دوچرخه, ورزش

روغن کاری دوچرخه | کدوم قسمت های دوچرخه رو روغن کاری کنیم؟

روغن کاری دوچرخه برای چه قطعاتی ضروری ست

همون‌طور که ما هر چندوقت یه‌بار ماشینمون رو می‌بریم تعمیرگاه تا اگه مشکلی داشت برطرف شه، باید به همون اندازه، حواسمون به دوچرخه‌مون هم باشه. دوچرخه‌ها چون پیچیدگی ماشین رو ندارن، شاید به‌نظر بیاد که رسیدگی زیادی هم نمی‌خوان. اما این تصور کاملا اشتباهه.

برای اینکه بیشترین لذت رو موقع سواری ببریم و طول عمر دوچرخه‌مون رو بیشتر کنیم، باید به‌طور مرتب مراقبتش باشیم. یکی از راه‌های نگهداری دوچرخه، روغن‌کاری قسمت‌های مختلف اونه. اگه شما هم صاحب دوچرخه هستین و دوست دارین بیشتر ازش مراقبت کنین، این مقاله مخصوص شماست؛ امروز همراه مونوپی باشین تا مفصل در مورد روغن کاری دوچرخه با شما صحبت کنیم.

فهرست مطالب

کدام قسمت‌های دوچرخه نیاز به روغن‌کاری داره؟

اگه با چرب‌شدن دست‌هاتون مشکلی ندارین، پس بهتره آستین‌هاتون رو بالا بزنین و شروع به روغن‌کاری قسمت‌های زیر کنین.

زنجیر دوچرخه

روغن کاری زنجیر دوچرخه

وقتی از روغن‌کاری دوچرخه صحبت می‌کنیم؛ احتمالا اولین چیزی که به ذهن همه‌ی ما می‌رسه، روغن‌کاری قسمت زنجیر دوچرخه هست. اگه به‌طور مرتب، یعنی هفته‌ای چندبار دوچرخه‌سواری می‌کنین، باید حداقل یه‌بار در ماه زنجیر دوچرخه‌تون رو روغن‌کاری کنین. البته اگه توی شرایطی مثل هوای بارانی، گردوغبار، گل‌ولای و… رکاب بزنین، باید بیشتر به فکر روغن‌کاری زنجیر دوچرخه‌تون باشین.

برای روغن‌کاری زنجیر دوچرخه، حتما زنجیر رو با دستمال تمیز کنین و بعد طبق تصویر بالا، شروع به روغن‌کاری دوچرخه کنین.

برای روغن‌کاری زنجیر دوچرخه حواستون به دوتا نکته زیر باشه:

  • فراموش نکنین اگه معمولا توی آب‌وهوای مرطوب و بارونی دوچرخه‌سواری می‌کنین، بهتره که حتما از روغن دوچرخه مرطوب استفاده کنین.
  • همچنین اگه تو آب‌وهوای خشک رکاب می‌زنین باید از روغن دوچرخه خشک استفاده کنین.
کلاس دوچرخه

کلاس آموزش دوچرخه‌سواری

  • مونوپی به صورت ماهانه کلاس آموزش دوچرخه‌سواری برگزار میکنه. 
  • کلاس‌ها به صورت خصوصی برگزار میشه.
  • مربی: مهراد مسلمی
  • آموزش از مبتدی تا پیشرفته

سیم دنده و سیم ترمز

برای اینکه ترمز و دنده دوچرخه به‌خوبی کار کنن، باید بتونن به‌آرومی توی محفظه خودشون جابه‌جا بشن. برای این‌کار باید سیم‌های دنده و دوچرخه رو روغن‌کاری کنیم. اهمیت روغن‌کاری سیم دنده و سیم ترمز توی هوای سرد بیشتر خودش رو نشون می‌ده. اگه توی هوای کمتر از صفر درجه سانتی‌گراد رکاب می‌زنین، باید حتما همه‌ی سیم‌ها و محفظه‌های ترمز و دنده رو روغن‌کاری کنین تا بتونین جلوی ورود آب و مشکلات یخ‌زدگی رو بگیرین.

برای این‌کار درپوش کابل رو بردارین، پیچ‌ و مهره‌های کابل رو شل کنین و کابل رو به آرومی در بیارین. قبل از روغن‌کاری، با یه دستمال کابل رو کاملا تمیز کنین و بعد روغن کاری دوچرخه رو شروع کنین. موقع نصب دوباره کابل، مراقب تنظیمات اون باشین و لطفا نهایت دقت رو توی این مرحله به خرج بدین.

چرخ‌دنده شانژمان

یکی از مهم‌ترین مراحل روغن کاری دوچرخه، روغن‌کاری چرخ‌دنده شانژمان دوچرخه‌ست. روغن‌کاری این قسمت به حفظ و بهترشدن عملکرد دنده‌ها، کم‌شدن اصطکاک و بالابردن سرعت و دقت دنده‌ها کمک می‌کنه.

برای روغن‌کاری این قسمت، چرخ‌دنده رو کاملا تمیز کنین و بعد با دقت چند قطره روغن روی دنده‌ها بریزین. تعادل توی ریختن روغن خیلی مهمه و مراقب باشین کم یا زیاد نشه. در نهایت با چرخوندن زنجیر و تست دنده‌ها می‌تونین اثرات روغن‌کاری رو حس کنین. دنده‌های باید خیلی سریع و بدون مشکل عوض بشن. اگه موقع تغییر دنده‌ها صدا یا مشکل غیرعادی‌ای احساس کردین، ممکنه نیاز باشه دنده‌ها رو تنظیم یا تعمیر کنین.

با روغن‌کاری چرخ‌دنده‌ها، هم می‌تونین از رکاب‌زدن لذت بیشتری ببرین و هم طول عمر چرخ‌دنده‌هاتون بیشتر می‌شه.

لوله زین

برای محافظت از لوله زین دوچرخه باید اون رو هر پنج ماه یه‌بار، روغن‌کاری کنین. نوع روغنی که برای لوله زین دوچرخه استفاده می‌کنین، به جنس لوله بستگی داره. مثلا:

  • لوله‌های کربنی: استفاده از روغن معمولی برای لوله کربنی مضره و باعث آسیب به لوله زین می‌شه. اگه جنس لوله زین دوچرخه شما کربنیه، بهتره از روغن مخصوص کربن استفاده کنین.
  • لوله‌های فولادی: لوله‌های فولادی بیشتر از همه در معرض زدگی و خوردگی هستن و بهتره این لوله‌ها رو به‌طور مرتب با گریس معمولی، روغن‌کاری کنین.
  • لوله‌های آلومینیومی: لوله‌های آلومینیومی مثل لوله‌های فولادی نیستن و نسبتا مقاومت بیشتری به زدگی و خوردگی دارن؛ اما بهتره این لوله‌ها هم هر پنج‌ ماه یه‌بار با گریس معمولی روغن‌کاری بشن.

برای روغن‌کاری لوله زین، زین رو از لوله جدا کنین و با یه پارچه چربی‌ها و کثیفی‌های داخل لوله رو از بین ببرین. بعد با یه مسواک لوله رو روغن‌کاری کنین.

پدال‌های گیره‌دار

پدال‌ها به اندازه‌‌ی زنجیر و ترمز نیاز به روغن‌کاری ندارن، اما چون با خاک، ماسه و گردوغبار در ارتباطن، ممکنه فرسوده بشن و برای جلوگیری از فرسودگی، بهتره اون‌ها رو سالی چندبار روغن‌کاری کنین.

برای انجام این‌کار، پدال‌های دوچرخه رو باز کنین و با یه دستمال داخل پدال‌ها و شیارهای بیرونی اون رو کاملا تمیز کنین. بعد روغن رو داخل پدال بریزین و اون رو تکون بدین تا روغن کاملا همه‌جای پدال پخش شه.

روغن کاری دوچرخه یکی از مهم‌ترین مراحل نگهداری دوچرخه‌ست. اگه می‌خواین دوچرخه‌تون بهترین عملکرد رو داشته باشه و طول عمر قطعات دوچرخه بیشتر بشه، بهتره که اهمیت روغن کاری دوچرخه رو دست کم نگیرین. ما توی مونوپی سعی کردیم بهتون یاد بدیم که کدوم یکی از قسمت‌های دوچرخه نیاز به روغن‌کاری داره و چطور باید این کار رو انجام بدین. امیدواریم از خوندن این مقاله لذت برده باشین و به اندازه کافی براتون مفید بوده باشه. یادتون نره که اگه سوالی در این مورد داشتین، حتما توی قسمت کامنت با ما مطرحش کنین.

سفر و گردشگری

اگه دوست دارید همراه مونوپی مهارت‌های طبیعت‌‌گردی رو آموزش ببینید، دور دنیا سفر کنید، سفرهای ورزشی آبی تجربه کنید و… حتما از طریق لینک زیر سری به قسمت سفر و گردشگری مونوپی بزنید.

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری، دویدن، کوهنوردی و توسعه فردی را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد لینک زیر بشید.

دیدگاهتان را بنویسید