سفر و گردشگری

ماداگاسکار، چهارمین جزیره بزرگ دنیا

ماداگاسکار، چهارمین جزیره بزرگ دنیا

اگه می‌خواین به یه سفر خاطره‌انگیز برین و تجربه‌ی یه دنیای جدید و بی نظیر رو داشته باشین، ماداگاسکار می‌تونه بهترین انتخاب شما باشه. حیات وحشِ این جزیره میلیون‌ها سال پیش از انسان شکل گرفته، بنابراین اکثریت جانوران این جزیره بومی هستن. با بازدید از پارک‌های ملی این جزیره، سواحل زیبا و بکر، رودخانه‌های پیچ‌درپیچ و شهرها و شهرک‌هایی با فرهنگ خاص، شما می‌تونید با ۳۳ گونه لمور و سایر جانوران محلی از نزدیک آشنا بشین و این کشور جزیره‌ای رو به طور کامل ببینید. پس اگه دوست دارین به یه جای جدید و متفاوت سفر کنین، حتما به ماداگاسکار سر بزنین. با اطلاعاتی که در این مقاله دادیم، می‌تونین با خیال راحت به این سرزمینِ جذاب و دوست‌داشتنی سفر کنین.

فهرست مطالب

معرفی ماداگاسکار

اگه می‌پرسی ماداگاسکار کجاست، باید بگم که این جزیره، چهارمین جزیره بزرگِ دنیاست و توی سواحل شرقی آفریقا قرار داره. این جزیره به مساحت ۱۴۴ میلیون هکتار، تقریباً به اندازه تگزاسه.

معرفی ماداگاسکار

 آب‌وهوای این جزیره هم توی سواحل استوایی معتدله اما توی جنوب جزیره، آب‌وهوا خیلی خشکی داره. ناگفته نمونه که ماداگاسکار، با بیشتر از ۳۰۰۰ مایل خط ساحلی و ۲۵۰ جزیره، یکی از بزرگترین سیستم های صخره‌ای مرجانی جهان و همین‌طور بزرگترین منطقه حرا در غرب اقیانوس هنده.

حیات وحش ماداگاسکار

ماداگاسکار، مرکز گیاهان و حیوانات مختلفه و این حجم از تنوع همیشه برای توریست‌ها بسیار هیجان‌انگیزه.  مثلا بیشتر از ۱۱۰۰۰ گونه گیاه بومی، هفت مدل مختلف درخت بائوباب و انواع مختلفی از پستانداران، خزندگان و دوزیستان تو این جزیره زندگی می‌کنن. 

علاوه بر اینا، دانشمندان از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۰، ۶۱۵ گونه جدید دیگه هم مثل ۴۱ پستاندار و ۶۱ خزنده رو توی ماداگاسکار پیدا کردن. اما متأسفانه، تو ماداگاسکار بعضی از حیوانات در حال انقراضن، مثلا یه حیوانی هست به اسم سیفاکا ابریشمی که یکی از نادرترین پستانداران جهانه و تعداد خیلی کمی ازشون مونده.

یکی دیگه از این حیوانات لموره که به خاطر خز سفیدش به “فرشته جنگل” معروفه.

تور ماداگاسکار

تور ماداگاسکار 

  • مدت زمان تور: 17 روز
  • سطح برنامه: 5 از 5
  • بازدید از شهر آنتاناناریوو، رودخانه سیریبینا، صخره های جینگی، لمورها و آفتاب پرست ها، درختان باوباب، پارک ملی مانتادیا

 همینطور، لاک‌پشت Ploughshare که یک‌گونه نادر دیگه است، که فقط توی یه منطقه کوچیک تو  شمال غربی ماداگاسکار پیدا می‌شه و تعدادش به کمتر از ۱۰۰۰ تا رسیده. 

آب‌وهوای ماداگاسکار

وقتی صحبت از اینه که ماداگاسکار کجاست، باید به آب‌وهواش هم اشاره کرد. خلاصه اینکه فصل گرم و مرطوب تو ماداگاسکار از نوامبر تا آوریل و فصل خشک و خنک از می تا اکتبر ادامه داره. هوا تحت‌تأثیر ترکیبی از رطوبت‌، گرمای جنوب شرقی و بادهای موسمی شمال‌غربیه که همیشه تو کل فلات مرکزی می‌وزه.

آب و هوای ماداگاسکار

این بادها توی طول سال وجود دارن اما ماه‌های می تا اکتبر قوی‌تر می‌شن. البته وقتی که بادها از فلات عبور می‌کنن، رطوبت خودشون رو از دست می‌دن و فقط نم‌نم بارون و مه رو تو فلات به‌وجود میارن.

مردم ماداگاسکار

مردم ۱۳۰۰ ساله که تو این جزیره زندگی می‌کنن. زبان و فرهنگشون با اندونزیایی به‌شدت مرتبطه، ولی هیچ شواهدی در مورد این‌که چگونه، چرا و یا از طریق چه مسیری اولین مهاجران به این جزیره اومدن وجود نداره. بعضی محققان با استناد به مطالعات بادها و جریانات اقیانوس هند، معتقدن که ممکنه مهاجرت از اندونزی انجام شده باشه، اما بحث‌های زیادی در مورد اینکه این مهاجرت چطور انجام شده و ماهیتش چیه وجود داره. 

بعضی از محققان دیگه هم معتقدن که اولین مهاجران مستقیماً از اندونزی اومدن و عناصر آفریقایی بعداً از طریق مهاجرت و تجارت به جمعیت و فرهنگشون اضافه شده. اما عده دیگه فکر می‌کنن که این جمعیت نتیجه سفرهای متعددی هست که در امتداد سواحل هند، شبه‌جزیره عربستان و آفریقا اتفاق افتاده و این آدم‌ها از قبل  با هم بودن. همینطور، شواهد زیادی در مورد نفوذ مهاجران آفریقایی عرب در سواحل، قبل از ۱۰۰۰ میلادی وجود داره. این شواهد از زبان‌شناسی، باستان‌شناسی و سنت به دست اومده. علاوه بر اینا، شواهد کمی از نفوذ هند در واژگان مالاگاسی وجود داره، در واقع، هیچ اثری از هندوئیسم تو واژگانشون پیدا نمی‌شه.

زبان ماداگاسکار

بدون شک زبان مردم این جزیره هم به نوع خودش جالبه. در واقع؛ چیزی که باید درباره مالاگاسی بدونیم اینه که زبان ملی این کشوره و بیشتر ساکنان ازش استفاده می‌کنن. این زبان با الفبای لاتین نوشته می‌شه و تعداد زیادی از افراد مالاگاسی ازش استفاده می‌کنن. این زبان در واقع نسخه استاندارد شده‌ای از زبان استرالیایی مریناست، ولی تعدادی از کلمات بانتو هم درش وجود داره. انواع مختلفی از زبان مالاگاسی وجود داره که همه قابل‌درک هستن و عناصر بانتو در هر گویشی دیده می‌شن.

تو این جزیره، فرانسوی هم به طور گسترده استفاده می‌شه و به عنوان یک زبان رسمی شناخته شده، به‌خصوص در سطوح بالاتر آموزشی مثل مالاگاسی. علاوه بر این، استفاده از زبان انگلیسی هم در حال افزایشه. زبان کوموری هم توسط جامعه‌ی قابل‌ توجهی از مهاجران کوموری استفاده می‌شه.

دین ماداگاسکار

تقریباً نصف جمعیت ماداگاسکار مسیحی هستن که بیشتر از یک چهارمشون پیرو مذهب پروتستان و حدود یک پنجمشون به مذهب کاتولیک رومی اعتقاد دارن. اما مسیحی شدن‌شون آداب مذهبی ‌سنتی مردم این جزیره رو از بین نبرده، به‌ویژه آداب مربوط به مردگان. تقریباً دو پنجم جمعیت پیرو مذهب سنتی هستن که نیاکانشون رو می‌پرستن و مردهاشون رو تو مقبره‌ها دفن می‌کنن.

علاوه بر این، زانهاری (خالق) یا آندریامانیترا (معطر) به‌عنوان یه موجود برتر تو این مذهب وجود داره. همینطور مردم این جزیره، به ارواح محلی هم  اعتقاد دارن و اینکه توی شمال غرب ماداگاسکار هم جامعه‌ای از مسلمانان سنی زندگی میکنن.

ماداگاسکار چهارمین جزیره بزرگ دنیاست که سال‌های زیادی میشه که انسان‌ها اونجا ساکن شدن. توی زبان و فرهنگشون از اندونزیایی‌ها الهام گرفتن، البته اثراتی از نفوذ مهاجران آفریقایی – عرب و هند توی واژگانشون وجود داره و اینکه دو پنجم جمعیت ماداگاسکار پیرو مذهب سنتی هستن که  اجداد خودشون رو می‌پرستن اما خب نیم دیگه‌شون هم مسیحی هستن. در نهایت حالا که متوجه شدین ماداگاسکار کجاست، اگه اهل سفر هستین می‌تونین به این جزیره شگفت‌انگیز هم فکر کنین. مونوپی در بخش چالش و مسابقه تور ماداگاسکار برگزار میکنه اگه دوست دارین در این سفر هیجان‌انگیز همراه ما باشین وارد لینک بشین. در این مقاله برخی از جاذبه‌های ماداگاسکار رو براتون معرفی کردیم تا بتونین به‌خوبی برای سفرتون برنامه بریزین. امیدواریم این مطلب تونسته باشه به شما در مورد کشور ماداگاسکار و زیبایی‌ها و مردم اون اطلاعات خوبی بده.

سفر و گردشگری

اگه دوست دارید همراه مونوپی مهارت‌های طبیعت‌‌گردی رو آموزش ببینید، دور دنیا سفر کنید، سفرهای ورزشی آبی تجربه کنید و… حتما از طریق لینک زیر سری به قسمت سفر و گردشگری مونوپی بزنید.

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری، دویدن، کوهنوردی و توسعه فردی را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد لینک زیر بشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید