توسعه‌فردی, ورزش

ورزش: نسخه شفابخش بالا رفتن اعتماد به نفس

ورزش و بالا رفتن اعتماد به نفس

اگه تا به حال حتی دفعات  کمی ورزش کرده باشین، احتمالاً احساس انرژی و شادابی بعد از اون رو به یاد دارین. وقتی ورزش به یه روال منظم در زندگی‌تون تبدیل بشه، بعد از هر جلسه تمرین به چنین حس خوبی می‌رسین. چون ورزش به جز کاهش وزن، عضله‌سازی، تقویت استخوان ها و کاهش فشار خون شما تأثیرات شگفت‌انگیزی هم بر بالا رفتن اعتماد به نفس‌ و  روحیه‌تون داره.

در این مقاله مونوپی به سراغ ارتباط عمیق ورزش و بالا رفتن اعتماد به نفس‌ می‌ریم و می‌بینیم که چطور فعالیت بدنی و ورزش می‌تونه قفل افسردگی، استرس و اضطراب رو  باز کنه و از شما فردی با خلق و خوی بهتر، اعتماد به نفس‌ بالاتر و شادابی بیشتر بسازه.

فهرست مطالب

ارتباط ورزش با اعتماد به نفس

چرا به راحتی می‌شه ادعا کرد که ورزش با بالا رفتن اعتماد به نفس رابطه مستقیم داره؟ چون وقتی ورزش می‌کنین، بدنتون ترشح اندورفین یا همون هورمون شادی رو با دستور مغز افزایش می‌ده. اندورفین باعث بهبود خلق‌وخو و کاهش استرس شما می‌شه.

علاوه بر این،  دستیابی به اهداف ورزشی احساس موفقیت و رضایت‌مندی رو در شما تقویت می‌کنه که مستقیماً در بالا رفتن اعتماد به نفستون تأثیر داره. یعنی وقتی به هدف‌هاتون در زمینه تناسب اندام می‌رسین، دستاوردهای شخصی شما عزت نفس و اعتماد به نفستون رو بالا می‌بره. به این ترتیب، نسبت به ظاهر بدن خودتون احساس بهتری خواهید داشت و احساس غرور و موفقیت می‌کنین.

در نهایت، وقتی ورزش به عادت و روند زندگی‌تون تبدیل می‌شه، حس ارزشمندی شما رو را تشویق می‌کنه و باعث می‌شه هربار خودتون رو قوی‌تر از قبل ببینین.

تأثیر ورزش بر استرس و اضطراب

تأثیر ورزش بر استرس و اضطراب

یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش اعتماد به نفس، استرس و اضطرابه. ورزش با سازوکار‌های مختلف این عوامل رو کاهش می‌ده و ذهن شما رو از افکار منفی که عامل افسردگی به حساب می‌آن، دور می‌کنه.

پژوهشگرهای مایو کلینیک می‌گن این ساز و کارها شامل تقلید از اثرات استرس مثلاً واکنش ستیز یا گریز، بهبود کیفیت و عمق خواب، تقویت عملکرد شناختی یعنی حافظه، تفکر انعطاف‌پذیر و خودکنترلی با افزایش اکسیژن‌رسانی به مغز و  محافظت از سیستم قلبی عروقی، گوارشی و ایمنی در برابر تاثیرات استرس می‌شه.

ورزش به تنظیم ترشح هورمون‌ کورتیزول یعنی همون هورمون استرس هم کمک می‌کنه و با کاهش سطح اون در خون، احساس تنش و آشفتگی شما رو پایین می‌آره. علاوه بر این، تمرکز بر بدن و عضلات مختلف حین ورزش، نگرانی های همیشگی رو از بین می‌بره و به شما آرامش بیشتری می‌ده.

پاداش مدیریت استرس با ورزش، آرامش ذهن و زندگی طولانی‌تر و سالم‌تره.

monoppy-run-6-km

چالش دونده شو | 6کیلومتر

هدف این چالش یادگیری دویدن به صورت حرفه‌ای و اصولی، بالا رفتن توانایی و استقامت بدنی، بهبود متابولیسم بدن، بالارفتن میزان انرژی، کاهش وزن، روتین شدن دویدن در لایف استایل، عضله سازی، پیدا کردن دوست و پایه دویدن، آمادگی برای شرکت در مسابقات جهانی دو، بالا بردن استقامت قلبی عروقی می‌باشد.

  • برنامه دویدن (۱۲ جلسه)
  • برنامه بدنسازی (۶ جلسه)
  • پیش‌نیاز: ندارد
  • نوع چالش: غیرحضوری
  • طراح تمرینات : مربی آرمین کاتبی – مربی آیدا قاسمی – مربی فرزاد خلیلی – مربی نگین عدالت – مربی زکیه مردانی – مربی ساغر جلالی – مربی مسعود فرشیدفر – مربی نیلوفر فرخ‌فال

انواع ورزش‌ها و تاثیر آن ها بر اعتماد به نفس

انواع ورزش‌ها و تاثیر آن ها بر اعتماد به نفس

تقریباً همه انواع ورزش، از هوازی تا یوگا به عنوان عامل کاهنده استرس عمل می‌کنن، اما همه‌شون به یه اندازه بر اعتماد به نفس تأثیر نمی‌ذارن.

ورزش‌های گروهی به دلیل تعامل با دیگران و دریافت حمایت از اون‌ها و احساس تعلق به یه گروه، اعتماد به نفس شما رو برای فعالیت اجتماعی بالا می‌برن. اما ورزش‌های فردی مثل دویدن یا شنا اجازه می‌دن بر توانایی‌های شخصی‌تون تمرکز کنین و احساس استقلال و کنترل بیشتری داشته باشین.

ورزش‌های قدرتی هم با تقویت عضلات و بهبود ظاهر فیزیکی، به بالا رفتن اعتماد به نفس و ایجاد تصویر ذهنی بهتر از خود منجر می‌شه.

نکات تکمیلی از ارتباط ورزش و اعتماد به نفس

  • ورزش و قدرت تسلط بر بدن: بعد از تثبیت عادت به ورزش کردن، به احساس تسلط بر بدنتون می‌رسین و این حس، بالا رفتن اعتماد به نفس شما رو به همراه داره.
  • ورزش و مدیریت احساسات: ورزش به شما کمک می‌کنه احساسات منفی مثل خشم، اضطراب و افسردگی رو بهتر مدیریت کنین چون احساس آرامش و رضایت رو جایگزینش می‌کنه. نتیجه؟ افزایش اعتماد به نفس.
  • ورزش و هدف‌گذاری: ورزش به شما یاد می‌ده با تلاش برای رسیدن به اهدافتون می‌تونین بر موانع غلبه کنین. این تجربه ارزشمند، حس موفقیت و توانمندی رو درشما تقویت می‌کنه و باعث بالا رفتن اعتماد به نفستون می‌شه.
  • ورزش و یادگیری مهارت‌های جدید: هر ورزش جدیدی که یاد می‌گیرین، به گسترش توانایی‌ها و مهارت‌هاتون کمک می‌کنه. این امر باعث افزایش اعتماد به نفس در مواجهه با چالش‌های جدید می‌شه.
  • ورزش و افزایش هشیاری: ورزش به بهبود عملکرد مغز و افزایش تمرکز کمک می‌کنه. با داشتن ذهن هشیارتر، بهتر می‌تونین با موقعیت‌های مختلف کنار بیاین و تصمیمات بهتری می‌گیرین. به همین دلیل، اعتماد به نفستون بالا می‌ره.
  • ورزش و کاهش خستگی مزمن: خستگی مزمن یکی از عوامل مهم کاهش اعتماد به نفسه. ورزش با بهبود کیفیت خواب و افزایش سطح انرژی، به کاهش خستگی مزمن کمک می‌کنه و در نتیجه اعتماد به نفس رو افزایش می‌ده.
  • ورزش و تقویت اراده: ورزش به شما یاد می‌ده که بر اهدافتون تمرکز کنین و به اون‌‌ها پایبند باشین. این تمرین اراده در سایر جنبه‌های زندگی هم به شما کمک می‌کنه و باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شه.

هورمون‌ها و ورزش

مهم‌ترین و تاثیرگذارترین هورمون‌هایی که در اثر ورزش ترشح می‌شن عبارتند از:

  • اندورفین: هورمون شادی که باعث بهبود خلق‌وخو و کاهش درد می‌شه.
  • دوپامین: هورمون پاداش که باعث احساس رضایت و انگیزه می‌شه.
  • سروتونین: هورمون تنظیم‌کننده خواب و اشتها که نقش مهمی در بهبود خلق‌وخو داره.

سخن آخر

ورزش یه نسخه شفابخش برای بالا رفتن اعتماد به نفس شماست. اما برای رسیدن به نتایج بهتر، باید اون رو به صورت یه برنامه مداوم دربیارین. ضمناً با انجام ورزش مورد علاقه‌‌تون، کمتر بی‌انگیزه می‌شین.

اگه می‌خواین ورزش خیلی زود بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی‌تون بشه و از مزایای بی‌نظیرش مثل بالا رفتن اعتماد به نفس بهره‌مند بشین، به مدرسه مونوپی بیاین و در کلاس‌های دویدن و دوچرخه‌سواری ما با حضور مربی‌های باتجربه و متخصص شرکت کنین. اما اگه نمی خواین از خونه بیرون بزنین، فقط کافیه گوش به زنگ چالش‌های مجازی مونوپی باشین که متخصص‌های تغذیه، روان‌شناسی و ورزش طراحی‌شون می‌کنن و یه نقطه شروع عالی برای شکل دادن سبک زندگی سالم‌تر  و پرتحرک‌تره.

خواستن از تو، بقیه‌اش با مونوپی.

سفر و گردشگری

اگه دوست دارید همراه مونوپی مهارت‌های طبیعت‌‌گردی رو آموزش ببینید، دور دنیا سفر کنید، سفرهای ورزشی آبی تجربه کنید و… حتما از طریق لینک زیر سری به قسمت سفر و گردشگری مونوپی بزنید.

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری، دویدن، کوهنوردی و توسعه فردی را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد لینک زیر بشید.

منابع مقاله:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید