تغذیه

میوه‌های کم‌کالری:انتخاب هوشمند سلامتی

میوه های کم کالری

تغذیه سالم و متعادل یکی از کلیدهای زندگی سالمه، اما خیلی وقت‌ها زمان یا انرژی کافی برای انتخاب و آماده‌سازی غذاهای سالم و کم‌کالری ندارین. میوه‌ها با تنوع گسترده‌‌شون از بهترین گزینه‌ها برای تأمین ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز بدن شما به حساب می‌آن. اما بعضی میوه‌ها کالری کمتری دارن و علاوه بر همه این فواید، به کاهش وزن و حفظ سلامتی‌تون کمک بیشتری می‌کنن.

این مقاله به معرفی میوه‌های کم‌کالری اختصاص داره، یعنی میوه‌هایی که علاوه بر تأمین انرژی می‌تونن بخش دائمی یه رژیم غذایی سالم و متعادل باشن.

فهرست مطالب

میوه‌های کم‌کالری

بدون معطلی بریم سراغ معرفی میوه‌های کم‌کالری که به راحتی به گزینه‌های خوشمزه و سالم برنامه روزانه شما تبدیل می‌شن.

پرتقال

پرتقال با طعم خوشایند و ترش یا شیرینش یکی از پرطرفدارترین میوه‌های کم‌کالری امروزه. هر عدد پرتقال متوسط حدود 62 کالری داره و منبع غنی ویتامین C و فیبر هم هست که برای تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر بیماری‌های قلبی عالیه.

سیب

سیب یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها بین مردم دنیاست که طعم متعادل و متنوعی داره، حاوی فیبر زیاده که به احساس سیری کمک می‌کنه و یه میوه کم‌کالری عالیه و می‌تونه گزینه‌ای‌ عالی برای میان‌وعده شما باشه. سیب سرشار از ویتامین‌های گروه B، فیبر، پتاسیمه و به هضم غذا، تنظیم فشار خون و تقویت حافظه کمک می‌کنه.

یه دونه سیب با اندازه متوسط فقط حدود 95 کالری داره و یک سیب بزرگ حاوی 120 کالری و 5.5 گرم فیبره. البته برای مقایسه با بقیه میوه‌های کم‌کالری این مطلب باید بگیم که هر 100 گرم سیب فقط 52 کالری داره.

گریپ فروت

 اسم این میوه‌ ترش و خوش‌طعم خانواده مرکبات رو معمولاً بین توصیه‌های پزشکان و متخصص‌های تغذیه برای کاهش وزن و رژیم غذایی زیاد می‌شنوین. 100 گرم گریپ فروت فقط 39 کالری دارد ولی 65 درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین C رو تامین می‌کنه. گریپ فروت قرمز مغذی‌ترین نوع این میوه در سبد میوه‌های کم‌کالریه که به راحتی نزدیک به یک سوم ویتامین A مورد نیاز روزانه رو به بدن شما می‌رسونه.

علاوه بر این، گریپ فروت سرشار از ویتامین C، پتاسیم و فیبره و به سم‌زدایی بدن، تنظیم قند خون و تقویت سیستم گوارش کمک می‌کنه.

summer-body

چالش مجازی Summer Body

 

هدف این چالش کاهش وزن تا 10% از وزن فعلی و عضله سازی و همچنین کاهش سایز، ساختن سبک غذایی و لایف استایل سالم‌تر، سم‌زدایی با حذف قند و شکر، کنترل اشتها، از بین بردن مقاومت بدن به انسولین، افزایش آگاهی نسبت به مواد غذایی، یادگیری نکات تغذیه‌ای کاربردی، داشتن فعالیت ورزشی، عضله سازی، بالا رفتن میزان انرژی، افزایش متابولیسم می‌باشد.

  • مدت زمان چالش: 4 هفته
  • پیش‌نیاز: ندارد
  • نوع چالش: غیرحضوری
  • طراح بخش تغذیه : سیما جم
  • طراح بخش ورزش : نوش آفرین موسوی
  • کوچ و مدرس مهارت‌های زندگی : دنیا سلمانی‌پور

  • مربی یوگا و مدیتیشن :  شرمین افشاری

     

کیوی

کیوی یکی دیکه از میوه‌های کم‌کالری با خواص فوق‌العاده اس. کالری هر ۱۰۰ گرم کیوی به حدود ۶۱ واحد می‌رسه و منبع عالی ویتامین C، فیبر، ویتامین E، فولات و آنتی‌اکسیدان‌ها به حساب می‌آد که به بهبود سیستم گوارشی مخصوصاً روده، کنترل قند خون و سلامت قلب (با بهبود کلسترول) کمک می‌کنه.

انواع توت

میوه های کم کالری

وقتی صحبت از مصرف میوه‌های کم‌کالری برای کاهش وزن طبیعی پیش میان می‌آد، اسم انواع توت (Berries) از جمله توت فرنگی، زغال اخته و تمشک می‌درخشه. این میوه‌ها هم خوراکی‌های شیرین طبیعی ان و هم سرشارن از آنتی اکسیدان ها با خواص تقویت کننده قلب.

هر 100 گرم توت فرنگی، زغال اخته و تمشک به ترتیب حاوی 3۲، 57 و 64 کالریه.

توت‌فرنگی 

 توت‌فرنگی با طعم ترش و شیرین و محتوای کالری پایین، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای افرادیه که به دنبال کاهش وزنن.همون‌طور که اشاره کردیم، هر ۱۰۰ گرم توت‌فرنگی تازه حدود ۳۲ کالری داره و سرشار از ویتامین C، منگنز و آنتی‌اکسیدان‌هاست.

 مصرف توت فرنگی به تقویت سیستم ایمنی، حفظ سلامت پوست و مو و پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کنه و از محبوب‌ترین میوه‌های کم‌کالری برای استفاده در انواع رژیم‌های غذاییه.

انواع ملون

انواع ملون (Melon) که ما به اسم خربزه، هندوانه، طالبی، گرمک می‌شناسیمشون یه دسته از  میوه‌های کم‌کالری و سرشار از مواد مغذی هستن که محتوای آب بالایی دارن. ۱۰۰ گرم از این میوه‌ها معمولا بین ۴۰ تا ۶۱ کالری داره و سرشار از پتاسیم، آنتی اکسیدان، ویتامین C، بتاکاروتن، لیکوپن و فیبره.

هندوانه 

 هندوانه به دلیل محتوای آب بالا (92%) یه گزینه عالی برای هیدراته نگه داشتن بدن به حساب می‌آد. هر ۱۰۰ گرم هندوانه فقط حدود 46 کالری داره و حاوی ویتامین‌های A و C، لیکوپن آنتی‌اکسیدان‌ها برای تقویت سلامت پوست، سیستم ایمنی و محافظت در برابر آسیب‌های التهابیه.

میوه های هسته‌دار

میوه های کم کالری

یکی از دلخوشی‌های بزرک فصل تابستان میوه‌های هسته‌دار متنوع این فصله که به طور کلی قند کمی دارن، اندازه‌شون کوچیکه و برای یه میان‌وعده‌ سالم مناسبن. از بین محبوب‌ترین میوه‌های کم‌کالری، یه ​​هلوی متوسط حاوی 51 کالریه، زردآلو 48 کالری داره و شلیل 44 کالری.

هلو

این میوه‌ شیرین و آبدار با محتوای ۵۱ کالری در هر 100 گرم میوه از بهترین میوه‌های کم‌کالری برای کمک به کاهش وزن شماست. هلو منبع غنی ویتامین A، C و پتاسیه و در تقویت بینایی، حفظ سلامت پوست و مو و تنظیم فشار خون نقش داره.

نگاه آخر: میوه‌های کم‌کالری در سبد روزانه

مصرف میوه‌های کم‌کالری هم به کنترل وزن کمک می‌کنه و هم بخشی از مواد مغذی ضروری بدن رو تأمین می‌کنه. سیب، توت‌فرنگی، هندوانه، کیوی، پرتقال، گریپ فروت و هلو از مهم‌ترین میوه‌های کم‌کالری ان که در ایران در فصل‌های مختلف بهشون ‌دسترسی  دارین. با گنجوندن این میوه‌ها در برنامه غذایی روزانه، از فواید بی‌نظیرشون بهره‌مند می‌شین و به طرف زندگی سالم‌تر حرکت می‌کنین.

اگه شما هم میوه‌های کم‌کالری دیگه‌ای می‌شناسین که در روند کنترل وزن یا پایبندی به رژیم غذایی سالم بهتون کمک کرده در قسمت نظرات با ما به اشتراک بذارین. اما اگه دنبال برنامه غذایی سالمی می‌گردین که با انواع میوه‌های کم‌کالری غنی شده باشه، به چالش سامربادی مونوپی بپیوندین تا همراه با افزایش تحرک و چربی‌سوزی، به پر کردن بشقابتون از سالم‌ترین خوراکی‌ها عادت کنین.

سفر و گردشگری

اگه دوست دارید همراه مونوپی مهارت‌های طبیعت‌‌گردی رو آموزش ببینید، دور دنیا سفر کنید، سفرهای ورزشی آبی تجربه کنید و… حتما از طریق لینک زیر سری به قسمت سفر و گردشگری مونوپی بزنید.

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری، دویدن، کوهنوردی و توسعه فردی را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد لینک زیر بشید.

منابع مقاله:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید