دوچرخه, ورزش

دنده دوچرخه چیست؟ (کاربرد دنده سبک و سنگین)

تعویض دنده دوچرخه تفاوت دنده سبک و سنگین

دنده یکی از مهم‌ترین اجزای دوچرخه محسوب میشه. دنده به ما کمک می‌کنه توی جاده‌های پرپیچ و خم عملکرد خوبی داشته باشیم، از تپه‌ها به راحتی بالا بریم و سرعت و تعادل خودمون رو حفظ کنیم. دونستن زمان تعویض دنده در دوچرخه خیلی مهمه، چون اگه تعویض دنده توی دوچرخه سواری زمان‌بندی شده و به‌درستی انجام بشه راندمان پدال زدن افزایش پیدا می‌کنه و از آسیب‌های دوچرخه سواری از جمله آسیب به زانو جلوگیری میشه. همچنین اگه تعویض به‌موقع دنده دوچرخه رو جدی بگیریم و توی زمان مناسب اون رو تعویض کنیم، جلوی فرسودگی دنده‌ها و درنتیجه، پایین اومدن عملکردمون رو می‌گیریم. توی این مطلب از مونوپی می‌گیم که دنده دوچرخه چیست و درباره تعویض دنده دوچرخه و دنده سبک و سنگین با شما صحبت می‌کنیم.

فهرست مطالب

دنده دوچرخه چیست؟

دنده‌های جلو، دنده عقب، زنجیر، دسته دنده و گیربکس رو سیستم دنده میگن. این دستگاه سرعت و قدرت دوچرخه رو تنظیم می‌کنه و عملکرد دوچرخه سوار رو افزایش می‌ده. حرکت زنجیر روی چرخ دنده با اندازه‌های مختلف رو هم تعویض دنده می‌گن. تعویض دنده تپی دوچرخه با ابزار انجام می‌شه. شیفتر اهرمی روی دسته دوچرخه هست که کنترل و تعویض دنده رو برای دوچرخه سوار فراهم می‌کنه.

سیستم دنده دوچرخه تعویض دنده دوچرخه

برای تعویض دنده دوچرخه می‌تونید از دنده‌هایی با اعداد مختلف در جهات مختلف استفاده کنید. برای مثال، دوچرخه شما ۳ تا دنده داره و دارید با دنده ۲ از تپه بالا می‌رید، فشار زیادی باید به پدال‌ها وارد کنید و بازهم حرکت شما سخت و بسیار کنده. توی چنین مواقعی می‌تونید با آروم کردن سرعت و رفتن به دنده ۱ تعادل خودتون رو به دست بیارید و زمان کمتری رو صرف پدال زدن کنید. این کار حرکت رو به جلو رو هم آسون‌تر می‌کنه.

انواع دنده

برای شناسایی بهتر انواع دنده، از تعداد تجهیزات دوچرخه شروع می‌کنیم. تعداد اجزای‌ جلو و پشت دوچرخه برابر با تعداد دنده‌های دوچرخه هست. اکثر دوچرخه‌ها ۲ یا ۳ جزء در جلو و ۶ تا ۱۰ جزء در عقب دارن. 

انواع دنده در تعویض دنده دوچرخه

هرچی عدد دنده کوچیک‌تر باشه، دنده قدرتمندتر و سنگین‌تره و برای بالا رفتن مناسب‌تر. بهترین جزء دوچرخه سواری کلاچ نام داره. کلاچ باکیفیت، تعویض دنده رو آسون و سریع می‌کنه.

اگه به قطعات دوچرخه مثل زین، فریم دوچرخه و… نیاز داشتید؛ سری به قسمت دوچرخه سواری نیازمندی مونوپی بزنید.

فرق دنده سبک و سنگین

افزایش سرعت، مقاومت و زمان هر چرخشِ پدال رو افزایش می‌ده. اگه از تپه پایین می‌رید برای حرکت دادن دوچرخه به حداقل نیرو نیاز دارید و برای افزایش سرعت نیاز به ایجاد مقاومت و اصطکاک بیشتر خواهید داشت. این کار رو می‌شه با دنده‌های بزرگ‌تر یا سنگین‌تر انجام داد.

تفاوت دنده سبک و سنگین در دوچرخه سواری در سربالایی تعویض دنده

بنابراین انتخاب بین دنده سبک یا سنگین، بستگی به مسیر سرازیری یا سربالایی حرکت داره. 

زمان تعویض دنده

زمان تعویض دنده در دوچرخه در ابتدای سربالایی و سرپائینی هست. از دنده‌های سنگین برای پایین رفتن و از دنده‌های سبک برای سربالایی استفاده می‌شه و باعث بهبود عملکرد دوچرخه‌سوار می‌شه. 

دستورالعمل تعویض زنجیر

یکی از چالش‌برانگیزترین کارها برای دوچرخه سوار تعویض زنجیر (کابل دنده) است. کابل دنده یکی از مهم‌ترین قسمت‌های شیفتر یا دنده عقبه. اگه کابل دنده پاره بشه یا مشکل داشته باشه، برای تعویض دنده خیلی به مشکل می‌خوریم.

مقاله پیشنهادی: نکات کلیدی در نگهداری دوچرخه

مراحل تعویض کابل دنده دوچرخه

  1. ابتدا باید دنده رو توی سنگین‌ترین موقعیت خودش قرار بدید و بعد کابل رو از دنده جدا کنید.
  2. در مرحله بعد باید درپوش یا پیچ دسته دنده رو باز کنید و سیم رو از اون جدا کنید.
  3. بعد کابل رو بیرون بکشید و یک کابل جدید به دسته دنده وصل کنید. کابل باید با عبور از درپوش‌های سیم به مبدل متصل بشه.
  4. بعد از این کار، سوئیچ باید تنظیم بشه و کابل اضافی قطع بشه.
  5. در نهایت، انتهای سیم رو با انبردست سفت کنید و یک پیچ یا درپوش وارد کنید.

نحوه تعویض دنده در دوچرخه

طبق قانون وقتی از دنده‌های کوچیک در جلو استفاده می‌شه مجاز به استفاده از دنده‌های بزرگ در دنده عقب هستید. اگه توی دنده‌های جلو از دنده‌های میانی استفاده می‌شه در عقب هم باید از دنده‌های میانی استفاده کرد. همین‌طور، اگه از دنده‌های بزرگ‌تر در جلو استفاده می‌شه، باید از دنده‌های کوچک‌تر در عقب استفاده بشه. 

نحوه تعویض دنده دوچرخه

اگه مسیر شما به سمت بالاست و توی شیب تند رکاب می‌زنید، مهمه که از دنده سنگین استفاده کنید؛ اما اگه مسیرتون سرازیریه، بهتره از دنده‌های سبک استفاده کنید و در نهایت اگه تو جاده هموار یا لغزنده حرکت می‌کنید و سرعت بالایی دارید باید از دنده وسط استفاده کنید. فراموش نکنید هنگام رکاب زدن حتما از تجهیزات دوچرخه سواری مثل کلاه برای حفظ ایمنی‌تون استفاده کنید.

نکات مهم در تعویض دنده دوچرخه

  • در حالت ثابت نباید دنده رو عوض کنید.
  • موقع تعویض دنده نباید به دنده فشار وارد کنید؛ بلکه باید بعد از درگیر کردن دنده به پدال فشار بیارید.
  • باید حرکت عرضی زنجیر رو تا حد امکان به حداقل برسونید.
  • زنجیر نباید خیلی بلند یا خیلی کوتاه باشه.
  • فشار بیش از حد در لحظه پدال زدن باعث می‌شه زنجیر پاره بشه یا ترک بخوره.

مقاله پیشنهادی: دوچرخه سواری یا دویدن: بهترین انتخاب برای من

نحوه و زمان تعویض دنده یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دوچرخه سوارهاست. توی این مقاله مجله مونوپی سعی کردیم درباره هر نکته‌ای که برای تعویض دنده دوچرخه لازمه، صحبت کنیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب، پاسخ سوالات خودتون رو پیدا کرده باشید. تعویض به‌موقع و صحیح دنده جلوی هدر رفتن انرژی و زمان رو می‌گیرده و باعث می‌شه فشار کمتری به پاهای دوچرخه‌سوار بیاد. مونوپی علاوه بر برگزاری ورکشاپ‌های دوچرخه سواری، کلاس آموزشی دوچرخه سواری هم به صورت ماهانه برگزار می‌کنه. اگه دوست داشتید دوچرخه‌سواری رو اصولی زیر نظر مربی مونوپی یاد بگیرید؛ می‌تونید از مدرسه مونوپی کمک بگیرید.

رضایت شما از مقاله
5/5
Monoppy

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری یا دویدن را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

Monoppy

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

Monoppy مونوپی

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد  لینک زیر بشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید