ورزش

صفر تا صد کار با برنامه استراوا

روش کار با استراوا

احتمالاً تا به حال اسم برنامه استراوا یا همون پلتفرم اجتماعی محبوب ورزشکارها رو شنیده‌‌ین. استراوا از زمان شروع به کارش در سال 2009 بسیار محبوب شد. علاقه‌مندان رشته‌هایی مثل دو، دوچرخه‌سواری و هایکینگ (پیاده‌روی) با استفاده از برنامه استراوا تمریناتشون رو ثبت و ردیابی می کنن، از سرعت، ارتفاع و مسیر حرکت تا مسافت و زمان دویدن یا فعالیت‌های ورزشی دیگه رو در این نرم‌افزار بررسی و بارگذاری می‌کنن، از پیگیری فعالیت بقیه ورزشکارها و نظر دادن و به اشتراک گذاشتن تجربه‌های ورزش‌شون لذت می‌برن، به باشگاه‌ها و چالش های مختلف می پیوندن و حتی مسیرهای اختصاصی جدیدی روی نقشه ترسیم می‌کنن.

برنامه استراوا خیلی از ویژگی‌های تقویت تعامل کاربر رو از پلتفرم‌هایی مثل اینستاگرام و توییتر وام گرفته و اون‌ها رو با فناوری ردیابی فعالیت ترکیب کرده. استراوا یه سرویس دیجیتال رایگانه که از طریق نرم‌افزار موبایل و وب قابل دسترسیه. البته استفاده از ویژگی‌های پیشرفته‌تر این پلتفرم با پرداخت هزینه ماهانه و ارتقا به اکانت پرمیوم استراوا امکان‌پذیر می‌شه.

خوندن این مطلب مجله مونوپی برای آشنایی با با صفر تا صد برنامه استراوا و استفاه از این نرم‌افزار جذاب در فعالیت‌های روزمره‌تون کافیه. اینجا از روش دانلود و نصب استراوا برای آیفون و اندروید تا نحوه کار با برنامه استراوا، مشکلاتش و ارتقا به اکانت پرمیوم استراوا رو یاد می‌گیرین.

فهرست مطالب

برای استفاده از استراوا به چه ابزارهایی نیاز دارید؟

روش کار با استراوا

استفاده از استراوا (Strava) به گوشی هوشمند، رایانه یا یه نوع ردیاب فیتنس نیاز داره که رایج‌ترین شکلش همون ساعت‌های هوشمند ورزشی یا ساعت‌های جی‌پی‌اس‌داره.

برای استفاده از استراوا روی گوشی‌ هوشمندتون باید برنامه رایگان Strava رو از اپ استور برای آیفون دانلود و گوگل پلی برای اندروید دانلود و نصب کنین:

دانلود استراوا برای اندروید

دانلود استراوا برای آیفون

در کامپیوتر هم کافیه مرورگر وب رو باز کنین و برای ساختن اکانت به وب‌سایت استراوا برین. متصل کردن ساعت هوشمند یا ردیاب‌های فیتنس به اکانت استراوا کمی پیچیده‌تره، اما نگران نباشین. همه مراحل رو در ادامه براتون توضیح می‌دیم.

طرز ساخت اکانت استراوا

طرز ساخت اکانت استراوا

بعد از دانلود و نصب برنامه استراوا، به مرحله ایجاد اکانت (Create account) می‌رسین. برای ساخت اکانت استراوا می‌تونین از اطلاعات حساب فیس‌بوک یا گوگلتون استفاده کنین یا اینکه ایمیلتون رو وارد کنین و با ورود رمز کاربری و دنبال کردن دستورالعمل‌ها به مرحله تأیید ایمیل برسین.

اکانت استراوا مثل همه پلتفرم‌های آنلاین دیگه شامل همه موارد شخصی و رکورد فعالیت‌های مربوط به شما می‌شه، اما پروفایل یا نمایه اون یعنی اطلاعاتی مثل نام، عکس، لوکیشن و غیره که بقیه کاربرهای استراوا می‌تونن ببینن.

summer-body

چالش مجازی Summer Body

 

هدف این چالش کاهش وزن تا 10% از وزن فعلی و عضله سازی و همچنین کاهش سایز، ساختن سبک غذایی و لایف استایل سالم‌تر، سم‌زدایی با حذف قند و شکر، کنترل اشتها، از بین بردن مقاومت بدن به انسولین، افزایش آگاهی نسبت به مواد غذایی، یادگیری نکات تغذیه‌ای کاربردی، داشتن فعالیت ورزشی، عضله سازی، بالا رفتن میزان انرژی، افزایش متابولیسم می‌باشد.

  • مدت زمان چالش: 4 هفته
  • پیش‌نیاز: ندارد
  • نوع چالش: غیرحضوری
  • طراح بخش تغذیه : سیما جم
  • طراح بخش ورزش : نوش آفرین موسوی
  • کوچ و مدرس مهارت‌های زندگی : دنیا سلمانی‌پور

  • مربی یوگا و مدیتیشن :  شرمین افشاری

     

سفارشی‌سازی تنظیمات اکانت استراوا

سفارشی‌سازی تنظیمات اکانت استراوا

بعد از ساخت اکانت استراوا، برنامه از شما می‌خواد که به عنوان کاربر جدید این اطلاعات اولیه رو برای تکمیل پروفایلتون وارد کنین:

  • یه عکس آپلود کنین؛
  • اسمتون رو تأیید کنین؛
  • تاریخ تولد و جنسیتتون رو وارد کنین.

البته ارائه همه این اطلاعات اجباری نیست و فقط برای اینه که استراوا بتونه خدمات بهتری به شما بده و شما رو در دسته بندی‌های درستی بگذاره.

هیچ‌کدوم از تنظیمات اکانت استراوا غیر قابل تغیر نیست. یعنی می‌تونین بعداً برگردین و با دقت بیشتری گزینه‌ها رو بررسی و سفارشی‌سازی کنین. در دسکتاپ، نشانگر ماوس رو روی تصویر پروفایلتون نگه می‌دارین و روی تنظیمات کلیک می‌کنین. در گوشی همراه روی پروفایل ضربه می‌زنین و بعد آیکون چرخ‌دنده رو در گوشه بالایی صفحه می‌زنین.

سفارشی کردن بیشتر پروفایل به مرور همه گزینه‌های تنظیمات، از اعلان‌ها تا نوع کفش‌هاتون برای فعالیت‌های مختلف نیاز داره. بعضی تنظیمات مثل اضافه کردن کفش‌ها فقط روی نسخه دسکتاپ ممکنه. در ادامه مفصل درباره تنظیمات حریم خصوصی و سرویس‌ها و دستگاه‌های متصل به اکانت استراوای شما حرف می‌زنیم.

تنظیمات حریم خصوصی اکانت استراوا

تنظیمات حریم خصوصی اکانت استراوا

در بخش تنظیمات برنامه استراوا گزینه‌های زیادی برای سفارشی‌سازی حریم خصوصی (Privacy Controls) و استفاده اپلیکیشن از داده‌های شما (Data Permissions) وجود داره. یعنی می‌تونین به استراوا اجازه بدین/ ندین که به داده‌های مربوط به وضعیت سلامت شخصی‌تون در دستگاه‌‌های دیگه دسترسی داشته باشه.

 تنظیم ناحیه‌های مختلف حریم خصوصی، پنهان کردن لوکیشن مکان‌های حساس مثل خانه و محل کار از نقشه مسیر دویدن، ایجاد سوابق تمرین شخصی با تنظیمات عمومی یا خصوصی، اجازه نمایش فعالیت‌های‌ شما به کاربران دیگه تبلیغ برای افزایش تعامل اجتماعی پلتفرم استراوا از دیگر تنظیمات برنامه استراوا در زمینه حریم خصوصی شماست.

روش کار با استراوا

روش کار با استراوا

بعد از ساخت اکانت استراوا و سفارشی‌سازی تنظیماتش باید دستگاه جی‌پی‌اس دار خودتون مثل گوشی هوشمند یا انواع دستگاه‌های GPS اختصاصی مثل ساعت‌های هوشمند رو به اکانت استراوا متصل کنین.

مرحله بعد، شروع کار با استراوا، یعنی ثبت و ضبط فعالیت‌های شماست. در اپلیکیشن، گزینه ریکورد (Record) رو می‌زنین، نوع فعالیت (دویدن، دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و…) رو انتخاب می‌کنین و حرکت رو کلید می‌زنین. وقتی فعالیتتون تموم شد، گزینه توقف (Stop) رو فشار می‌دین تا فعالیتتون ذخیره بشه.

بعد از ضبط و ذخیره فعالیت، می‌تونین جزئیاتش شامل نقشه مسیر، مسافت، زمان، سرعت متوسط، ارتفاع و … رو در اپلیکیشن مشاهده کنین. همچنین می‌تونین تجربه‌تون رو با بقیه کاربرها به اشتراک بذارین، بهش عکس اضافه کنین و از کامنت‌ها و لایک‌های دوستانتون بهره‌مند بشین.

یکی از امکانات خیلی مهم استراوا، پیوستن به چالش‌ها و گروه‌های ورزشی مختلفه که فرصت همراهی و رقابت با دیگران رو براتون فراهم می‌کنه. یکی از ویژگی‌های محبوب استراوا، سگمنت‌ها (Segments) یا بخش‌های خاصی از مسیرهای ورزشیه که کاربرها می‌تونن رکورد فعالیت‌های مختلفشون رو در اون‌ها ثبت کنن و با وضعیت بقیه دیگران مقایسه‌شون کنن.

روش‌های ثبت فعالیت در استراوا

روش‌های ثبت فعالیت در استراوا

در برنامه استراوا سه راه برای ثبت یک فعالیت وجود داره:

  • وارد کردن داده‌ها به صورت دستی؛
  • ضبط دویدن با برنامه استراوای گوشی هوشمند در حین دویدن؛
  • همگام‌سازی داده‌های ضبط‌شده توسط دستگاه ردیاب فیتنس شما که احتمالاً یه ساعت GPS‌داره.

ورود دستی داده‌ها در استراوا

در کامپیوترتون به سایت استراوا برین، روی علامت (+) از بالا سمت راست کلیک کنین و بعد گزینه ورود دستی رو انتخاب کنین. حالا جزئیات فعالیتتون رو وارد کنین.

ضبط داده‌ها با برنامه استراوا روی گوشی

در برنامه استراوا روی تب ریکورد (Record) ضربه بزنین. تنظیمات مورد نیازتون، مثلاً روشن یا خاموش کردن توقف خودکار یا نشانه‌های صوتی رو انجام بدین. حالا استارت رو بزنین. داده‌های فعالیت شما از طریق GPS تلفن هوشمندتون ضبط می‌شه و بعد از پایان تمرین، با فشار دادن گزینه ذخیره به سابقه فعالیت‌های شما در استراوا اضافه می‌شه.

همگام‌سازی داده‌های ساعت هوشمند با استراوا

اگه ساعت هوشمند یا ردیاب فیتنس شما از برندهای شناخته‌شده برای استراوا باشه، به راحتی می‌تونین اکانت استراوا رو به ساعتتون متصل کنین تا فعالیت‌های ثبت‌شده در اون به‌طور خودکار در استراوا همگام‌سازی و آپلود بشه. در نسخه دسکتاپ، علامت (+) رو انتخاب می‌کنین و روی آپلود فعالیت کلیک می‌کنین تا تمرین‌های انجام‌شده از دستگاه ردیابتون در اکانت استراوا آپلود بشه. در این زمان فهرستی از برندها و مدل‌های ساعت هوشمند نمایش داده می‌شه و با انتخاب برند دستگاه خودتون، حساب Strava به دستگاه متصل می‌شه. این اتصال در بخش My Apps در تنظیمات پروفایل شما ذخیره می‌شه.

 

برای اتصال برنامه استراوای گوشی با ساعت هوشمند، به بخش تنظیمات و بعد بخش برنامه‌ها، سرویس‌ها و دستگاه‌ها (Applications, Services and Devices) برین یا دنبال گزینه اتصال دستگاه‌های دیگر (Link Other Services) بگردین. حالا دستگاهتون رو پیدا کنین تا به اکانت استراوا متصل بشه. از این به بعد با ذخیره فعالیت در ساعت هوشمند شما، به طور خودکار تمریناتتون در استراوا آپلود می‌شه و پیگیری و مقایسه همه فعالیت‌ها از جمله دویدن برای شما بسیار آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌شه.

پیوستن به جامعه استراوا

پیوستن به جامعه استراوا

چیزی که استراوا رو منحصر به فرد می‌کنه، عنصر اجتماعی اونه که بهترین حالتش رو در  اپلیکیشن گوشی همراه می‌بینین.

شما از طریق استراوا می‌تونین به یه چالش یا مسابقه بپیوندین تا فعالیتی مثل چند کیلومتر دویدن در ماه رو با چند صد یا چند هزار کاربر دیگه انجام بدین. اگه روی گزینه باشگاه‌ها (Clubs) بزنین، برنامه استراوا کلاب‌های نزدیک شما رو با توجه به لوکیشن بهتون نشون می‌ده. یکی از این گزینه‌های فعال و جذاب، کلاب استراوای مونوپیه که نزدیک به ۱۰ هزار عضو داره و می‌تونه راهی برای ارتباط با دوستای جدید و دونده‌‌ها در دنیای مجازی باشه. البته عضویت در کلاب‌های استراوا امکان پیگیری و دنبال کردن (Follow) فعالیت‌های دوستان ورزشکار خودتون رو هم فراهم می‌کنه که می‌تونین تلاش‌هاشون رو لایک یا به اصطلاح استراوا (kudos) کنین.

 

سگمنت در استراوا

وقتی ثبت دویدن‌هاتون رو در استراوا شروع می‌کنین، متوجه می‌شین که عملکردتون موقع دویدن در  یه سری سگمنت خاص به طور جداگانه ثبت می‌شه. این‌ سگمنت‌ها همون بخش‌هایی از جاده‌ها یا مسیر‌های دویدنن که بین دونده‌ها  محبوبیت بالایی دارن و استراوا یا یکی از کاربران برای اون تابلوی امتیازات (leaderboard) ایجاد کرده. تابلوی امتیازات به مقایسه دونده‌های مختلف در اون مسیر کمک می‌کنه و فضای رقابتی به وجود می‌آره.

تابلوهای امتیازی در استراوا دو تا معیار داره: سریع‌ترین بازه‌ها (Fastest times) و  قهرمانان محلی  «Local Legends» یعنی افرادی که در 90 روز گذشته بیشترین دفعات دویدن در اون سگمت رو تجربه کرده‌ن.

اکانت پریمیوم استراوا

اکانت پریمیوم استراوا

اگه استفاده از برنامه استراوا به بخشی از سبک زندگی شما برای ورزش تبدیل بشه، می‌تونین از طریق پرداخت هزینه اشتراک ماهانه یا سالانه به بعضی ویژگی‌های پیشرفته‌تر برنامه دسترسی پیدا کنین.

اکانت پریمیوم استراوا امکان استفاده از ابزار پیشرفته برنامه‌ریزی مسیر و ویژگی Beacon رو می‌ده که ردیابی لحظه‌ای شما رو برای دوستان و اعضای خانواده‌تون ممکن می‌کنه. مشاهده سنجه‌‌های تمرینی پیشرفته را مشاهده کنید و تحلیل عمیق تمرینات گذشته از دیگر امکانات ارتقا به اکانت پریمیومه.

مرور آخر بر استراوا

استراوا پلتفرمیه که با ارائه امکانات گسترده و قابلیت‌های اجتماعی باعث می‌شه ورزشکارها انگیزه بیشتری برای تمرین و بهبود عملکردشون داشته باشن. پیگیری باشگاه‌ها یا افراد مورد علاقه یکی دیگه از ویژگی‌های این پلتفرم اجتماعی ورزشیه.

با عضویت در کلاب استراوای مونوپی، به دنیای جذابی دعوت می‌شین که  هرروز کلی تجربه و دوست و همراه جدید از دویدن براتون داره. استارت رو بزنین، وقت طلاست.

سفر و گردشگری

اگه دوست دارید همراه مونوپی مهارت‌های طبیعت‌‌گردی رو آموزش ببینید، دور دنیا سفر کنید، سفرهای ورزشی آبی تجربه کنید و… حتما از طریق لینک زیر سری به قسمت سفر و گردشگری مونوپی بزنید.

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری، دویدن، کوهنوردی و توسعه فردی را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد لینک زیر بشید.

منابع مقاله:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید