چالش و مسابقه

چالش سامر بادی: تابستان سالم به سبک مونوپی

چالش سامربادی

این روزها رژیم‌های غذایی غیر اصولی با تبلیغ وعده‌های ناسالم و نتایج غیر ممکن توجه خیلی‌ها رو جلب کرده و افراد زیادی بدون تخصص مرتبط یا اهمیت دادن به سلامتی ورزشکارها به عنوان مربی فیتنس و بدنسازی فعالیت می‌کنن. مونوپی با شناخت حلقه گمشده این ماجرا یعنی تخصص، کارشناس‌های باتجربه رو از رشته‌های مختلف دور هم جمع کرد و یه چالش ۴ هفته‌ای متمرکز بر ورزش-اصلاح تغذیه طراحی کرد به اسم سامر بادی.

چرا سامر بادی مونوپی متفاوته؟ چون نه رژیمه با ادعاهای غیر علمی مثل کاهش وزن شدید و سریع، نه کلیشه‌های خاصی رو برای زیبایی اندام تبلیغ می‌کنه، نه با ثبت نام پرهزینه تو باشگاه‌های  آنچنانی میونه‌ای داره؛ صفر تا صد چالش سامر بادی مونوپی، اصلاح سبک زندگی شما از طریق افزایش آگاهی، شناخت بدن، پرورش عادت‌های تغذیه‌ای سالم و روال کردن ورزش منظمه.

 این مطلب گزارشیه از چالش سامر بادی مونوپی که بیش از هزار نفر رو با خودش همراه کرد و برای عادت به سبک زندگی سالم‌تر با تک‌تکشون هم‌قدم شد.

فهرست مطالب

ویژگی‌های چالش سامر بادی

چالش مجازی «سامر بادی» یه برنامه ترکیبی تغذیه و ورزش بود که توی چهارهفته‌ در بازه  ۳۰ تیر تا ۲۸ مرداد برگزار شد.

کارشناس مونوپی بخش ورزش چالش رو در قالب ۱۲ جلسه تمرینی برای افراد مبتدی، متوسط و پیشرفته طراحی کرد تا شرکت‌کننده‌ها با هر سطحی از فعالیت بدنی بتونن ازش استفاده کنن. تمرین‌های هر جلسه شامل ۱۰ حرکت شکم پهلو، بالاتنه، پایین‌تنه، فول بادی و تمرینات کاردیو بود تا عضله‌سازی و کاهش وزن رو هم‌زمان امکان‌پذیر کنه. البته جدی گرفتن و استمرار در این تمرین‌ها فاصله شرکت‌کننده رو تا ساختن سریع‌تر سیکس پک هم کاهش می‌داد.

از طرف دیگه، کارشناس تغذیه چالش سامر بادی حذف مواد غذایی مضر و جایگزینی اونا با مواد سالم رو به عنوان محور تنظیم برنامه غذایی در نظر گرفت. برای رسیدن به این هدف، شرکت‌کننده‌ها بعد از شناخت و کنترل خوردن کربوهیدرات‌ها، نظم‌دهی به حجم هر وعده و زمانش، روش اصولی فستینگ، اصلاح روال خواب و کنترل ترشح کورتیزول و کنترل ولع غذایی رو یاد ‌گرفتن.

در تمام مدت چالش، مدرس مهارت‌های زندگی با آموزش‌های کاربردی به شرکت‌کننده‌ها کمک می‌کرد تا توان ذهنی ادامه و پایان مسیر رو داشته باشن. جلسات مدیتیشن و تمرین تنفس برای کاهش استرس، بهبود زمان و کیفیت خواب و تنظیم متابولیسم هم بخشی از چالش بود که زیر نظر مربی‌ یوگا و مدیتیشن انجام می‌شد.

قوانین و برنامه‌های چالش سامر بادی

چالش سامربادی

همون‌طور که گفتیم، سامر بادی یه چالش مجازی ۴ هفته‌ای بود که شرکت‌کننده‌ا با ثبت نام در اون به برنامه تغذیه یک‌ماهه و ۱۲ جلسه تمرین ورزشی با ویدیوی آموزشی دسترسی پیدا می‌کردن.

تمرینات ورزشی این چالش به وسیله، زمان یا مکان خاصی نیاز نداره و زمان پیشنهادی هر جلسه اون برای افراد مبتدی، متوسط و ورزشکارهای حرفه‌ای به ترتیب  15 دقیقه، 30 دقیقه و 45 دقیقه تعیین شده. افراد مبتدی یعنی کسانی که اصلا سابقه ورزش کردن ندارن یا از آخرین تمرین ورزشی‌شون بیشتر از 3 سال می‌گذره. سطح متوسط یعنی 6 ماه تا 1 سال سابقه ورزش اخیر یا ۲ تا 3 روز تمرین در هفته. سطح پیشرفته یا حرفه‌ای هم مخصوص افرادیه که بیشتر از 2 ساله منظم ورزش می‌کنن یا بیشتر از 3 روز در هفته تمرین دارن.

برای هر جلسه 10 حرکت ورزشی آموزش داده می‌شه که شرکت‌کننده‌ها بر اساس سطح و هدفشون درمورد تعداد تکرار اون‌ها تصمیم می‌گیرن.

برنامه غذایی این چالش یه رژیم خاص با تعیین دقیق نوع و حجم هر وعده غذایی نیست، بلکه با افزایش دانش تغذیه افراد، یه روند کلی رو آموزش می‌ده تا مواد غذایی ناسالم رو کنار بذارن و جای اون‌ها رو در بشقابشون با مواد مغذی سالم و مفید پر کنن.

پشتیبانی دائمی و پاسخ به همه سوالات و ابهامات شرکت‌کننده‌ها توسط طراحان اصلی هر بخش، یعنی متخصص تغذیه، مربی ورزش و پشتیبان مونوپی مکمل ویژگی‌های تخصصی این چالشه. ضمناً همه شرکت کننده‌ها عضو گروه تلگرامی چالش می‌شن تا سؤالاتشون رو بپرسن، درمورد هر موضوعی از صبحانه و ناهار و شامی که خوردن تا روش انجام تمرین‌ها با بقیه حرف بزنن، مشورت کنن و برای ادامه مسیر انگیزه بگیرن.

ممنوعیت‌های شرکت در چالش

 

چه کسانی نباید در بخش تغذیه چالش سامربادی شرکت کنن؟

 

چه کسانی نباید در بخش ورزش چالش سامربادی شرکت کنن؟

-ورزشکارهای حرفه‌ای که برای مسابقات خاصی آماده می‌شن، در فاز عضله‌سازی و تمرینات شدت‌بالا هستن و باید رژیم غذایی مخصوص خودشون رو داشته باشن.

-کسانی که برای عضله‌سازی رژيم‌های غذایی خاصی رو رعایت می‌کنن؛

خانم‌هایی که در دوران بارداری یا شیردهی به سر می‌برن؛

-افراد مبتلا به بیماری‌های گوارشی مثل انواع زخم معده یا دوازدهه؛

-افراد مبتلا به سرطان؛

-افراد مبتلا به دیابت یا بیماری‌های متابولیک دیگه؛

-کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال.

 

-خانم‌های باردار؛

-افراد مبتلا به بیرون‌زدگی دیسک؛

-افرادی که التهاب مفاصل دارن؛

-مبتلایان به آرتروز.

 

 

 

دستاوردهای چالش سامر بادی

دستاورد اصلی چالش سامر بادی، کاهش ۱۰ درصد از وزن فعلی همراه عضله‌سازیه، اما کاهش سایز با ایجاد سبک غذایی و زندگی سالم‌تر و تبدیل ورزش به روال روزانه هم دستاوردهایی به همین اندازه ارزشمندن.

    درسته که این چالش برای ۴ هفته برنامه‌ریزی شده، اما وقتی شرکت‌کننده موفق به کنترل اشتهاش بشه، با  حذف قند و شکر بدنش رو سم‌زدایی کنه و مقاومت نسبت به انسولین رو پایین بیاره، احتمال برگشتن به وزن یا عادت‌های غذایی قبلیش خیلی کمتر می‌شه. شناخت علمی مواد غذایی، یادگیری نکات تغذیه‌ای کاربردی، افزایش متابولیسم، بالا بردن سطح انرژی، روحیه شاداب‌تر و فرار از اضطراب با فعالیت ورزشی منظم رو هم باید از دستاوردهای مهم چالش سامر بادی معرفی کرد.

البته مونوپی سعی کرد این دستاوردهای شخصی رو هیجان‌انگیزتر کنه؛ به همین خاطر با حمایت مدیران خودرو، تولیدکننده خودروهای برند MVM یه مسابقه نهایی با جوایز جذاب برای شرکت‌کننده‌های چالش ترتیب داد.

مسابقه نهایی چالش سامر بادی

ما مسابقه نهایی چالش سامر بادی رو در قالب دو تا رقابت و یه قرعه‌کشی برنامه‌ریزی کردیم:

  • رقابت کاهش وزن: معیار برنده شدن در این مسابقه، کاهش وزن بیشتر (بر اساس ویدیوهای بارگذاری‌شده از وضعیت بدن و وزن‌کشی دقیق فرد قبل و بعد چالش) در کنار جمع آوری مونوکوین بیشتر بود.
  • رکورد حرکت V –Sit: شرکت‌کننده‌ای برنده این رقابت می‌شد که رکورد بیشترین زمان موندن در وضعیت حرکت استقامتی V –Sit رو به دست می‌آورد و البته مونوکوین بیشتری داشت. این مسابقه  ویدیویی بود و در دو مرحله به صورت زنده برگزار شد. ۲۴ نفر با بیشترین رکوردها به مرحله نهایی رسیدن و باز هم شرکت‌کننده‌ای که بیشترین زمان رو در حرکت موند برنده‌ شد.
  • قرعه‌کشی: ۴۰۰ شرکت‌کننده‌ها با خریدتعداد دلخواه از تیکت قرعه‌کشی، شانسشون رو برای برنده شدن در قرعه‌کشی نهایی امتحان ‌کردن.

روش کسب مونوکوین ثبت نام در چالش، دعوت هم‌چالشی‌ها به ثبت نام در سامربادی، انجام تمرینات و پر کردن فرم‌ها، استوری گذاشتن از اجرای برنامه غذایی، تمرینات ورزشی و  تنفس صحیح در اینستاگرام و ثبت تجربه و دیدگاه از تمرینات در بخش نظرات چالش بود.

حامی و جوایز چالش سامر بادی

چالش سامربادی

حامی چالش سامر بادی مونوپی، شرکت مدیران خودرو، تولیدکننده خودروهای برند MVM بود که به حمایت از ورزشکاران رشته‌های مختلف، ترویج فعالیت‌های ورزشی بین مردم و بهبود سلامت عمومی جامعه اهمیت زیادی می‌ده.

مدیران خودرو به برندگان هرکدوم از سه رقابتی که در بالا گفتیم، بلیت سفر به ترکیه+ هزینه‌های کامل اقامت در هتل پنج‌ستاره رو هدیه داد.

آمار و ارقام چالش سامر بادی

  • در کل ۱۰۵۸ نفر در چالش سامر بادی ثبت نام کردن که ۷۹ درصدشون خانم و ۲۱ درصدشون آقا بودن؛
  • ۴۹۳ نفر از شرکت‌کننده‌ها از تهران بودن؛
  • ۵۶۵ نفر دیگه از بقیه شهرهای ایران و کشورهایی مثل ترکیه،کانادا، آلمان و آمریکا به این چالش پیوستن.
  • ۴۰ نفر در رقابت کاهش وزن شرکت کردن، ۳۰ نفر به مسابقه V-Sit پیوستن و ۴۰۰ نفر با خرید تیکت اسمشون رو به قرعه‌کشی وارد کردن.
  • آقای مصطفی جهانگیری با ۱۹.۳۵ کیلوگرم کاهش وزن در طول چالش، نفر اول مسابقه این بخش شد.
  • خانم آتنا عساکره با زمان ۲۳ دقیقه و ۳۶ ثانیه برنده مسابقه V-Sit شد.
  • خانم شیما طباطبایی هم برنده خوش‌شانس قرعه‌کشی چالش سامربادی بود.

نتایج مسابقه چالش سامر بادی

اگه فکر می‌کنین یه چالش ترکیبی تغذیه و ورزش برای ۴ هفته نمی‌تونه تاثیرات چندانی روی بدن بذاره یا تغییرات چشمگیری ایجاد کنه، یه نگاهی به نتایج مسابقه چالش سامر بادی بندازین:

  • برنده مسابقه کاهش وزن در طول چالش ۱۹.۳۵ کیلوگرم وزن کم کرد. شاید بگین نزدیک ۲۰ کیلو کاهش وزن در ۴ هفته خیلی زیاد و عجیبه. اما برنده پرورش اندام کار می‌کرد، می‌دوئید و در طول این چالش به جز چربی حجم عضلاتش رو هم کاهش داد.
  • یه شرکت‌کننده دیگه از وزن ۹۶.۹ کیلوگرم به ۸۲.۳۵ کیلوگرم رسید، یعنی ۱۴.۵۵ کیلوگرم کاهش وزن داشت که می‌تونین تغییراتش رو در تصویر ببینین:
    • کاهش وزن ده کیلوگرمی در رده سوم بهترین نتایج کاهش وزن قرار داشت و بعد از اون تغییر وزن کاهشی ۵ تا ۹ کیلوگرم رو داشتیم.

    البته توضیح بدیم که این اعداد فقط از بین شرکت‌کننده‌های مسابقه نهایی انتخاب شده. یعنی خیلی از همراهان چالش برنامه‌ای برای شرکت در مسابقه نداشتن و رسیدن به اهداف بخش ورزش و تغذیه رو کافی می‌دونستن.

نتایج مسابقه چالش سامر بادی

دیدگاه‌ شرکت‌کنندگان چالش سامر بادی

حتماً شما هم وقتی می‌خواین درباره کیفیت یه محصول یا نوعی خدمات اطلاعات بیشتری به دست بیارین می‌رین سراغ نظرات افرادی که قبلا از اونا استفاده کرده‌ن. نظراتی که شرکت‌کننده‌های سامر بادی بعد از اجرای موفق برنامه هرروز در صفحه چالش سامر بادی  نوشته‌ن بهترین و واقعی‌ترین منبع برای پی بردن به تأثیرات فیزیکی و ذهنی این چالش و حس تغییر مثبت ناشی از اجرای درست اونه.

از همون اول بعضی شرکت‌کننده‌ها منتظر همراهی با یه گروه هم‌هدف بودن تا بهتر پیش برن:

فیدبک های سامربادی

شرکت‌کننده‌های چالش قبلی هم بعد از کاهش وزن موفق اومده بودن به هدف‌های جدید برسن یا دستاوردهای قبلی رو تثبیت کنن:

فیدبک های سامربادی
فیدبک های سامربادی
فیدبک های سامربادی

بعد از شروع، همه درباره تلاش‌هایی که برای حذف مواد غذایی مضر، تنفس درست، انجام حرکات ورزشی، هیدراته نگه داشتن بدن یا مدیریت استرس انجام می‌دادن می‌نوشتن:

فیدبک های سامربادی
فیدبک های سامربادی

شرکت‌کننده‌ها ضمن ورزش و پرورش عادت‌های غذایی سالم‌تر، یاد می‌گرفتن که درست تنفس کنن و رویدادهای روزانه، ترس‌ها و استرس‌ها‌‌شون رو بنویسن تا آرامش بیشتری داشته باشن:

فیدبک های سامربادی
فیدبک های سامربادی
فیدبک های سامربادی

چالش سامربادی دونستی‌های ساده اما موثر رو به عادت زندگی شرکت‌کننده‌ها تبدیل کرده بود:

فیدبک های سامربادی
فیدبک های سامربادی

بعد از ۴ هفته، بعضی شرکت‌کننده‌ها درباره ناامیدی اولیه‌شون از کاهش وزن گفته بودن و اینکه با شرکت در این چالش اهمیت اصلاح سبک تغذیه رو درک کردن:

فیدبک های سامربادی
فیدبک های سامربادی

بعضیا برای همراهی با این چالش چه تلاش‌هایی کرده بودن و چه نتایج دلچسبی گرفته بودن:

فیدبک های سامربادی

و در نهایت، مهم‌ترین دستاورد رسیدن به این نتیجه بود که تنها راه داشتن سبک زندگی سالم‌تر، پرورش عادت‌های سالم تغذیه، ورزش، تنفس، خواب  و مدیریت استرس و ذهنه.

فیدبک های سامربادی

مونوپی و کوله‌بار چالش‌های تحول‌آفرین

چالش سامر بادی مونوپی تموم شد، اما تأثیراتش بر زندگی شرکت‌کننده‌ها پایان نداره؛ چالشی که به جای تجویز یه برنامه غذایی خاص تلاش کرد سبک تغذیه‌ افراد رو اصلاح کنه، با طراحی تخصصی جلسات ورزشی یه روال تحرک منظم براشون بسازه و با یادآوری اهمیت تنفس درست، خواب باکیفیت و مدیریت استرس‌ها نشون بده که تک‌تکشون می‌تونن آدم سالم‌تری با روحیه شاداب‌تر باشن.

اگه تجربه شرکت در چالش‌های ما رو ندارین، از سر زدن به بخش چالش و مسابقه مونوپی غافل نشین؛ اونجا همیشه برنامه‌های جذاب جدیدی در جریانه، مثل برنامه بعدی یعنی چالش دونده شو ۶ کیلومتر که از شما دونده می‌سازه.

خواستن از تو، بقیه‌اش با مونوپی.

سفر و گردشگری

اگه دوست دارید همراه مونوپی مهارت‌های طبیعت‌‌گردی رو آموزش ببینید، دور دنیا سفر کنید، سفرهای ورزشی آبی تجربه کنید و… حتما از طریق لینک زیر سری به قسمت سفر و گردشگری مونوپی بزنید.

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری، دویدن، کوهنوردی و توسعه فردی را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد لینک زیر بشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید