پیاده روی و دویدن, ورزش

کفش رانینگ: مقایسه کفش دوی تریل و شهری

تفاوت های کفش رانینگ تریل و شهری

کفش رانینگ شهری اساساً طوری طراحی شده که تا حد امکان تو یک خط مستقیم حرکت کنه. و نمی‌تونه با تمام تغییرات مسیر‌ها و موانعی که شما باید ازشون عبور کنید کنار بیاد.

ورزش برای تناسب اندام خودتون رو خارج از جاده‌های صاف شهری انجام می‌دید؟ دویدن در مسیرای ناهموار ماهیچه‌های شما رو تقویت می‌کنه و خلق‌و‌خوی شما رو بهبود می‌بخشه، اما از مونوپی می‌شنوید، هر کاری راهی داره! لازمه که پوشیدن کفش رانینگ مناسب برای تریل رو جدی بگیرید.

فهرست مطالب

ما تو این مقاله از مجله مونوپی قصد داریم آناتومی کفش‌ رانینگ تریل رو با کفش‌های مخصوص دویدن شهری با توجه به مهندسی رویه، زیره میانی و زیره کفش‌ها مقایسه کنیم و مونوپی بهتون میگه که چرا هر کدوم اون‌ها برای دویدن روی یک سطح خاص در نظر گرفته می‌شه.

تنفس در مقابل محافظت

رویه‌‌ی کفش رانینگ

در مسیر با انواع زباله‌ها روبرو می‌شید، از سنگ‌های تیز گرفته تا شاخه‌های گیاهان خاردار ممکنه جلوی پاتون بیاد. برای این‌که از آسیب طبیعت دور بمونید تا بتوانید ازش لذت ببرید، رویه‌ی کفش‌های تریل بافتی محکم‌تر و متراکم‌تر از کفش‌ رانینگ شهری می‌سازند تا یک پوشش محافظ در اطراف پای شما ایجاد بشه. طراح حتی ممکنه از روکش‌های چسبیده در سمت داخلی و جانبی کفش برای تقویت کفش‌های تریل در برابر سایش احتمالی استفاده کنه.

رویه‌ی کفش تریل Trail running shoes

از طرف دیگه، در ساخت کفش رانینگ شهری با رویه‌های مش باز، قابلیت تنفس رو در اولویت قرار میدن که این ویژگی اجازه می‌ده هوای خنک به‌گردش دربیاد و گرما و رطوبت خارج بشه و این تضمین می‌کنه که پاهای شما به‌جای غرق‌شدن تو عرق، برای مدت طولانی‌تری در شرایط خشک، تازه و سالم باقی بمونند و خطر باکتری‌ها یا عفونتای قارچی رو کاهش می‌ده.

رویه‌ی کفش رانینگ شهری

مهندسی رویه کفش شهری محافظت کمتری رو ارائه می‌ده، می‌تونه به‌راحتی توسط چوب‌ها و اشیاء دندانه‌دار سوراخ بشه، اما تو دویدنای روزانه در جاده صاف، بعیده که این موارد پیش بیان. فراموش نکنید که انتخاب کفش مناسب دویدن که متناسب با فرم پای شماست، تاثیر زیادی در احساس راحتی و پیشرفتتون داره.

زیره میانی کفش رانینگ

زیره میانی کفش که بین رویه و زیره قرار گرفته، جزئی از کفش‌های رانینگ شماست که وظیفه ایجاد بالشتک و دوام کفش رو بر عهده داره.

کفی‌های میانی به طور بالقوه تو کفش رانینگ شهری نرم‌تر هستند تا از ضربه در برابر سطوح سخت دویدن شهری محافظت کنند، ولی این زیره‌های میانی تو کفش‌های تریل برای دوام بهتر در زمین‌های ناهموار و طبیعی محکم‌تر هستند. با‌این‌حال، با تنوع بسیار زیاد کفش‌های رانینگی که در‌حال‌حاضر تو بازار هست، داستان زیره کفش می‌تونه بسیار پیچیده‌تر از این باشه.

زیره میانی کفش دوی شهری کفش رانینگ

خیلی از کفش‌های تریل یه صفحه راک دارن، یه لایه پلاستیکی یا از جنس فیبر‌کربنی که مانع از سوراخ‌شدن کفش‌های تریل تو طبیعت میشن. از طرف دیگه، کفش‌های تریل ممکنه دارای یک زیره کامل از قسمت پاشنه تا نوک‌پا باشند، بدون شکافی که زیره‌ی وسط پا رو نشون بده. اما خیلی از کفش‌های شهری برای کاهش وزن کفش، کفه‌های میانی باز دارن.

زیره بیرونی کفش رانینگ

زیره بیرونی، یک کفی ضخیم لاستیکی زیر کفش هست که با زمین در تماسه و باعث ایجاد کشش، دوام و محافظت در کفش می‌شه. زیره‌های کفش تریل با ترکیب نرم‌تری از لاستیک ساخته شدن تا اصطکاک بیشتری روی سطوح طبیعی مثل مسیرهای خاکی یا کوهستانی ایجاد کنند.

زیره بیرونی کفش دوی شهری

زیره‌های کفش شهری معمولاً با ترکیبی از لاستیک نرم‌تر در قسمت جلویی پا برای انتقال سریع‌تر در نوک پا، و لاستیک بادوام‌تر در قسمت عقب طراحی می‌شن تا قابلیت ضربه‌گیری این ناحیه در برابر ضربات وارد به پاشنه‌ها رو تقویت کنند و طول عمر کفش‌های رانینگ شما رو افزایش بدهند.

طراحی و الگوی آج کفش رانینگ

شکل، اندازه و پیکربندی لبه‌های لاستیکی شبیه گیره در بیرون کفش، تعیین می‌کنه که یک کفش تریل چقدر در مقابله با انواع زمین‌های خاص، مؤثر عمل می‌کنه. گیره‌های کوچیک و تنگ در زمین‌های سفت‌تر همه‌کاره هستند، اما در زمین‌های نرم یا شلخته‌تر مانند زمین گِلی، کفش‌ها به کمک این گیره‌ها به‌سرعت از زمین کنده می‌شن و از چسبندگی شما جلوگیری می‌کنند. گیره‌های عمیق‌تر و فاصله‌دارتر تضمین می‌کنند که گل‌و‌لای بین شیار‌های زیره کفش‌های تریل شما گیر نکند.

زیره بیرونی کفش تریل کفش رانینگ

این گیره‌ها کشش لازم رو برای دویدن در سراشیبی و سربالایی فراهم می‌کنند. کفش‌های دویدن جاده‌ای، کفی صاف‌تر با شیارهای انعطاف‌پذیر برای حرکت سریع و کارآمد تو یک خط نسبتاً مستقیم دارند؛ اما کفش‌های تریل به کشش و چسبناکی بیشتر نیاز دارند تا شما بتونید موقع دویدن، از ریشه‌های گیاهان فرار کنید یا روی زمین‌های دشوار مانند صخره‌های شل بپرید.

هنگام دویدن در خارج از جاده، کفش‌های تریل مهندسی‌شده، دوام، حفاظت و کشش لازم رو برای مقابله با زمین‌های چالش‌برانگیز دارند و الهام‌بخش اعتماد‌به‌نفس شما هستن. از‌طرف دیگه، ماهیت سبک وزنی و تنفس کفش‌های شهری تضمین می‌کنه که مناسب دویدن روی سطوح بتنی سخت و صاف جنگل هستند.

اگر حداقل هفته‌ای یک‌بار برای تناسب اندام خودتون به کوهستان می‌رید، اضافه‌کردن یک کفش رانینگ تریل به قفسه کفشاتون می‌تونه فکر خوبی باشه. سری به نیازمند‌های مونوپی بزنین شاید بین وسایل ورزشی کفش تریل پیدا کردین. این کار فقط برای محافظت و ایمنی شما نیست، بلکه برای افزایش طول عمر کفش‌های شهری شماست. اگه علاقه‌‌مند به شرکت در کلاس‌های آموزشی هستید حتما سری به مدرسه مونوپی بزنید.

حتما تجربیات و نظراتتون رو درمورد کفش‌های رانینگ باهامون به اشتراک بذارید. ممنون که تا اینجا با مونوپی همراه بودید.

 

Monoppy

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری یا دویدن را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

Monoppy

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

Monoppy مونوپی

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد  لینک زیر بشید.

منابع مقاله:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید