پیاده روی و دویدن, ورزش

ده توصیه برای عادت به دویدن در صبح

دویدن در صبح

دویدن در صبح یه عادت نسبتاً دشوار اما پر از مزیت و فایده اس؛ مثلاً روشی عالی برای بیدار شدنه، انرژی زیادی به شما می‌ده و باعث می‌شه احساس کنین قبل از شروع روز یه کار سازنده انجام داده‌‌ین. حتی ممکنه دویدن صبحگاهی با برنامه روزانه شما سازگارتر باشه، به خصوص اگه در حال تمرین برای یه مسابقه خاص باشین.

البته نمی‌شه گفت ایجاد این عادت آسونه، به خصوص اگه فرد سحرخیزی نباشین. اما راه‌هایی وجود داره که می‌تونه بهتون کمک کنه دویدن در صبح رو به روال معمولتون تبدیل کنین و ازش لذت ببرین. این مطلب مونوپی به معرفی همین راه‌ها اختصاص داره.

فهرست مطالب

1. خود را به خواب سالم عادت دهید

شما وقتی می‌تونین عادت دویدن صبحگاهی رو در خودتون ایجاد کنین که خواب شبانه خوبی داشته باشین. اگه به تماشای تلویزیون در ساعت‌های آخر شب عادت دارین یا از تلویزیون برای به خواب رفتن استفاده می‌کنین، پرورش چنین عادتی دشوارتر می‌شه.

بهداشت خواب رو رعایت کنین، یعنی به الگوهای خواب سالم رو بیارین. انجمن خواب آمریکا می‌گه در صورت پیروی از این دستورالعمل‌ها می‌تونین زودتر و بهتر بخوابین:

  • سه ساعت قبل از خواب، کافئین یا الکل مصرف نکنین؛
  • وسط روز چرت نزنین؛
  • یه برنامه روتین آرامش‌بخش شبانه برای خودتون تعیین کنین، مثلاً حمام آب گرم، مدیتیشن یا گوش دادن به موسیقی ملایم.
  • برنامه‌ریزی کنین که هرشب سر یه ساعت مشخص بخوابین.
  • در یه اتاق آرام و راحت بخوابین.
  • یه ساعت قبل خواب تماشای تلویزیون، مطالعه یا استفاده از گوشی و بقیه وسایل الکترونیکی رو متوقف کنین.

2. با لباس‌ دویدن بخوابید

وقتی با لباس دویدن بخوابین، منصرف شدن و تنبلی کردن سخت‌تر می‌شه. ضمناً می‌تونین به محض باز کردن چشماتون برای دویدن انگیزه بگیرین. شاید عجیب به نظر بیاد، اما خیلی دونده‌‌ها از این ترفند استفاده می‌کنن. یعنی قبل از خواب یه لباس دویدن تمیز و شسته‌شده می‌پوشن و کفش‌های دویدنشون رو کنار تخت می‌ذارن.

3. لباس دویدن خود را کاملاً آماده کنید

  اگه دوست ندارین با لباس دویدن بخوابین، اون‌ها رو آماده کنار تخت قرار بدین تا صبح وقتتون تلف نشه. می‌تونین از کلاه مخصوص دویدن هم استفاده کنین تا دیگه لازم نباشه زمانی رو صرف مرتب کردن موهاتون کنین.

4. گوشی یا ساعت زنگ‌دار را دور از محل خوابیدن قرار دهید

همیشه وقتی گوشی یا ساعت زنگ‌دار نزدیکتون باشه، وسوسه می‌شین چند دقیقه بیشتر بخوابین، اما ناگهان به خودتون می‌آین و می‌فهمین نیم‌ساعت گذشته و دیگه وقت دویدن ندارین. ایجاد عادت دویدن صبحگاهی به ثبات نیاز داره. پس بهتره گوشی رو دور از دسترستون قرار بدین تا مجبور بشین برای خاموش کردنش از رختخواب فاصله بگیرین و بیدار بشین.

5. به خودتان پاداش بدهید

بستن بند کفش

اگه به طور منظم و بر اساس یه برنامه تمرینی برای مسابقه یا هدف خاصی تمرین می‌کنین، عادت به دویدن صبحگاهی براتون آسون‌تر می‌شه. چون یه هدف مشخص دارین که می‌خواین بهش برسین و رسیدن به اون مستلزم ادامه دادن برنامه تمرینات شماست.  اما اگه منظم تمرین نمی‌کنین هم دویدن در صبح رو امتحان کنین. تعیین اهداف و برنامه‌ برای دویدن کمک می‌کنه رشدتون رو حفظ کنین و حداکثر بهره رو از دویدن ببرین. وقتی به یه هدف خاص می‌رسین، حتماً به خودتون پاداش بدین تا انگیزه‌تون تقویت بشه.

6. مسیرتان را برنامه‌ریزی کنید و آن را به طور منظم تغییر دهید

اگه هنوز کاملاً به دویدن صبحگاهی عادت نکرده‌ین، بدترین کار اینه که هرروز یه مسیر تکراری رو بدوئین. این‌جوری فقط به مشکلتون اضافه می‌شه و دچار حس کرختی می‌شین. بهتره از شب قبل، برای دویدن صبح فردا برنامه‌ریزی کنین و درمورد مدت زمان و مسافت دویدنتون تصمیم بگیرین.

می‌تونین از قبل با استفاده از برنامه‌هایی مثل نقشه گوگل یه مسیر در نظر بگیرین که نقاط دیدنی جدیدی داشته باشه. اضافه کردن مسیری با جزئیات تازه، عادت به دویدن صبحگاهی رو لذت‌بخش‌تر می‌کنه.

7. با یک دوست بدوید

دویدن همراه یه دوست یا آشنا، میزان پایبندی شما رو به برنامه دویدن در صبح بالا می‌بره. اگه معمولاً تنها می‌دوئین، سعی کنین یه دوست یا یکی از اعضای خانواده‌ رو با خودتون همراه کنین. حتی می‌تونین روزهای مختلف رو با همراهی افراد متفاوت بگذرونین. البته توجه داشته باشین که همراه دونده شما نباید از نظر آمادگی بدنی خیلی بالاتر یا پایین‌تر از خودتون باشه. چون این ناهماهنگی باعث خستگی و آزار هردو طرف می‌شه.

ضمناً اگه از دویدن گروهی لذت می‌برین، به آسونی می‌تونین به سراغ مجموعه‌های تخصصی آموزش دویدن مثل مدرسه مونوپی برین و در کلاس‌های گروهی‌ شرکت کنین.

8. عادت‌های غذایی صحیح داشته باشید

هیچ‌وقت دویدن با معده خالی رو امتحان نکنین؛ بدن شما بعد از یه خواب طولانی شبانه، چیزی برای جذب انرژی نداره. پس اگه بدون صبحانه خوردن شروع به دویدن کنین ممکنه به احساس ضعف و تهوع دچار بشین.

خیلی وقتا دلیل این که معتقدین «من برای دویدن صبحگاهی ساخته نشده‌م» اینه که عادت‌های غذایی نادرستی دارین. پس بهتره صبح‌ها قبل از دویدن صبحانه‌ای شامل غذاهای انرژی‌زای سریع مثل موز، غلات صبحانه یا نان و کره بادام‌زمینی بخورین.

9. مراقب سطح آب و مایعات بدن خود باشید

خوردن آب

بدن شما بعد از 7 تا 8 ساعت خواب، تا حدی کم‌آب یا دهیدراته می‌شه و دویدن بدون جایگزین کردن مایعات لازم بدن یه اشتباه بزرگه. البته برای اینکه حجم بالای آب معده‌تون رو موقع دویدن اذیت نکنه، بهتره یک یا دو لیوان آب بخورین، کمی منتظر بمونین و بعد دویدن صبحگاهی رو شروع کنین.

همچنین می‌تونین یه نوشیدنی ورزشی غنی از الکترولیت همراه خودتون داشته باشین و در طول مسیر بنوشین. قانون کلی اینه که به ازای هر یک مایل یا همون ۱.۶ کیلومتر مسافتی که می‌دوئین، ۸۸ تا ۱۸۰ میلی‌لیتر مایع بنوشین. ممکنه براتون سؤال باشه که نوشیدن قهوه قبل از دویدن مشکلی داره یا نه. جواب منفیه، اما حواستون باشه که قهوه یه مایع ادرارآوره و ممکنه شما رو در طول دویدن نیازمند سر زدن به سرویس بهداشتی کنه.

10. لباس دویدن مناسب و ایمن بپوشید

برای دویدن صبحگاهی مخصوصاً در ساعت‌هایی که هوا هنوز کاملاً روشن نشده، باید لباس‌ مناسب و ایمن بپوشین. اگه در مسیر جاده‌ای می‌دوئین از لباس‌هایی استفاده کنین که ویژگی بازتاب نور داره و دیدن شما رو برای راننده‌ها آسون‌تر می‌کنه. خیلی از انواع لباس مثل ژاکت، جلیقه، کلاه و حتی کفش دویدن رنگ‌های نئونی دارن که در تاریکی می‌درخشه و حتی روی بعضی‌ از این تجهیزات ورزشی، چراغ‌های چشمک‌زن قابل تنظیم نصب می‌شه.

یادتون نره همیشه موقع تنها دویدن در صبح، گوشی تلفن و یه مدرک شناسایی همراهتون داشته باشین.

سخن آخر

اگه بهداشت خواب رو رعایت کنین، با لباس دویدن بخوابین یا قبل خواب کفش و لباستون رو آماده کنین، گوشی یا ساعت زنگ‌دار رو دور از محل خوابیدن قرار بدین یا برای خودتون هدف تعیین کنین و بعد از رسیدن بهش به خودتون پاداش بدین، مسیر پرورش عادت به دویدن در صبح خیلی براتون آسون‌تر می‌شه. علاوه بر این، برنامه‌ریزی و تغییر متناوب مسیر، همراهی با یک دوست و داشتن عادت‌های غذایی مناسب هم‌زمان با حفظ مایعات بدن کمک می‌کنه این عادت خیلی زود به یه برنامه لذت‌بخش تبدیل بشه.

مربی‌های ما در مدرسه مونوپی با توجه به عادت‌های روزمره شما، بهترین برنامه رو برای عادت کردن به دویدن صبحگاهی براتون تنظیم می‌کنن. این‌جوری بعد از یه مدت کوتاه، دویدن در صبح به صورت منبع انرژی روزانه شما درمی‌آد.

 

سفر و گردشگری

اگه دوست دارید همراه مونوپی مهارت‌های طبیعت‌‌گردی رو آموزش ببینید، دور دنیا سفر کنید، سفرهای ورزشی آبی تجربه کنید و… حتما از طریق لینک زیر سری به قسمت سفر و گردشگری مونوپی بزنید.

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری، دویدن، کوهنوردی و توسعه فردی را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد لینک زیر بشید.

منابع مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید