کوهنوردی, ورزش

جلوگیری از حوادث احتمالی با قانون ساعت 14 در کوهنوردی

جلوگیری از خطرات با قانون ساعت 14 کوهنوردی

کوهنوردی از ورزش‌های مفرحیه که کوهنوردان با حضور در محیط‌های طبیعی و بکر، علاوه‌بر حفظ نشاط، آمادگی جسمانی بالایی هم به‌دست میارن. اما اگر بعضی از اصول کوهنوردی رو رعایت نکنیم با خطرات جدی مواجه می‌شیم. قانون ساعت 14 در کوهنوردی (یا همون قانون ساعت ۲ ظهر) از مهم‌ترین نکاتیه که هر کوهنوردی در برنامه کوهپیمایی خودش باید به اون توجه کنه. در ادامه این مقاله از مجله مونوپی در مورد قانون ساعت 14، تاریخچه و اهمیت اون صحبت می‌کنیم.

فهرست مطالب

قانون ساعت 14 در کوهنوردی چیه؟

کوهنوردی ورزشی غیرقابل‌ پیش‌بینی هستش که بر اساس شرایط مختلف، شاهد داستان‌ها و حوادث گوناگونی در اون هستیم. کوهنوردان همیشه تلاش میکنن تا بهترین عملکرد رو از خودشون به جا بگذارن و در کمترین زمان ممکن به قله کوه برسن.

قانون ساعت 14 در کوهنوردی چیست

اما در بسیاری از مواقع، همه چیز طبق برنامه پیش نمی‌ره. بدی آب و هوا، شرایط جسمانی کوهنورد، کمبود اکسیژن و… موجب میشه تا تیم کوهنوردی طبق برنامه زمانی ازپیش‌تعیین‌شده عمل نکنن.

مقاله پیشنهادی: آموزش اصول گام برداری در کوهنوردی در مسیرهای مختلف

قانون ساعت 14 در کوهنوردی تاکید داره که اگر کوهنوردانی تا ساعت 2 بعدازظهر نتونستن به نوک قله کوه برسن باید برنامه صعود خودشون رو متوقف کنن و خیلی سریع به آخرین کمپ برگردن چون تجربه نشون داده که اگر صعود از ساعت 14 بیشتر طول بکشه، کوهنوردان در مسیر بازگشت و در شب هنگام، دچار مشکلات زیادی میشن.

اگه علاقه‌مندید همراه تیم کوهنوردی مونوپی به بلندترین قله‌ی هر استان ایران صعود کنید، می‌تونید با طرح سیمرغ همراه ما باشید. برای ثبت‌نام می‌تونید وارد مدرسه کوهنوردی مونوپی بشید.

تاریخچه قانون ساعت 14 در کوهنوردی

این قانون از گذشته‌های دور مورد توجه کوهنوردان و سرپرستان کمپ‌های کوهنوردی بوده اما اتفاقی در سال 1996 موجب شد تا اهمیت این قانون بیش از قبل مورد توجه باشه.
در این سال یک گروه کوهنورد به سرپرستی راب‌هال و اسکات‌فیشر در مسیر بازگشت از قله اورست دچار مشکل شده و پنج نفر از یک تیم ۸ نفره جان خودشونو از دست دادن. بسیاری از کارشناسان کوهنوردی معتقد بودن که عامل این حادثه تصمیم‌گیری نامناسب سرپرستان گروه بوده‌.

تاریخچه قانون ساعت 14 در کوهنوردی

چون زمانی که اون‌ها دیدند تا ساعت 2 بعدازظهر به قله نمیرسن باید صعود رو متوقف می‌کردن و به پایین فرود میومدن. اون‌ها هر چند با تلاش بسیاری، خودشون رو به قله رسوندن، اما در مسیر برگشت خطرات بسیاری براشون ایجاد شد. از همین زمان بود که قانون ساعت ۱۴ در کوهنوردی مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفت و کارشناسان بسیاری رعایت این قانون رو برای حفظ امنیت جانی کوهنوردان ضروری می‌دونستن.

اهمیت رعایت قانون ساعت 14

قانون ساعت 14 در کوهنوردی سه اصل کلیدی در این ورزش رو به کوهنوردان گوشزد می‌کنه:

قله کوه فراتر از چیزیه که به‌نظر می‌رسه

صعود به قله کوه همیشه طبق برنامه پیش نمیره. قله‌ها معمولا فاصله‌ای بین ۱۲ تا ۱۶ ساعت از آخرین کمپ دارن. کوهنوردان شب‌هنگام کار خودشون رو برای رسیدن به قله شروع میکنن اما گاهی سردی هوا، یخ‌زدگی برف یا کمبود اکسیژن، صعود رو مشکل‌تر از اون چیزی می‌کنه که به‌نظر می‌رسه.

مقاله پیشنهادی: چرا هم هوایی در کوهنوردی برای صعود ضروری است؟

در صعود به قله هیچ‌ موقع نباید بر اساس احساسات و هیجانات درونی تصمیم‌گیری کرد. قانون ساعت 14 در کوهنوردی یک منطق جدیه که کوهنورد رو از مخاطرات نجات میده.

قله بلندتر از اون چیزیه که به‌نظر میرسه

تفاوتی نداره که به چه قله‌ای در حال صعود هستین. برای دستیابی به نوک قله باید کمپ به کمپ صعود رو ادامه بدین. بسیاری از حوادث در کوهستان در زمانی رخ میدن که کوهنوردان بی‌دلیل عجله میکنن. با ورود به ارتفاع، علایم ارتفاع‌زدگی برای هر کوهنوردی ایجاد میشه.

مقاله پیشنهادی: راهنمای تخمین زمان کوهپیمایی با قانون نیسمیت (Naismith’s law)

صبور بودن موجب میشه تا بدن کوهنوردا به شرایط عادت کنه. این موضوع در صعود به قله بیشتر به چشم میاد. اینجاست که توجه به قانون ساعت 14 در کوهنوردی ضروری میشه.

همیشه سخت‌تر از آن چیزیه که به‌نظر میاد

کوهنوردان تمرین‌های سختی رو برای دستیابی به آمادگی جسمانی تحمل می‌کنن. اون‌ها شرایط بدنی خودشون رو در بالاترین سطح نگه میدارن و تکنیک‌های کوهنوردی رو آموزش می‌بینن. اما در کنار تمامی این موارد داشتن ذهنی آماده و آشنایی با خطرات احتمالی کمک زیادی به اون‌ها میکنه تا صعودی مطمئن داشته باشن.

قانون ساعت 2 بعدازظهر یا همان قانون ساعت 14 در کوهنوردی تأکید داره تا کوهنوردان در هر کجای مسیر که هستن، باید قبل از ساعت 14 به کمپ اصلی برگردن یا یک کمپ موقت راه‌اندازی کنن. این قانون همیشگیه و تفاوتی برای فصل یا شرایط کوهنوردان قائل نمیشه. باید توجه داشت که فرود از کوه در شب هنگام، خطرات جدی برای اعضای تیم کوهنوردی ایجاد میکنه. به همین دلیل عجله نکردن و رعایت این قانون برای حفظ جان همه اعضای گروه ضروریه.

فراموش نکنید که در هر ورزشی داشتن تجهیزات مناسب در پیشرفت و حفظ امنیت شما تاثیر خیلی زیادی داره. اگه به لوازم کوهنوردی نیاز داشتید می‌تونید از قسمت کوهنوردی نیازمندی مونوپی تهیه کنید.

ممنون که تا اینجا با مونوپی همراه بودید. حتما تجربه خودتون در مورد استفاده از این قانون و یا تیم‌های کوهنوردی که همراه بودید رو با ما به اشتراک بذارید.

Monoppy

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری، دویدن و کوهنوردی را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

Monoppy

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

Monoppy مونوپی

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد  لینک زیر بشید.

منابع مقاله:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید