پیاده روی و دویدن, ورزش

حافظه عضلانی؛ قدرت تکرار رو دست‌کم نگیر!

حافظه عضلانی

تا حالا به دست‌های یه نوازنده دقت کردین؟ به‌نظرتون یه نوازنده چطور می‌تونه انقدر سریع و بدون اشتباه یه قطعه رو بارها و بارها بزنه؟ یا یه تایپیست چطور می‌تونه بدون نگاه‌کردن به کیبورد با سرعت تمام تایپ کنه؟ توی خیلی از ورزش‌ها هم این حرکت رو می‌بینیم، وقتی که ورزشکار حرکات ورزشی رو ناخودآگاه اما به بهترین شکل ممکن انجام می‌ده! براتون عجیب نیست؟ اگه می‌خواین راز این معما رو کشف کنین، توی این مقاله همراه مونوپی باشین تا با هم در مورد حافظه عضلانی حرف بزنیم و یاد بگیریم چطور می‌شه اون رو تقویت کرد. پس همراه ما باشین!

فهرست مطالب

حافظه عضلانی چیه و چطور کار می‌کنه؟

حافظه‌ی عضلانی همون چیزیه که به ما اجازه می‌ده مهارت‌های حرکتی خاصی رو یادمون بمونه و بتونیم اون‌ها رو ناخودآگاه و به بهترین شکل انجام بدیم. به کمک این حافظه می‌تونیم توی هرکاری به بالاترین سطح مهارت دست پیدا کنیم. وقتی می‌خوایم مهارت حرکتی جدیدی رو یاد بگیریم، اونجاست که سروکله حافظه‌ی عضلانی پیدا می‌شه! وقتی یه کاری رو بارها و بارها تکرار می‌کنیم، نورون‌های مخچه فعال می‌شن و یه مسیر عصبی جدید بین سیستم عصبی مرکزی و ماهیچه‌هایی که در حال حرکت هستن، ایجاد می‌کنه. عالیه! حالا حافظه‌ی عضلانی ایجاد شده و ما از این به بعد می‌تونیم به‌طور ناخودآگاه این حرکت رو انجام بدیم.

4 راه موثر برای ساخت و تقویت حافظه عضلانی

حالا که با حافظه عضلانی و عملکرد اون آشنا شدیم، بد نیست چندتا مهارت برای ساخت و تقویت اون رو هم یاد بگیریم.

تکرار و تکرار و تکرار

چیزی که باعث ساخته‌شدن حافظه‌ی عضلانی می‌شه تکرار متناوب حرکته. تکرار علاوه‌بر ساخت روی تقویت این حافظه هم اثر داره. اگر به‌طور منظم تمرین کنین، مسیر عصبی مرتبط با اون حرکت رو هم تقویت می‌کنین. در نهایت رفته‌رفته عضلات شما الگوهای حرکتی رو یاد می‌گیرن و باعث بهترشدن عملکرد شما می‌شن.

چالش دونده شو!

این چالش به مدت 7 هفته با یک برنامه منظم در سراسر ایران برگزار خواهد شد. اهداف این چالش:

  • افزایش آگاهی نسبت به ورزش و دویدن
  • روتین شدن دویدن در زندگی
  • آشنایی با انواع دویدن و تمرینات مقاومتی 
  • عضله سازی
  • پیدا کردن افراد هم هدف با خودمون
  • آمادگی برای شرکت در مسابقات پیش رو
  • بالا بردن استقامت قلبی عروقی

موقع تمرین خوب حواستون رو جمع کنین

یادتون باشه وقتی حرکتی رو انجام می‌دین، حسابی روی جزییات اون تمرکز کنین. حتی بهتره که حرکتتون رو به اجزای کوچیکتر تقسیم کنین و هر قسمت رو بارها تکرار کنین. دقت کنین که اگه حرکت رو درست انجام ندین، به اشتباه روی حافظه‌ی عضلانی شما ثبت می‌شه و اصلاح اون یکم کار رو براتون سخت می‌کنه.

انعطاف‌پذیری رو فراموش نکنین

حافظه عضلانی انعطاف پذیری

درسته که گفتیم تکرار یه حرکت برای تقویت حافظه عضلانی واجبه، اما تنوع هم مابین اون می‌تونه مفید باشه. پس گاهی‌اوقات بد نیست حافظه عضلانیتون رو با تغییر سرعت یا شدت حرکت، به چالش بکشین. این‌کار علاوه‌بر اینکه باعث تقویت حافظه‌ی عضلانی شما می‌شه، سازگاری و انعطاف‌پذیری اون رو هم بالا می‌بره.

از معجزه تجسم ذهنی کمک بگیرین

شاید باورتون نشه اما تمرین و تجسم ذهنی یه ابزار مفید برای تقویت حافظه‌ی عضلانیه. برای این‌کار فقط کافیه چشماتون رو ببندین و خودتون رو با دقت و جزییات زیاد در حال تمرین تصور کنین. طبق یافته‌های دانشمندان، تمرین‌های ذهنی هم می‌تونه مثل تمرین‌های فیزیکی، مسیرهای عصبی رو فعال کنه و باعث تقویت حافظه‌ی عضلانی بشه.

در کنار همه حرفایی که زدیم یادتون نره تقویت این حافظه به صبر و فداکاری شما توی این مسیر نیاز داره. فرقی نمی‌کنه مشغول یادگرفتن دوچرخه‌سواری باشین یا بخواین یه قطعه موسیقی رو درست و راحت بزنین؛ ترکیب مهارت‌های بالا بهتون کمک می‌کنه که کم‌کم توی این مسیر موفق بشین.

حافظه عضلانی چه فوایدی برامون داره؟

در ادامه شما رو به‌طور خلاصه با فواید این حافظه آشنا می‌کنیم.

بهترشدن عملکرد

وقتی یه مهارتی رو از طریق تمرین یاد می‌گیریم، حرکات ما رفته‌رفته نرم‌تر می‌شه و بعد از مدتی حتی می‌تونیم به‌طور ناخودآگاه هم اون رو انجام بدیم.

حفظ مهارت

حافظه عضلانی حفظ مهارت

حافظه عضلانی به ما کمک می‌کنه تا اگه یه مدت نتونستیم تمرین کنیم، مهارتی که داشتیم از بین نره و به کمک این حافظه، برای شروع دوباره، لازم نیست از صفر شروع کنیم.

حفظ ثبات

حافظه عضلانی توی حرکاتی که تکراری هستن و به ثبات بالایی نیاز دارن مثل جراحی، نواختن یه ساز یا حرکات ژیمناستیک، بهمون کمک می‌کنه تا ثباتمون رو حفظ کنیم و بدون اشتباه اون رو انجام بدیم.

صرفه‌جویی در زمان

این حافظه به ما کمک می‌کنه روی مهارت‌هامون تسلط کاملی پیدا کنیم و برای انجام حرکاتمون می‌تونیم توی زمان صرفه‌جویی کنیم.

بیشترشدن اعتمادبه‌نفس

وقتی به کمک این حافظه تونستیم روی مهارتی که داریم مسلط بشیم، کم‌کم اعتمادبه‌نفس ما هم بیشتر می‌شه و موقع انجام حرکات استرس کمتری تجربه می‌کنیم.

حافظه عضلانی و ریکاوری

اگه ورزشکار هستین، ممکنه برای شما هم پیش‌اومده باشه که به‌خاطر مصدومیت مجبور بشین یه چندوقتی ورزش رو کنار بذارین. توی این حالت عضلات شما کم‌کم پسرفت می‌کنن؛ اما خبر خوب اینه که جای نگرانی نیست؛ همون‌طور که گفتیم حافظه‌ی عضلانی مراقب مهارت‌های شما هست و این حافظه، در کنار تغذیه مناسب و تمرین‌های کافی، بهتون کمک می‌کنه تا دوباره به روزهای اوجتون نزدیک بشین!

توی این مقاله درمورد حافظه عضلانی و راه‌های تقویت اون با هم حرف زدیم. یادتون نره که هیچ‌وقت قدرتی که بین ذهن و بدن در جریان هست رو دست‌کم نگیرین و از این قدرت به نفع خودتون و برای یادگیری مهارت‌های جدید استفاده کنین. فرقی نداره مشغول چه‌کاری باشین، کارهای هنری، ورزش‌کردن یا فعالیت‌های ساده روزمره، حافظه‌ی عضلانی توی همه‌ی این فعالیت‌ها بهتون کمک می‌کنه.

خیلی ممنون که تا اینجای مقاله همراه مونوپی بودین؛ امیدواریم این مقاله از مجله مونوپی براتون مفید بوده باشه. راستی اگه سوالی در مورد  حافظه عضلانی دارین، حتما توی قسمت کامنت با ما به اشتراک بذارین.

سفر و گردشگری

اگه دوست دارید همراه مونوپی مهارت‌های طبیعت‌‌گردی رو آموزش ببینید، دور دنیا سفر کنید، سفرهای ورزشی آبی تجربه کنید و… حتما از طریق لینک زیر سری به قسمت سفر و گردشگری مونوپی بزنید.

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری، دویدن، کوهنوردی و توسعه فردی را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد لینک زیر بشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید