دوچرخه, ورزش

آموزش گام به گام شستن دوچرخه در 6 مرحله

آموزش گام به گام شستن دوچرخه

شستن دوچرخه و تمیز کردن اون بخش مهمی از روند نگهداری دوچرخه ست که می‌تونید با انجامش طول عمر دوچرخه رو بیشتر کنید. با دوچرخه سواری در شهر یا در جاده‌های خاکی، دوچرخه کثیف میشه و نیاز به شستشو و نظافت داره.

در حقیقت زمان شستشوی دوچرخه برای هر کدوم از ما متفاوته و به نوع استفاده هر کس از دوچرخه بستگی داره. بهترین توصیه اینه که به‌صورت مرتب و روتین این کار رو انجام بدید تا علاوه بر تمیز شدن ظاهر دوچرخه، قطعات مختلف هم سالم بمونه. توی این مقاله مونوپی می‌خوایم در مورد جنبه‌های مختلف شستن دوچرخه با شما صحبت کنیم.  

فهرست مطالب

ابزارهای مورد نیاز برای شستن دوچرخه

  • پایه نگهدارنده دوچرخه
  • سطل آب
  • شلنگ بلند و دسترسی به شیر آب
  • مواد شوینده مخصوص بدنه دوچرخه یا شوینده‌های دیگر
  • گازوئیل، بنزین و یا آب و صابون برای گرفتن چربی زنجیر دوچرخه
  • برس شستشوی بزرگ و کوچک
  • روغن زنجیر دوچرخه
  • دستمال نخی و تمیز برای خشک کردن
  • اسفنج برای شستشوی دوچرخه

شستشوی دوچرخه

وقتی از شستن دوچرخه حرف می‌زنیم، بعضی‌ها فکر می‌کنن که استفاده از آب برای این کار کافیه؛ در حالی که اصلاً اینجوری نیس. شستن دوچرخه فقط قسمت بدنه نیست، بلکه باید تمام سیستم و متعلقات اون هم شسته بشه.

زمان شستن دوچرخه

چه زمانی برای شستن دوچرخه مناسبه؟

  • شما چه روحیاتی دارین و چقدر به تمیزی اهمیت می‌دید؟
  • نوع دوچرخه‌سواری شما چگونه ست؟ اگه داخل گل و لای دوچرخه‌سواری می‌کنید، بهتره که بعد هر بار سواری، اون رو بشورید اما اگه داخل خیابونا حرکت می‌کنید، شاید ماهی یک‌بار شستن کافی باشه. در هر صورت، حواستون باشه که هر چقدر این تمیزکاری روتین‌تر باشه، دوچرخه‌تون سالم‌تر می‌مونه.

مراحل شستشوی دوچرخه

برای این که بتونید دوچرخه رو راحت و درست بشورید، بهتره اون رو از سطح زمین فاصله بدید، این‌طوری دیگه چرخ‌ها کثیف نمیشن و با تسلط بیشتری این کار رو انجام میدید.

بدنه دوچرخه

تمییز کردن بدنه دوچرخه
استفاده از مواد شوینده مناسب

مرحله اول شستن بدنه دوچرخه هست. برای این کار بهتره به جنس دوچرخه خودتون توجه کنید. درسته که آبکشی مرحله پایانی برای شستن همه دوچرخه‌هاست، اما اول باید مراحل ابتدایی رو درست طی کنید. برای این کار بهتره که چند مورد رو رعایت کنید.

شستن بدنه دوچرخه با برس نرم
استفاده از برس نرم برای تمیز کردن بدنه

اول از همه این که باید از موادی برای شستن استفاده کنید که رنگ دوچرخه رو نپرونه و در عین حال باعث خوردگی بدنه هم نشه. برای این کار بهتره از آب و صابون ساده یا حتی مایع‌ شوینده دست استفاده کنید.

آبکشی بدنه دوچرخه شستن دوچرخه
آبکشی بدنه دوچرخه

مهم‌ترین نکته اینه که توی این مرحله به‌هیچ‌وجه نباید از مواردی مثل برس‌های زبر استفاده کنید. برای این مسئله می‌تونید از ابر یا حتی پارچه استفاده کنید. موقع آبکشی هم از آب گرم استفاده نکنید. از یه مسواک برای تمیز کردن توپی، سیلندر کوچک مرکز چرخ و مهره‌ها و پیچ‌های دو طرف اون استفاده کنید.

شستشوی دوچرخه و چرخ جلو و عقب

برای شست‌وشوی دوچرخه در این مرحله باید چرخ‌ها رو بشورید. این روند به دو صورت قابل انجامه؛ اول این که می‌تونید چرخ‌ها رو باز کنید و راه حل دوم اینه که بدون باز کردن چرخ‌ها این کار رو انجام بدید. بهتره قبل از کف مالیدن به چرخ‌ها، از یه وسیله مثل برس استفاده کنید تا گل و لای رو از بین لاستیک‌ها خارج کنید.

شستن چرخ های جلو و عقب دوچرخه شستشوی دوچرخه
کف زدن و آبکشی چرخ ها

حالا وقت اونه که چرخ‌ها رو بشورید. بعد از شستن و کف‌مالی کردن، چند دقیقه صبر کنید و بعد آبکشی کنید. اگه دوچرخه شما پره داره، بهتره با ابر، این پره‌ها رو بشورید و بعدش شروع کنید به آبکشی پره‌های دوچرخه.

فراموش نکنید دوچرخه‌هایی که ترمز دیسک دارند، باید قبل از شستشو صفحه دیسک و کالیپر پوشونده و از آب دور نگه دارید، چراکه کارایی و عملکرد اون ها رو با مشکل روبه رو می کنه.

زنجیر چرخ

برای این که زنجیر رو بشورید، چند تا راه دارید:

  • اول از همه استفاده از بنزین هست. البته می تونید از گازوئیل هم استفاده کنین.
  • یک روش کم خطرتر، استفاده از محلول آب و صابونه. البته باید حجم صابونش بیشتر باشه.

برای استفاده از هر کدوم از این مواردی که گفتیم، می تونید به دو حالت عمل کنید؛ یا یه تیکه پارچه رو آغشته به این مواد کنید و به زنجیر چرخ بزنید یا این که این محلول‌ها رو روی زنجیر بریزید. قطعاً روش اول اقتصادی‌تره.

وقتی در حال شستشوی دوچرخه هستید از پارچه نخی استفاده نکنید. اگر می‌خواید تمیزکاری خوب انجام بشه، بهتره که همزمان با دستمال کشیدن، پدال رو هم حرکت بدید. خیلی ساده می‌تونید بفهمید کی زنجیر تمیز شده؛ کافیه زنجیر از روغن اضافی پاک شده باشه.

چرخ دنده ها

تمییز کردن چرخ دنده ها با برس یا مسواک شستن دوچرخه
استفاده از برس برای تمیز کردن چرخ دنده ها

دستمال گزینه خوبی برای چرخ دنده‌های ریز دوچرخه نیست. برای شست‌وشوی این قسمت باید از مسواک یا برس استفاده کنید. بهتره که به‌طور منظم این کار رو انجام بدید تا هر آلودگی‌ای کاملا پاک بشه. گاهی اوقات اون‌قدر این جرم‌ها زیادن و سفت شدن که برای تمیز کردنشون به پیچ گوشتی نیاز دارید.

شستن دوچرخه: خشک کردن

خشک کردن بدنه شستن دوچرخه
خشک کردن دوچرخه با دستمال نرم

راه‌های خشک کردن دوچرخه هم دوتاست:

  • یکی این‌که بذارید دوچرخه خودش زیر آفتاب خشک بشه. 
  • راه دوم که بهتر هم هست، اینه که با یه دستمال نرم اون رو خشک کنید؛ این‌طوری هیچ لکی روی دوچرخه باقی نمی‌مونه و به بهترین شکل تمیز میشه.

روغن کاری دوچرخه

روغن کاری شستشوی دوچرخه
روغن کاری دوچرخه

پس از شستن دوچرخه و خشک کردن اون، باید زنجیر رو روغن‌کاری کنید. زمانی که یک دور کامل روغن‌کاری کردید، باید دوچرخه رو بلند کنید و با دست رکاب بزنید و دنده عوض کنید. با این کار تمام بخش‌های زنجیر به روغن آغشته می‌شن.

توی این مقاله از مجله مونوپی سعی کردیم به صورت گام به گام شستن دوچرخه رو آموزش بدیم. همون طور که دوچرخه سواری فواید زیادی برای سلامتی و محیط زیست داره، حفظ و نگهداری اون مهمه. با شستن به موقع و نگهداری درست، مدت طولانی تری می تونیم از دوچرخه استفاده کنیم.

تمام تلاش ما تو مونوپی آموزش اصولی، سبک زندگی سالم و حفظ محیط زیسته. اگه شما هم دوست دارید عضوی از گروه مونوپی باشید حتما سری به مدرسه مونوپی بزنید.

خوشحال میشیم تجربیات و نظرات خودتون رو در مورد شستشوی دوچرخه با ما به اشتراک بذارید.

مجله دوچرخه docharkhehmag

Monoppy

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری یا دویدن را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

Monoppy

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

Monoppy مونوپی

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد  لینک زیر بشید.

منابع مقاله:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید