کوهنوردی

مهمترین معیارهای خرید جوراب کوهنوردی

مهمترین معیارهای خرید جوراب کوهنوردی مناسب

یه جوراب کوهنوردی خوب برای داشتن تجربه‌ای خاطره‌انگیز، از نون شب واجب‌تره! بدون شک هیچ کسی دوست نداره سفر کوهنوردی رو با پاهای تاول‌زده و جوراب‌های تنگ و اذیت‌کننده سپری کنه. اگه شما هم می‌خواین بهترین تجربه طبیعت‌گردی رو به خودتون هدیه کنین، لازمه بدونین که خرید جوراب نکات ریزی داره که لازمه بهش توجه کنین. تو این قسمت از مجله مونوپی می‌خوایم درباره این نکات مهم صحبت کنیم. پس همراهمون باشین.

فهرست مطالب

چطوری یه جوراب کوهنوردی خوب انتخاب کنیم؟

دیگه نوبتی هم که باشه، نوبت معرفی ویژگی‌ها و معیارهای انتخاب یه جوراب کوهنوردی خوبه! در این مقاله شما رو تو انتخاب بهترین جوراب مورد نظرتون راهنمایی می‌کنیم:

مقاله پیشنهادی: آموزش اصول گام‌برداری در کوهنوردی در مسیرهای مختلف

به قد جوراب کوهنوردی دقت کنین

نحوه انتخاب جوراب دوچرخه سواری

قد جوراب‌کوهنوردی رو باید با اندازه و نوع کفش و برنامه ترکیب کرد. اگه سگک‌های کفش بیشتر باشه، نیاز به جوراب بلندتری هست که پوست پا رو از سایش محافظت کنه.

۴ نوع جوراب کوهنوردی وجود داره:

  1. جوراب‌های کوتاه که از بیرون کفش دیده نمی‌شن و برای پیاده‌روی‌های سبک و گاهی سنگ‌نوردی استفاده می‌شن.
  2. جوراب‌های مچی که کمی بلندتر از جوراب‌های کوتاه هستن و برای محافظت از استخوان‌های مچ پا مناسب هستن.
  3. جوراب‌های قد متوسط که اتفاقا محبوب هم هستن، باعث می‌شن پاها در اثر اصطکاک با پوتین دچار زخم و تاول نشن.
  4. جوراب‌های بلند تا زیر زانو بیشتر برای کوهنوردی و اسکی طراحی شدن که ساق پا رو از آسیب‌های احتمالی حفظ می‌کنن و در صعودهای شبانه و گذر از مناطق پربرف ساق پا رو گرم نگه می‌دارن.

بهترین جنس رو برای جوراب کوهنوردی انتخاب کنین

جنس جوراب کوهنوردی

انتخاب جوراب‌کوهنوردی، خیلی هم آسون نیست. برای ساختشون از چند تا الیاف استفاده می‌شه که ترکیبشون باعث می‌شه هم گرم و راحت باشن و هم دوام بیشتر داشته باشن و همینطور خیلی زود خشک بشن.

اگه از الیاف طبیعی مثل پشم و کرک تو ساخت جوراب‌ها استفاده بشه، خیلی بهتره. الیاف طبیعی ضد میکروب هستن و بوی کمتری نسبت به کتان‌های مصنوعی می‌گیرن. جوراب‌های پشمی هم اگه از پشم گوسفند باشن، بدون خارش هستن. البته برای خشک شدن سریع و دوام بیشتر، خیلی از شرکت‌ها از ترکیب الیاف طبیعی و مصنوعی استفاده می‌کنن. بعضی‌ها هم از ابریشم برای آستر جوراب استفاده می‌کنن.

مقاله پیشنهادی: خطرات کوهنوردی | 6 ریسکی که ممکنه باعث مرگ بشن!

اما الیاف مصنوعی مثل پلی‌استر خیلی دوست‌داشتنی هستن و رطوبت رو خیلی خوب جذب و خشک می‌کنن. برای بهتر شدن دوامشون هم خیلی شرکت‌ها با پشم یا نایلون ترکیبشون می‌کنن. نایلون هم گاهی به صورت ماده اولیه استفاده می‌شه و ماندگاری رو بیشتر و زمان خشک شدن رو کمتر می‌کنه. اسپندکس و الیاف کش‌دار هم خیلی دوست‌داشتنی هستن. به جوراب کمک می‌کنن تا شکلشون رو به‌خوبی حفظ کنن و کمتر چروکیده بشن.

به ضخامت جوراب کوهنوردی توجه کافی داشته باشین

اگه می‌خواین برای کوهنوردی یا سفر به جایی برین، باید به خصوصیات جوراب‌ها توجه کنین. اولین نوع جوراب، بدون بالشتک و با پد کمتری هست که مناسب هوای گرمه. دومین نوع، جوراب با بالشتک کم هست که در شرایط گرم بهتره پوشیده بشه. الیاف سبک اون کمک می‌کنن که پاها رطوبت زیادی نگیره. سومین نوع یا همون جوراب با بالشتک متوسط، برای زمانی که هوا یه کمی سرده خیلی خوبه، چون توی قسمت پنجه و پاشنه بیشترین میزان بالشتک الیاف طبیعی رو داره. چهارمین نوع، جوراب با بالشتک بسیار زیاد هست که برای دماهای سرد و در سفرهای طولانی ازش استفاده می‌شه، ولی برای طبیعت‌گردی و برنامه‌های سبک معمولاً توصیه نمی‌شه.

از تنظیم دمای جوراب‌ها غافل نشین

همیشه واسه صعود به کوه، به خصوص در فصل زمستون و وقتی هوا سرده، به تنظیم دمای جوراب‌ها توجه داشته باشین. مثلاً می‌تونین دو یا چند جفت جوراب بپوشین. این کار علاوه بر اینکه از بیماری‌های پوستی مثل زخم و تاول محافظت می‌کنه، باعث گرم موندن پاها می‌شه.

بعضیا هم دو جفت جوراب می‌پوشن. یه جوراب نزدیک به پا استفاده می‌کنن که عرق پا رو از بین ببره و خشک بمونه، جوراب دوم هم کلفت‌تر و ضخیم‌تر باشه تا بتونه رطوبت عرق رو از جوراب نخی جذب کنه و لایه‌ای روی پا بسازه. معمولاً برای کوهنوردی، از یه جفت جوراب نخی نازک، یه جفت جوراب ساق بلند پشمی یا نایلونی و در آخر یه جفت جوراب ساق کوتاه پشمی استفاده می‌کنن. برای صخره‌نوردی هم یه جفت جوراب ضخیم کفایت می‌کنه و پا سرد نمی شه.

نکات دیگری که موقع خرید جوراب باید بهشون دقت کنیم

جوراب‌های ورزشی و کوهنوردی ویژگی‌های مهمی دارن. اگه تصمیم به کوهنوردی دارین، لازمه از جورابی استفاده کنین که بتونه مقاومت لازم رو نسبت به اصطکاک ایجاد کنه و رطوبت پاها رو هم جذب کنه. پس بهترین جوراب کوهنوردی، جوراب‌هایی هستن که از پلی‌استر و یا نایلون ساخته شدن.

همچنین بسته به نوع و شرایط محیط کوهنوردی، جوراب‌های متفاوتی وجود دارن که دارای سایز و جنس مناسب برای حفاظت پا و جلوگیری از تاول‌زدگی هستن. پس برای کوهنوردی، مهمه که به سایز و جنس جوراب هم توجه کنین تا تجربه بهتری داشته باشین. خلاصه که جوراب‌های مختلفی برای هر نوع کوهنوردی وجود داره که می‌تونین استفاده کنین.

مقاله پیشنهادی: معرفی انواع طناب کوهنوردی + کاربرد

امیدواریم با استفاده از نکاتی که تو این مطلب یاد گرفتین، بتونین بهترین جوراب کوهنوردی رو برای خودتون تهیه کنین و سفری خاطره‌بخش و به یاد موندنی داشته باشین.
اگه به تجهیزات کوهنوردی مثل کوله، کفش، باتوم و… نیاز داشتین می‌تونین از قسمت کوهنوردی نیازمندی مونوپی بهترین انتخاب رو داشته باشین

سفر و گردشگری

اگه دوست دارید همراه مونوپی مهارت‌های طبیعت‌‌گردی رو آموزش ببینید، دور دنیا سفر کنید، سفرهای ورزشی آبی تجربه کنید و… حتما از طریق لینک زیر سری به قسمت سفر و گردشگری مونوپی بزنید.

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری، دویدن، کوهنوردی و توسعه فردی را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد لینک زیر بشید.

منابع مقاله:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید