کوهنوردی, ورزش

برای بستن بند کفش کوهنوردی از چه گره‌ای استفاده کنم؟

برای بستن بند کفش کوهنوردی از چه گره‌ای استفاده کنم

همه می‌دونیم که پوشیدن کفش مناسب و بستن صحیح گره کفش در کوهنوردی و طبیعتگردی اهمیت زیادی داره؛ اما ما بیشتر وقت‌ها فقط بند کفش رو سفت می‌کنیم و دو بار گره می‌زنیم و راه می‌افتیم؛ غافل از اینکه بستن بند کفش تکنیک‌هایی داره که رعایتشون خیلی مهمه. کوهنوردها و طبیعتگردها لازمه که نحوه صحیح بستن بند کفش کوهنوردی رو بلد باشن. به خاطر همین در این مطلب مونوپی می‌خوایم چند نوع تکنیک برای بستن بند کفش کوهنوردی بهتون آموزش بدیم.

فهرست مطالب

انواع گره برای بستن بند کفش کوهنوردی

گره جراحی (surgeon’s Knot)

گره جراحی در بستن بند کفش کوهنوردی

گره جراحی یا بخیه روی مچ پا بسته میشه و از حرکت اضافی پا داخل کفش جلوگیری می‌کنه. این گره موقع کوهنوردی جلوی شل شدن بند کفش و انقباض بیش از حد پا رو هم می‌گیره. بستن این نوع گره، ساده و مناسب وقتیه که احساس می‌کنید پاتون داخل کفش می‌لغزه.

نحوه بستن گره جراحی به این صورته:

  1. پاشنه پای خودتون رو به پشت کفش بچسبونید تا مچ پا کاملا عقب بره و اگه فضای خالی بین کفش و پا وجود داره مشخص بشه.
  2. بندهای کفش رو از دو طرف محکم بکشید تا کفش کاملا به پا بچسبه. گره جراحی معمولا نزدیک انحنای پا و مچ پا بسته میشه؛ بنابراین باید نزدیک‌ترین سوراخ‌های بند کفش به انحنای پا رو پیدا کنید.
  3. برای اینکه بند کفش محکم باشه اول دو بار اون رو دور هم بپیچید و محکم بکشید، بعد وارد سوراخ بعدی کفش کنید و دوباره همین کار رو روی سوراخ‌های بعدی انجام بدید.
  4. بعد از بستن دو سوراخ بند کفش، بستن بند کفش رو به‌طور عادی و مثل همیشه به صورت X ادامه بدید.

اگه به وسایل کوهنوردی مثل کفش مناسب نیاز داشتید، می‌تونید از قسمت کوهنوردی نیازمندی مونوپی کفش مناسب‌تون رو تهیه کنید.

مقاله پیشنهادی: در خرید کرامپون چه فاکتورهایی رو در نظر بگیریم؟

گره آزاد انگشتی (toe-relief lacing)

گره آزاد انگشتی در بستن بند کفش کوهنوردی

این نوع گره برای موقعی مناسبه که بندها به انگشت‌های پا فشار میارن؛ توی این حالت بهتره از گره رفع فشار از روی انگشت‌های پا استفاده کنید.

نحوه بستن این نوع گره به این شکله:

  • گره رفع فشار رو از اول کفش و از جایی که انگشت‌های پاتون قرار دارن شروع کنید.
  • بند کفش رو کاملا باز کنید.
  • حالا اون رو دوباره ببندید، با این تفاوت که این دفعه بند رو از سوراخ اول نبندید و از دومین سوراخ شروع به بستن بند کفش کنید.

مقاله پیشنهادی: چیدمان کوله پشتی کوهنوردی | دسترسی سریع به وسایل

گره پنجره‌ای (window laking)

گره جراحی مورد استفاده در بستن بند کفش کوهنوردی

گره پنجره‌ای یا جعبه‌ای مناسب زمانیه که بعد از بستن بند کفش کوهنوردی، بند روی پا فشار بیاره. توی این حالت بهترین نوع گره برای رفع فشار، گره پنجره‌ایه.

بستن بند کفش به روش گره پنجره‌ای به این شکله:

  • اول بندهای کفش رو باز کنید تا جایی که دیگه به پا فشار نیاره.
  • بعد بند کفش رو به‌صورت مستقیم، نه ضربدری، بالا ببرید و داخل سوراخ قرار بدید و هر دو بند رو از روی هم رد کنید.
  • اگر می‌خواید بند کفش محکم‌تر بشه، می‌تونید بالا و پایین گره پنجره‌ای رو با گره جراحی محکم کنید.
  • دست آخر بقیه بند رو مثل همیشه ببندید.

مقاله پیشنهادی: آموزش اصول گام برداری در کوهنوردی در مسیرهای مختلف

بستن بند کفش کوهنوردی توی زیاد شدن دامنه حرکتی و راحتی پا تاثیر مستقیمی داره و از طرفی به‌خاطر بلند بودن بند کفش کوهنوردی، بهتره گره‌های مختلف و کارآیی اون‌ها رو بدونید تا بتونید در مواقع لزوم بهترین گره رو روی بند کفش کوهنوردی بزنید. اگه دوست دارید آموزش گره زدن بند کفش و اصول کوهنوردی صحیح رو زیر نظر مربی باتجربه یاد بگیرید، می‌تونید در کلاس آموزش کوهنوردی مونوپی شرکت کنید.

ممنون که تا اینجا با مجله مونوپی همراه بودید. شما از کدوم گره برای بستن کفشتون استفاده می‌کنید؟

Monoppy

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری، دویدن و کوهنوردی را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

Monoppy

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

Monoppy مونوپی

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد  لینک زیر بشید.

منابع مقاله:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید