کوهنوردی, ورزش

ارتفاع زدگی در کوهنوردی برای همه اتفاق می افتد!

ارتفاع زدگی در کوهنوردی برای همه اتفاق می افتد

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به کوهنوردی علاقه دارند، لازم است با خطرات ناشی از تغییر ارتفاع آشنا شوید. بیماری ارتفاع یا ارتفاع زدگی، شایع‌ترین مشکلی است که احتمالا برای همه اتفاق می‌افتد. ما در این مقاله از مجله مونوپی تصمیم داریم شما را با انواع و علائم این بیماری و همچنین راه‌های پیشگیری و درمانی که دارد آشنا کنیم تا بتوانید برای کوهنوردی آماده شوید.

فهرست مطالب

ارتفاع زدگی چیست؟

کوهنوردی از جمله ورزش‌های به‌شدت هوازی است و شما حین انجام آن به اکسیژن بالایی نیازی دارید. درواقع باید گفت به همین دلیل است که شما به‌محض شروع به کوهنوردی و بالا رفتن از شیب، به نفس نفس می‌افتید و بدنتان تلاش می‌کند که میزان اکسیژن لازم را به اندام‌ها و عضلات برساند. بنابراین می‌توان گفت هرچه نیاز بدن به اکسیژن بیشتر شود، بدن فرایند تنفس و ضربان قلب (0) را افزایش می‌دهد تا بتواند اکسیژن لازم را تامین کند.

ارتفاع زدگی چیست

وقتی کوهنوردی به ارتفاعات بالاتر از 2400 متر را انتخاب می‌کنید، بدن نمی‌تواند وظیفه اکسیژن‌‌رسانی را به‌درستی انجام دهد و در چنین موقعیتی مجبور می‌شود اکسیژن را به اندام‌های مهم‌تر برساند. این مکانیزم نوعی مدیریت است، اما باید بدانید که این مدیریت شرایط با برخی از علائم همراه است و به‌طورکلی باعث بیماری ارتفاع می‌شود. بنابراین اگر چنین مشکلی را تجربه کردید نگران نشوید، زیرا این موضوع کاملا طبیعی و مقطعی است و با انجام برخی کارها به‌سادگی درمان می‌شود.

انواع ارتفاع زدگی در کوهنوردی

بیماری حاد ارتفاع (Acute Mountain Sickness)

متداول‌ترین نوع ارتفاع زدگی، نوع حاد و بحرانی است که فرد در آن سردرد شدید، بی‌خوابی، نفس‌تنگی، سرگیجه و تنفس دوره‌ای را تجربه می‌کند.

ادم مغزی در ارتفاعات (High Altitude Cerebral Edema)

زمانی که کمبود اکسیژن به مغز آسیب برساند، این نوع از ارتفاع زدگی رخ می‌دهد و مغز شروع به ورم کردن می‌کند و با علائمی چون عدم تعادل، گیجی و کاهش سطح هوشیاری همراه است.

ادم ریوی در ارتفاعات (High Altitude Pulmonary Edema)

یکی دیگر از حالت‌های ارتفاع زدگی که امکان دارد رخ دهد، ادم ریوی است که در این حالت ریه‌ها آب می‌آورند. بنابراین فرد با علائمی چون سرفه، خس خس سینه، تنگی نفس و در نهایت خلط کف آلود مواجه خواهد شد.

انواع ارتفاع زدگی در کوهنوردی

البته اگر شما دوره‌های کوهنوردی را در یک مدرسه حرفه‌ای مانند مونوپی پشت سر بگذارید، با تمام شرایط این بیماری آشنا خواهید شد و یاد می‌گیرید که هنگام مواجه با این مشکل چه عکس‌العملی داشته باشید. در ادامه با علائم این مشکل و راه‌های پیشگیری و درمان آن آشنا خواهیم شد.

علائم ارتفاع زدگی

علائم ارتفاع زدگی
  1. بی‌اشتها شدن و عدم تمایل به غذا
  2. احساس نفس‌تنگی و افزایش غیرعادی ضربان قلب
  3. سردردهای غیرعادی و شدید
  4. مشکل در سیستم گوارشی
  5. کاهش حواس بینایی و شنوایی
  6. احساس خواب، خستگی و ضعف
  7. عدم تعادل
  8. سرفه‌های مکرر و شدید
  9. احساس تهوع
  10. استفراغ کردن
  11. سرگیجه

راه‌های پیشگیری از ارتفاع زدگی در کوهنوردی

یک آموزش درست برای کوهنوردی با یک مجموعه حرفه‌ای مانند مونوپی می‌تواند شرایط را به‌گونه‌ای رقم بزند که احتمال ابتلا به این مشکل به حداقل برسد. دلیل این موضوع نیز بررسی کامل راه‌های پیشگیری از ارتفاع زدگی در کوهنوردی است.

  • اولین راه پیشگیری، انجام تمرینات هوازی است. انجام این دست از تمرینات، آمادگی جسمانی شما را بالا می‌برد و بدن شما را برای مواجه با شرایط کوهنوردی آماده می‌کند.
  • دومین موردی که باید پیش از سفر به ارتفاعات بیش از 2400 انجام دهید، صعود به ارتفاعات کمتر (7) است. شما باید قبل از انتخاب‌های اصلی برای صعود، در ارتفاعات کمتر، کوهنوردی کنید تا بدنتان با شرایط آشنا شود.
  • توصیه می‌شود کوهنوردی را بدون توقف انجام ندهید و هر 100 یا 150 متر بنشینید و به آرامی دم و بازدم‌های عمیق انجام دهید. این کار کمک می‌کند که اکسیژن موردنیاز بدن شما تامین شود و بدن هم بتواند خودش را با شرایط وفق دهد.
  • از نوشیدن آب غافل نشوید. درواقع نوشیدن مقدار کافی آب، فعالیت شما را ساده‌تر می‌کند و از شدید شدن علائم ارتفاع زدگی در کوهنوردی نیز جلوگیری خواهد کرد.
  • 48 ساعت قبل از کوهنوردی نوشیدنی‌های الکلی مصرف نکنید، زیرا الکل هم باعث کاهش آب بدن می‌شود و هم میزان تنفس و فعالیت بدنی شما را کم می‏کند.

درمان ارتفاع زدگی

برای درمان ارتفاع زدگی، مهم‌ترین کار، متوقف کردن صعود است. درواقع زمانی‌ که شما دچار علائم ارتفاع زدگی شدید، باید دست از ادامه دادن مسیر بردارید و اجازه دهید که علائم برطرف شوند. همچنین توصیه می‌شود درصورت امکان به ارتفاعات پایین‌تر برگردید، زیرا ماندن در ارتفاعات بالا می‌تواند باعث شدیدتر شدن علائم شود.

درمان ارتفاع زدگی در کوهنوردی

در طول مدت‌زمانی که احساس بیماری می‌کنید، باید به‌خوبی مراقب خود باشید و استراحت کنید. از نوشیدن مایعات و خوراکی‌های مناسب نیز غافل نشوید. استفاده از تجربیات دیگر کوهنوردان نیز می‌تواند به شما کمک کند. البته قرص‌ Acetazolamide نیز می‌تواند در درمان ارتفاع زدگی موثر باشد و همچنین از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند؛ اما توصیه می‌شود این قرص را با مشورت با یک پزشک مصرف کنید تا مشکلی پیش نیاید.

یادگیری اصولی کوهنوردی بسیار مهم است و هرچه شما اطلاعات و مهارت بیشتری داشته باشید، احتمال رخ دادن حادثه و بیماری (8) نیز برای شما کمتر خواهد شد. از همین رو ما به شما مدرسه مونوپی را پیشنهاد می‌دهیم. در این مجموعه شما می‌توانید با اصول کوهنوردی به‌طورکامل آشنا شوید و بهترین عملکرد را داشته باشید.

همچنین اگر تصمیم به خرید لوازم کوهنوردی دست دوم دارید، می‌توانید خریدهای خود را از مونوپی انجام دهید. دقت داشته باشید که داشتن لوازم ضروری کوهنوردی اهمیت بالایی دارد و باعث می‌شود شما کوهنوردی بهتر و کم‌خطرتری را تجربه کنید.

ارتفاع زدگی در کوهنوردی موضوعی عجیب و غیرعادی نیست، زیرا معمولا اکثر افراد که در ارتفاعات بسیار بلند کوهنوردی می‌کنند، آن را تجربه می‌کنند؛ از همین رو آشنایی با انواع این مشکل، علائم و راه‌های پیشگیری و درمان حائز اهمیت است. بنابراین شما می‌توانید از اطلاعاتی که در اختیارتان قرار گرفت بهترین استفاده را ببرید و بهترین عملکرد را در برابر این مشکل داشته باشید.

موج کوه mojekooh

Monoppy

مدرسه مونوپی

ما در مدرسه مونوپی سعی می‌کنیم که علاوه بر آموزش اصولی ورزش، سبک تغذیه سالم و دوستی با طبیعت رو در کنار هم یاد بگیریم و زندگی زیباتری رو تجربه کنیم. برای بودن در کنار تیم کوهنوردی ما و مطالعه اطلاعات بیشتر، کافیه که به مدرسه مونوپی مراجعه کنین.

Monoppy مونوپی

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد لینک زیر بشید.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “ارتفاع زدگی در کوهنوردی برای همه اتفاق می افتد!

  1. نازنین خلفی گفت:

    عالی ✌️🖐️

دیدگاهتان را بنویسید