دوچرخه, ورزش

ویژگی‌های منحصر به فرد دستکش دوچرخه‌سواری

ویژگی‌های منحصر به فرد دستکش دوچرخه‌سواری

پوشیدن دستکش هنگام دوچرخه‌سواری ضروری نیست، اما اگه بخوایم دست‌هامون رو از آسیب دیدن‌های موقع افتادن نجات بدیم، می‌شه گفت دستکش دوچرخه‌سواری، نقش مهمی ایفا می‌کنه. اما محافظت تنها مزیتی نیست که از پوشیدن دستکش دوچرخه‌سواری گیرمون میاد. خیلی دلیل‌های دیگه هم هستن که باعث می‌شن هر دوچرخه‌سواری دستکش بپوشه؛ مثل راحتی، امنیت و ضربه‌گیری.

ما در مجله مونوپی یه راهنمای کوتاه درباره دستکش‌های دوچرخه‌سواری براتون داریم که با کمک اون می‌تونین مدل دستکش مناسب خودتون رو پیدا کنین. 

فهرست مطالب

انواع دستکش دوچرخه‌سواری

دو نوع اصلی دستکش دوچرخه‌سواری وجود دارن:

  1. دستکش بدون انگشت یا با انگشت کوتاه
  2. دستکش با انگشت کامل

دستکش بدون انگشت

معمول‌ترین نوع دستکشی که برای دوچرخه‌سواری استفاده می‌شه، دستکش بدون انگشت یا با انگشت‌های کوتاهه. به‌خصوص در فصل تابستان یا زمانی که هوا گرمه. چون سبک و راحت هستن و پوست می‌تونه نفس بکشه. این دستکش‌ها برای هر مدل رکاب زدنی مناسب هستن، به‌جز رکاب زدن استقامتی یا رکاب در سراشیبی. اون موقع، دستکش‌های دوچرخه‌سواری که انگشت کامل دارن، استفاده بیشتری دارن.

دستکش دوچرخه‌سواری بدون انگشت

بعضی از دوچرخه‌سوارها برای سفرهای طولانی‌تر هم این نوع دستکش‌ها رو بیشتر ترجیح می‌دن. این نوع دستکش‌ها، در برابر سرما یا باد، کم و بیش ازتون محافظت می‌کنن. ولی به‌طور عمومی مناسب دماهای زیر 10 درجه نیستن.

تنوع مدل‌ها زیاده. از دستکش‌های نفرزمانی ایرودینامیک فوق سبک بگیرین، تا دستکش‌هایی که لایه ژلی و محافظ بندهای انگشت دارن.

ویژگی‌های کلیدی این نوع دستکش‌ها از قرار زیر هستن:

  • پارچه صنعتی
  • چسبان، نیمه چسبان یا آزاد

مقاله پیشنهادی: تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه با کمک اپلیکیشن

وابسته به مدل، این ویژگی‌ها رو ممکنه داشته باشن:

  • بند چسبی دور مچ‌ها
  • پاک‌کننده‌ی بینی و عرق
  • قطعه‌های بازتابگر
  • لایه‌های ژلی در ناحیه‌ی کف دست
  • اجزایی که گرفتن دسته‌های دوچرخه رو بهبود می‌دن.
  • بندها یا قطعاتی از پارچه که کمک می‌کنن دستکش‌ها رو بپوشین و دربیارین.

انتخاب سایز درست خیلی مهمه. دستکشی که بیش از حد بزرگ باشه، خوب اندازه‌ی دست نمی‌شه و بجای اینکه بهتون امنیت و راحتی بده، در واقع شما رو به خطر می‌ندازه.

دستکش با انگشت کامل یا بلند

دستکش‌های با انگشت کامل یا بلند، تنوع بسیار زیادی دارن. چون برای هر نوع رکاب زدنی و برای هر زمانی از سال، چه گرم باشه، چه سرد یا بارونی، یک مدلی موجوده. دستکش دوچرخه‌سواری با انگشت رو به دسته‌های زیر تقسیم می‌کنیم:

دستکش با انگشت کامل

دستکش‌های تابستانی با انگشت کامل

عمدتاً برای دوچرخه‌سواری در کوهستان استفاده می‌شن. ویژگی‌هاشون مشابه دستکش‌های بدون انگشته، با این تفاوت که انگشت کامل دارن.

مقاله پیشنهادی: ویژگی‌های انواع کلاه دوچرخه‌سواری مناسب

دستکش‌های زمستانی یا هوای سرد با انگشت کامل

دستکش دوچرخه‌سواری مخصوص زمستان، دست‌ها رو از دمای پایین یا باد محافظت می‌کنه و گرم نگه می‌داره. بعضی مدل‌های این دستکش‌ها نازک و سبک هستن، درحالی‌که بعضی دیگه تقریباً شبیه به دستکش‌های هوای برفی هستن. همینطور بعضی از این دستکش‌ها ناحیه‌ی مچشون بلندتره که هوای سرد از فاصله بین دستکش و آستین نفوذ نکنه.

دستکش‌های بین فصلی با انگشت کامل

این نوع دستکش، کمی محافظت گرمایی بیشتری به شما می‌ده. دلیلش هم اینه که یا پارچه ضخیم‌تره یا جنس پارچه از پشم مرینوسه.

مقاله پیشنهادی: معرفی اصلی‌ترین قطعات دوچرخه

دستکش‌های بارانی با انگشت‌های کامل

دستکش بارانی با انگشت کامل

این دستکش‌ها با موادی درست شدن که جاذب آب نباشن. هرچند هر دوچرخه‌سواری می‌خواد دست‌ها و پاهاش رو موقع بارندگی خشک نگه داره، داشتن وسایل 100% ضد آب در دوچرخه‌سواری بدون به خطر انداختن قابلیت تنفس دشواره. اگه مدت زیادی رو زیر باران بگذرونین، در نهایت دستکش‌هاتون خیس می‌شن، و در اون موقعیت، گرم نگه داشتن دست‌ها نکته اصلیه.

مقاله پیشنهادی: چگونه پنچری تیوپ دوچرخه را بگیریم؟

در مورد دستکش دوچرخه‌سواری با انگشت کامل یا بلند، جدا از شرایط دما و هوایی که از این نوع دستکش استفاده می‌کنین، دو جزییات مهم دیگه هم وجود دارن که باید در نظر بگیرین:

  • سایز درست رو انتخاب کنین: اگه دستکش زیاد از حد بزرگ باشه، انگشت‌ها و دستتون داخل دستکش تکون می‌خورن و توانایی در دست گرفتن دسته دوچرخه، برای شما کم می‌شه. به‌علاوه، پارچه زیاد می‌تونه کار کردن با ترمز و دنده‌ها رو دشوار کنه. دستکشی که بیش از حد کوچکه، جریان خون رو سد می‌کنه و مانع از این می‌شه که خون، دست‌ها رو گرم کنه.
  • سازگاری انگشت اشاره با صفحه لمسی: این قابلیت نه تنها استفاده از گوشی هوشمندتون رو آسون می‌کنه، بلکه کار با بعضی از مدل‌های دوچرخه که دارای صفحه نمایش لمسی هستن رو هم ممکن می‌کنه.

دلایلی که باید دستکش دوچرخه‌سواری پوشید

  • حالا به دلایل اصلی که چرا باید دستکش دوچرخه‌سواری بپوشین نگاه می‌کنیم. بعضی از دوچرخه‌سوارها هستن که فقط در موقعیت‌های مشخصی مثل رقابت‌ها، رویدادهای ورزشی یا سواری‌های گروهی یا انواع مشخصی از دوچرخه‌سواری، مثل کوهستان، یا شنی و استقامتی، دستکش می‌پوشن.

دلایل استفاده از دستکش دوچرخه سواری

اما به‌طور کلی، چرا باید دستکش دوچرخه پوشید؟

  • بهتر می‌شه دسته‌های دوچرخه رو گرفت و کنترل کرد. به‌خصوص وقتی دست‌ها خیلی عرق کرده باشن.
  • دستکش‌ها عرق رو جذب می‌کنن و دست‌ها رو خشک نگه می‌دارن که راحتی و امنیت رو فراهم می‌کنه.
  • اگه دستکش دوچرخه‌سواری، لایه ژلی یا هر نوی بالشتکی داشته باشه، شوک اضافه ضربه‌ها رو می‌گیره و از جراحت پیشگیری می‌کنه.
  • در صورت تصادف یا افتادن، از دست‌ها محافظت می‌کنه. چون دراز کردن دست برای محافظت از خود در برابر برخورد با زمین، یه عمل غیرارادیه.
  • فقط هم افتادن نیست که مزیت استفاده از دستکش‌ها رو نشان می‌ده. چون در سواری‌های کوهستانی، دستکش با انگشت کامل یه لایه محافظتی برای دست‌هاتون هست که از بریدگی، خراش و سایش جلوگیری می‌کنه.
  • از دستکش دوچرخه‌سواری برای پاک کردن بینی و خشک کردن عرق از روی صورت استفاده می‌شه. بعضی از مدل‌ها شامل ناحیه‌ی مخصوص پاک کردن هم می‌شن.
  • با انتخاب مدل صحیح دستکش، دست‌هامون در برابر سرما و بارون محافظت می‌شن.
  • اگه زمانی طولانی رو در حال دوچرخه‌سواری هستین یا دسته‌های دوچرخه رو خیلی محکم می‌گیرین، با دستکش می‌تونین از پینه زدن دست‌هاتون جلوگیری کنین.

سفر و گردشگری

اگه دوست دارید همراه مونوپی مهارت‌های طبیعت‌‌گردی رو آموزش ببینید، دور دنیا سفر کنید، سفرهای ورزشی آبی تجربه کنید و… حتما از طریق لینک زیر سری به قسمت سفر و گردشگری مونوپی بزنید.

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری، دویدن، کوهنوردی و توسعه فردی را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد لینک زیر بشید.

منابع مقاله:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید