رزمی, ورزش

ورزش رزمی وینگ‌ چون: ورزشی براساس آناتومی بدن برای دفاع شخصی

ورزش رزمی وینگ چون

اگر از طرفدارهای هنر رزمی هستین، امروز یک هنر رزمی فوق‌العاده رو به شما معرفی می‌کنیم. وینگ چون (詠春) یک هنر رزمی چینی مبتنی بر معنا است. یعنی حرکات اون دارای مفاهیم و پایه‌های ذهنی هستند. این ورزش یک مدل دفاع شخصیه که از «ضربه‌زدن» و «چسبیدن» در هنگام مبارزه در فاصله نزدیک استفاده می‌کنه. ورزش رزمی وینگ چون یک هنر تقریبا جوانه و بیشتر تاریخ‌نویسان معتقدند که تقریباً 300 سال پیش در جنوب چین ایجاد شده. توی این مقاله از مجله مونوپی در مورد تاریخچه، اصول وینگ چون، درجات و فواید وینگ چون، آموزش و تمرینات وینگ چون به طور کامل صحبت می‌کنیم. پس تا انتهای مقاله با مونوپی همراه باشید.

فهرست مطالب

تاریخچه ورزش رزمی وینگ چون

طبق افسانه‌ها، وینگ چون توسط راهب بودایی «نگ موی»، که استاد کونگ فو شائولین بود، پایه‌ریزی شد. او با استفاده از تمرینات رزمی و تجربه شخصی خودش، یک فرم خاص و فشرده از کونگ فو رو به وجود آورد که پس از چند سال معروف شد. اوایل به آن «سئولیم تائو» یا «سئونیم تائو» گفته می‌شد، اما پس از این‌که دولت چین به معبد شائولین حمله کرد و استادان و شاگردانش را با بی‌رحمی کشت، استادان باقی‌مانده فرار کردند و هرکدام در یک قسمت از چین مخفی شدند.

مقاله پیشنهادی: لیست بهترین ورزش‌های رزمی برای دفاع شخصی

یکی از این استادها خانم «انجی مویی» بود که این روش رو به یک دخترخانم به نام «وینگ چون» (به معنی بهار زیبا) یاد داد. البته او اول تغییراتی در این روش داد تا مناسب آناتومی زنانه بشه و از نیرو و انرژی حریف بر علیه خودش استفاده کنه. از این زمان به بعد، نام این ورزش وینگ چون شد و به مرور در همه دنیا گسترش پیدا کرد.

ویژگی‌های بارز وینگ چون

چیزی که وینگ چون رو از اکثر سبک‌های رزمی متمایز می‌کنه، توجه به جزئیاته. تمرکز بر یکپارچگی حرکات صحیح، کارایی حرکت، و افزایش قدرت فاصله کوتاه از ویژگی‌های بارز وینگ چون هستند. 

ویژگی تمرینات وینگ چون

علاوه بر این، این ورزش از مفاصل بیشترین بهره رو می‌بره و روی ماهیچه‌ها فشار کمتری وارد می‌کنه. حرکات با دست و بدون نیاز به صلاح و سرعت عمل بالا انجام می‌شن.

اصول وینگ چون

پنج اصلی که در تمرینات وینگ چون مورد استفاده قرار می‌گیره:

اصل اول: با آنچه می‌آید مقابله کن

بر اساس این اصل، وقتی حریف حمله می‌کنه، شما باید با ضربه‌ او به شکل درست مقابله کنید و بلافاصله حمله کنید تا او رو در حالت دفاعی قرار بدید.

اصل دوم: به دنبال حریف برو

این یعنی اگر حریف ضربه خودش رو پس‌گرفت و عقب‌نشینی کرد، شما باید به او بچسبید و با یه حرکت مناسب حمله کنید. تا وقتی به حریف بچسبید، احتمال باخت شما کمتره.

اگه علاقه‌مند به شرکت در کلاس‌های رزمی هستید، میتونید در کلاس آموزش دفاع شخصی به سبک وینگ چون ثبت‌نام کنید.

اصل سوم: در صورت قطع تماس، حمله کن

در مبارزه نزدیک، چشم‌ها خیلی خوب کار نمی‌کنن. تا زمانی که بازوی حریف رو حس می‌کنین می‌توانید از حرکت او مطمئن باشین. اما به محض این‌که بازوی اون از شما جدا شد، فورا باید با یک ضربه مستقیم حمله کنید تا پیش‌دستی کرده باشین.

اصل چهارم: اول حمله کنید

این یعنی وقتی اوضاع مناسبه، اولین حمله رو شما انجام بدید تا شرایط رو در کنترل بگیرید.

اصل پنجم: زمان‌بندی کنید

دقیقا مثل یک گربه‌ای که موش رو می‌گیره، به آرامی نزدیک بشین و در یک زمان مناسب با یه حرکت مناسب حمله کنید.

فواید ورزش رزمی وینگ چون

یکی از دلایلی که آموزش وینگ چون نسبت به سایر ورزش‌های رزمی طرفداران بیشتری داره، فواید این ورزش رزمیه. 

ذهن متمرکز

در دنیای کنونی کمتر پیش می‌آد که به فکر حال باشیم. ما معمولا یا در گذشته سیر می‌کنیم یا نگران آینده هستیم. اما ورزش وینگ چون کمک می‌کنه که حواسمون رو به زمان حال جمع کنیم. فرقی نمی‌کنه چند ساعت در روز تمرین کنید، احتمالا در همه اون مدت، در زمان کنونی زندگی می‌کنید و استرس شما تا حد زیادی کم می‌شه.

اگه دوست‌داری در جهت سلامتی و افزایش آگاهی قدم کوچیکی برداری، سری به چالش پادکستران بزن.

کنترل بدن، هماهنگی و تعادل

وینگ چون به شما یاد می‌ده که چطور بدن حرکت می‌کنه و کمک می‌کنه با صرف انرژی خیلی کمتر، بتونید حرکات قدرتمندتری رو انجام بدید. وقتی این ورزش رو یاد می‌گیرید نسبت به بقیه افراد با نیروی کمتری از زمین بلند می‌شید، می‌ایستید و کارهای روزمره خودتون رو انجام می‌دید، چون یاد می‌گیرید به جای عضلات از مفاصلتون درست استفاده کنید.

هم ترازی وضعیتی و سلامت

«هم‌ترازی وضعیتی» در حقیقت شرایطیه که شما می‌فهمید چطور از بدتنون استفاده کنید تا به کمر، گردن و سایر مفاصلتون فشار نیاد. وینگ چون این‌ها رو به شما یاد می‌ده و کمک می‌کنه در زندگی روزمره هم حواستون به شیوه راه‌رفتن صحیح، نشستن صحیح و مواردی از این قبیل باشه و بتونید سلامتی خودتون رو حفظ کنید.

درجات وینگ چون

وینگ چون از درجات رسمی برای نشان‌دادن ارتقاء هنرجوها استفاده نمی‌کنه. بلکه از عبارات ساده‌ای شبیه درجه‌بندی در دانشگاه و مدرسه استفاده می‌کنه: دانشجوی سال اول، دوم، راهنمایی و ارشد. از اونجایی که دیگه در این ورزش کسی کیمونو نمی‌پوشه، عملاً نیازی به کمربند یا ارسی نیست.

سطح اول: شروع

درس‌های این دوره به این سوال پاسخ می‌دن که «آیا وینگ چون برای شما مناسبه؟» پس از این‌که این مبانی رو گذروندید می‌تونید تصمیم بگیرید که می‌خواهید وارد این ورزش بشید یا نه.

سطح دو: مبدا

این سطح، پایه‌ها رو به شما یاد می‌ده. مثل این‌که چطور بدون آسیب‌زدن به دستتون چیزی رو بشکنید و یا بر روی قدرت، تمرکز، و اهداف خودتون کار کنید. حرکت و سکون هم از جمله مواردیه که در این سطح تدریس میشه.

مقاله پیشنهادی: 8 استراتژی درمان و مدیریت اضطراب

سطح سوم: جعل

اگر وینگ چون یک شمشیر افسانه‌ای بود، در این سطح فلز در اون قرار می‌گرفت و تراش می‌خورد. در این مرحله شما اولین مورد از سه فرم دست خالی رو یاد می‌گیرید و تمرینات پایه‌ای رو انجام می‌دید.

سطح چهار: ادغام

این سطح در حقیقت سال دوم شما در یادگیری وینگ چون هست. اینجا یکپارچگی تمام بدن رو یاد خواهید گرفت و به طور غریزی به عنوان یک کل پیوسته حرکت می‌کنید. فرم دست خالی دوم رو یاد می‌گیرید و به تمام تمرینات سطح متوسط ​​تسلط پیدا می‌کنید.

سطح پنج: تیزکردن

در این مرحله سومین و آخرین فرم دست خالی رو یاد می‌گیرید. توی سطح پنجم تمرکز شما بر تقویت مهارت‌ها، رفلکس‌ها و غرایزتون بیشتر می‌شه.

سطح شش: جنگنده

اینجا دیگه سطح ارشده و شما یاد می‌گیرین که با استفاده از مفاهیم، ​​اصول و تاکتیک‌های وینگ چون بدترین سناریوهای حمله و دفاع رو حل کنید.

سطح هفت: جنگجو

این سطحِ تحصیلات تکمیلی، کاملا اختیاریه و هم سلاح‌های کلاسیک (شمشیرهای دسته بلند و پروانه) و هم سلاح های مدرن (چوب، چاقو، اسلحه) را به ترتیب معرفی می‌کنه.

سطح هشت: SIFU

اگر بخواهید مربی بشید، باید این مرحله رو بگذرونید.

مقاله پیشنهادی: چربی سوزی با پیاده روی یا دویدن

ما توی این مقاله مونوپی سعی کردیم شما رو با وینگ چون (詠春) که یک هنر رزمی چینی مبتنی بر فکره، آشنا کنیم. در مورد ویژگی‌ها، اصول، درجات و فواید وینگ چون، تمرینات و آموزش وینگ چون صحبت کردیم. این ورزش علاوه بر دفاع شخصی به شما کمک می‌کنه تا یاد بگیرید به شکل متعادل‌تر و هماهنگ‌تری در زندگی روزمره عمل کنید. علاوه بر این، با کمک به تناسب اندام، به سلامت عمومی شما کمک می‌کنه. اگه دوست دارید این ورزش رو اصولی یادبگیرید حتما سری به مدرسه مونوپی بزنید.

حتما نظرات و تجربیات خودتون رو در مورد این هنر رزمی با ما به اشتراک بذارید. ممنون که تا اینجا با مونوپی همراه بودید.

Monoppy

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری یا دویدن را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

Monoppy

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

Monoppy مونوپی

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد  لینک زیر بشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید