پیاده روی و دویدن, ورزش

از هدف شروع دویدن تا ایجاد عادت

از هدف شروع دویدن تا ایجاد عادت

شروع دویدن قدمی کوچک و مهم برای بهتر شدن و دست‌یافتن سلامتیه. برای شروع هیچ نیازی به تجهیزات پیشرفته و آموزش‌های پیچیده ندارین. یه جفت کفش مناسب دویدن و یه انگیزه قوی برای شروع کافیه. ما اینجا هستیم تا برای شروع راهنمایی‌تون کنیم و انگیزه‌تون رو بالا ببریم. اگر شما هم می‌خواین این سفر جذاب رو شروع کنین، همراه مجله مونوپی باشین تا نکات و راهنمایی‌های لازم رو برای شروع دویدن به شما آموزش بدیم.

فهرست مطالب

هدفتون رو از شروع دویدن مشخص کنین

شاید دوست داشته باشین دویدن رو برای سلامت قلب شروع کنین، یا اینکه استقامتتونو برای ورزش‌های دیگه بالا ببرین، یا حتی برای اینکه دوباره بتونین لباس‌های خاصی رو که دوس دارین بپوشین. همه اینا هدفای خوبیه. نوشتن این اهداف بهتون کمک می‌کنه که به اون جایی که می‌خواین برسین و راضی باشین.

هدف از شروع دویدن

هر کاری که هدف مشخصی داشته باشه و بهش متعهد باشین، قطعا در اون پیشرفت بزرگی میکنین. اونایی که هدف ندارن، بعد از یه مدت دچار بی‌حوصلگی می‌شن. چون هر چند دویدن یه مسافت کوتاه و آسون هم بهتر از هیچیه، ولی هیجانش به پای انگیزه برای تلاش برای رسیدن به اهداف و وارد مرحله بعدی شدن نمیرسه.

خودتون رو به دویدن عادت بدین

وقتی ورزش تبدیل به یه عادت میشه، همه چیز آروم و راحت میشه و دیگه نیازی نیست هر بار به اندازه قبل اراده کنین. بهتره دویدن رو به یه عادت تبدیل کنین. هر عادتی از سه قسمت تشکیل میشه:

  1. نشونه‌ها
  2. جایزه
  3. روال منظم

کلاس آماده‌سازی دویدن ( روز زوج)

  • روزهای کلاس دو: شنبه و چهارشنبه
  • روز کلاس بدنسازی: دوشنبه
  • ساعت کلاس: 19 عصر
  • تعداد جلسات حضوری با بدنسازی: 12 جلسه
  • تعداد جلسات بدون بدنسازی: 8 جلسه
  • مدت زمان کلاس: 90 دقیقه

برای اینکه بتونین عادت جدید رو راحت‌تر ایجاد کنین؛ نشونه‌ها و جایزه‌هایی که دوست دارین رو بنویسین و برنامه‌‌تون رو جایی قرار بدین که همیشه تو دید باشه. اینطوری عادت دویدن رو از دست نمیدین و همیشه روش متمرکز می‌مونین.

طبق برنامه شروع دویدن عمل کنین

برنامه‌ی روزانه برای دویدن داشته باشین:

  • اول باید تصمیم بگیرین که چند بار در هفته میخواین بدوین.
  • زمان مشخصی رو برای دویدن در نظر بگیرین. میتونه صبحا باشه یا شب‌ها بعد از کار.
  • برای راحتی بیشتر مسیر دویدنی رو انتخاب کنین که بهتون انرژی بده.
  • یادتون نره که دویدن همراه با موسیقی مورد علاقه‌تون باشه.
  • در آخر این روتین رو به یه برنامه هفتگی تبدیل کنین. برنامه‌ریزی کنین و شروع کنین به دویدن. هر روز که می‌گذره، عادتتون قوی‌تر میشه.

پشتکار داشته باشین و ادامه بدین

برای شروع دویدن باید به خودتون انگیزه بدین که به برنامه‌تون وفادار باشین. اینجا اراده لازمه. یه ساعت خاصی رو در روز مشخص کنین و دقیقاً به اندازه‌ای که قراره بدوین، تلاش کنین. بعد به خودتون جایزه بدین و به خاطر این اقدام خوب به خودتون افتخار کنین. اینجوری دارین یه عادت جدید در زندگیتون شکل می‌دین.

اولین بار ممکنه خیلی سخت نباشه و فقط یه پیاده‌روی تند باشه یا ممکنه فقط یه مسافت کوتاه رو بدوین. هرچقدر هم باشه، ارزش داره و شما لایق تشویق هستین. برنامه‌تون باید قابل انجام باشه که بتونین بهش عمل کنین. بهترین تمرین، تمرینیه که مداوم انجامش بدین.

چالش مونوپی ران

این چالش به مدت 10 هفته با یک برنامه منظم در سراسر ایران برگزار میشود.

  • سطح چالش: مبتدی
  • هدف چالش: دویدن تا 5 کیلومتر
  • پیش‌نیاز: ندارد
  • در این چالش شرکت‌کنندگان بعد از 5 هفته میتوانند 3 کیلومتر و بعد از 10 هفته، 5 کیلومتر به صورت ممتد بدوند.

بعد از چند بار دویدن نرم، می‌تونین استقامت و مسافت رو بالا ببرین و به خودتون بگین که یه دونده شدین. تو این مرحله باید به اندازه‌ای بدوین که حین دویدن بتونین راحت حرف بزنین و نفس کم نیارین. در غبر این صورت باید سرعتتون رو کم کنین.

نکات ایمنی و توصیه‌های بهداشتی رو رعایت کنین

یادتون باشه تو شروع هر ورزشی نکات ایمنی و بهداشتی رو جدی بگیرین تا آسیبی به سلامتی‌تون وارد نشه. توجه به اصول دویدن بهتون کمک می‌کنه که از دویدن لذت ببرین و همزمان سلامتی‌تون رو هم حفظ کنین:

  • قبل از شروع دویدن، حتماً با گرم‌ کردن بدنتون شروع کنین. حرکات کششی و درجا زدن میتونه آماده‌تون کنه و ریسک آسیب رو به حداقل برسونه.
  • همیشه از کفش مناسب و لباس مناسب دویدن استفاده کنین. کفشتون باید به سایز پاهاتون بخوره و مناسب برای سطح ورزشیتون باشه. تفاوت کفش دوی تریل و شهری اونقدر زیاده که اگه بجای هم دیگه استفاده بشن ممکنه به سلامتی‌تون آسیب بزنه.
  • برای جلوگیری از آسیب‌های عضلانی و مفصلی، به تدریج شروع کنین و زمان و مسافت رو کم‌کم افزایش بدین. نکته مهم اینه که بدنتون به مرور به فعالیت ورزشی عادت کنه.
  • حتماً قبل و بعد از دویدن آب بنوشین. هیدراته موندن بدن برای عملکرد بهتر و جلوگیری از افت سطح انرژی خیلی مهمه.
  • به صدای بدنتون گوش کنین. اگه درد یا ناراحتی احساس میکنین، می‌تونه نشونه این باشه که نیاز به استراحت دارین. نباید خودتون رو مجبور کنین تا به مرز خستگی شدید برسین.

کلاس اولین ماراتن (روز زوج)

این کلاس مناسب افرادیه که می‌خوان برای اولین بار در مسابقه ماراتن شرکت کنن و یا رکورد قبلی‌شون رو بهتر کنن.

  • روزهای کلاس: شنبه، دوشنبه و چهارشنبه
  • تعداد جلسات حضوری: 12 جلسه
  • تعداد جلسات بدنسازی آفلاین: 8 جلسه
  • مدت زمان کلاس: 90 دقیقه
  • محورهای اصلی کلاس: اصلاح فرم دویدن، بدنسازی دویدن، تغذیه و ریکاوری 

به این توصیه‌ها پایبند بمونین و برای لذت بردن از دویدن به ایمنی و سلامت خودتون اهمیت بدین. دویدن یک فعالیت فوق‌العاده ست که با رعایت این موارد می‌تونین بهترین نتیجه رو ازش بگیرین.

توجه داشته باشین که هدف از ورزش کردن و یا دویدن بهبود سلامتیه؛ پس برنامه‌تون رو براساس این هدف تنظیم کنین و همیشه به خودتون افتخار کنین که به فکر پیشرفت خودتون هستین. با پشتکار و انگیزه، می‌تونین به هرچیزی که می‌خواین برسین و دویدن رو به یه عادت شیرین در زندگیتون تبدیل کنین. در نهایت اگه دوست دارین دویدن رو زیر نظر مربی حرفه‌ای شروع کنین و بدون هیچ آسیبی در این مسیر پیشرفت کنین، می‌تونین توی کلاس‌های آموزش دویدن همراه مونوپی باشین.

سفر و گردشگری

اگه دوست دارید همراه مونوپی مهارت‌های طبیعت‌‌گردی رو آموزش ببینید، دور دنیا سفر کنید، سفرهای ورزشی آبی تجربه کنید و… حتما از طریق لینک زیر سری به قسمت سفر و گردشگری مونوپی بزنید.

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری، دویدن، کوهنوردی و توسعه فردی را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد لینک زیر بشید.

منابع مقاله:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید