پیاده روی و دویدن, ورزش

اسکای رانینگ، دویدن در کوهستان

اسکای رانینگ دویدن در کوهستان

در این مقاله از مجله مونوپی نگاهی می‌اندازیم به نوعی از دویدن هیجان انگیز به‌نام اسکای رانینگ. این ورزش در سال 1992 توسط مارینو جاکومتی پایه‌گذاری شد. مسابقات مختلفی توی این حوزه برگزار میشه مثل اسکای مارتن، اولترا اسکای مارتن، اسکای رید و …

اسکای رانینگ مثل هر ورزش دیگه ای به وسایل و تجهیزات مناسب خودش نیاز داره. داشتن این وسایل هم در جلوگیری از آسیب و هم در پیشرفتمون نقش موثری داره. اگه شما هم دوست دارید بیشتر در مورد اسکای رانینگ بدونید، در ادامه با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

اسکای رانینگ چیست؟

اسکای رانینگ رشته ورزشی دویدن تو کوه‌های بالای 2000 متره، جایی‌که شیب از 30 درصد فراتر می‌ره اما سختی صعود از درجه دو بیشتر نمی‌شه و در واقع نوعی پیاده‌روی تو مسیر شیب داره. تفاوت اون با دوی کوهستانی اینه که در ارتفاع انجام می‌شه، دوره‌هاش می‌تونن فنی‌تر و تخصصی‌تر باشن و تو مسیرهای آسفالتی انجام نمی‌شه. این ورزش به دسته‌های زیر تقسیم می‌شه:

اسکای رانینگ دویدن در ارتفاع بالای 2000 متر

اسکای ماراتن

مسابقاتی با حداقل افزایش ارتفاع 2000 متری که به ارتفاع 4000 متری یا بیشتر از اون برسه. بین 30 تا 42 کیلومتر، با زمینی که مسیرها، جاده‌ها، مورن، صخره یا برف رو تو خودش جا داده.

اولترا اسکای ماراتن

مسابقاتی که بیش از 5 درصد از پارامترهای اسکای ماراتن رو داشته باشه.

اسکای ریسس

مسابقات بین 2000 تا 4000 متر و بین 20 تا 30 کیلومتر.

کیلومتر عمودی

مسابقات با صعود عمودی 1000 متری بر روی زمین‌های متغیر با شیب قابل‌توجهی که طول اونا بیش از 5 کیلومتر نباشه، انجام می‌شن. این مسابقات در سه سطح ارتفاعی دسته‌بندی می‌شن.

اسکای اسپید

مسابقات با 100 متر یا بیشتر صعود عمودی و بیش از 33 درصد شیب هستن.

اسکای رید

مسابقات اسکای رانینگ تیمی در مسافت‌های طولانی که شامل ورزشای دیگه مثل دوچرخه‌سواری، اسکی و صعود می‌شه.

تاریخچه اسکای رانینگ

اسکای رانینگ اسم یه ورزش نسبتاً جدیده، که به‌طور رسمی در سال 1992 توسط کوهنورد ایتالیایی مارینو جاکومتی پایه‌گذاری شد. هدف جاکومتی این بود که ببینه مردم در ارتفاع چه توانایی‌هایی دارن و تا چه حد می‌تونن خودشون رو پیش ببرن. این کوهنورد اسم این ورزش رو با شعار «ابر کمتر، آسمون بیشتر» نام‌گذاری کرد.

مسابقات اسکای رانینگ

در اوایل دهه 90، جاکومتی و تعدادی از کوهنوردان دیگه شروع به مسابقه در اطراف مون‌بلان و مونت‌روزا در آلپ ایتالیا کردن. در سال 1993، تیم از حمایت یک حامی به نام فیلا برخوردار شد و اسکای رانینگ در سراسر جهان شروع به‌کار کرد. این مسابقات از کوه کنیا تا کوه‌های راکی آمریکای شمالی، از هیمالیا تا آتشفشان‌های مکزیکی شروع به ظهور کردن.

تجهیزات ضروری و نکات ایمنی مورد استفاده

افراد با تجربه محدود تو شرایط چالش‌برانگیز بیشتر در معرض خطر هستن و ضروریه که دوندگان مسئولیت ایمنی خودشون رو بپذیرن. اگر آسیب‌دیدگی باعث بشه دونده از دویدن خودداری کنه یا سرعتش را کاهش بده، گرمای بدن می‌تونه خیلی سریع از بین بره و خطر هیپوترمی بالا رو ایجاد کنه.

دو مورد از تجهیزات ضروری برای دویدن تو کوهستان لباس و کفش مناسب هستن. تجهیزات باید سبک و راحت باشن تا مانع دویدن نشن، اما برای مؤثر‌بودن باید بادوام و کاربردی باشن.

تن پوش

با ظهور پارچه‌های مدرن، حالا دیگه انتخابای زیادی از لباس‌ها در دسترسه. مهمه که دمای بدن و خشکی رو هم از داخل (تعریق) و هم از بیرون (بارش) در نظر بگیرین. لایه‌بندی لباس به دونده اجازه می‌ده لباسش رو با توجه به تغییرات دما و شرایط آب‌و‌هوایی که به‌سرعت در ارتفاع یا تو شرایط کوهستانی عوض می‌شه، تطبیق بده.

کفش

واسه انتخاب کفش مناسب دویدن باید موارد زیر رو در نظر بگیره:

  • سطح زمین
  • فاصله
  • بیومکانیک (به‌خصوص اگر می‌خواد که پرونیت کنه یا این‌که بخوابه)
  • وزن شخصی
  • عرض پا
  • جنسیت (بعضی از کفشا در حال حاضر با انتهای باریک‌تر تولید می‌شن که برای خانم‌ها مناسب‌تره)
  • کفش نیاز به انعطاف و سرعت داره، اما راحتی، کشش، پشتیبانی، دوام، کنترل حرکت، بالشتک، قابلیت‌تنفس و گاهی محافظت در برابر سنگ هم باید در نظر گرفته بشه.

اگر دنبال وسایل و تجهیزات ورزشی می‌گردین، فرصت خوبیه که به بخش نیازمندی‌های مونوپی نگاهی بندازین.

اقلیم

آب‌و‌هوا یک عامل جدیه و نمایندگان کمیته‌های مختلف و سازمان‌دهندگان مسابقه باید تصمیم بگیرن که آیا شرایط آب‌وهوایی برای انجام مسابقات طبق برنامه‌ریزی مناسب هست یا نه.

غذا و نوشیدنی

یک دونده ممکنه نیاز به حمل غذا و نوشیدنی در حین مسابقه یا دویدن‌های طولانی‌مدت داشته باشه تا از افت قند‌خون یا کم‌آبی بدن جلوگیری کنه. به‌طور‌کلی به ورزشکاران توصیه می‌شه که هر زمان که بیش از 1 ساعت مسابقه می‌دن، لوازم کافی همراه داشته باشن.

ارتفاع

ورزشکارا اغلب تو ارتفاع تمرین می‌کنن تا از سازگاری‌های فیزیولوژیکی تو طول مسابقه در سطح دریا بهره‌مند بشن. اسکای‌رانر باید چابک و ثابت قدم باشد، به‌خصوص برای بخش‌های سراشیبی راه، جایی که حرفه‌ای‌ها می‌تونن تو شیب‌های تند موقعیت و حرکت جدی به‌دست بیارن.

سطح زمین

نوع زمین هم مهمه، این‌طوریه‌که اسکای‌رانرها باید کفش مناسبی برای تمرین داشته باشن و انتخاب کفش تریل رانینگ مناسب خیلی سخته. گاهی اوقات حتی لازمه که اسکای‌رانرها میخای میکرو‌کرامپون رو به پایین کفش خودشون بچسبونن.

توی این مقاله از مونوپی در مورد اسکای رانینگ صحبت کردیم. برخلاف اونچه فکر می‌کردین، لازم نیست برای شرکت تو مسابقات اسکای رانینگ یه ورزشکار نخبه باشین. در واقع، هر کسی می‌تونه برای شرکت تو مسابقات سری جهانی اسکای رانینگ از طریق وب‌سایت‌های مسابقه فردی ثبت‌نام کنه. این یه فرصت عالی برای دوندگان کوهستانی پرشوره تا در کنار حرفه‌ای‌ها مسابقه بدن!

ما در مونوپی سعی می‌کنیم که در کنار فعالیت حرفه‌ای، روابط دوستانه‌ای با مخاطب‌های خود داشته باشیم و سطح کیفیت کلاس‌ها و رضایت افراد را روزبه‌روز بالاتر ببریم. اگه شما هم دوست دارید که به جمع مونوپی‌ها بپیوندید و از اساتید خوب و کلاس های ما استفاده کنید، حتماً سری به مدرسه مونوپی بزنید.

خوشحال میشیم تجربیات خودتون رو در مورد این ورزش جذاب و هیجان انگیز با ما به اشتراک بذارید.

Monoppy

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری یا دویدن را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

Monoppy

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

Monoppy مونوپی

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد  لینک زیر بشید.

منابع مقاله:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید