دوچرخه, ورزش

معرفی اصلی ترین قطعات دوچرخه + تصویر

معرفی اصلی ترین قطعات دوچرخه

وقتی اسم ورزش و تفریح با هم میاد، فکر همه سمت شنا، دوچرخه سواری و کوهنوردی میره؛ هرکدوم از این ورزش‌هایی که اسم بردیم، ابزار و تجهیزات مخصوص به خودشون رو لازم دارن. توی این مقاله مونوپی قصد داریم درباره قطعات دوچرخه و کارایی اونها صحبت کنیم تا اگه علاقه‌مند به دوچرخه و دوچرخه سواری هستید و به‌خاطر عدم آگاهی از قطعات و وسایل دوچرخه هنوز لذت دوچرخه سواری رو تجربه نکردید، با خوندن این مقاله و دونستن فوت و فن‌های خرید یک دوچرخه خوب، به جمع ورزشکاران رشته دوچرخه سواری بپیوندید!

فهرست مطالب

فریم یا تنه

مهم‌ترین و بزرگ‌ترین قسمت دوچرخه، تنه هست که در ابعاد و جنس‌های متنوعی توی بازار موجوده. اگه دنبال خرید یه دوچرخه ارزون قیمت هستید، می‌تونید تنه از جنس آهن بخرید. فریم‌های از جنس آهن، هم ارزون هستن و هم سنگین!

فریم یا تنه از قطعات دوچرخه

برای دوچرخه‌سواران نیمه‌حرفه‌ای‌، تنه از جنس آلومینیوم در بازار موجوده و اگه حرفه‌ای هستید و امکان هزینه کردن مبلغ بیشتری دارید، می‌تونید فریم از جنس کربن رو انتخاب کنید که فوق‌العاده سبک و البته گرونه. سایز دوچرخه هم باید متناسب با قد خودتون انتخاب و خریداری بشه.

انواع تنه دوچرخه

 تنه یا فریم یکی از قطعات دوچرخه و در واقع بزرگ‌ترین قطعه اون هستن. در تولید تنه دوچرخه، از متریال مختلفی همچون آهن، آلومینیوم، کربن و منیزیم استفاده میشه. در ادامه با انواع تنه دوچرخه بیشتر آشنا می‌شید.

  • تنه‌های ساخته شده از آهن که در برابر ضربه مقاوم هستن اما به دلیل وزن زیاد کمتر ازشون استفاده میشه.
  • تنه دوچرخه آلومینیومی که با استفاده از آلیاژ 6061 تولید میشه و به دلیل وزن سبک، محبوبیت زیادی در سراسر دنیا داره.
  • یکی از متریال رایج در صنایع مختلف، کربن هست. کربن وزن سبک و استحکام بالایی داره. امروزه در صنعت دوچرخه‌سازی هم از کربن استفانه می‌شه. البته دوچرخه‌هایی که فریم اونا از کربن ساخته میشن علاوه بر گران بودن، در برابر اشعه فرابنفش (UV) ضعیف هستن و در مقابل ضربه مستقیم، چندان مقاوم نیستن.

فرمان و کرپی فرمان

فرمان یکی دیگه از قطعات دوچرخه هست که یک میله ساده به‌نظر میاد، ولی خیلی پیچیده‌تر از چیزیه که فکرشو می‌کنید! طول فرمان، عرض، جنس و شکل طراحی اون اگه استاندارد باشه، لذت و هیجان و راحتی رو بهتون هدیه می‌کنه. فرمان دوچرخه ممکنه صاف یا منحنی باشه و منحنی هم دو شکل داره که متناسب با سبک دوچرخه سواری، ممکنه خمیده رو به بالا یا خمیده رو به پایین باشه. به انتهای دوقسمت فرمان هم گریپ میگن که جای پنجه دست هست و اگر طراحی خوب و ارگونومیک داشته باشه، دست رو خسته نمی‌کنه و می‌تونید ساعت‌ها از دوچرخه سواری لذت ببرید. کرپی فرمان هم ازجمله قطعات دوچرخه است که فرمان رو به دوشاخ متصل می‌کنه. یادتون باشه که عرض فرمان یکی از تفاوت‌های دوچرخه زنانه و مردانه ست؛ پس حتما هنگام خرید به این نکته توجه کنید.

طوقه و لاستیک

طوقه و لاستیک‌‌ها هم مثل فریم از مهم‌ترین قطعات دوچرخه هستن. این دو قطعه، نقش مهمی در سَبْک و نوع دوچرخه سواری ایفا می‌کنن. به‌عنوان مثال، لاستیک با آج‌های درشت و عمیق، برای دوچرخه سواری کوهستان مناسبه و اگه دوست دارید یک دوچرخه شهری داشته باشید، بهتره لاستیک‌های نازک با آج‌های ریز و ظریف انتخاب کنید؛ به این خاطر که آج‌های ریز، اصطکاک کمتری با آسفالت دارن و انرژی کمتری برای حرکت صرف می‌کنن.

طوقه‌ها هم مثل تنه، سایزبندی دارن و از ۱۲ تا ۲۹ اینچ توی بازار موجوده. سایز دوچرخه ۲۹ برای قدبلندها و دوچرخه با سایز طوقه ۲۶ اینچ، برای آدمای با قد متوسط پیشنهاد میشه.

شانژمان و طبق عوض کن

شانژمان یکی از قطعات دوچرخه هست که در دوچرخه‌های ساده شهری وجود نداره؛ به این خاطر که کار شانژمان، جابجایی زنجیر روی خودرو (ستاره) دوچرخه هست و چون دوچرخه‌های ساده شهری فقط یک خودرو در جلو و یک خودرو در عقب دارن، نیازی به شانژمان ندارن. 

اگه به قطعات دوچرخه مثل فریم، زین و… نیاز داشتی؛ حتما سری به قسمت دوچرخه سواری نیازمندی مونوپی بزن.

شانژمان، دوتا چرخ دنده داره و چرخ دنده بالایی، وظیفه جابجایی زنجیر روی خودرو (ستاره) رو به عهده داره و کار چرخ دنده پایینی، کنترل طول زنجیر دوچرخه هست.

اهمیت شانژمان دوچرخه

شانژمان دوچرخه به‌عنوان یکی از قطعات دوچرخه صحبت کردیم. این قطعه، وظیفه تقویت نیروی رکاب رو بر عهده داره؛ یعنی افزایش یا کاهش گشتاور رکاب. اهمیت شانژمان در مسیرهای با شیب زیاد، بیشتر خودش رو نشون می‌ده که باعث می‌شه دوچرخه‌سوار راحت باشه. در مورد دنده‌های شانژمان هم بهتره بدونید که اکثر برندها، به‌طورمعمول 3 دنده در جلو و 7 دنده در عقب تعبیه می‌کنن. البته تعداد دنده‌ها در برندهای مختلف می‌تونه متفاوت باشه.

زین و میله زین

میله زین، یک لوله ساده ۲۰ تا ۳۰ سانتی متری هست تا به‌وسیله اون، دوچرخه سوار بتونه زین دوچرخه رو با قد خودش تنظیم کنه ولی زین یک قطعه بسیار مهم هست که طراحی، ارگونومی، جنس و البته صحیح نشستن روی دوچرخه رابطه مستقیمی با تضمین سلامت ستون فقرات و استخوان‌های پایین تنه فرد داره و میتونه از بسیاری از آسیب‌های دوچرخه سواری جلوگیری کنه. جنس زین هم خیلی مهمه و باید از موادی ساخته شده باشه كه قابلیت تنفس دارن تا در استفاده بلندمدت و طولانی، دوچرخه سوار رو اذیت نکنه.

طبق عوض‌کن هم روی خودروی جلوی دوچرخه قرار داره و زنجیر رو روی خودروهای جلو جابه‌جا می‌کنه. شانژمان و طبق عوض‌کن ازجمله مهم‌ترین و حساس‌ترین قطعات دوچرخه هستن که برخلاف تنه، فرمان، زین و… از نوع مصرفی هستن و بعد از مدتی باید سرویس بشن و نیاز به تنظیم دارن. برای اینکه خودت بتونی دوچرخه‌ات رو سرویس کنی و نیازی به مکانیک دوچرخه نداشته باشی؛ مقاله نکات کلیدی در نگهداری دوچرخه می‌تونه بهت کمک کنه!

ترمز دوچرخه

ترمز‌های قدیمی از جنس ویبریک بودن و دو لقمه، به‌وسیله یک سیم ترمز به طوقه می‌چسبیدن تا عمل ترمزگیری انجام بشه ولی چند سالی هست که ترمزهای دیسکی که عملکردی شبیه ترمزهای ماشین دارن، جای ترمزهای قدیمی رو گرفتن! به این خاطر که ترمزهای جدید عملکرد خوبی ارائه میدن. ترمز دوچرخه دیسکی از گرون‌ترین قطعات دوچرخه به‌حساب میان و نوع دیسکی هیدرولیک، از نوع دیسکی مکانیکی قیمت بالاتری داره.

دوشاخ (Fork)

یکی دیگر از قطعات دوچرخه، دوشاخ نام داره. این قطعه به جلوی بدنه دوچرخه متصل میشه و به‌نوعی نگه‌دارنده چرخ محسوب می‌شه. دوشاخ سایز و اندازه‌های مختلفی داره و در مدل‌های متنوعی نیز تولید می‌شه. انواع دوشاخ دوچرخه رو در چند گروه اصلی زیر دسته‌بندی می‌کنن.

  • دوشاخ ساده یا خشک: این مدل‌ها بدون فنر و سیستم تعلیق هستن و در دوچرخه‌های بچه‌گانه و قدیمی به کار برده میشن.
  • دوشاخ جلو کمک فنردار: دوشاخ‌های کمک فنردار، یک یا دو سیستم کمک فنر به‌صورت سیم‌پیچی یا پنوماتیک دارن که در قسمت‌های عقب و جلو دوچرخه قرار می‌گیرن. این مدل‌ها نسبت به دوشاخ‌های ساده، از تنوع بیشتری برخوردار هستن.
  • دوشاخ رزوه‌ای: مدل‌های رزوه‌ای هم مناسب دوچرخه‌هایی هستن که کاسه دوشاخ رزوه‌ای دارن.
  • دوشاخ فنردار و قفل کن دار: نوع دیگری از دوشاخ دوچرخه که طرفدارای بیشتری هم داره، مدل‌های قفل‌کن‌دار نامیده میشن. این مدل‌ها ضامن یا اهرم دارن که کنار دوشاخه قرار می‌گیره. با قرارداد دوشاخ قفل‌کن‌دار روی حالت بسته، سیستم تعلیق، قفل می‌شه و به نوعی از کار می‌افته.

زنجیر (Chain)

زنجیر دوچرخه یکی دیگه از قطعات مهم دوچرخه‌ هست که وظیفه انتقال نیرو از طبق به خودرو رو به عهده داره؛ به این صورت که چرخش خودرو، چرخ عقب رو به حرکت درمیاره و در نهایت منجر به حرکت دوچرخه می‌شه.

توپی تنه (Battom brackrt)

به‌عنوان یکی از قطعات مهم دوچرخه، بهتره توپی تنه رو هم بشناسید. این قطعه استوانه‌ای شکل در استانداردهای مختلف و با طول و قطر متنوع ساخته میشه و وظیفه نگهداری رکاب‌ها یا طبق قامه در وسط فریم دوچرخه رو بر عهده داره.

توی این مقاله از مجله مونوپی سعی کردیم در مورد اصلی ترین قطعات دوچرخه و نکاتی که هنگام خرید باید اونها رو در نظر داشته باشید با شما به اشتراک بذاریم. اگه قصد خرید دوچرخه دست دوم و یا در حد نو داری، می‌تونی از نیازمندی مونوپی کمک بگیری.

به نظر شما، چه قطعه‌ی دیگه‌ای از دوچرخه اهمیت زیادی داره؟ حتما نظرات خودتون رو با ما به اشتراک بذارید.

سفر و گردشگری

اگه دوست دارید همراه مونوپی مهارت‌های طبیعت‌‌گردی رو آموزش ببینید، دور دنیا سفر کنید، سفرهای ورزشی آبی تجربه کنید و… حتما از طریق لینک زیر سری به قسمت سفر و گردشگری مونوپی بزنید.

Monoppy

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری یا دویدن را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

Monoppy

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

Monoppy مونوپی

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد  لینک زیر بشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید