دوچرخه, ورزش

چگونه پنچری تیوب دوچرخه را بگیریم؟

چگونه پنچری تیوب دوچرخه را بگیریم؟ پنچرگیری دوچرخه

گاهی وقتا پیش میاد که مسیری رو با دوچرخه‌تون دارین طی می‌کنین و ازش لذت می‌برین، ناگهان دوچرخه پنچر میشه و نمی‌دونین چطور تعمیرش کنین. ما در این مقاله از مجله مونوپی بهتون یاد می‌دیم که در 8 مرحله، پنچری تیوب دوچرخه رو خودتون بگیرین.

فهرست مطالب

مراحل گام‌به‌گام پنچرگیری دوچرخه

رفع مشکل پنچری تیوب دوچرخه کار آسونیه و به ابزار کمی نیاز داره؛ برای این کار، با مونوپی همراه باشید و این مراحل رو با دقت انجام بدین:

مرحله 1: کابل ترمز رو جدا کنین

جدا کردن کابل ترمز پنچری تیوب دوچرخه

قبل از این‌که شروع به پنچرگیری دوچرخه کنین، باید شرایط اولیه آماده باشن. پس اول از همه، کابل ترمز رو با فشار دادن به سمت پایین، از محل اتصالش جدا کنین.

مرحله 2: چرخ رو از دوچرخه جدا کنین

جداکردن چرخ از دوچرخه پنچرگیری تیوب دوچرخه

دوچرخه رو وارونه روی زمین قرار بدید و با یک آچار، مهره‌های نگهدارنده چرخ رو باز کنین. در مورد چرخ عقب، باید زنجیر و چرخ‌دنده رو هم از مسیر خارج کنین.

مرحله 3: باد تیوب رو خارج کنین

خارج کردن باد تیوب پنچرگیری تیوب دوچرخه

در این مرحله، درپوش سوپاپ رو بردارین و با یک چوب‌کبریت، پین مرکزی سوپاپ رو فشار بدین و باد تیوب رو خارج کنین. این کار به بیرون آمدن راحت‌تر تیوب از لاستیک کمک می‌کنه.

مرحله 4: لاستیک رو علامت‌گذاری کنین

بهتره قبل از این‌که لاستیک رو بردارین، با گچ در راستای سوپاپ، روی لاستیک علامت بزنین. این کار، باعث میشه وقتی سوراخ تیوب رو پیدا کردین، با قرار دادن تیوب و لاستیک روی هم و تراز کردن نقطه پنچری تیوب دوچرخه با لاستیک، شی تیزی که لاستیک رو سوراخ کرده پیدا کرده و از لاستیک خارج کنین.

مقاله پیشنهادی: صحیح نشستن روی دوچرخه | چگونه روی دوچرخه بشینیم؟

مرحله 5: تیوب رو بیرون بیارید

خارج کردن تیوب پنچری تیوب دوچرخه

از یک یا چند اهرم استفاده کنین. اهرم‌ها رو زیر لاستیک قرار بدین و به سمت بیرون فشار بدین تا لاستیک از رینگ جدا بشه. نیازی نیست لاستیک رو کاملاً از رینگ جدا کنین، همین که بتونین تیوب رو از بین رینگ و لاستیک بیرون بکشین، کافیه.

مرحله 6: سوراخ تیوب رو پیدا کنین

پیدا کردن سوراخ تیوب پنچرگیری

اگه خونه هستین، تیوب رو در یک تشت آب فرو کنین و بچرخونین. حباب‌هایی که ایجاد میشه محل سوراخ‌شده رو نشون میده. اگه در مسیری هستین که به حوض آب دسترسی ندارین، تیوب رو به سمت صورت خودتون برگردونین و به آرومی بچرخونین تا هوای خارج شده از سوراخ رو احساس کنین (اگه از قبل باد تیوب رو خارج کردین، دوباره تیوب رو با تلمبه باد کنین تا سوراخ راحت‌تر پیدا بشه). وقتی سوراخ رو پیدا کردین، با گچ علامت‌گذاری کنین.

مرحله 7: سوراخ تیوب رو چسب بزنید

کشیدن سمباده روی سوراخ تیوب پنچرگیری دوچرخه

در این مرحله، با کاغذ سنباده روی سوراخ تیوب و اطرافش، سنباده بکشین تا زبر بشه؛ این کار برای اینه که چسب به خوبی به تیوب بچسبه.

ریختن چسب روی سوراخ تیوب پنچری تیوب دوچرخه

یک قطره چسب مخصوص لاستیک و پنچرگیری دوچرخه رو روی سوراخ تیوب بریزین و با دست پخش کنین. 5 دقیقه صبر کنین تا چسب عمل کنه. 

زدن چسب وصله روی سوراخ پنچرگیری دوچرخه

در نهایت، چسب وصله رو روی سوراخ تیوب بچسبونین و با انگشت‌تون، به سمت پایین فشار بدین.

مرحله 8: همه چیز رو به حالت اول برگردونین

حالا که رفع پنچری تیوب دوچرخه رو به خوبی انجام دادین، وقتشه تیوب و چرخ رو روی دوچرخه سوار کنین. برای این کار، تیوب رو به اندازه کافی باد کرده و به داخل لاستیک فرو کنین و مهره‌های چرخ رو روی دوچرخه محکم کنین.

مقاله پیشنهادی: نکات کلیدی در نگهداری دوچرخه

توی این مقاله سعی کردیم به صورت گام به گام پنچرگیری دوچرخه رو آموزش بدیم. اما یادتون باشه که برای ایمنی بیشتر، لاستیکای دوچرخه رو به طور مرتب بررسی کنین تا ترک نداشته باشن و زیادی کهنه هم نباشن. اگه به وسایل جانبی دوچرخه احتیاج داشتید، می‌تونید سری به نیازمندی مونوپی بزنید. همون طور که دوچرخه سواری فواید زیادی برای سلامتی و محیط زیست داره، حفظ و نگهداری اون مهمه. با رعایت کردن یکسری از نکات، مدت طولانی تری می تونیم از دوچرخه استفاده کنیم.

تمام تلاش ما تو مونوپی آموزش اصولی، سبک زندگی سالم و حفظ محیط زیسته. اگه شما هم دوست دارید عضوی از گروه مونوپی باشید حتما سری به مدرسه مونوپی بزنید.

رضایت شما از مقاله
5/5
Monoppy

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری یا دویدن را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

Monoppy

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

Monoppy مونوپی

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد  لینک زیر بشید.

منابع مقاله:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید