تغذیه

روش‌های آسان کاهش میل به شیرینی

روش‌های آسان کاهش میل به شیرینی

اگه خوردن یه شیرینی یا خوراکی شیرین به‌عنوان صبحانه باعث می‌شه 2 ساعت بعد احساس گرسنگی کنین، بعد از ظهر برای غلبه بر خستگی باید چیزی مثل شکلات یا حتی نوشیدنی‌های شیرین بخورین، یا تازگی خوردن تنقلات شیرین باعث می‌شه میل به شیرینی مدام سراغتون بیاد، تنها نیستین. افراد زیادی به خوردن مقدار زیادی کربوهیدرات ساده، بدون پروتئین یا چربی برای رفع سریع گرسنگی و دریافت انرژی عادت دارن. اما مصرف این‌جور خوراکی‌ها دوباره به سرعت شما رو گرسنه می‌کنه و میل به شیرینی رو مدام افزایش می‌ده.

این مطلب از مجله‌ی مونوپی برای شمایی نوشته شده که به دنبال روش‌های کاهش میل به شیرینی می‌گردین.

فهرست مطالب

دلایل میل به شیرینی

دلایل میل به شیرینی در ما متفاوته. تمایل زیاد به شیرینی می‌تونه کاملاً درونی و مادرزادی باشه. شیرینی اولین طعمیه که نوزاد انسان بعد از بدو تولد بهش تمایل نشون می‌ده. به طور کلی کربوهیدرات‌ها ترشح سروتونین یا همون هورمون شادی رو در مغز تحریک می‌کنن. قندها هم در گروه کربوهیدرات قرار می‌گیرن، اما اشکال دیگرِ کربوهیدرات‌ها مثل غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات ضرررهای قند رو ندارن و فیبر و مواد مغذی مورد نیاز بدن شما رو تأمین می‌کنن.

متخصص‌های تغذیه می‌گن که دلیل میل به شیرینی می‌تونه به ترشح اندورفین در اثر مصرف قندها و احساس  آرامش و سرخوشی طبیعی ناشی از اون هم مربوط باشه.

علاوه بر این، شیرینی‌ها طعم خوبی دارن و وقتی مصرف خوراکی‌های شیرین رو به عنوان پاداش برای خودمون در نظر می‌گیریم، میل به شیرینی رو تقویت می‌کنیم.

اما مشکل این نیست که گه‌گاه با خوردن خوراکی‌های شیرین میل به شیرینی‌مون رو پاسخ می‌دیم؛ چالش اصلی با زیاده روی در مصرف مواد شیرین، مخصوصاً به دلیل اضافه شدن قند به بسیاری از غذاهای فرآوری‌شده از جمله نان، ماست، آب میوه و سس پیش می‌آد.

انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کنه زنان و مردان به ترتیب مصرف قندهای افزودنی یا مصنوعی رو به حدود ۶ و ۹ قاشق چای‌خوری در روز محدود کنن.

دلایل میل به شیرینی

راه‌های کاهش میل به شیرینی

  • سخت‌گیری نکنین: پیشنهاد متخصص‌های تغذیه اینه که وقتی هوس یا میل به شیرینی دارین، یه خوراکی شیرین کوچیک بخورین. لذت بردن از مقدار کمی خوراکی با طعم محبوبتون کمک می‌کنه احساس محرومیت نداشته باشین. البته توصیه می‌شه درمورد مصرف شیرینی به آستانه 150 کالری پایبند بمونین.
  • مواد غذایی رو با هم ترکیب کنین: اگه میل به شیرینی راحتتتون نمی‌ذاره، خوراکی شیرینتون رو با یه ماده غذایی مفید و سالم‌تر ترکیب کنین، مثلاً موز یا بادام رو به سس شکلات آغشته کنین. این‌جوری هم در رفع میل به شیرینی موفق می‌شین و هم مواد مغذی سالمی از میان‌وعده تون دریافت می‌کنین.
  • مصرف قندهای ساده رو ناگهانی قطع کنین: حذف یک‌باره تمام قندهای ساده برای بعضی افراد جواب می‌ده، اما کار آسونی نیست. در واقع 48 تا 72 ساعت اولیه بعد از حذف قند ممکنه به شما خیلی سخت بگذره. حذف ناگهانی قندهای ساده در برخی افراد بعد از چند روز باعث کاهش میل به شیرینی می‌شه. با گذشت زمان می‌تونین جوانه‌های چشایی روی زبانتون رو طوری عادت بدین که با کمترین میزان شیرینی راضی بشن.
  • آدامس بجوئین: بعضی متخصص‌های تغذیه معتقدن آدامس جویدن می‌تونه کمک کنه به طور کامل تسلیم میل به شیرینی نشین.
  • میوه بخورین: یکی از راه‌های کاهش میل به شیرینی، میوه خوردنه، چون شیرینی رو همراه فیبر و مواد مغذی به بدنتون می‌رسونه. پس باید همیشه میوه در لیست خریدتون باشه تا به خاطر خالی بودن یخچال از میوه سراغ خوراکی‌های شیرینی‌ نرین. به طورکلی مغزها، دانه‌ها و میوه‌های خشک از بهترین جایگزین‌های قند به حساب می‌آن.
  • محل رو ترک کنین: وقتی حس می‌کنین میل به شیرینی‌تون داره زیاد می‌شه، از جایی که به خوراکی‌های شیرین دسترسی دارین فاصله بگیرین. خودتون رو مشغول کار دیگه‌ای کنین تا ذهنتون از تصور اون طعم لذت‌بخش دور بشه.
  • کیفیت رو به کمیت ترجیح بدین: اگه نمی‌تونین در برابر میل به شیرینی‌ مقاومت کنین، یه خوراکی شیرین خوشمزه اما با حجم کم به خودتون هدیه بدین. مثلا به جای یه آب‌نبات بزرگ، یه ترافل شکلاتی کوچیک بخورین و هر قطعه اون رو به آهستگی میل کنین. یادتون باشه محرومیت کامل از خوراکی‌های محبوب فقط باعث می‌شه میل به شیرینی‌ بالاتر بره. پس خوراکی‌های شیرین بخورین اما گزینه‌های سالم‌تر و کم‌کالری‌تر رو انتخاب کنین.
  • وعده‌هایی غذایی‌تون رو منظم مصرف کنین: انتظار طولانی بین وعده‌های غذایی ممکنه شما رو مجبور به انتخاب خوراکی‌های شیرین و چرب برای کاهش گرسنگی کنه. اگه فاصله3 تا 5 ساعت رو بین وعده‌های غذایی‌تون رعایت کنین و مواد حاوی پروتئین و فیبر مانند غلات کامل رو در برنامه‌تون بگنجونین، قند خون شما ثابت می‌مونه و کمتر سراغ خوراکی‌های شیرین می‌رین.
  • مواد رو بین وعده‌های غذایی‌تون تقسیم کنین: مثلاً برای صبحانه یه تکه نان تست با کره بادام زمینی بخورین و یکی از مواد صبحانه، مثلاً موز رو برای میان‌وعده نگه دارین.
  • مصرف نوشیدنی‌های شیرین رو محدود کنین: این نوشیدنی‌ها منبع اصلی قندهای ساده به حساب می‌آن (نوشابه، شیر یا آب میوه). بهتره به جای اونا آب یا آب گازدار بخورین.
راه های کاهش میل به شیرینی
summer-body

چالش مجازی Summer Body

 

هدف این چالش کاهش وزن تا 10% از وزن فعلی و عضله سازی و همچنین کاهش سایز، ساختن سبک غذایی و لایف استایل سالم‌تر، سم‌زدایی با حذف قند و شکر، کنترل اشتها، از بین بردن مقاومت بدن به انسولین، افزایش آگاهی نسبت به مواد غذایی، یادگیری نکات تغذیه‌ای کاربردی، داشتن فعالیت ورزشی، عضله سازی، بالا رفتن میزان انرژی، افزایش متابولیسم می‌باشد.

  • مدت زمان چالش: 4 هفته
  • پیش‌نیاز: ندارد
  • نوع چالش: غیرحضوری
  • طراح بخش تغذیه : سیما جم
  • طراح بخش ورزش : نوش آفرین موسوی
  • کوچ و مدرس مهارت‌های زندگی : دنیا سلمانی‌پور

  • مربی یوگا و مدیتیشن :  شرمین افشاری

     

راه‌‌های کاهش میل به شیرینی در طولانی مدت

یکی از بهترین راه‌های مدیریت میل به شیرینی در بلندمدت اینه که اجازه ندیم شروع بشه! چطوری؟ به کمک این راه‌ها:

  • حذف شیرین‌کننده‌های مصنوعی: این مواد لزوماً میل به شیرینی رو کاهش نمی‌دن و برخلاف تصور عموم، تأثیر مثبتی بر شیوع چاقی در جوامع نداشته‌ن.
  • تعیین پاداش: وقتی در مدیریت میل به شیرینی موفق می‌شین به خودتون یه پاداش بزرگ یا کوچیک بدین.
  • تمرکز و شناخت عادت‌های خود: یه هفته روی میل به شیرینی‌تون تمرکز کنین و چیزهایی رو که می‌خورین در نظر بگیرین. به خودتون زمان بدین تا با شناخت عادت‌هاتون، یه برنامه‌ریزی درست داشته باشین.
  • کمک گرفتن از دیگران: میل به شیرینی در خیلی از افراد زمانی بالا می‌ره که دچار استرس، افسردگی یا عصبانیت می‌شن. با خودتون فکر کنین که آیا میل به شیرینی شما هم تابع احساساتتونه؟اگه این‌طوره، از اطرافیان یا یه مشاور برای حل کردن مشکلات احساسی‌تون کمک بگیرین.
  • استفاده از روش‌های متنوع: ممکنه برای خنثی کردن میل به شیرینی به چند استراتژی نیاز داشته باشین. مثلاً یه هفته با یک تاکتیک موفق بشین و هفته دیگه از اون جواب نگیرین. مهم اینه که هربار روش‌های مختلف رو برای کاهش میل به شیرینی  به کار بگیرین.

مرور آخر: راه‌های شیرین و بی‌درد کاهش میل به شیرینی

کنترل میل به شیرینی به زمان و راه‌های مختلفی نیاز داره که بدون سخت‌گیری به تغییر عادتتون کمک کنه، چون تغییر هیچ سیستمی آسون نیست. با امتحان کردن روش‌هایی مثل ترکیب خوراکی‌های شیرین با خوراکی‌های سالم‌تر یا قطع ناگهانی مصرف قند، متوجه می‌شین که کدوم برای شما مفیدتره.

اگه شما از روش‌های دیگه‌ای برای کاهش میل به شیرینی استفاده کرده‌ین که مؤثر بوده، در قسمت نظرات با ما به اشتراک بذارین. اما اگه دنبال برنامه منسجمی برای این کار می‌گردین، به چالش‌هایی مثل چالش سامربادی مونوپی بپیوندین.

سفر و گردشگری

اگه دوست دارید همراه مونوپی مهارت‌های طبیعت‌‌گردی رو آموزش ببینید، دور دنیا سفر کنید، سفرهای ورزشی آبی تجربه کنید و… حتما از طریق لینک زیر سری به قسمت سفر و گردشگری مونوپی بزنید.

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری، دویدن، کوهنوردی و توسعه فردی را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد لینک زیر بشید.

منابع مقاله:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید