پیاده روی و دویدن, ورزش

علت سندروم پیریفورمیس

علت سندروم پیریفورمیس

سندروم پیریفورمیس، یه عارضه نسبتاً شایع هست که بیشتر اوقات با سیاتیک اشتباه گرفته میشه و علامت مشخصه اون، درد ناحیه لگن همراه با درد کمریه که این درد تا پایین یکی از پاها یا هر دو پا کشیده میشه.

بنابراین، اگه درد زیادی تو لگن‌تون احساس می‌کنین که براتون غیرقابل تحمل هست، ادامه این مقاله از مدرسه مونوپی رو دنبال کنین تا با سندرم پیریفورمیس، علائم، علل و روش‌های درمان اون آشنا بشین.

فهرست مطالب

سندروم پیریفورمیس چیست؟

سندروم پیریفورمیس چیست؟

سندروم پیریفورمیس که به سندروم عضله هرمی یا گلابی‌شکل هم معروفه، یه بیماری اسکلتی- عضلانی دردناک توی ناحیه تحتانی کمره. این سندروم، وقتی اتفاق میفته که عضله پیریفورمیس شما، بیش از حد منقبض میشه و موجب اسپاسم عضلانی یا عصب سیاتیک و دردای ناحیه لگن‌تون میشه.

عضله پیریفورمیس، نقش مهمی توو چرخش لگن شما از یه طرف به طرف دیگه و همین‌طور، چرخوندن ساق و پا به بیرون داره. این عضله، در عمق لگن شما قرار داره و از انتهای پایین ستون فقراتتون شروع می‌شه و به صورت اریب از حفره سیاتیکِ بزرگ‌تر می‌گذره و به سطح بالایی استخون ران، وارد میشه.

معمولاً، سندرم پیریفورمیس همراه با سیاتیک رخ میده و تقریباً 5 درصد از موارد مربوط به سیاتیک به دلیل همین عارضه سندروم پیریفورمیس عصب سیاتیکه.

علائم و نشانه‌های سندروم پیریفورمیس

علائم سندروم عضله پیریفورمیس بیشتر به صورت درد مداوم توو قسمت کمر و عضلات گلوتئال، حساس شدن و درد گرفتن عضلات پیریفورمیس و درد کشاله ران، خودش رو نشون میده. در این موارد، درد گلوتئال ممکنه خیلی زیاد باشه و به قسمت انتهایی اندام تحتانی شما هم برسه و شدتش با راه رفتن بیشتر بشه.

درد شبه سیاتیک هم از علائم رایج سندروم پیریفورمیس به حساب میاد که توی اون، افراد با دردهای عصبی (تیر کشیدن) که از قسمت پایین کمر یا باسنشون به سمت ران، ساق پا و پاشون کشیده میشه، مواجه میشن.

از طرف دیگه، شما ممکنه این علائم درد رو به همراه سوزن سوزن شدن یا بی‌حس شدن اندام‌هاتون هم تجربه کنین.

اما علائم دیگه‌ای هم وجود داره که به شکل حساسیت پیدا کردن حفره سیاتیک بزرگ، درد لابیا ماژور یا کیسه بیضه، آمیزش جنسی دردناک توی خانوم‌ها و ناتوانی جنسی توی مردان ظاهر میشه.

معمولاً، افرادی که به سندرم پیریفورمیس دچارند، توی راه رفتن، نشستن یا اجابت مزاجشون مشکل دارند. توو بعضی موارد هم ممکنه درد، اونقدر شدید باشه که فرد رو از انجام کارهای روزمر‌ه مثل رانندگی یا کارهای خونه باز داره.

در هر حال، بسته به وضعیت شما، این علائم سندروم پیریفورمیس عصب سیاتیک ممکنه بعد از نشستن طولانی‌مدت شما، پیاده روی و دویدن یا ورزش کردن تشدید بشه و این امکان هم وجود داره که درد اون با دراز کشیدن، خم کردن زانو یا راه رفتنتون بهبود پیدا کنه.

چالش دونده شو!

این چالش به مدت 7 هفته با یک برنامه منظم در سراسر ایران برگزار خواهد شد. اهداف این چالش:

  • افزایش آگاهی نسبت به ورزش و دویدن
  • روتین شدن دویدن در زندگی
  • آشنایی با انواع دویدن و تمرینات مقاومتی 
  • عضله سازی
  • پیدا کردن افراد هم هدف با خودمون
  • آمادگی برای شرکت در مسابقات پیش رو

علل سندروم پیریفورمیس

در حالی که هنوز علت دقیق سندروم عضله پیریفورمیس شناخته نشده اما بروز این عارضه می‌تونه به دلیل نزدیکی عضله پیریفورمیس به عصب سیاتیک باشه.

علل و دلایل سندروم پیریفورمیس

وقتی اسپاسم عضله پیریفورمیس رخ میده، به عصب سیاتیک فشار وارد میشه و اون رو تحریک می‌کنه و در نهایت، منجر به سندرم پیریفورمیس میشه.

اما دلایل دیگه‌ای هم هستن که باعث ایجاد این سندروم میشن و به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم میشن:

  • سندرم پیریفورمیس اولیه، خیلی نادره و به دلیل وجود مشکلات زمینه‌ای آناتومیکی و ژنتیکی مثل رشد غیرعادی، تراز نبودن ستون فقرات و مسیرهای غیرعادی عصب سیاتیک ایجاد میشه.
  • سندرم پیریفورمیس ثانویه، کمی شایع‌تره و ممکنه به یکی از این دلایل رخ بده: ضربه وارد شدن به ناحیه باسن در اثر تصادف یا سقوط و تحریک مفصل SI، استفاده بیش از حد از عضلات موقع نشستن‌های طولانی‌مدت، راه رفتن یا دویدن، ورزش شدید، آسیب جراحی یا التهاب عضلانی و آسیب‌های دیگه مثل پیچ خوردن لگن و افتادن روی زمین.

با این حال، شایع‌ترین علت بروز این سندروم، سفت شدن تدریجی عضله پیریفورمیس به خاطر انجام فعالیت‌هایی مثل دویدن یا ایستادن طولانی‌مدت بدون انجام حرکات کششی مناسب و تقویت عضله پیریفورمیس هست که اغلب بیماران رو به خودش درگیر می‌کنه.

مقاله پیشنهادی: دلایل اصلی چاقی | از ژنتیک تا خواب

روش‌های درمان سندروم پیریفورمیس

روش‌های درمان سندروم پیریفورمیس

درمان سندروم پیریفورمیس شامل درمان‌های دارویی و غیر دارویی میشه که بستگی به شدت علائم، سبک زندگی شما و مزمن بودن بیماری‌تون می‌تونه به روش‌های مختلفی انجام بشه.

  • گزینه‌های درمانی غیر دارویی برای درمان این سندرم، معمولاً شامل استراحت کردن، استفاده از کمپرسور سرد و گرم توو ناحیه آسیب‌دیده، ماساژ عمیق و فیزیوتراپی هست. انجام فیزیوتراپی، معمولاً به شکل تنظیم راه رفتن، تحرک مفصل ساکروایلیاک، تحرک بافت نرم و تمرینات دامنه حرکتی (به عنوان مثال، کشش عضله پیریفورمیس و تقویت عضلات لگن) صورت می‌گیره.

از طرف دیگه، در بعضی موارد برای درمان غیر دارویی از طب سوزنی، روان‌درمانی و درمان با محرک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS) بسته به شرایط بیمار استفاده میشه. TENS، دستگاهیه که بارهای الکتریکی کوچیکی رو از طریق پوست به اعصاب شما می‌فرسته تا با سیگنال‌های دردی که به مغزتون ارسال شده، مداخله کنه و در نتیجه، دردتون رو کاهش بده.

همین‌طور، مراجعه به یک پزشک استئوپاتیک (متخصص آسیب‌شناسی استخوان و عضله) راهکار درمانی مؤثر دیگه‌ای هست که باعث میشه تنش‌های به وجود اومده از عضله پیریفورمیس شما کاهش پیدا کنه.

  • درمان‌های دارویی، معمولاً موقعی تجویز میشن که گزینه‌های درمانی غیر دارویی موثر واقع نشده باشن. در این صورت، درمان‌های دارویی کوتاه‌مدت برای شما در نظر گرفته میشه. این داروها شامل داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مثل ناپروکسن یا ایبوپروفن برای کاهش تورم و التهاب ناحیه آسیب‌دیده، داروهای شل کننده عضلانی مثل سیکلوبنزاپرین، داروهای ضد اسپاسم مثل باکلوفن و داروهای ضد درد عصبی مثل پره گابالین میشن.

همین‌طور، در بعضی مواقع، تزریق بی‌حسی موضعی، سم بوتولینوم یا یک عامل کورتیکواستروئید برای کم شدن درد شما در نظر گرفته میشه.

جمع‌بندی

سندروم پیریفورمیس، عارضه‌ایه که با فشرده کردن عصب سیاتیک، باعث درد توو نواحی باسن و کمر شما میشه و دردش تا پاهاتون کشیده میشه. به دلیل این که دردناکه، بهتره هر چی سریع‌تر درمان بشه تا بتونین توی چالش و مسابقه مونوپی شرکت کنین.

سفر و گردشگری

اگه دوست دارید همراه مونوپی مهارت‌های طبیعت‌‌گردی رو آموزش ببینید، دور دنیا سفر کنید، سفرهای ورزشی آبی تجربه کنید و… حتما از طریق لینک زیر سری به قسمت سفر و گردشگری مونوپی بزنید.

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری، دویدن، کوهنوردی و توسعه فردی را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد لینک زیر بشید.

منابع مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید