کوهنوردی, ورزش

تکنیک تنفس ویم هوف، نحوه عملکرد و کاربرد آن

تکنیک تنفسی ویم هوف، نحوه عملکرد و کاربرد آن

اگه از کوهنوردای حرفه‌ای هستید، حتماً از تکنیک تنفس ویم هوف برای صعود به قله‌های یخی و قرار گرفتن در معرض سرما با تمرکز ذهنی آگاهی دارید؛ اما اگه کوهنوردی هستید که هنوز چیزی از این تکنیک نمی‌دونید، ما در این مقاله، تاریخچه کامل این تکنیک، نحوه عملکردش و مزایایی که داره رو توضیح می‌دیم. پس ادامه این مطلب از مونوپی رو از دست ندید.

فهرست مطالب

ویم هوف که بود؟

هوف (1959) که لقب «مرد یخی» هم بهش داده بودن، ورزشکار مشهور و جسور هلندی بود که توی جوونی، پدرش رو در حادثه کوهنوردی از دست می‌ده و از اون زمان تصمیم می‌گیره قله‌ها رو فتح کنه.

او اولین بار توی نوجوونی، شروع می‌کنه به ایستادن توی سرمای شدید و ساعت‌ها زیر برف موندن و می‌فهمه که می‌تونه دمای بدنش رو حتی تو شرایط سخت هم کنترل کنه و گرم بمونه. سال‌ها بعد، حادثه‌ی خودکشی همسرش نقطه‌ی عطفی بود برای متولد شدن تکنیک‌های تنفسی ویم هوف (WHM) و شروع جهانی شدنش به عنوان “مرد یخی”.

هوف تا الان رکوردهای جهانی زیادی توی گینس ثبت کرده؛ مثل رکورد بیشترین زمان موندن تو حمام یخ و شنا زیر یخ یا رکورد صعود به بعضی از بلندترین قله‌های جهان ازجمله اورست و کلیمانجارو، در حالی که فقط شلوارک و کفش به تن داشته و بدون اکسیژن هم بوده.

مقاله پیشنهادی: کوهنوردی در زمستان | رعایت نکاتی که باعث صعود موفقیت‌آمیز می‌شود!

این‌ها تنها بخشی از دستاوردای هوف بود. در ادامه می‌خوایم بیشتر راجع به تمرینات ویم هوف و مزیت‌های اون صحبت کنیم.

راستی اگه به کوهنوردی علاقه داری و دوست داری با اصول کوهنوردی آشنا بشی؛ می‌تونی از کلاس‌های آموزشی مدرسه کوهنوردی مونوپی کمک بگیری.

تکنیک تنفس ویم هوف چیه و چطور انجام می‌شه؟

هوف برای مقابله با مسائل مختلفی که سلامتی رو تحت تأثیر قرار می‌داد مثل اضطراب و افسردگی، روش ویم هوف رو ارائه داد و به این نتیجه رسید که با انجام تمرینات تنفسی به‌صورت منظم و قرار گرفتن در محیط‌های سرد، سلامت روحی و جسمی‌اش به‌طور قابل ملاحظه‌ای بهبود پیدا می‌کنه.

تکنیک تنفسی ویم هوف چیه و چطور کار میکنه

روش هوف، سه بخش داره که ذهن، بدن و تنفس رو در برابر سرما مقاوم می‌کنه؛ به این صورت که هر فرد با به کار بردن ترکیبی از تمرینات تنفس عمیق کنترل‌شده، سرمادرمانی و قرار گرفتن زیر دوش آب سرد یا حمام یخ و در نهایت مدیتیشن و تعهد به انجام دو مرحله قبلی، می‌تونه به ایجاد آتش درونی خودش برای تحمل بهتر سرما کمک کنه.

اگه دوست داری این تکنیک تنفسی رو در کنار یه برنامه‌ی ورزشی منظم با مونوپی تجربه کنی؛ حتما سری به چالش فتح قله دماوند در خانه بزن.

در این بین، تکنیک تنفس هوف که شامل تنفس عمیق و بازدم کامله، برای مدتی، معمولاً 10-15 دقیقه تکرار می‌شه. شما می‌تونید با دنبال کردن مراحل زیر، این تکنیک تنفس رو تمرین و اجرا کنید:

  • اول از همه موقعیتی پیدا کنید که در اون احساس راحتی می‌کنید.
  • با عمل دم از طریق بینی و تنفس شکمی یا دیافراگمی (روشی که در اون، هوا وارد ریه می‌شه، قفسه سینه ثابته و شکم حجم می‌گیره) نفس عمیقی بکشید.
  • سپس بازدم رو انجام بدید و نفستون رو رها کنید. بعد بلافاصله دوباره نفس عمیق بکشید.
  • 30 تا 40 مرتبه این تمرین سریع دم و بازدم رو انجام بدید.
  • در نهایت برای تنفس بازیابی، نفستون رو حبس کنید تا زمانی که دوباره میل به نفس کشیدن پیدا کنید و بعد به‌آرومی (تو 15 ثانیه) بازدم کنید.
  • این کار رو بین 4 تا 5 بار تکرار کنید.

مقاله پیشنهادی: صعود به قله دماوند؛ بلندترین آتشفشان خاورمیانه

طبق گفته هوف، این تمرین باید روزانه انجام بشه؛ طوری که با عادت کردن به این تکنیک، بتونید 30 تا 40 نفس اولیه رو به هم نزدیک‌تر کنید.

ناگفته نمونه که با انجام این تکنیک تنفسی، ممکنه در انگشتای دست و پاتون احساس سوزن سوزن شدن یا سبکی سر داشته باشید که طبیعی و بی‌ضرره و خیلی زود از بین می‌ره.

فواید تنفس ویم هوف

روش هوف، مجموعه‌ای از تمرینات تنفسی، قرار گرفتن در معرض سرما و تمرکز ذهنیه که به افراد کمک می‌کنه تا سلامتی و تندرستی خودشون رو بهبود بدن.

بعضی از مزایایی که برای این تکنیک می‌تونیم بگیم، شامل این موارد می‌شن:

  • کاهش سطح استرس، افسردگی و اضطراب
  • بهبود خواب
  • افزایش سطح انرژی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • افزایش تمرکز

این‌ها فقط تعدادی از مزایا و فواید تنفس ویم هوف بودن. شما می‌تونید با انجام تمرینات منظم و مداوم، قدرت و انعطاف‌پذیری بیشتری به دست بیارید.

تکنیک تنفس ویم هوف، یه روش مطمئن و مؤثر برای بهبود سلامت و تندرستیه؛ با این حال، برای افرادی که بیماری‌های خاص مثل بیماری قلبی، فشارخون بالا یا دیابت و غیره دارن، خطرناکه و نباید این تکنیک رو بدون نظارت مربی متخصص انجام بدن. 

ما توی مونوپی با هدف ایجاد و تثبیت یک سبک زندگی سالم، کلاس‌های آموزشی و چالش‌هایی رو برگزار می‌کنیم تا در مسیر ایجاد این سبک زندگی قدم‌های کوچیک برداری و در دراز مدت به این هدف برسی. اگه فکر میکنی بعد از یاد گرفتن این تکنیک تنفسی دوست داری کوهنوردی کنی ولی تجهیزات ضروری کوهنوردی نداری؛ حتما سری به قسمت کوهنوردی نیازمندی مونوپی بزن.

ممنون که تا اینجا با مجله مونوپی همراه بودید. خوشحال میشیم نظرات و تجربیات خودتون رو در مورد این تکنیک تنفسی با ما به اشتراک بذارید.

رضایت شما از مقاله
5/5
Monoppy

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری یا دویدن را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

Monoppy

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

Monoppy مونوپی

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد  لینک زیر بشید.

منابع مقاله:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید