دوچرخه, ورزش

نکات کلیدی در نگهداری دوچرخه

نکات کلیدی در نگهداری دوچرخه

هیچ کس مکانیک دوچرخه به دنیا نمیاد. نگهداری دوچرخه چیزیه که باید در طول زندگی‌مون براش وقت بذاریم و اون رو یاد بگیریم؛ مخصوصا اگه بخوایم دوچرخه‌مون بعد از یکی دو سال اول خراب نشه. محافظت از دوچرخه و مراقبت از اون کار آسونی نیست. دقت داشته باشین که بعضیا اصلا شغلشون مکانیک دوچرخه بودنه، ولی میشه یه سری فوت و فن رو یاد گرفت که لازم نباشه هر بار که یه مشکلی برای دوچرخه‌مون پیش اومد بریم سراغ تعمیرکار. با ما تو مجله مونوپی همراه باشید تا بهتون یاد بدیم که چطوری از دوچرخه‌تون نگهداری کنید تا همیشه دوچرخه‌تون تو بهترین وضعش باشه.

فهرست مطالب

نگهداری دوچرخه یه فرایند پیوسته است

فراموش نکنیم که همیشه پیوسته کار کردن نتیجه‌ی بهتری داره. در مورد نگهداری دوچرخه هم این حرف صادقه. توی این مقاله می‌خوایم چهار تا از کارهایی که شما به عنوان صاحب دوچرخه‌تون می‌تونین انجام بدین (و تقریبا هیچ خرجی هم براتون نداره) تا دوچرخه‌تون همیشه تو وضعیت خوبی بمونه رو بررسی کنیم. فقط قبل از این که جلوتر بریم یادتون نره که با مراجعه کردن به صفحه نیازمندی مونوپی می‌تونید بیشتر وسایلی که ممکنه برای این کار نیاز داشته باشین رو خریداری کنید. ممکن هم هست دوچرخه نداشته باشید که خب صفحه نیازمندی مونوپی محل خیلی خوبیه برای تهیه یه دوچرخه عالی!

مقاله پیشنهادی: آموزش گام به گام شستن دوچرخه

ترفند اول نگهداری دوچرخه : سیم دوچرخه رو روغن‌کاری کنید

روغن کاری سیم دوچرخه نگهداری دوچرخه

شاید تا حالا براتون پیش اومده باشه که تو خیابون قدم می‌زنید و صدای دوچرخه می‌شنوید. یه صدای خیلی گوش‌خراش و تلق‌تلوق‌. شایدم شما خودتون یکی از همین دوچرخه‌سوارا باشید و تو نگهداری دوچرخه خودتون سهل‌انگاری کردین. در هر حال روغن‌کاری زنجیر دوچرخه، هم باعث میشه اون صدای رومخ از بین بره هم باعث میشه شما کلی پول ذخیره کنین و بعدا لازم نباشه یه زنجیر جدید بندازین.

مقاله پیشنهادی: بهترین روش انتخاب سایز دوچرخه

ترفند دوم نگهداری دوچرخه : چرخ ‌های دوچرخه‌تون رو همیشه پرباد نگه دارید

بادکردن چرخ های دوچرخه نگهداری دوچرخه

ممکنه خیلی‌هاتون بگین این که دیگه گفتن نداره. ولی مطمئن باشید خیلی افراد هستن که توجه آنچنانی به فشار باد چرخ دوچرخه‌شون ندارن. اگه دنبال این هستید که دوچرخه‌تون طول عمر بالایی داشته باشه و کیفیت دوچرخه‌‌سواریتون هم همیشه بالا بمونه، باید همیشه به این که دوچرخه‌تون باد مناسبی تو چرخاش داره یا نه دقت کنید. لازم هم نیست حتما یه پمپ خفن داشته باشید، با خیلی از پمپ‌های دستی هم میشه باد دوچرخه رو تنظیم کرد.

مقاله پیشنهادی: راهنمای جامع خرید دوچرخه دست دوم

ترفند سوم نگهداری دوچرخه : پیچ و مهره‌های دوچرخه رو سفت کنید ولی نه خیلی زیاد

سفت کردن پیچ و مهره دوچرخه نگهداری دوچرخه

حتما دقت داشته باشین که هر یکی دو ماه یه بار به پیچ و مهره‌های مختلفی که روی دوچرخه‌تون هست یه نگاهی بندازید و با آچارهای مناسب اونا رو سفت کنید. توی مدرسه مونوپی ما همیشه به بچه‌ها گوشزد می‌کنیم که حواسشون به همین چیزای ریز باشه. فقط دقت کنید که پیچا رو زیادازحد هم سفت نکنید که خودش ممکنه دوچرخه رو خراب کنه.

ترفند چهارم نگهداری دوچرخه : حواستون به ترمزای دوچرخه باشه

توی یکی از مقالات به روش‌های درمان تروما اشاره کردیم. می‌دونستین تروما به انگلیسی فقط به معنی ضربه روحی نیست و می‌تونه معنی جراحت هم بده؟ و مهم‌تر از اون، می‌دونستید بهترین راه برای این که از جراحت موقع دوچرخه‌سواری جلوگیری کنید چیه؟ بله ترمزاتون! پس همیشه نیم‌نگاهی به ترمزا داشته باشید و اگه دیدین که شل شدن یا دیسک ترمزها هم‌سان نیست، با استفاده از پیچ‌گوشتی، پیچ مربوط به اون قسمت رو سفت کنید.

مقاله پیشنهادی: مهمترین علت های آسیب دوچرخه سواری

ترفند پنجم نگهداری دوچرخه: دنده عقب دوچرخه‌تون رو تنظیم کنین

تنظیم دنده عقب دوچرخه

بعضی وقتا، پیش میاد که دنده عقب (شانژمان) دوچرخه‌تون به خوبی جا نمیفته و سر و صدای زیادی ایجاد می‌کنه؛ در این صورت باید اون رو تنظیم کنین که بتونین توی مسیرهای سخت یا سربالایی‌ها، آسون‌تر چرخ بزنین.

برای تنظیم سیستم دنده دوچرخه‌تون، اول سیم دنده رو از پیچ زیر شانژمان جدا کنین. بعد، دو تا پیچ تنظیم روی شانژمان و شیفتر رو تا آخر ببندین. روی شانژمان دو تا پیچ L و H می‌بینین که برای تنظیم حداقل و حداکثر حرکت شانژمان روی خودروی عقب تعبیه شدن؛ یه پیچ‌گوشتی ساده بردارین و پیچ L رو تا جایی سفت کنین که گوشواره و تیغه شانژمان توی یه راستا و زیر کوچیک‌ترین سینی خودروی عقب قرار بگیرن. برای تنظیم پیچ H، شانژمان رو به طرف داخل فشار بدین و همزمان رکاب بزنین تا به سینی بزرگ برسه و پیچ رو محکم کنین.

در آخر، سیم دنده رو دوباره ببندین و با پیچ‌های روی شیفتر و شانژمان، خلاصی دنده رو تنظیم کنین. اگه یکبار دنده عوض کردین و زنجیر به سینی بالا حرکت نکرد، در حین این که دارین رکاب می‌زنین، پیچ روی شانژمان رو عکس عقربه‌های ساعت بچرخونین تا زنجیر به سمت سینی بالا حرکت کنه. حالا دنده رو تغییر بدین؛ همون‌طور که می‌بینین، سیستم دنده‌تون تنظیم شده.

مقاله پیشنهادی: تاثیرگذارترین فواید دوچرخه سواری برای سلامتی و محیط زیست

ترفند ششم نگهداری دوچرخه: سالم بودن زنجیر دوچرخه‌تون رو چک کنین

یه راهکار دیگه برای مراقبت از دوچرخه‌تون، چک کردن زنجیر چرختونه. برای این کار حتماً نباید تعمیرکار باشین؛ اگه تو قسمتایی از زنجیرتون می‌بینین که پین‌ها به درستی جا نرفتن یا بیرون اومدن، اون‌ها رو فیکس کنین یا با پین‌های جدیدی که به زنجیر دوچرخه‌تون می‌خوره، تعویض کنین.

همین‌طور، اگه پیوندهای زنجیرتون خم شدن، باید پین‌های اون پیوندها رو با آچار زنجیر دوچرخه جدا و زنجیرتون رو کوتاه‌تر کنین؛ البته، با این کار ممکنه دیگه نتونین از خودروهای بزرگ‌تر عقب دوچرخه‌تون استفاده کنین؛ اما این می‌تونه یه راه‌حل خوب برای کسایی باشه که نمی‌خوان هزینه اضافی برای تعویض زنجیر پرداخت کنن.

ترفند هفتم نگهداری دوچرخه: دوچرخه‌تون رو تمیز نگه دارین

تمییز کردن دوچرخه

تمیز کردن دوچرخه یکی دیگه از اصول نگهداری دوچرخه هست که باعث میشه دوچرخه‌تون به خوبی کار کنه و قطعاتش کمتر دچار سایش و فرسودگی بشه. پس سعی کنین دوچرخه‌تون رو حداقل یکبار توی هفته با استفاده از سطل آب و اسفنج یا پاک‌کننده‌های مخصوص دوچرخه تمیز کنین؛ انجام این کار می‌تونه شما رو از هزینه‌های تعویض و تعمیر قطعات دوچرخه‌تون نجات بده.

البته، توجه داشته باشین که تمیز کردن دوچرخه رو توی روزهای بارونی که زمین پر از گل‌ولای هست باید بعد از هر سواری، انجام بدین. در آخر، بعد از تمیز کردن دوچرخه‌تون، اون رو خشک کنین و روی زنجیرش، روغن زنجیر بزنین تا حرکت نرمی داشته باشه.

ترفند هشتم نگهداری دوچرخه: دوچرخه‌تون رو به روش M-check بررسی کنین

بررسی دوچرخه به روش m check در ترفندهای نگهداری دوچرخه

اگه مدتیه که دوچرخه‌سواری نکردین یا یه دوچرخه دست‌دوم خریدین، حتماً این روش بازرسی رو انجام بدین که از مشکلات مکانیکی مهم دوچرخه‌تون مطلع بشین. M-check رو به این علت نامگذاری کردن که موقع بررسی دوچرخه، اگه یه حرف M فرضی بر روی دوچرخه‌تون تصور کنین، می‌تونین قسمت‌های اصلی دوچرخه مثل چرخ و لاستیک، دنده‌ها، زین، میل‌لنگ و فرمان و دسته ترمز رو پیدا و اون‌ها رو به صورت دوره‌ای بررسی کنین تا مطمئن بشین که دوچرخه‌تون ایمنی لازم رو داره.

نگهداری دوچرخه و محافظت از دوچرخه کار آسونیه. فقط باید براش وقت بذارید و به فکرش باشید. اگه دوست دارید که دوچرخه‌تون عمر طولانی‌ای داشته باشه و هر چندوقت یه بار مجبور نشید به تعمیرکار مراجعه کنید تا فلان قسمت دوچرخه‌تون رو درست بکنه، بهتره که خودتون به فکر مراقبت از دوچرخه خودتون باشید. ما توی مونوپی سعی می‌کنیم تا بهترین راهکارها رو با شما در میون بذاریم و همگی کنار هم رشد کنیم. ممنون که تا اینجا با ما همراه بودید. حتما نظرات و راهکارهای خودتون رو برای نگهداری دوچرخه با ما به اشتراک بذارید.

سفر و گردشگری

اگه دوست دارید همراه مونوپی مهارت‌های طبیعت‌‌گردی رو آموزش ببینید، دور دنیا سفر کنید، سفرهای ورزشی آبی تجربه کنید و… حتما از طریق لینک زیر سری به قسمت سفر و گردشگری مونوپی بزنید.

Monoppy

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری یا دویدن را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

Monoppy

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

Monoppy مونوپی

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد  لینک زیر بشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید