ مند بشید.

قبل از اینکه مزیت‌های دویدن روی تردمیل و دویدن در فضای باز رو بررسی کنیم، بیاید بهم قول بدیم که ورزش کنیم و بدویم. حالا فرقی نداره تو فضای باز باشه یا تردمیل. دویدن باعث ترشح پروتئین‌های عصبی میشه و این مورد میتونه موثرترین عامل برای پیشگیری افسردگی و آلزایمر باشه؛ پس دویدن رو جزو روتین‌های زندگیتون قرار بدید. دویدن باعث میشه که فکرتون باز بشه، انرژی های منفی‌تون از بین بره و برای کارهاتون انگیزه بیشتری بگیرین.

فهرست مطالب

مزایای دویدن رو تردمیل

دویدن روی تردمیل میتونه یکی از موثرترین تمرین ها برای چربی سوزی باشه. شما با وجود تردمیل ها می تونید سرعت رو در اختیار داشته باشید و این خیلی مهمه که وقتی دارید چربی سوزی میکنید، بعد از دقایقی دویدن با سرعت زیاد، سرعت رو پایین بیارید و شروع کنید به قدم زدن. این یکی از موثرترین راه های افزایش چربی سوزیه و دقت و نتیجه چربی سوزی بر روی تردمیل بیشتر از دویدن توفضای بازه.

دویدن روی تردمیل

شما برای اینکه روی تردمیل بدویید، احتیاجی نیست که اپلیکیشن های آب و هوا رو چک کنید، شما می تونید هر زمانی که دلتون خواست بلند شید و با زدن چندتا دکمه دویدن رو شروع کنید و براتون فرقی نداره که اون بیرون هوا آفتابی یا بارونی، سرد یا گرم. دویدن روی تردمیل این امکان رو به شما میده که تو مدت زمان مشخص شده سرعت و شیب رو به خواست خودتون تنظیم کنید و همه چی تحت کنترل خودتون باشه.

مثلا فکر کنید تردمیل رو جوری تنظیم کردید که انگار دارید از کوه و صخره بالا میرید و یک دفعه دلتون میخواد تغییر وضعیت بدید و وارد سرازیری بشید، خب اینجاست که تنها با استفاده از چندتا دکمه شما از یه سربالایی وارد سرپایینی میشید، تغییری که تو دویدن فضای باز به این زودی ها قابل انجام نیست. شما وقتی تو فضا باز می دوید، نمیتونید شیب رو تنظیم کنید و خب این یکی از دلایلی هست که دویدن روی تردمیل رو برای افراد جذاب تر کرده.

مقاله پیشنهادی: روش‌های کاربردی افزایش سرعت دویدن

یکی دیگه از عواملی که شما می تونید با خیال راحت از تردمیل استفاده کنید اینه که باتوجه به ساختار تردمیل، به مفاصل و استخوان های شما آسیبی وارد نمیشه، چون که صفحات تردمیل فنری و فلکسیبل هست و سختی آسفالت رو نداره. در حالی که دوییدن تو سطوح سخت مثل آسفالت، ممکنه در طولانی مدت باعث افزایش تراکم استخوان بشه.

مزایای دویدن در فضای بیرون

شاید شما هم جزو اون دسته از افرادی هستید که معتقدن دویدن روی تردمیل کار حوصله سر بری هست و فقط تکرار یه حرکت ثابته. اگه همچین حس و حالی دارید، دویدن در فضای بیرون میتونه برای شما بهترین گزینه باشه؛ دویدن در محیط بیرون جذابیت داره، و از افسردگی و روتین ثابت جلوگیری میکنه.

دویدن در فضای باز

وقتی که شما تو فضای بیرون می‌دوید، اکثر عضله هاتون درگیر میشه و این یکی از مزیت‌هاییه که دویدن تو فضای بیرون نسبت به تردمیل داره. چون که دویدن روی تردمیل یعنی استفاده از عضلات محدود و این روند یعنی ضعیف شدن عضلات و ضعیف شدن عضلات یعنی امکان بیشتر آسیب دیدن. یعنی اگه کسی طولانی مدت روی تردمیل بدوه و عضله هاش به یه روتین تکرار شونده عادت کنن، بعد که تصمیم بگیره تو فضای باز بدوه، ممکنه که عضله هاش تو معرض آسیب قرار بگیرن.

مقاله پیشنهادی: از هدف شروع دویدن تا ایجاد عادت

مثلا فکر کنید تردمیل رو جوری تنظیم کردید که انگار دارید از کوه و صخره بالا میرید و یک دفعه دلتون میخواد تغییر وضعیت بدید و وارد سرازیری بشید، خب اینجاست که تنها با استفاده از چندتا دکمه شما از یه سربالایی وارد سرپایینی میشید، تغییری که تو دویدن فضای باز به این زودی ها قابل انجام نیست. شما وقتی تو فضا باز می دوید، نمیتونید شیب رو تنظیم کنید و خب این یکی از دلایلی هست که دویدن روی تردمیل رو برای افراد جذاب تر کرده.

چالش دونده شو!

این چالش به مدت 7 هفته با یک برنامه منظم در سراسر ایران برگزار خواهد شد. اهداف این چالش:

  • افزایش آگاهی نسبت به ورزش و دویدن
  • روتین شدن دویدن در زندگی
  • آشنایی با انواع دویدن و تمرینات مقاومتی 
  • عضله سازی
  • پیدا کردن افراد هم هدف با خودمون
  • آمادگی برای شرکت در مسابقات پیش رو
  • بالا بردن استقامت قلبی عروقی

همه‌ی ما وقتی داریم از سربالایی بالا می‌ریم، ناخودآگاه به سمت جلو خم می‌شیم. برای دویدن در سربالایی باید حواس‌تون باشه که این کار رو کنار بذارین و فقط یکم مرکز ثقل بدن‌تون رو به سمت جلو خم کنین. یکی از تکنیک‌های دویدن در سربالایی اینه که سینه‌ی خودتون رو صاف نگه‌دارین و سرتون را بالا بگیرین. با این کار راحت‌تر می‌تونین نفس بکشین.

بهترین کار میتونه استفاده از هر دو روش باشه. یعنی شما گاهی روی تردمیل بدوید و گاهی در فضای آزاد. اینطوری از لحاظ روحی بشاش‌تر هستید و سیستم سلامتی عضله هاتون ایمن‌تر است. شما می‌تونید از طریق سایت مونوپی تو چالش جدید مونوپی شرکت کنید و دویدن رو تبدیل به روتین روزانتون بکنید.

سفر و گردشگری

اگه دوست دارید همراه مونوپی مهارت‌های طبیعت‌‌گردی رو آموزش ببینید، دور دنیا سفر کنید، سفرهای ورزشی آبی تجربه کنید و… حتما از طریق لینک زیر سری به قسمت سفر و گردشگری مونوپی بزنید.

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری، دویدن، کوهنوردی و توسعه فردی را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد لینک زیر بشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید