کوهنوردی, ورزش

صعود به قله دماوند؛ بلندترین آتشفشان خاورمیانه

صعود به دماوند بلندترین آتشفشان خاورمیانه

اینکه کوهنورد باشین و بخواین به بلندترین قله خاورمیانه صعود کنید، خیلی هم خوبه؛ اما اگر می‌خواید از صعود خودتون به کوه دماوند لذت ببرید، اول باید بدونید که این قله دارای چه ویژگی‌هایی هست و چه گونه‌های گیاهی و جانوری داره. با داشتن اطلاعات بیشتر در مورد جزئیات دماوند، هر قدم که روی این کوه برمی‌دارید، برای شما سرشار از لذت و شور خواهد بود.

پس چه به‌عنوان یک فرد باتجربه در زمینه صعود به قله‌های مختلف و چه به‌عنوان یک فرد مبتدی که برای اولین بار قصد صعود به یک قله رو داره، باید قبل از صعود به هر قله‌ای مثل قله دماوند، در موردش اطلاعات کسب کنید. به همین خاطر، در ادامه این مقاله از مجله مونوپی قصد داریم شما رو با جزئیات این کوه زیبا در کشور ایران آشنا کنیم تا با دید بازتر به این قله زیبا صعود کنید.

فهرست مطالب

تاریخچه قله دماوند

قبل از اینکه بخوایم درباره جزئیات و مسیرهای کوهنوردی قله دماوند صحبت کنیم، اجازه بدید یک تاریخچه از این کوه بسیار جذاب و با صلابت رو براتون بگیم. این کوه توی دوران چهارم زمین‎‌شناسی، تشکیل شده. جالبه که بدونید توی دوره آشوریان، این کوه با اسم کان سنگ لاجورد (9) شناخته می‌شده و تعداد زیادی گورهای مختلف داشته که ناشی از زندگی مادها توی این کوه بوده.

چرا به دماوند، دماوند می‌گوییم؟

شاید براتون جالب باشه که بدونید چرا به کوه دماوند، دماوند گفته می‎شه؟ دلیل نام‌گذاری این کوه، آتشفشانی بودن اونه.

تپه گوگردی قله دماوند

در واقع، اولین عبارت توی اسم دماوند، دم و دومین عبارت، آوند هست که آوند به معنی داشتن و دم به معنی بخاره؛ یعنی این کوه دارای یک آتشفشان فعاله.  

مشخصات قله دماوند که باید با اون‎ها آشنا باشین!

حالا که با تاریخچه کوه دماوند آشنا شدید، شاید این سوال براتون مطرح بشه که این کوه چه خصوصیاتی داره؟ از نظر خیلی از کوهنوردها قله دماوند یکی از زیباترین قله‌‎ها در سطح جهانه که بسیاری از مردم آرزوی صعود به اون رو دارن. در ادامه به مشخصات قله دماوند اشاره می‌کنیم که احتمالا از خوندن اون‌ها شگفت‎‌زده می‎شید.

جغرافیای کوه دماوند

آتشفشان قله دماوند

دماوند یکی از کوه‌های واقع در شمال کشور ایرانه که بلندترین کوه در ایران و غرب آسیا شناخته می‎شه. این کوه به دلیل داشتن آتشفشان، بلندترین کوه آتشفشانی توی خاورمیانه است و در حال حاضر، سومین آتشفشان توی نیم کره شرقی جهان هم محسوب می‌شه. این کوه از نظر جغرافیایی، توی شهر آمل قرار داره و البته به دلیل نزدیکی با دریای خزر، از خیلی از شهرهای شمالی کشور هم می‌شه بهش رسید.

مقاله پیشنهادی: لباس مناسب کوهنوردی: مقایسه لباس کوهنوردی در فصل زمستان و تابستان

پوشش گیاهی و جانوری دماوند

پوشش گیاهی کوه دماوند بسیار فوق‌‎العاده ‎ست؛ طوری که خیلی از گیاهان دارویی که جای دیگه‌ای پیدا نمی‌شن، فقط توی این کوه رشد می‌کنن. از گیاهانی که به‌طور اختصاصی فقط توی این کوه رشد می‌کنن می‌تونیم به گیاه علف صورتی، شبدر شاه بلوطی، کتانی دماوندی و … اشاره کنیم. از زیبایی‌های فوق‌‎العاده کوه دماوند می‌شه به پوشیده شدن دامنه از گل‌های شقایق در بعضی مواقع سال اشاره کرد که منظره بسیار جذابی رو ایجاد می‌کنه.

جاذبه‌های قله دماوند

اگر با قله دماوند و جزئیات اون آشنایی نداشته باشید، احتمالا با خوندن تیتر این بخش یک علامت سوال بزرگ در ذهن شما به وجود اومده: «مگر کوه دماوند جاذبه‌های دیدنی داره؟» تعجب نکنید؛ بله (6) این کوه دارای چندین جاذبه دیدنیه که مشاهده اون‎ها برای هر ایرانی خالی از لطف نیست. در ادامه به این جاذبه‌ها اشاره می‌کنیم.

  • آبشار دماوند: یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های قله دماوند، آبشار اونه. این آبشار توی بخش جنوبی کوه قرار داره و به دلیل یخ زده بودنش، زیبایی فوق‌العاده‌ای داره. خوبه که بدونید یخ این آبشار حتی توی روزهای گرم سال هم ذوب نمی‎شه.
  • یخچال‌ها: اگر به یخچال‌های طبیعی علاقه‌‎مند هستید، کوه دماوند بهشت شماست؛ چون چندین یخچال طبیعی داره که هرکدوم شهرت جهانی دارن. یخچال سیوله، دوبی سل و دره یخار فقط چندتا از یخچال‌های قله دماوند محسوب می‌شن.

مقاله پیشنهادی: آموزش اصول گام برداری در کوهنوردی در مسیرهای مختلف

آب و هوای قله دماوند

به‌طورکلی، آب و هوای قله دماوند در روزهای مختلف سال با هم متفاوته؛ اما میشه گفت که کمینه دمای این کوه در روزهای سرد سال تا منفی 60 درجه و در روزهای گرم سال به منفی دو درجه می‌رسه. همچنین سرعت باد توی این قله توی روزهای مختلف سال متفاوته؛ بعضی روزها ممکنه سرعت باد نزدیک صفر باشه و بعضی روزها به نزدیک 8 کیلومتر بر ساعت یا حتی بیشتر هم برسه. میزان تابش آفتاب و شرایط دیگه آب و هوایی هم بستگی به ارتفاع داره.

با ما هم‌قدم بشید تا قله دماوند!

اگر می‌خواید همین حالا کوهنوردی رو آغاز کنید و کوه دماوند رو فتح کنید، ابتدا باید بدونید که برای صعود به این قله چه راه‌هایی وجود داره؟ شما می‌تونید از طریق تهران، قم و ورامین به این قله زیبا دسترسی پیدا کنید.

برای اینکه یک کوهنوردی حرفه‌ای داشته باشید، بهتره از افراد باتجربه توی این حوزه کمک بگیرید. صعود به قله دماوند به‌صورت فردی خطرناکه؛ مخصوصا اگر تازه‌کار هستید. پس سعی کنید حتما به‌صورت گروهی به این کوه زیبا صعود کنید. اگه دوست دارید با مونوپی همراه باشید می‌تونید با پروژه‌ طرح سیمرغ به دماوند صعود کنید. در ادامه چهار مسیر کوهنوردی به دماوند رو به طور خلاصه توضیح می‌دیم.

مسیر جنوبی

یکی از ساده‌ترین روش‌های صعود به قله دماوند، صعود از طریق مسیر جنوبیه. برای صعود از طریق این مسیر، لازمه به پلور و رینه برید و از طریق جاده هراز وارد روستایی به نام پلور بشید. توی این مسیر می‌تونید آبشار یخی کوه دماوند رو ببینید.

مقاله پیشنهادی: فتح 31 قله ایران با طرح سیمرغ

مسیر غربی

برای صعود از طریق مسیر غربی، باز هم باید به جاده هراز برید و از طریق پلور وارد جاده سد لار بشید. می‌تونید ماشین‌تون رو توی پارکینگ پارک کنید و به‌طرف پناهگاه سیمرغ راه بیفتید. توی این مسیر از یخچال‌های خاصی عبور می‎کنین که زیبایی فوق‌العاده‌‎ای دارن. البته مشکل این مسیر اینه که شیب بالایی داره.

مسیر شمال شرقی

اگر دنبال یک مسیر طولانی برای صعود به کوه دماوند هستید، مسیر شمال شرقی گزینه خوبی برای شماست. شما می‌تونید از روستای گزنه و رودخانه تلخ رود به این مسیر دسترسی پیدا کنید. پناهگاه تخت فریدون یکی از معروف‌ترین پناهگاه‌های این مسیره. بعد از رد شدن از این پناهگاه، به مسیر شمالی صعود به دماوند می‌رسید و می‌تونید از طریق اون، قله دماوند رو فتح کنید.

مسیر جبهه شمالی

برای صعود به کوه دماوند از طریق این مسیر، باید از روستایی به اسم ناندل و دشت چم بگذرید. اگر دنبال یک مسیر ایمن هستید که شیب ملایمی داشته باشه، این مسیر برای گزینه خیلی خوبی صعود به کوه دماوند محسوب می‎شه. توی این مسیر دو تا پناهگاه وجود داره که می‌تونید در حین روز توی اون‎ها استراحت کنید. از معایب این مسیر می‌شه به نبود آب آشامیدنی اشاره کرد. پس دو راه برای تامین آب موردنیازتون دارید؛ اولین راه همراه داشتن آب کافی و دومین راه هم ذوب کردن یخ و برف‌های موجود در کوهه.

توی این مقاله سعی کردیم کوه دماوند و زیبایی‌های فوق‎ العاده اون رو به شما معرفی کنیم. ما در مونوپی تلاش می‌کنیم شما رو با جاذبه‌های ورزشی ایران (0) آشنا کنیم تا بتونید برای حفظ سلامت و شادابی خودتون، از این جاذبه‌ها نهایت استفاده رو ببرید.

ممنون که تا انتهای مقاله با ما همراه بودید. اگه به وسایل کوهنوردی مثل کفش کوه، باتوم و … نیاز داشتید؛ حتما سری به نیازمندی مونوپی بزنید. خوشحال میشیم تجربیات و نظرات خودتون رو در مورد صعود به قله دماوند با ما به اشتراک بذارید.

رضایت شما از مقاله
5/5
Monoppy

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری یا دویدن را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

Monoppy

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

Monoppy مونوپی

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد  لینک زیر بشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید