دوچرخه, ورزش

بررسی کامل تفاوت دوچرخه زنانه و مردانه + راهنمای خرید

بررسی کامل تفاوت دوچرخه زنانه و مردانه رانمای خرید

همونطور که همه می‌دونیم، استفاده از دوچرخه برای سلامتی جسمی و روحی انسان‌ها خیلی مفیده؛ استفاده مداوم و منظم از وسایل ورزشی مثل دوچرخه، سلامتی قلب و ریه انسان رو تضمین می‌کنه. لازمه یادآوری کنیم که دوچرخه‌سواری علاوه بر تأثیر مثبت روی سلامت جسمی و روحی باعث کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر هم میشه. اما در این میون برای کارکرد و تأثیر بهتر، شما باید با همه اصول استفاده از دوچرخه و انواع اون آشنا باشید.

فهرست مطالب

امروزه دوچرخه‌های زنانه و مردانه زیادی توی بازار پیدا می‌شن و شما باید بر اساس جنسیت، سن و وزن خودتون، بهترین نوع دوچرخه رو انتخاب کنید. همراه مونوپی باشید تا به طور کامل این تفاوت‌ها رو بررسی کنیم.

تفاوت دوچرخه زنانه و مردانه چیه؟

براساس معیارهای زیر شما می‌تونید بهترین دوچرخه رو برای خودتون انتخاب کنید.

سایز

اول باید بدونید که به دلیل تفاوت ساختار بدنی مردان و زنان، دوچرخه‌‌های زنانه و مردانه هم با همدیگه متفاوت هستن. اولین موردی که توی تفاوت دوچرخه مردانه و زنانه به چشم میاد، سایز بدنه هست؛ این ویژگی به‌صورت کلی توی همه دوچرخه‌های موجود در بازار رعایت می‌شه؛ به این صورت که دوچرخه‌های زنانه تا سایز XS تولید می‌شن و دوچرخه‌های مردانه تا سایز بزرگ‌تر از s تولید و عرضه می‌شن. البته خوبه که بدونیم بعضی از برند‌های فعال تو زمینه تولید دوچرخه، تفاوتی بین مردونه و زنونه بودن محصول قائل نیستن و برای هر دو جنس، دوچرخه یکسان تولید می‌کنن. برای انتخاب سایز دوچرخه مناسب می‌تونید از جدول‌های سایزبندی استفاده کنید.

عرض فرمان

تفاوت عرض فرمان دوچرخه زنان و مردان

مورد دیگه‌ای که توی تفاوت دوچرخه زنانه و مردانه مهمه، میزان عرض فرمون هست. بدن زن‌ها به‌صورت طبیعی عرض کمتری نسبت به بدن مردها داره؛ بنابراین عرض فرمان تو دوچرخه‌های زنونه کمتر از دوچرخه‌های مردونه هست. این موضوع باید توی همه دوچرخه‌ها رعایت بشه تا فرد بتونه موقع دوچرخه‌سواری، احساس راحتی بیشتری داشته باشه.

مقاله پیشنهادی: صحیح نشستن روی دوچرخه | چگونه روی دوچرخه بشینیم؟

تا اینجا با دو تا تفاوت دوچرخه‌ زنانه و مردانه آشنا شدید. در ادامه مطلب، مهم‌ترین فاکتور تفاوت رو به شما می‌گیم.

زین

تفاوت زین دوچرخه زنان و مردان

معمولا لگن زن‌ها نسبت به مردها سایز بزرگ‌تری داره؛ این تفاوت باعث شده تا زین دوچرخه‌های زنانه و مردانه تفاوت چشم‌گیری با هم داشته باشن. اگر زین دوچرخه اندازه مناسبی نداشته باشه، می‌تونه مشکلات زیادی رو برای کمر یا حتی دست و پای شما به وجود بیاره که بعضی از این مشکلات به‌راحتی درمان نمی‌شن و ممکنه باعث آسیب‌های دوچرخه سواری بشن.

میزان فاصله بین محور رکاب‌ها

تفاوت فاصله بین محور رکاب دوچرخه زنان و مردان

توی این فاکتور، مثل فاکتور قبلی، تفاوت به‌خاطر اندازه لگن زن‌ها و مردها هست. از اونجایی که لگن زن‌ها اغلب نسبت به مردها بزرگ‌تره، فاصله بین دو پای زن‌ها هم طبیعتا بیشتر می‌شه؛ به‌خاطر همین باید توی دوچرخه‌های زنانه فاصله دو تا محور رکاب‌ها بیشتر باشه. پیشنهاد ما اینه که موقع خرید دوچرخه، با توجه به جنسیت خودتون، به فاصله رکاب‌ها توجه داشته باشید تا آسیبی به لگن و کمرتون وارد نشه.

فاصله بازوی طبق قامه

حالا به آخرین فاکتور تفاوت دوچرخه‌ زنانه و مردانه می‌رسیم؛ این فاکتور به فاصله بازوی طبق قامه مربوط می‌شه. توی این فاکتور باید بدونید بازوی طبق قامه در سایز‌های مختلفی از جمله ۱۷۰، ۱۷۲ و ۱۷۵ توی بازار موجوده و نوع اون، نسبت به ارتفاع قد فرد تعیین می‌شه. در این فاکتور، سایز مناسب نسبت به فرد و جنسیت اون، تعیین می‌شه.

دوچرخه مناسب خودتون رو انتخاب کنید

ما توی این مقاله به‌طور کامل تفاوت دوچرخه زنانه و مردانه رو به شما گفتیم. این تفاوت‌ها بر اساس نوع استایل بدنی مردها و زن‌ها تعیین می‌شه؛ پس بهتره بدونید در دوچرخه‌های زنانه، تنه دوچرخه و رنگ و طرح با مدل مردانه تفاوت زیادی داره. اگر در حال حاضر دوچرخه‌‌ای دارید که نوعش برای شما مناسب نیست، لازم نیست کلا دوچرخه رو تعویض کنید؛ بلکه می‌تونید هر قطعه‌ای رو که لازمه به‌طور جداگانه تعویض کنید و اون رو مطابق با نوع استایل بدنی خودتون شخصی‌سازی کنید؛ هرچند این روزها تعویض قطعه هم می‌تونه هزینه بالایی داشته باشه و شاید به این نتیجه برسید که خریدن دوچرخه، به‌صرفه‌تر باشه. فراموش نکنید که برای خرید دوچرخه و یا قطعات اون می‌تونید از نیازمندی مونوپی استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی: چگونه پنچری تیوب دوچرخه را بگیریم؟

با در نظر گرفتن مواردی که توی این مقاله از مجله مونوپی گفتیم، می‌تونید دوچرخه مناسبتون رو خریداری کنید. یادتون نره که هر ورزشی رو اصولی یادبگیرید تا از آسیب‌های ناخواسته‌ای که ممکنه به بدنتون وارد بشه، جلوگیری کنید. اگه دوست داشتید دوچرخه سواری رو اصولی یادبگیرید می‌تونید وارد مدرسه مونوپی بشید.

ممنون که تا اینجا با ما همراه بودید. حتما نظرات و پیشنهاد‌های خودتون رو در مورد استفاده از این نکات در خرید دوچرخه با ما به اشتراک بذارید.

رضایت شما از مقاله
5/5
Monoppy

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری یا دویدن را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

Monoppy

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

Monoppy مونوپی

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد  لینک زیر بشید.

منابع مقاله:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید