دوچرخه, ورزش

دوچرخه سواری برای دیسک کمر خوب است یا بد

دوچرخه سواری برای دیسک کمر

دوچرخه سواری برای دیسک کمر در صورتی که به‌صورت اصولی و زیر نظر مربی حرفه‌ای انجام بشه، نتایج مثبتی در پی داره. با کمک دوچرخه سواری، امکان تقویت ستون فقرات و بهبود سلامت دیسک کمر وجود داره. البته باید در دوچرخه سواری به انتخاب یک زین مناسب و دوچرخۀ استاندارد توجه کنیم و تمرینات رو زیر نظر مربی حرفه‌ای ادامه بدیم. این‌طوری، ستون فقرات به مرور زمان تقویت می‌شه و به دیسک کمر فشار وارد نمیاد.

فهرست مطالب

تاثیر دوچرخه سواری برای دیسک کمر چگونه است؟

به‌طور کلی، ورزش‌هایی که شامل خم شدن به جلو یا عقب هستن، در شرایطی که کانال نخاعی فشرده و باریک شده باشه به کاهش درد کمر و پا کمک می‌کنن.

با این حال در موارد بی‌ثباتی ستون فقرات و لغزش مهره‌ها مانند برآمدگی فتق دیسک، دوچرخه سواری منجر به افزایش درد در کمر و پشت پا میشه.

اگه قصد دوچرخه سواری برای دیسک کمر رو دارید، حتما به بررسی وضعیت بدنی زیر نظر یک مربی یا فیزیوتراپیست بپردازین. افرادی که از درد خفیفی در کمر رنج می‌برن با مشورت پزشک می‌تونن تمرینات دوچرخه سواری رو شروع کنن. 

تاثیر دوچرخه سواری برای دیسک کمر

قبل از شروع دوچرخه سواری به‌عنوان یک تمرین ورزشی حرفه‌ای، اگه دارای درد مزمن یا شدید در کمر، لگن و پاها هستین، به یک متخصص ستون فقرات مراجعه کنین تا با معاینه وآزمایش MRI به بررسی وضعیت دیسک کمر و مهره‌های ستون فقرات بپردازه.

مقاله پیشنهادی:فواید دوچرخه سواری: 15 فایده تاثیرگذار روی سلامتی

علت بروز مشکلات ستون فقرات و کمر درد چیست؟

مشکلات موجود در ستون فقرات و دیسک کمر یکی از عوارض شایعی هست که عدم ورزش و سبک زندگی نادرست موجب بروز اون میشه. خیلی از افراد در طول روز در محل کار به علت ایستادن بیش از حد یا نشستن نامناسب دچار کمر درد گذرا یا مزمن میشن که در فعالیت روزانه‌شون اختلال ایجاد می‌کنه.

مشکلات ستون فقرات و کمر درد

بسیاری از افراد برای رهایی از شر این دردها به سراغ درمان‌های موقتی و مصرف داروهای مُسکن میرن. اگر چه قرص‌های مسکن در کوتاه مدت نتیجه‌بخش هستن، اما در دراز مدت  عوارض جانبی بیشتری ایجاد میکنن.

چالش مجازی دوچرخه سواری

چالش دوچرخه سواری | 200 کلیومتر در 4 هفته

  • ویدیو های اختصاصی آموزشی با موضوعات:
    آموزش اصولی دوچرخه سواری و رکاب زنی
    آموزش پنچر گیری
    سایز دوچرخه
    نحوه انتخاب دوچرخه مناسب
    تنظیم زین و تعویض دنده
  • سه روز در هفته تمرین عملی رکاب زدن

فواید دوچرخه سواری برای دیسک کمر

برای غلبه بر مشکلات کمر درد و ناهنجاری‌های ایجاد شده در ستون فقرات، بهترین راهکار داشتن ورزش مناسب و منظم هستش. دوچرخه سواری برای دیسک کمر مفیده، البته اگر به‌صورت اصولی انجام بشه.  فواید دوچرخه سواری برای حل مشکلات ستون فقرات متنوعه. البته به شرطی که در تمرین‌ها بیش از حد به جلو خم نشین. دوچرخه سواری طولانی و با وضعیت بدنی نامناسب دیسک کمر رو تشدید کرده و آسیب بیشتری به کمر و مهره‌های نخاع میزنه.
اگه مشکل دیسک کمر شدیدی دارین، در شروع به شنا و حرکات کششی بپردازین و بعد از بهبود نسبی به سراغ تقویت عضلات با دوچرخه‌سواری برین.

عوارض دوچرخه سواری برای دیسک کمر

اگرچه دوچرخه سواری یک ورزش مناسب برای تقویت ستون فقرات و عضلات پشت و پا هستش، اما اگه به‌صورت مناسب تمرین‌ها دنبال نشن، ممکنه دوچرخه سواری برای دیسک کمر عوارضی رو ایجاد کنه:

  • دوچرخه سواری باعث فشار به عضلات پشت میشه که ممکنه درد رو تشدید کنه.
  • خم شدن یا راست کردن ستون فقرات کمر در دوچرخه سواری می‌تونه باعث کشیدگی و ایجاد درد بشه.
  • فشار روی ستون فقرات در گردن و قوس کردن دوچرخه‌سوار باعث ایجاد و تشدید درد میشه.
  • دوچرخه سواری برای دیسک کمر بر روی زمین‌های ناهموار توصیه نمیشه.

 

تمرینات قبل از دوچرخه سواری

تمرینات قبل دوچرخه سواری

قبل از اینکه به سراغ دوچرخه سواری برای دیسک کمر برین، به تهیه بیمه ورزشی بپردازین تا در صورت بروز هرگونه آسیب، از حمایت بیمه‌ای برخوردار باشین. همچنین با توجه به شدت آسیب و میزان درد، تمرین‌های دوچرخه سواری رو زیر نظر پزشک و مربی حرفه‌ای شروع کنین. تمرین‌های زیر به دوچرخه‌سوار کمک می‌کنن تا با آمادگی بیشتری به دوچرخه‌سواری بپردازه:

  1. تمرین‌های مقاومتی: انجام بدن‌سازی برای تقویت باسن و عضلات ساق ضروریه. همچنین استفاده از یوگادرمانی قبل از دوچرخه سواری برای دیسک کمر، کمک زیادی به تسکین درد میکنه.
  2. برنامه مستمر: تمرین‌های دوچرخه سواری رو به‌صورت مستمر دنبال کنین. استفاده از شنا یا پیاده‌روی کمک زیادی به تقویت عضلات قبل از دوچرخه سواری میکنه.
  3. حرکات کششی: دوچرخه سواری مفیده به شرطی که قبل از شروع تمرین، حرکات کششی رو انجام بدین و عضلات رو گرم کنین تا در هنگام رکاب زدن دچار مشکل نشین.

سخن پایانی

تمرین دوچرخه سواری برای دیسک کمر مفیده، البته به شرطی که اصولی و زیر نظر مربی حرفه‌ای انجام بشه. در کنار دوچرخه سواری، پیاده‌روی منظم، انجام حرکات کششی، یوگا و شنا کمک زیادی به تقویت عضلات ستون فقرات میکنه و باعث کاهش مشکلات ستون فقرات میشه.

سفر و گردشگری

اگه دوست دارید همراه مونوپی مهارت‌های طبیعت‌‌گردی رو آموزش ببینید، دور دنیا سفر کنید، سفرهای ورزشی آبی تجربه کنید و… حتما از طریق لینک زیر سری به قسمت سفر و گردشگری مونوپی بزنید.

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری، دویدن، کوهنوردی و توسعه فردی را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد لینک زیر بشید.

دیدگاهتان را بنویسید