دوچرخه, ورزش

آموزش صحیح رکاب زدن دوچرخه با کمک 4 دور پا

اموزش صحیح رکاب زدن و دور پا در دوچرخه سواری

دوچرخه سواری یکی از ورزش‌هاییه که اکثر ما با اون بزرگ می‌شیم. داشتن دوچرخه و رکاب زدن در خیابون‌ها یکی از خاطرات کودکی اکثر ماست. با این حال، تقریبا همه‌ی ما اصول دوچرخه‌سواری بلد نیستیم و فقط با تجربیات خودمون پیش می‌ریم. مثلا چقدر در مورد نحوه صحیح رکاب زدن و به‌اصلاح، دورپا در دوچرخه سواری اطلاعات دارین؟ اگه می‌خواین یاد بگیرین چطور باید به بهترین شکل ممکن رکاب زد، این مقاله مجله مونوپی رو تا آخر دنبال بخونین.

فهرست مطالب

صحیح رکاب زدن چطوره؟

برای این که بتونین درست رکاب بزنین، باید اول زین دوچرخه، ارتفاع صندلی و تراز بودن لگن و زانو و مچ پا رو بررسی کنین. هم‌تراز بودن یعنی نواحی گفته‌شده از بدن، باید در یک راستا قرار بگیرن. زانوهای خودتون رو به داخل یا بیرون فشار ندین و مراقب باشین تا این سه اندام مهم، از یک راستا خارج نشن.

هم تراز بودن لگن، زانو و مچ پا در صحیح رکاب زدن

در مرحله‌ی بعدی صحیح رکاب زدن، باید پای خودتون رو روی پدال به جلو فشار بدین، بعد به عقب برگردونین و زانوی خودتونو بالا بیارین. شاید فکر کنین اینطوری با پای خودتون یه مثلث درست کردین اما هماهنگ انجام دادن این کار، باعث ایجاد دایره و حرکت چرخ می‌شه.

نواحی مختلف در رکاب زدن

برای این که بتونین صحیح رکاب زدن رو یاد بگیرین و خسته نشین، باید بتونین به ازای حرکت کافی، قدرت کمتری مصرف کنین. در واقع به این کار قوزک زدن می‌گن. 

نواحی مختلف رکاب زدن و دور پا در دوچرخه سواری

برای صحیح رکاب زدن باید چهار بخش مختلف رکاب زدن رو بشناسین. در واقع دامنه حرکتی پای شما هنگام پدال زدن به 4 بخش تقسیم می‌شه. برای درک بهتر، دور پا در دوچرخه سواری رو به شکل یک ساعت در نظر بگیرین.

ناحیه یا یک چهارم اول

زمانی که پای شما در محدوده ساعت 1 تا 5 عصر قرار داره، در ناحیه یا یک چهارم اول قرار گرفته. اسم این ناحیه رو ناحیه نزولی هم می‌ذارن. عضله ران و چهارسر پای شما در این مرحله درگیره. پاشنه‌ی پاتون رو در این ناحیه پایین نگه دارین و همین طور که به طرف ساعت 5 میاین، پا رو موازی با سطح زمین یا ده درجه پایین‌تر بگیرین.

مقاله پیشنهادی: صحیح نشستن روی دوچرخه | چگونه روی دوچرخه بشینیم؟

ناحیه یا یک‌ چهارم دوم

برای صحیح رکاب زدن در ناحیه دوم که شامل ساعت 5 تا 7 می‌شه، باید حرکت رو آروم‌تر کنین. طوری رفتار کنین که انگار دارین با نوک پا، آدامس رو از کف کفشتون پاک می‌کنین.

ناحیه یا یک‌ چهارم سوم

این ناحیه شامل ساعت 7 تا 11 می‌شه. در این ناحیه، پدال خود به خود در حال حرکت به سمت بالاست، پس باید نیروی کمی وارد کنین. اسکات زدن باعث می‌شه برای این مرحله از صحیح رکاب زدن آماده‌تر باشین!

مقاله پیشنهادی: 6 نکته اصلی دوچرخه سواری در سربالایی

ناحیه یا یک‌ چهارم آخر

 این ناحیه بین ساعت 11 تا ساعت 1 قرار می‌گیره. در این مرحله از صحیح رکاب زدن، باید برای ضربه زدن آماده بشین. باسن رو ثابت نگه دارید و پاها رو برای ورود دوباره به ناحیه اول و شروع جدید دور پا در دوچرخه سواری آماده کنین. 

امیدواریم تونسته باشیم در صحیح رکاب زدن به شما کمک کنیم تا بتونین به بهترین شکل ممکن رکاب بزنین و از خستگی و آسیب دوچرخه سواری در امان بمونین. اگه تا حالا دوچرخه سواری نکردین و دوست دارین به صورت تک جلسه دوچرخه سواری رو زیر نظر مربی حرفه‌ای تجربه کنین، میتونین در کلاس آموزش دوچرخه سواری مونوپی شرکت کنین. 

ممنون تا انتها با مونوپی همراه بودین. خوشحال میشیم تجربه خودتون در مورد دور پا در دوچرخه سواری با ما به اشتراک بذارین.

سفر و گردشگری

اگه دوست دارید همراه مونوپی مهارت‌های طبیعت‌‌گردی رو آموزش ببینید، دور دنیا سفر کنید، سفرهای ورزشی آبی تجربه کنید و… حتما از طریق لینک زیر سری به قسمت سفر و گردشگری مونوپی بزنید.

Monoppy

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری، دویدن، کوهنوردی و توسعه فردی را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

Monoppy

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

Monoppy مونوپی

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد  لینک زیر بشید.

منابع مقاله:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید