پیاده روی و دویدن, ورزش

تریل رانینگ، یک تراپی است!

تریل رانینگ یک تراپی است

اگر از دویدن در مسیرهای تکراری یا روی تردمیل خسته شدید، می‌تونید با انتخاب تریل رانینگ (Trail running) دویدن در طبیعت رو تجربه کنید. این یک تجربه بی‌نظیره که هم به از بین رفتن خستگی کمک می‌کنه و هم چون با چالش‌های زیادی مواجه می‌شید، یک تجربه جدید و هیجان‌انگیز محسوب میشه. حالا اصلا تریل رانینگ چه نوع ورزشیه و چه کسانی می‌تونن این ورزش رو انتخاب کنن؟

پیشنهاد می کنم در ادامه این مقاله از مجله مونوپی همراه ما باشید.

فهرست مطالب

تعریف تریل رانینگ

دویدن در مسیر؛ دقیق همون چیزیه که به‌نظر می‌رسه: یعنی بستن بند کفش‌های کتونی و پیمودن کیلومترها در طبیعت. حالا این سوال پیش میاد که فرق تریل رانینگ با دویدن معمولی چیه؟ باید بگیم که Trail running یک سبک دویدن توی مسیری غیرقابل پیش‌بینیه و هیچ تضمینی برای اینکه مسیر صاف و هموار باشه وجود نداره؛ یعنی ممکنه شما توی مسیرتون با سطوح مختلفی مثل صخره، رود، ارتفاع‌های خیلی بلند و … مواجه بشید.

تریل رانینگ دویدن در مسیر

بنابراین می‌تونیم بگیم تریل رانینگ یکی از شاخه ‏های پیاده‌روی و دویدنه که هیجان بیشتری داره. همچنین به‌خاطر اینکه در طبیعت انجام میشه و از محیط شهر و آلودگی دوره، توی تقویت روحیه افراد هم تاثیر داره و می‌تونید از محیط و هوای بی‌نظیر لذت ببرید.

تریل رانینگ برای چه کسانی مناسبه؟

تریل رانینگ چون هیجان و چالش بیشتری داره، افراد زیادی رو به سمت خودش جذب میکنه. اما آیا اصول تریل رانینگ برای این افراد مناسبه یا نه؟

باید گفت که جای نگرانی نیست و شما نباید حتما دونده دوی ماراتون باشید تا بتونید توی این رشته فعالیت کنید و از پس اون بربیاید؛ تنها چیزی که لازمه، سالم بودن و خوب بودن شرایط فیزیکی بدن شما است؛ پس اگر بدن سالم و آماده‌ای دارید، برای انجام این ورزش فرد کاملا مناسبی هستید.

تقویت عضلات در تریل رانینگ

البته شاید فکر کنید که آمادگی جسمانی لازم برای دویدن در طبیعت و مواجه‌شدن با چالش‌های مختلف رو ندارید؛ در این مورد هم نگران نباشید، تنها کاری که باید انجام بدید اینه که با کمک اصول دویدن در مسافت‌های کوتاه شروع به دویدن کنید. در کنار دویدن، تمرینات قدرتی هم انجام بدید تا سطح آمادگی جسمانی‌تون به بالاترین سطح برسه و بتونید برای دویدن در طبیعت آماده بشید.

پس می‌تونیم بگیم تریل رانینگ برای هرکسی که شرایط بدنی سالم و آماده‌ای داره و به طبیعت علاقه‌منده مناسبه. البته اگه شما تصمیم دارید که فعالیت خودتون رو توی این رشته ورزشی شروع کنید، باید اول با اصول و نکاتی که داره آشنا بشید. برای آشنایی با این موارد، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم در کلاس های آموزشی مدرسه مونوپی شرکت کنید تا به آمادگی لازم برسید.

چگونه شروع به تریل رانینگ کنیم؟

شما باید پیش از دویدن در طبیعت، دویدن رو در محیط‌های کوچک‌تر مثل پارک شروع کنید. همچنین توصیه‌ی ما به شما اینه که به‌جای دویدن روی آسفالت، روی چمن بدوید تا شرایط طبیعت برای شما تداعی بشه و به دویدن در طبیعت عادت کنید.

چگونه شروع به تریل رانینگ کنیم

به‌مرور زمان محل دویدن خودتون رو تغییر بدید و اون رو بزرگ‏تر کنید. برخی مواقع از محیط شهر فاصله بگیرید و در طبیعت‌ اطراف شروع به دویدن کنید، البته مسیری رو انتخاب کنید که کمترین سراشیبی و سربالایی رو داشته باشه، چون محل‌هایی که خیلی سربالایی یا سرپایینی دارند، باعث گرفتگی عضلات شما می‌شن و شما رو خسته می‌کنن و گاهی ممکنه سبب آسیب های دویدن بشن.

پس تمرینات خودتون رو کم‌کم بیشتر کنید تا بدن‌تون نرم‌تر و آماده ‏تر بشه؛ بعد مسیرهای جدیدی از طبیعت رو انتخاب کنید و تریل رانینگ رو انجام بدید. هروقت نیاز به استراحت داشتید، این کار رو انجام بدید تا ماهیچه‌ها دوباره به وضعیت ایده‌ال برسن.

مزایای تریل رانینگ

انجام این ورزش، علاوه‌بر اینکه هیجان بالایی داره، مزیت‌های زیادی هم داره که در ادامه اون‌ها را بررسی می‌کنیم تا متوجه بشید که احتمالا تریل رانینگ یکی از بهترین شاخه‌های ورزشی برای شماست.

کمک به افزایش طول عمر

دویدن در طبیعت و هوای خوب احتمال ابتلای شما به بیماری‌های قلبی رو کمتر می‌کنه و زن‌ها و مردهایی که دویدن رو توی برنامه خودشون قرار می‌دن کمتر به انواع مختلف سرطان مبتلا می‌شن؛ بنابراین شما می‌تونید با انجام تریل رانینگ بدن سالم‌تری داشته باشید و بیشتر عمر کنید.

سلامت قلب و عروق

قلب نوعی ماهیچه است و با هر قدمی که در دویدن برمی‌دارید، قلب خون رو پمپاژ می‌کنه تا شما بتونید به‌راحتی دویدن رو ادامه بدید. این کار به‌مرور زمان، ماهیچه قلب رو تقویت می‌کنه و باعث سلامت قلب و عروق شما می‌شه.

بهبود قدرت و تعادل عضلانی

شما با انجام تریل رانینگ به‌طور منظم، متوجه می‌شید که قدرت ماهیچه‌هاتون بیشتر شده و تعادل عضلانی بهتری دارید. همچنین به‌خاطر اینکه این ورزش روی سطح چمن انجام می‌شه و نسبت به آسفالت نرم‌تره، احتمال بروز مشکل هم کمتر می‌شه و خطری عضلات و استخوان‌های شما رو تهدید نمی‌کنه.

تقویت خلق‌وخو و سلامت روانی

طبیعت، آب‌وهوای خوب و محیطی زیبا و آروم داره که گذروندن چند ساعت در چنین محیطی می‌تونه باعث آرامش و سلامت روان شما بشه؛ پس اگر نیاز به آرامش دارید و تصمیم گرفتید کمی از شلوغی و آلودگی شهر دور بشید، تریل رانینگ بهترین انتخاب برای شماست.

تفاوت تریل رانینگ و اسکای رانینگ

اسکای رانینگ هم یکی از مدل‌های مختلف دویدنه که در محل‌های کوهستانی انجام می‌شه. این سبک از دویدن به استقامت بالا و عضلات بسیار قوی نیاز داره. درباره تفاوت اسکای رانینگ با تریل رانینگ، باید بگیم که این دویدن در ارتفاعات بالای 2000 متر و با شیب 30 درجه انجام می‌شه، درحالی که تریل رانینگ روی زمین مسطح از 20 الی 30 کیلومتری شروع و به بالای 100 کیلومتر می‌رسه.

البته شما برای فعالیت توی هرکدوم از این رشته‌ها، به یک‌سری وسایل و تجهیزات نیاز دارید؛ مثل کفش مناسب دویدن و لباس مناسب دویدن. می‌تونید این وسایل رو از بخش نیازمندی مونوپی خریداری کنید. در این قسمت شما می‌تونید محصولات نو یا دست‌دوم موردنیازتون رو با بهترین قیمت پیدا کنید.

خوشحال میشیم تجربیات و نظرات خودتون رو در ارتباط با تریل رانینگ و چالش هایی که توی این مسیر باهاش رو به رو شدید رو باهامون به اشتراک بذارید. 

موج کوه mojekooh

Monoppy

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری یا دویدن را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

Monoppy

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

Monoppy مونوپی

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد  لینک زیر بشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید