تغذیه

شایع‌ترین روش‌های رژیم سم زدایی

انواع روش های رژیم سم زدایی

امروزه رژیم‌های سم زدایی طرفدارهای زیادی پیدا کردن، چون می‌تونن خون رو تمیز و سموم مضر رو از بدن دفع کنن. معمولا اصطلاح سم به آلاینده‌ها، مواد شیمیایی مصنوعی، فلزات سنگین و غذاهای فرآوری‌شده اشاره داره که تاثیری منفی بر سلامتی دارن. اگرچه بدن به طور طبیعی مواد مضر رو از طریق کلیه‌ها، کبد، دستگاه گوارش، پوست و ریه‌ها دفع می‌کنه اما شما می‌تونین با تبعیت از یه رژیم سم زدایی مناسب، به بهبود این روند کمک کنین. در ادامه این مقاله مجله مونوپی به جزئیات بیشتری از انواع و مزایا و معایب رژیم سم زدایی اشاره می‌کنیم.

فهرست مطالب

رژیم سم زدایی چیست؟

رژیم دیتاکس یا رژیم سم زدایی، یه جور مداخله غذایی برای از بین بردن سموم از بدن هست. برای اجرای این روش، لازمه یه دوره فستینگ (روزه‌داری متناوب) داشته باشین و به‌دنبال اون، از یه رژیم غذایی سخت شامل میوه، سبزیجات، آبمیوه و آب تبعیت کنین. پزشکان معتقدن که انواع رژیم سم زدایی، به بهبود مشکلات سلامتی مثل اضافه وزن، مشکلات گوارشی، بیماری‌های خودایمنی، التهاب، آلرژی، نفخ و خستگی مزمن کمک می‌کنن. پس اگه درگیر این مشکلات هستین، حتما با یه متخصص تغذیه هم مشورت کنین.

انواع رژیم سم زدایی

انواع رژیم سم زدایی

راه‌های زیادی مثل روزه گرفتن، فقط نوشیدن مایعات یا ایجاد تغییرات ساده در برنامه غذایی، برای اجرای رژیم سم زدایی وجود دارن. به‌همین‌ خاطر، اکثر رژیم‌های سم زدایی حداقل یکی از موارد زیر رو شامل می‌شن:

  • فستینگ به مدت 1 تا 3 روز در هفته
  • نوشیدن روزانه آبمیوه و سبزیجات تازه، اسموتی، آب و چای
  • نوشیدن روزانه مایعات خاص مانند آب نمک یا آبلیمو
  • حذف غذاهای حاوی فلزات سنگین، آلاینده و آلرژی‌زا
  • مصرف مکمل‌ها یا گیاهان دارویی موثر در پاکسازی بدن
  • خودداری از مصرف همه غذاهای فرآوری‌شده و آلرژی‌زا
  • افزایش مصرف مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ (مثل انواع توت‌ها، آجیل‌ها، کاکائو، سبزیجات، ادویه‌ها و نوشیدنی‌هایی مانند قهوه و چای سبز)
  • استفاده از ملین‌ها، پاک‌کننده‌های روده بزرگ یا تنقیه
  • ورزش منظم
  • حذف کامل الکل، قهوه، سیگار و شکر تصفیه‌شده
  • خواب کافی به مدت 7 تا 9 ساعت در شب

مقاله پیشنهادی: تغذیه مناسب قبل و بعد تمرین

مشخص شده که آلاینده‌های آلی پایدار (POPs)، فتالات‌ها، بیسفنول A (BPA) و فلزات سنگین تمایل دارن به‌تدریج تو بافت چربی یا خون انباشته بشن و معمولا مدت زمان زیادی طول می‌کشه تا به کمک کبد و کلیه‌ها از بدن دفع بشن. درحالی‌که به کمک انواع رژیم سم زدایی، می‌تونین این بازه زمانی رو به حداقل برسونین.

فوائد رژیم سم زدایی

فواید رژیم سم زدایی

از مزایای کم‌نظیر رژیم سم زدایی، به ویژه در مقایسه با سایر رژیم‌ها، می‌شه به موارد زیر اشاره کرد:

  • با روزه‌داری متناوب، به ارگان‌های داخلی بدن استراحت داده می‌شه.
  • بدن با مواد غذایی سالم تغذیه می‌شه.
  • کبد برای دفع سموم تحریک می‌شه.
  • دفع سموم بدن از طریق مدفوع، ادرار و تعریق تقویت می‌شه.
  • به بهبود گردش خون کمک می‌شه.

جالبه بدونین بیشتر افراد در موقع و بعد از رژیم‌های سم زدایی احساس تمرکز و انرژی بیشتری دارن. این مسئله احتمالا به‌دلیل حذف غذاهای فرآوری‌شده، الکل و سایر مواد ناسالم از رژیم غذایی و دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی هست. انواع رژیم سم زدایی اثراتی مشابه با روزه‌داری متناوب دارند. در نتیجه، با محدود کردن میزان کالری، می‌تونن به کاهش وزن و بهبود سلامت متابولیک بدن کمک کنن و مانع از ابتلا به بیماری‌هایی مثل اضافه وزن، فشار خون بالا، بیماری قلبی، نارسایی کلیوی، دیابت نوع 2، سرطان، مشکلات گوارشی، التهاب مزمن و غیره بشن.

معایب رژیم سم زدایی

قبل از سم زدایی بدن با رژیم، مهمه که عوارض جانبی احتمالی اون رو در نظر بگیرین. مثلا روزه‌داری متناوب می‌تونه باعث خستگی و بوی بد دهان بشه. محدودیت شدید کالری روزانه هم احتمال کمبود انرژی، کبود ویتامین و مواد معدنی، عدم تعادل الکترولیت‌ها بشه. سم زدایی بدن از طریق پاکسازی روده بزرگ می‌تونه باعث کم‌آبی، گرفتگی، نفخ، حالت تهوع و استفراغ در برخی از افراد بشه. به همین دلیل، رژیم سم زدایی رو همه افراد نمی‌تونن استفاده کنن.

چالش مجازی 5 کیلو لاغری در 5 هفته

  • مدت زمان چالش: 25 جلسه
  •  مرداد 1402
  • پیش‌نیاز: ندارد
  • نوع چالش: غیرحضوری
  • طراح چالش : متخصص تغذیه سیما جم

برخی از انواع رژیم سم زدایی با خطر مصرف بیش‌ازحد مکمل‌ها، ملین‌ها، دیورتیک‌ها و حتی آب همراه هستن. به‌همین‌خاطر، شما نباید بدون مشورت با پزشک و متخصص تغذیه، رژیم سم زدایی رو شروع کنین. توجه به این مسئله برای کودکان، نوجوانان، سالمندان، کسانی‌که دچار سوءتغذیه هستن، زنان باردار یا شیرده و افرادی‌که مشکلات قند خون و دیابت، فشار خون بالا، بیماری قلبی یا اختلالات خوردن دارن، به شدت اهمیت داره.

میزان تاثیرگذاری انواع رژیم سم زدایی

تاثیرات رژیم سم زدایی

اگه هدف شما فقط کاهش وزن باشه، رژیم سم زدایی ممکنه به شما کمک کنه چند کیلوگرم وزن کم کنین. اما احتمالا بعد از متوقف کردن اون، دوباره با افزایش وزن مواجه می‌شید. غیر از اینکه رژیم غذایی خودتون رو تغییر بدین. اگه هدف شما صرفا سم زدایی هست، بهتره بدونین که بدن در خلاص شدن از شر سموم بدن متخصصه. در واقع، شما با رعایت رژیم، به تقویت این روند طبیعی کمک می‌کنین.

از اونجایی ‌که رژیم‌های سم زدایی روی مصرف زیاد میوه و سبزیجات تاکید دارن، این احتمال وجود داره که اجرای اونها برای حفظ سلامت روده مفید باشه. چون میوه‌ها، سبزیجات و سایر مواد غذایی پرفیبر مثل غلات کامل، لوبیا و حبوبات، در حفظ سلامت روده و پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی موثر هستن.

مقاله پیشنهادی: رژیم فستینگ بهترین روش برای کاهش وزن

پس بدن شما در معرض مواد سمی زیادی قرار داره و رژیم سم زدایی با فستینگ، حذف غذاهای ناسالم و هیدراته نگهداشتن بدن، می‌تونه کمک زیادی به بهبود این مشکل کنه. البته مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه اطلاعات دقیق‌تری در این زمینه در اختیار شما می‌ذاره و کمک می‌کنه طبق شرایط بالینی خودتون، بهترین روش رو برای سم زدایی بدن انتخاب کنین.

سفر و گردشگری

اگه دوست دارید همراه مونوپی مهارت‌های طبیعت‌‌گردی رو آموزش ببینید، دور دنیا سفر کنید، سفرهای ورزشی آبی تجربه کنید و… حتما از طریق لینک زیر سری به قسمت سفر و گردشگری مونوپی بزنید.

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری، دویدن، کوهنوردی و توسعه فردی را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد لینک زیر بشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید