تغذیه

نقصان کالری چیست و چه تاثیری دارد؟

نقصان کالری چیست و چه تاثیری دارد؟

نقصان کالری به این معنیه که تعداد کالری‌های مصرفی، بیشتر از تعداد کالری‌های دریافتی هست. در نتیجه، اصطلاحا نقص کالری رخ می‌ده. کالری نقصان منجر به کاهش وزن می‌شه و در کل می‌تونه زندگی و فعالیت‌های روزمره‌ افراد رو تحت تأثیر قرار بده. در این مطلب همراه ما باشید تا خیلی جدی‌تر به موضوع کالری نقصان چیست بپردازیم و اثراتش مثبت و منفیش رو بگیم. شما می‌تونید با شرکت در چالش و مسابقه مونوپی، آسون‌ترین و لذت‌بخش‌ترین روش تنظیم کالری رو تجربه کنید.

فهرست مطالب

نقصان کالری؛ عوارض و فواید آن

کالری واحدی استاندارد برای اندازه‌گیری انرژیه و از مواد غذایی به دست میاد. بدن ما برای انجام عملکردهای طبیعی  و فعالیت‌های روزانه به کالری نیاز داره. افزایش کالری در بدن می‌تونه مشکلاتی مثل چاقی، فشار خون، ناباروری و … در بر داشته باشه، بنابراین لازمه که میزان کالری بدنمون رو تنظیم کنیم؛ این‌کار از طریق محدود کردن مصرف یا افزایش فعالیت‌های بدنی (ورزش کردن) امکان‌پذیر می‌شه.

در جریان تنظیم کالری بدن، مهمه که به نقصان کالری دچار نشیم. نقصان یا کمبود کالری یعنی میزان کالری‌ای که به بدنمون می‌رسونیم، کمتر از مقداری باشه که نیاز داریم؛ یا به‌بیانی دیگه، فعالیت‌های ما زیاد باشه اما به مقدار کافی کالری دریافت نکنیم. کمبود کالری می‌تونه عوارضی مثل لاغری، خستگی مزمن، کاهش میل جنسی و … رو دربر داشته باشه. ما در مدرسه مونوپی به شما کمک می‌کنیم با روش صحیح و اصولی مقدار کالری بدنتون رو تنظیم کنید.

کالری چیست؟

کالری یک واحد استاندارد برای اندازه‌گیری انرژیه. هر ماده غذایی و نوشیدنی که مصرف می‌کنیم، انرژی داره و این انرژی بعد از رسیدن به بدن ما، متابولیزه و تجزیه می‌شه. بدن ما برای انجام عملکردهای طبیعیش از این انرژی آزاد شده استفاده می‌کنه؛ بنابراین، نقصان کالری، عملکرد طبیعی فرد رو مختل می‌کنه.

کالری موجود در غذا انرژی مورد نیاز بدن رو به شکل گرما تأمین می‌کنه. تعداد کل کالری‌های مصرفی بدن هر فرد به‌طور روزانه، به اختصار TDEE نامیده می‌شه.

چالش مجازی 5 کیلو لاغری در 5 هفته

هدف این چالش کاهش وزن 5 تا 8 کیلوگرم، کاهش سایز، کنترل اشتها، ایجاد لایف‌استایل سالمتر، سم زدایی و … می‌باشد.

  • مدت زمان چالش: 5 هفته
  • پیش‌نیاز: ندارد
  • نوع چالش: غیرحضوری
  • طراح چالش : متخصص تغذیه سیما جم

محاسبه TDEE

در محاسبه TDEE، کالری‌های مصرف شده برای هرنوع فعالیت بدنی در نظر گرفته می‌شه. مثلا در موارد زیر:

  • کالری مصرفی از طریق ورزش
  • کالری مصرفی برای فعالیت‌های غیر ورزشی
  • کالری مصرفی برای هضم غذا مصرف و به اون اثر حرارتی غذا یا TEF هم می‌گن.
  • کالری سوزانده شده برای انجام عملکردهای ضروری بدن از جمله تنفس و گردش خون.
محاسبه کالری و عوارض کمبود کالری

عوارض کمبود کالری

حالا که می‌دونید کالری نقصان چیست، فکر می‌کنید اگه برای مدت طولانی ادامه داشته باشه، چه خطراتی برای بدن داره؟ کمبود کالری بیش از حد و مداوم منجر به عوارض جانبی متعددی میشه که عبارتند از:

بنابراین، مصرف سرکه سیب برای لاغری بدون کاهش کالری روزانه یا افزایش فعالیت بدنی، کارایی چندانی نداره. مطمئنا مشورت با متخصص تغذیه اطلاعات دقیق‌تری در این زمینه در اختیار شما خواهد گذاشت.

  • از دست دادن عضله‌ها و لاغری
  • کمبود مواد مغذی بدن
  • خستگی و ضعف مزمن
  • کاهش توانایی بدن در استفاده از اکسیژن در حین ورزش
  • از دست میل جنسی
  • ناراحتی‌های روانی

نقصان کالری که منجر به کاهش سریع وزن بدن بشه، مثلاً بیش از یک کیلوگرم در هفته، می‌تونه عوارض دیگه‌ای مثل ایجاد سنگ کیسه صفرا، نقرس (آترییت التهابی)، خستگی، حالت تهوع، یبوست یا اسهال، و حتی دوره‌های کوتاه کم‌خونی به همراه بیاره.

به‌طورکلی، با ترکیب فعالیت بدنی و محدود کردن کالری مصرفی، می‌تونید از مشکلات و عوارض نقصان کالری مثل لاغری شدید، از دست دادن مواد مغذی و … در امان باشید.

فواید کمبود کالری

دستیابی به مقدار مناسب کالری و به بیانی دیگه، دنبال کردن یک رژیم نقصان کالری اصولی، فوایدی زیادی برای سلامتی بدن داره. در واقع اگه کمبود کالری با افزایش فعالیت بدنی به دست بیاد، منجر به کاهش موارد زیر می‌شه.

  • کاهش فشار خون
  • کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، حمله قلبی، سکته مغزی و برخی سرطان‌ها
  • در امان ماندن از درد و ناتوانی آرتریت
  • جلوگیری از پوکی استخوان
  • نداشتن علائم افسردگی و اضطراب

توجه داشته باشید که دستیابی به نقصان کالری موفقیت‌آمیز ممکه منجر به کاهش وزن بشه. مطالعه دو ساله‌‌ای تحت عنوان «دو سال محدودیت کالری و ریسک فاکتورهای متابولیک قلبی» توسط ویلیام ای.کراوس و همکاران  روی بیش از ۲۰۰ نفر انجام شد. این مطالعه نشون داد افرادی که ۱۲ درصد کالری کمتری در روز نسبت به رژیم غذایی معمولی خود مصرف کرده بودند، ۱۰ درصد از وزن بدن خود رو از دست دادند. در همین مطالعه، افرادی که به کسری کالری دست یافته بودند، فشار خون، چربی خون، عوامل التهابی و هورمون‌های تیروئید رو نیز در بدنشون کاهش داده بودند. 

سخن آخر

همون‌طوری که بیان کردیم، میزان بسیار زیاد کالری در بدن مضراتی مثل چاقی و بالا رفتن کلسترول رو به همراه داره. کمبود کالری با استفاده از یک رژیم نقصان کالری نامناسب هم عوارضی مثل خستگی، کاهش متابولیسم بدن، کاهش قدرت باروری و … رو به‌دنبال داره. با توجه به آنچه بیان کردیم، باید بتونیم میزان کالری بدنمون رو به درستی تنظیم کنیم؛ بدون اینکه با مشکل نقصان کالری مواجه بشیم.

سفر و گردشگری

اگه دوست دارید همراه مونوپی مهارت‌های طبیعت‌‌گردی رو آموزش ببینید، دور دنیا سفر کنید، سفرهای ورزشی آبی تجربه کنید و… حتما از طریق لینک زیر سری به قسمت سفر و گردشگری مونوپی بزنید.

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری، دویدن، کوهنوردی و توسعه فردی را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد لینک زیر بشید.

دیدگاهتان را بنویسید