توسعه‌فردی

۱۰ روش تضمینی مدیریت پول در زندگی

10 روش مدیریت پول در زندگی

همه‌ ما کمابیش تو زندگی‌مون با مسئله مدیریت پول سر و کار داریم. چیزی که میتونه برای حال و آینده زندگیمون اهمیت خیلی زیادی داشته باشه. میخوایم به درستی درآمدمون رو خرج کنیم، برای آینده‌ی مالیمون برنامه‌ریزی کنیم و کنترل کامل بر هزینه‌هامون داشته باشیم. این موضوع اونقدر مهمه که حتی اگه وقت و انرژی کافی رو بهش اختصاص ندیم، قطعاً زندگیمون رو تحت تأثیر قرار می‌ده. بنابراین، بیایم با هم در مجله مونوپی درباره روش های هیجان‌انگیز مدیریت پول در زندگی اطلاعات بیشتری کسب کنیم و راهکارهای عملی و مفیدش رو بیشتر بشناسیم.

فهرست مطالب

درآمدتون رو بودجه‌بندی کنین

ممکنه بودجه‌بندی و لیست کردن هزینه‌ها براتون سخت و خسته‌کننده به نظر بیاد، اما به یاد داشته باشید که اگه هر ماه چند ساعت وقت بذارید و به این موضوع توجه کنید، به مرور زمان می‌بینید که مدیریت پولتون چقدر عالی‌تر از قبل داره انجام میشه. پس به جای اینکه بهونه‌جویی کنید، روی ارزش این فرآیند و تأثیر مثبتش تو زندگیتون تمرکز کنید و ازش لذت ببرید.

بدهی‌هاتون رو پرداخت کنین

بازپرداخت وام دانشجویی یا بدهی وام مسکن واقعاً آسون نیست و ذهن خیلی‌هامون رو به خودش مشغول میکنه. اما نگران نباشین، چون خیلی از مردم روز به روز دارن بدهی‌هاشون رو پرداخت می‌کنن و شما هم بدون شک میتونین این کار رو انجام بدین. همیشه به عنوان اولین بدهی، آن مبلغی رو که بالاترین بهره رو داره، بپردازین. بعدش می‌تونین بدهی‌های خصوصی، وام دانشجویی و وام مسکن رو صاف کنین.

مدیریت بدهی پول در زندگی

استراتژی‌های زیادی برای پرداخت بدهی و مدیریت پول در زندگی وجود داره، مثلاً اینکه اول بزرگترین بدهی رو پرداخت کنی و بعد کم کم سراغ بدهی‌های کوچیکتر بری. از هر کدوم از این استراتژی‌ها که دوست دارین، میتونین استفاده کنین و بدهی‌هاتون رو به تدریج پرداخت کنین.

به فکر شغل دوم باشین

به فکر شغل دوم بودن برای مدیریت پول خیلی خوبه.  مثلاً میتونین کار پاره وقتی رو کنار شغل اصلیتون داشته باشین. اینجوری درآمدتون بیشتر میشه و میتونین هزینه‌ها و بدهی‌هاتون رو بهتر مدیریت کنین. همین طور میتونین برای آینده هم بهتر پس‌انداز کنین.

اما قبل از هر چیزی باید به این فکر کنی که آیا وقت و انرژی کافی برای کار دوم داری یا نه. مهم اینه که خسته نشی و به سلامتیت هم اهمیت بدی. پس مواظب باش که بین دو شغلت تعادل رو برقرار کنی و استراحت کافی هم داشته باشی. اینطوری میتونی بهترین استفاده رو از شغل دومت بکنی و برای مدیریت پول در زندگی هم خوب پیش بری.

از جادوی پس انداز غافل نشین

دیگه از این به بعد با خودتون قرار بذارین که همه حقوقتون رو خرج نکنین! یه کمی از پولتون رو پس‌انداز کنین که برای وقتی که احیانا مشکلی پیش بیاد، آماده باشین. البته میدونیم که با حقوقای کم و هزینه‌های دیگه که تو ایران داریم، خیلی سخته به این موضوع بخواین فکر کنین، اما اگه حقوقتون به اندازه‌ایه که یه قسمتیش رو میتونین پس‌انداز کنین، بهتون پیشنهاد می‌کنیم حتماً این کار رو انجام بدین.

اهداف مالی‌تون رو مشخص کنین

درک اهمیت اهداف مالی بهتون کمک می‌کنه تا بهترین روش‌های مدیریت پول رو پیدا کنین. اینجوری دقت و تمرکزتون روی موارد مهم‌تر بیشتر میشه و سعی میکنین پولتون رو صرف چیزهای غیرضروری نکنین. وقتی هدفای بزرگتری تو ذهنتون داشته باشین، پولتون رو در جای درستش خرج میکنین.

تا جایی که می‌تونین پول قرض نکنین

تا وقتی که واقعا نیاز ندارین، اصلا قرض نگیرین. چون وقتی پول قرض می‌گیرین، معمولا به نحوه بازپرداختش و زمانش توجه نمی‌کنین و فقط به نیازها و خریدهاتون فکر می‌کنین. اینجوری مدیریت پول و سرمایه‌ خیلی مشکل میشه. پس بهتره تا جایی که میتونین، از این کار اجتناب کنین.

خرج‌های کوچیکتون رو زیر نظر داشته باشین

نظارت کردن بر خرجای کوچیک برای مدیریت پول در زندگی خیلی مهمه. به خرجای کوچیکتون دقت کنید. چیزایی مثل هزینه نوشیدن یه قهوه یا یه بلیط اتوبوس. به نظر ساده میاد، ولی وقتی همین هزینه‌ای کوچیک رو به مدت دو هفته در نظر بگیرین و حساب کنین، متوجه میشین که پولهای خیلی زیادی رو دارین خرج این جور چیزها میکنین. خریدهای کوچک و جزئی، سریعا پولتونو خرج میکنن. پس با دقت به هزینه‌ها و خریدهاتون نگاه کنین تا بفهمین کدوم جاها بدون اینکه خودتون بدونین، پولتونو دارین تو هزینه‌های غیرضروری تلف می‌کنین.

یه دفترچه حساب و کتاب داشته باشین

حتما تا حالا دفتر حساب درآمد و خرج نداشتین، پس چه خوبه که از حالا به بعد یک دفتر حساب برای خودتون در نظر بگیرین. اولش ممکنه سخت به نظر بیاد، ولی بعدا میبینین که نتیجه‌اش ارزشش رو داره. این دفتر بهتون کمک میکنه که بهتر و واضحتر موقعیت مالیتونو درک و مدیریت کنین.

چالش مجازی ماراتن اقتصادی

 
  • این چالش به مدت 3 هفته با یک برنامه منظم در سراسر ایران برگزار خواهد شد. اهداف این چالش:

    • تغییر در لایف‌استایل مالی با یادگرفتن روش‌های درست بودجه‌ریزی و پس‌انداز، مدیریت درامد مالی، چانه‌زنی و…
    • تغییر در لایف‌استایل ورزشی با پیاده‌روی یا دویدن 42 کیلومتر.

یه صندوقچه برای هزینه‌های فوری در نظر بگیرین

همیشه ممکنه اتفاقای غیرمنتظره بیفته برامون و بهتره آماده باشیم براشون. داشتن یه صندوقچه پس انداز برای اتفاقات غیرمنتظره، خیلی تصمیم خوبیه که نشون میده از سواد مالی مناسبی برخورداریم. نباید به پولی که تو این جعبه داریم دست بزنیم یا براش برنامه ریزی کنیم. اجازه بدیم این پولا تو جعبه خونه کنن و راحت باشن. اگه یه روزی خدای ناکرده از کارتون اخراج بشین یا یه هزینه غیرمنتظره براتون پیش بیاد، مثلاً ماشینتون خراب بشه یا یه درخت روی خونتون بیفته، اون موقع میتونین از پولای داخل این صندوقچه استفاده کنین.

هزینه‌های غیرضروری‌تون رو حذف کنین

از این به بعد قبل از هر خریدی، فکر کنین که آیا واقعا بهش نیاز دارین؟ یا فقط میخواین یه لحظه خوشی داشته باشی؟ یادت باشه که حفظ پول تو برای چیزهایی که واقعاً بهشون نیاز داری، خیلی ارزشمندتره. مثلاً میتونی با این پول پس انداز کنی، بدهی هات رو پرداخت کنی یا برای یه هدف خاص برنامه‌ریزی کنی. پس بهتره هزینه‌های غیرضروری رو از لیست خرید حذف کنی. اینجوری میتونی پولت رو بهتر مدیریت کنی و آینده‌ات رو بهتر بسازی.

مقاله پیشنهادی: مقایسه طرز فکر رشد و ایستا: چگونه تغییر ایجاد کنیم؟

اگه نگران مدیریت پول و رسیدن به اهداف پس‌اندازت هستی، نگرانی‌ات قابل درکه و بدون شک تنها نیستی. خبر خوش اینجاست که با استراتژی‌های مدیریت پول در زندگی، ست کردن بودجه ماهانه، پرداخت بدهی‌ها و … که تو این مطلب یاد گرفتی. میتونی بهتر از همیشه درآمدت رو مدیریت کنی و بهترین‌ها رو برای حال و آینده‌ات رقم بزنی.

سفر و گردشگری

اگه دوست دارید همراه مونوپی مهارت‌های طبیعت‌‌گردی رو آموزش ببینید، دور دنیا سفر کنید، سفرهای ورزشی آبی تجربه کنید و… حتما از طریق لینک زیر سری به قسمت سفر و گردشگری مونوپی بزنید.

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری، دویدن، کوهنوردی و توسعه فردی را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد لینک زیر بشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید