چالش و مسابقه, گزارش دویدن

گزارش چالش دونده شو | 10 کیلومتر

چالش دونده شو

اردیبهشت ۱۴۰۳، هزار و ۸۰۰ نفر با مونوپی دونده شدن. باورتون می‌شه؟ مربی‌های مونوپی بهار امسال یه چالش هیجان‌انگیز و جذاب  به اسم «دونده شو» طراحی کردن که یه برنامه ۸ هفته‌ای برای شروع دویدن از مسافت‌های کم و پیشرفت تدریجی تا رسیدن به مسافت ۵ و در نهایت ۱۰ کیلومتر بود.

ما می‌خواستیم نشون بدیم که دونده شدن هیچ مانعی جز کلیشه‌های ذهنی و بدنی نداره؛  همه می‌تونن دونده بشن و با تمرین، دونده بمونن.

خیلی زود ۱۸۰۰ نفر شرکت‌کننده‌ از کل ایران و کشورهای دیگه به ما پیوستن و صحنه‌های بسیار زیبایی رو رقم زدن؛ از شروع تجربه دویدن برای اولین بار در تمام عمر و حس لذت‌بخش رهایی، تا بالا بردن استقامت و افزایش مسافت دوی هفتگی. از تازه‌کارهایی که تا قبل چالش دونده شو نزدیک‌ترین تجربه‌شون از دویدن تماشای دونده‌های توی پارک بود، تا دونده‌های متوسط که اومده بودن بدنشون رو به یه چالش جدید بکشن و اونایی که می‌خواستن هم‌گروه‌های جدیدی برای ورزش دسته‌جمعی تو شهرشون پیدا کنن.

 این مطلب به گزارش کامل جشنواره‌ ورزشی اردیبهشت مونوپی، یعنی چالش دونده شو اختصاص داره. چالشی که باعث شد آدم‌های بیشتری بدوئن، تعداد دونده‌های دنیا و علاقه‌مندها به زندگی سالم بیشتر بشه و دویدن بین اون‌ها پل محکمی از همبستگی و همدلی بزنه.

فهرست مطالب

ویژگی‌های چالش دونده شو

«دونده شو» یه چالش مجازی بود که همه بدون هیچ محدودیتی می‌تونستن از کل دنیا شرکت‌کننده‌ش باشن. برنامه از ۱۵ اردیبهشت شروع شد و ۸ هفته (تا ۱۵ تیر) ادامه داشت.

چالش رو در سطح مبتدی تا متوسط تعریف کردیم؛ یعنی برای کسانی که اصلاً سابقه‌ دوئیدن نداشتن و می‌خواستن اولین کیلومترهاشون رو بدوئن تا دونده‌های حرفه‌ای‌تری که دویدن جزئی از برنامه هفتگی‌شون بود و می‌خواستن مسافت‌های طولانی‌تری رو تجربه کنن.

فرقی نداشت که قبلاً مدرسه مونوپی رو می‌شناختین و توی کلاس‌های دویدن یا دوچرخه‌سواریمون شرکت کرده بودین، یا اولین باری بود که اسم مونوپی رو می‌شنیدین؛ شما می‌خواستین بدوئین ، پس ما بقیه کارها رو ترتیب ‌دادیم.

قوانین و برنامه‌های چالش دونده شو

  • برنامه چالش هر هفته 3 جلسه تمرین با یک روز وقفه استراحت بود.
  • شرکت‌کننده‌ها می‌بایست با ویدیوهای آموزشی برای گرم کردن، سرد کردن و حرکات کششی، قبل و بعد از هر جلسه بدنشون رو آماده تمرین و سرد می‌کردن.این ویدیوها در حساب کاربری شرکت‌کننده‌ها و گروه‌های تلگرامی‌شون ارائه ‌می‌شد.
  • برای مثال، برنامه جلسه اول شامل گرم کردن، آشنایی با نحوه صحیح دویدن، تمرین حرکات ABC یا همون الفبای دویدن و بعد تمرین اصلی یا همون دوی اینتروال و در نهایت سرد کردن بود.
  • بعد از تموم کردن ۳ جلسه هفتگی، شرکت‌کننده با زدن دکمه «چالش انجام شد» و ثبت تجربه‌ش به برنامه هفته بعدی می‌رفت.
  • عضویت در کلاب استراوای مونوپی و ثبت زمان و کیفیت تمرین از قوانین چالش بود.

ممنوعیت‌های شرکت در چالش

  • افراد مبتلا به بیماری‌های خاص،آسم، پوکی استخوان و… باید به جای دویدن، پیاده‌روی می‌کردن.
  • در صورت احساس دردی با شدت ۴ از ۱۰ (یا بیشتر) موقع تمرین، می‌بایست بعد از توقف دویدن ، استراحت می‌کردین.
  • مونوپی انجام تمرین‌ها با معده پر و بدون تماشای ویدیوهای گرم کردن و سرد کردن یا آموزش‌های پایه‌ای رو به تازه‌کارها توصیه نمی‌کنه.
  • شرکت در چالش برای افراد مبتلا به مشکلات قلبی، بیماری‌های مفصل و استخوان از جمله پوکی استخوان، مشکلات عضلانی-اسکلتی و دیسک کمر یا گردن ممنوع بود.

دستاوردهای چالش دونده شو

دستاورد نهایی چالش دونده شو خیلی جذاب بود: ۱۰ کیلومتر دویدن مُمتد در ۸ هفته. یعنی اگه همه جلسات رو طبق آموزش‌ها انجام می‌دادین، در پایان ۸ هفته توانایی ۱۰ کیلومتر دویدن بی‌وقفه رو به دست می‌آوردین.

 اما به نظر ما دستاوردهای دیگه هم به همین اندازه وسوسه‌برانگیز و الهام‌بخش بودن:

  • شناخت بهتر ورزش دو و یادگیری الفبای دویدن (حرکاتABC)؛
  • آشنایی با انواع تمرینات دویدن (اینتروال، ایزی ران، تمپو و..)؛
  • عادت به دویدن در برنامه روزانه؛
  • پنج کیلومتر دویدن بی‌وقفه؛
  • بهبود متابولیسم بدن؛
  • افزایش انرژی و استقامت قلبی و تنفسی؛
  • کاهش وزن؛
  • عضله سازی.

علاوه بر همه اینا، با شرکت در این چالش می‌تونستین افرادی رو با علاقه‌ها و اهداف مشترک پیدا کنین، باهاشون به صورت فیزیکی یا مجازی همراهی کنین و از اشتراک تجربه‌هاتون لذت ببرین. آمادگی برای شرکت در مسابقات آینده یه دستاورد دیگه چالش دونده شو بود. اما جوایز مونوپی و حامیانش برای شرکت‌کننده‌های چالش شیرینی همه این دستاوردها رو چند برابر می‌کنه.

مسابقه نهایی چالش دونده شو

برای اینکه شرکت‌کننده‌های چالش دونده شو انگیزه بیشتری داشته باشن، دو تا مسابقه مجازی دوی ۵ کیلومتر (برای مبتدی‌ها) و ۱۰ کیلومتر (برای حرفه‌ای‌ها) در روزهای ۸ و ۱۵ تیر برگزار شد.

معیار سنجش شرکت‌کننده‌ها، دویدن مسافت‌های ۵ و ۱۰ کیلومتر و ثبت اون در اپلیکیشن استراوا بود که می‌بایست از ۶ صبح تا ۱۰ شب روی یک مسیر صاف و بدون شیب انجام می‌شد.

برنده‌های مسابقه ۵ کیلومتر  بر اساس کمترین پیس و میزان پیشرفت در طول چالش انتخاب شدن. البته کسب بیشترین مونوکوین در طول چالش ۸ هفته‌ای، ثبت منظم هر ۲۴ جلسه تمرینی در استراوا و آنالیز داورهای مسابقه هم برای جلوگیری از تقلب در نظر گرفته ‌شد.

جوایز و حامیان چالش دونده شو

برنده‌های مسابقات ۵ و ۱۰ کیلومتر جوایز جذابی از حامیان چالش دونده شو گرفتن:

  • نفر اول مسابقه ۱۰ کیلومتر (۱ خانم و ۱ آقا): هزینه سفر به کیش+ شرکت در ماراتن کیش. این جایزه رو گروه گردشگری توریک هدیه کرد که یه شرکت گردشگری تخصصی در زمینه اخذ ویزای توریسیتی و برگزاری تورهای داخلی و خارجی و البته حامی جدی گردشگری ورزشیه.
  • نفر دوم مسابقه ۱۰ کیلومتر (۱ خانم و ۱ آقا): ساعت ورزشی سونتو. این جایزه جذاب رو شرکت دریاکاو اهدا کرد که تنها نماینده رسمی ساعت سونتو در ایرانه و بزرگ‌ترین تأمین‌کننده تجهیزات آبی و دریایی کشور هم هست.
  • نفر اول مسابقه ۵ کیلومتر: هزینه سفر به مالدیوِ ایران، یا همون جزیره رویایی لاوان. این جایزه از طرف آوِس اسپرت، برگزارکننده تخصصی کمپ‌های ساحلی، تفریحات دریایی و رویدادهای ورزشی و تفریحی در نقاط بکر ایرانه.
  • نفر دوم مسابقه ۵ کیلومتر: کتونی ورزشی.

البته یه جایزه بر اساس قرعه‌کشی هم داشتیم که کارت عضویت ویژه مونوپی به ارزش ۳ میلیون تومان بود.

چالش دونده شو در آینه آمار

  • در کل ۱۸۰۰ نفر در چالش دونده شو ثبت نام کردن که ۱۱۷۰ نفرشون خانم بودن و ۶۳۰ نفرشون آقا؛
  • ۱۲۶۰ نفراز شرکت‌کننده‌ها از تهران بودن؛
  • ۵۴۰ نفر از دونده‌های علاقه‌مند به چالش از بقیه شهرهای ایران و کشورهایی مقل ترکیه،کانادا، آلمان و انگلیس همراهمون شدن.

 

چالش دونده شو از نظر شرکت‌کنندگان

«خیلیییی کیف داد بعد از کلی فکر و بهونه و ترس بلاخره شروع کردم و حالم بی‌نظیره، امیدوارم تا اخر چالش پرقدرت‌تر از امروز ادامه بدم».

«روز اول چالش دونده شو. پر از حالِ خوب».

«ديروز تمرين مقاومتي انجام شد و چه خوب كه به تقويت عضلات هم توجه شده در اين چالش».

«قشنگ‌ترین هدیه‌ای که تو این چالش به دست آوردم پیدا کردن دوستایی بود که تو اوج ناامیدی دستمو گرفتن تا تمومش کنم».

«هیچچچچچ وقت اول امسال فکر نمی‌کردم بتونمممم ۱۰ تا پشت هم برم.. لحظه فینیش زدن اشکم داشت از خوشحالی درمیومد. مرسی مونوپی باعث این شدی».

اینا فقط چند تا از نظراتیه که شرکت‌کننده‌های چالش دونده شو برامون نوشتن. اگه می‌خواین بدونین تجربه دویدن چه تأثیری روی آدمای مختلف می‌ذاره، خودتون به صفحه چالش دونده شو سر بزنین و بین بیشتر از ۳۵۰۰ تا کامنت، احساس و دستاوردهای واقعی شرکت‌کننده‌های رو بخونین و با روند پیشرفتشون آشنا بشین.

مونوپی، دنیای واقعی چالش‌های جذاب مجازی

یه چالش دیگه رو با مونوپی به سرانجام رسوندین، حالا زندگی‌تون پر شده از دستاوردهای این چالش. اما منظورمون جایزه و عنوان نیست؛ بزرگ‌ترین دستاورد چالش دونده شو و همه چالش‌های دیگه به کارگردانی مونوپی اینه که توانایی بدنتون رو باور می‌کنین، کلیشه‌های جسمی و ذهنی رو دور می‌ریزین و تنها یا گروهی، موانع رو یکی یکی کنار می‌زنین.

اگه می‌خواین دونده بمونین، کلاس‌های مدرسه مونوپی رو از دست ندین. اما اگه شرکت‌کننده چالش ما نبودین، به بخش چالش و مسابقه مونوپی سر بزنین تا از برنامه‌‌های جدید مثل چالش سامربادی باخبر بشن و به ما بپیوندین.

خواستن از تو، بقیه‌اش با مونوپی.

سفر و گردشگری

اگه دوست دارید همراه مونوپی مهارت‌های طبیعت‌‌گردی رو آموزش ببینید، دور دنیا سفر کنید، سفرهای ورزشی آبی تجربه کنید و… حتما از طریق لینک زیر سری به قسمت سفر و گردشگری مونوپی بزنید.

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری، دویدن، کوهنوردی و توسعه فردی را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد لینک زیر بشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید