کوهنوردی, ورزش

رعایت اصول کوهنوردی برای حفظ امنیت

رعایت اصول کوهنوردی برای حفظ امنیت

اصول کوهنوردی شاید از نظر خیلی افراد، موضوع بی‌اهمیتی باشه، مخصوصاً زمانی که مسیرهای ساده رو برای کوهنوردی انتخاب کرده باشین. اما اهمیت این مسئله رو زمانی درک می‌کنید که در همون مسیر کوتاه، اتفاقات و مشکلات مختلفی برای شما پیش میاد.

پس اگر در ورزش کوهنوردی تازه‌کار هستین، یادگرفتن این اصول از هر چیزی برای شما واجب‌تره.

ما در این مقاله از مجله مونوپی، قصد داریم شما رو به‌صورت کامل با اصول کوهنوردی آشنا کنیم و نکات مهمی رو بگیم که دونستن‌شون برای افراد تازه‌کار، اهمیت زیادی داره.

پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فهرست مطالب

اصول کوهنوردی چه اهمیتی دارد؟

کوهنوردی، ورزشیه که شامل قدم‌زدن در جاده‌های ناهموار، گذشتن از کنار جنگل و رودخانه و گاهی هم اقامت در طبیعت میشه.

همه این‌ها علاوه بر رشد جسم، می‌تونن باعث رشد شخصیت ما بشن. اما به شرطی که آداب حضور در این ورزش رو به‌درستی رعایت کرده باشیم.

اصول کوهنوردی چه اهمییتی دارد

کوهنوردی یک ورزش هیجان‌انگیزه و سالانه افراد زیادی به طور موقت انجامش میدن؛ اما متأسفانه به‌جای لذت بردن، درگیر موضوعات حاشیه‌ای میشن و اثرات بدی رو از خودشون به جا می‌ذارن.

رعایت اصول کوهنوردی، باعث میشه تا ما بتونیم دوستی متقابلی رو با طبیعت و هم‌گروهی‌های خودمون ایجاد کنیم و بدون هیچ آسیب یا مشکلی، از حضور کوتاه در این فضا، لذت ببریم.

نکات اولیه و مهم از اصول کوهنوردی

اگر قصد دارین کوهنوردی رو به‌عنوان یک ورزش ادامه بدین یا حتی اگر به‌صورت تفریحی و موقت مشغول این ورزش شدین، حتماً نکات این بخش رو بادقت مطالعه کنید.

حواستان به آداب حضور در طبیعت باشد

هدف از کوهنوردی، دوستی با طبیعت و آرامشه، پس آداب این محیط رو رعایت کنید تا افرادی که بعد از شما هم به اون منطقه سفر می‌کنن، بتونن لحظات خوبی رو داشته باشن.

آداب حضور در طبیعت اصول کوهنوردی
  • هیچ زباله‌ای رو از خودتون به‌جا نذارین و همه زباله‌ها رو با خودتون برگردونین.
  • حیوانات رو نترسونید و بهشون آسیب وارد نکنین.
  • هیچ چیزی رو تخریب نکنین.

تجهیزات مناسب با اصول کوهنوردی را فراموش نکنید

پوشیدن لباس مناسب و داشتن تجهیزات استاندارد، کمک می‌کنه تا هم در طول سفر اذیت نشین و هم آسیبی رو به بدنتون وارد نکنین. برای اینکار باید حتما از لوازم ضروری کوهنوردی استفاده بشه.

انتخاب مقدار لوازم و اندازه موردنیاز هم اهمیت زیادی داره؛ بنابراین بیش از اندازه همراه با خودتون لوازم نداشته باشین.

تجهیزات ضروری کوهنوردی

درسته که خرید تجهیزات کوهنوردی استاندارد، هزینه زیادی داره اما نمیشه اهمیت این موضوع رو هم دست‌کم گرفت. شما می‌تونین در بخش نیازمندی مونوپی، یک‌عالمه تجهیزات باکیفیت رو با قیمت مناسب پیدا کنید. این لوازم کاملاً سالم یا نو هستن اما دیگه به درد صاحبان قبلی‌شون نمی‌خوردن.

از قبل بدن خود را آماده کنید

اگر تا دیروز اصلاً ورزش نمی‌کردین، شاید انتخاب کوهنوردی برای اولین تجربه ورزشی، کمی غیراصولی باشه. بهتره کم‌کم از پیاده‌روی ساده با کمک اصول پیاده روی در مسیرهای کوتاه شروع کنید تا آمادگی بدن شما برای رفتن به کوهنوردی افزایش پیدا کنه.

در ضمن، اگر هم بدن شما آمادگی لازم رو داره، حتماً قبل از رفتن به کوهنوردی بدنتون رو با حرکات کششی گرم و آماده کنید.

آماده سازی بدن اصول کوهنوردی

به اصول کوهنوردی و گفته‌های سرگروه توجه کنید

حتماً اطلاعات و نکاتی که قبل از جلسه، توسط سرگروه به شما گفته میشه رو جدی بگیرین و همه موارد رو رعایت کنید. این افراد تجربه زیادی دارن و اطلاعات اون‌ها می‌تونه از بروز خیلی از اتفاق‌ها جلوگیری کنه.

یک فروشگاه را با خود همراه نکنید

آب، غذا و تنقلات، چیزهایی هستن که در طول کوهنوردی بهشون نیاز دارین، اما داشتن بیش از اندازه هم به درد شما نمی‌خوره. 

تغذیه کوهنوردی

خوراکی‌ها بهتره کم‌حجم و دارای انرژی زیاد باشن، پس موقع کوهنوردی لطفاً یک فروشگاه مواد غذایی رو با خودتون همراه نکنید.

با دیگران تعامل داشته باشید

تعامل داشتن جزو اصولی کوهنوردی به‌حساب میاد، پس با هم‌گروهی‌ها، بومی‌های منطقه و افرادی که در طول مسیر می‌بینید، خوش‌برخورد باشین.

داروهای خود را فراموش نکنید

اگر بیماری خاصی دارین حتماً از قبل، سرگروه خودتون رو در جریان بذارین و داروهای مورد نیازتون رو هم فراموش نکنید.

ایمنی را جدی بگیرید

از پریدن، قدم‌زدن و ایستادن در کنار پرتگاه و بوته‌هایی که اطمینانی بهشون نیست، صددرصد خودداری کنید.

تمرکز کنید

کوهنوردی و حضور در طبیعت، بهترین موقعیت برای فکرکردن، دیدن جزئیات و تمرکز کردنه. این فرصت شگفت‌انگیز رو از خودتون دریغ نکنید و کمی ذهنتون رو با موسیقی طبیعت جلا بدین.

آرامش خود را حفظ کنید

در طول سفر حتی با رعایت همه اصول، ممکنه که باز هم اتفاقاتی رخ بدن. پس آرامش رو حفظ کنید و برای رفع مشکل، با تیم خودتون همکاری کنید.

ما در این مقاله از مونوپی، سعی کردیم شما رو با اصول کوهنوردی و نکات مهم این ورزش آشنا کنیم. اطلاع داشتن و رعایت این موارد، باعث میشن تا از زمانی که در طبیعت حضور دارین، بیشترین بهره رو ببرین.

بزرگ‌ترین اهداف کوهنوردی، رشد شخصیت، دوستی با طبیعت و تعامل با محیط اطرافه که ما در گروه کوهنوردی مونوپی، سعی می‌کنیم تا تمام اصول اولیه و ضروری رو برای رسیدن به این اهداف رعایت کنیم.

اگر شما هم دوست دارین تا کنار ما در طبیعت قدم بزنین و یک تجربه متفاوت از ورزش کوهنوردی رو به دست بیارین، کافیه که برای اطلاعات بیشتر به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

Monoppy

مدرسه مونوپی

ما در مدرسه مونوپی سعی می‌کنیم که علاوه بر آموزش اصولی ورزش، سبک تغذیه سالم و دوستی با طبیعت رو در کنار هم یاد بگیریم و زندگی زیباتری رو تجربه کنیم. برای بودن در کنار تیم کوهنوردی ما و مطالعه اطلاعات بیشتر، کافیه که به مدرسه مونوپی مراجعه کنین.

Monoppy مونوپی

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد لینک زیر بشید.

منابع مقاله:

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “رعایت اصول کوهنوردی برای حفظ امنیت

دیدگاهتان را بنویسید