کوهنوردی, ورزش

حفظ ثبات گام برداری با باتوم کوهنوردی

حفظ ثبات گام برداری با باتوم کوهنوردی

کوهنوردی یکی از ورزش‌های لذتبخش همراه با یادگیری کلی تجربه ست. داشتن وسایل ضروری کوهنوردی یکی از مقدمات اصلی شروع این ورزشه که اگه وسایل مناسب برای کوهنوردی نداشته باشید، ممکنه با خطرات کوهنوردی روبه‌رو بشید. باتوم کوهنوردی یکی از این وسایل ضروریه. اگه این ابزار مهم برای بالا رفتن از کوه رو ندارید، توی این مطلب قراره بهتون کمک کنیم با این وسیله بیشتر آشنا بشید، چطوری ازش استفاده کنید و جنس‌های مختلف باتوم چیه. پس همراه مونوپی باشید تا کوهنوردی رو برات لذت‌بخش‌تر کنیم.

فهرست مطالب

باتوم کوهنوردی چیه دقیقا؟

باتوم‌های کوهنوردی یکی از ابزارهای مهم برای حفظ کردن تعادل توی این ورزشه. باتوم‌های کوهنوردی باعث میشه تا فشارهای وارد شده به زانوتون کم بشه. بعضی از مدل‌های این ابزارها فنر دارن و قابلیت تغییر سایز دارن. بنابراین می‌تونید به راحتی ازشون برای بالا رفتن از کوه استفاده کنید. بعضی‌هاشون هم ثابت هستن که قیمت پایین‌تری دارن و برای کوهنوردهای تازه‌کار مناسبن.

باتوم کوهنوردی چیست

یکی دیگه از اسم‌های باتوم‌ کوهنوردی، عصای کوهنوردیه. از این عصاها برای پیاده‌روی کردن در سطوح کم‌شیب و حتی صاف هم استفاده میشه.

معرفی انواع باتوم‌ کوهنوردی

باتوم‌های کوهنوردی دو نوع کلی دارن که شامل جفتی و تکی میشن. باتوم‌ جفتی هیچوقت به صورت تکی فروخته نمیشه و ورزشکارها از اون به شکل تناوبی یا همون یکی در میون استفاده می‌کنن. این باتوم‌ کوهنوردی تعادل‌تون رو بالا میبره و توی مسیرهای طولانی باعث میشه تا فشار وارد شده به زانو‌هاتون رو کم کنه.

بیشتر باتوم‌های کوهنوردی قابلیت‌های خاص دارن که باعث میشه کاربری خوبی هم داشته باشن. نوع دیگه باتوم‌ها، باتوم تکیه. این نوع ابزارها بیشتر برای پیاده‌روی در سطح‌های صاف و باشیب کم استفاده میشه. همه باتوم‌های تکی تنظیم میشن تا بتونید خستگی‌تون رو توی پیاده‌روی تا حد امکان پایین بیارید.

ویژگی‌های باتوم کوهنوردی

برای این که بتونید بهترین باتوم رو برای کوهنوردی انتخاب کنید، باید ویژگی‌های این ابزارها رو بدونید. بعضی از ویژگی‌های عصای کوهنوردی که باید بررسی کنید عبارتند از:

  • باتوم‌هایی که طول‌شون تنظیم می‌شه: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های باتوم کوهنوردی اینه که طول‌شون تنظیم بشه.
  • باتوم‌هایی که طول ثابت دارن: باتوم‌هایی که طول ثابت دارن، وزن کمی دارن و به خاطر همین بین ورزشکارها محبوبیت خاصی دارن.

اگه دوست دارید اصول کوهنوردی رو زیرنظر مربیان مجرب یادبگیرید، می‌تونید در کلاس آموزش کوهنوردی همراه مونوپی باشید.

  • باتوم‌هایی که قابلیت تاشو دارن: عصاهای کوهنوردی که تاشو هستن، معمولا سبک و قابل حمل هستن، به خاطر همین بین کوهنوردان حرفه‌ای محبوب هستن.
  • باتوم‌هایی که ضربه‌گیر دارن: یک سری باتوم‌ها ضربه‌گیر هستن، یعنی فنر در بدنه‌شون تعبیه شده و به خاطر همین هم ضربه‌هایی که به باتوم وارد میشه رو کم‌تر می‌کنه و گام برداری در کوهنوردی رو راحت‌تر می‌کنه.
  • باتوم‌هایی که فوق سبک هستن: باتوم‌هایی که فوق سبک هستن، باعث میشه سرعت ورزشکار بالا بره. اگه براتون سرعت بیشتر از تعادل و استقامت مهمه، به سراغ باتوم‌های فوق سبک برید.

آموزش استفاده کردن از عصای کوهنوردی

تمامی باتوم‌های مناسب برای کوهنوردی، یک سیستم قفل شدن دارن که باعث میشه توی ارتفاع لیز نخورید. توی باتوم‌های غیر قابل تنظیم، این قفل شدن همون باز و بسته شدن باتوم هست. باتوم‌های قابل تنظیم، علاوه بر این که قفل میشن، طول‌شون هم بین 60 تا 140 سانتی‌متر قابل تغییره.

برای آموزش استفاده از باتوم کوهنوردی، باید با بخش‌های مختلف این ابزارها آشنا باشید:

  • قفل چرخشی: قفل چرخشی باتوم یک بسط‌دهنده و پیچ داره که استحکام بالایی به این ابزار میده.
  • دکمه فشار: دکمه فشار روی بعضی از باتوم‌ها باعث بسته شدن و باز شدن سریع این ابزار میشه.
  • اهرم خارجی: اهرم‌های خارجی به قسمت‌های بیرونی باتوم‌ها گفته میشه که به راحتی طول این ابزار رو تغییر میده.

آشنایی با جنس‌های مختلف باتوم کوهنوردی

آشنایی با جنس‌های مختلف باتوم در خرید آگاهانه این وسیله به شما کمک می‌کنه:

  • کامپوزیت: وزن‌شون بین 340 تا 510 گرم، لرزش کمی دارن و بیشتر از کربن ساخته شده‌ان.
  • آلومینیوم: وزن‌شون بین 500 تا 620 گرم، لرزش بیشتری داره، احتمالا شکسته شده خیلی کمی داره.

کوهنوردهای حرفه‌ای از ابزارهای متنوعی برای صعود کردن به قله‌ها استفاده می‌کنن. یکی از مهم‌ترین ابزارها باتوم‌ کوهنوردی که بدون اون به هیچ‌وجه نمی‌تونن صعود راحتی داشته باشن. برای همین خیلی مهمه که باتوم‌تون رو با دقت انتخاب کنید و بدونید کدوم باتوم برای استفاده شما مناسبه.

بعضی از باتوم‌ها اختصاصی برای آقایون و بعضی‌هاشون اختصاصی برای خانم‌ها طراحی میشه. اما به‌طور کلی می‌تونید از تمامی باتوم‌های موجود در بازار استفاده کنید، اما باید حواس‌‌تون به نوع باتوم، طول، وزن و … اون باشه.

ممنون که تا انتهای این مقاله مجله مونوپی همراه ما بودید. شما در خرید عصای کوهنوردی چه فاکتورهایی رو در نظر می‌گیرید؟

Monoppy

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری، دویدن و کوهنوردی را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

Monoppy

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

Monoppy مونوپی

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد  لینک زیر بشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید