کوهنوردی, ورزش

فتح 31 قله ایران با طرح سیمرغ

فتح 31 قله ایران با طرح سیمرغ کوهنوردی

طرح سیمرغ یکی از محبوب‌ترین طرح‌های فدراسیون کوهنوردی ایرانه که کوهنوردان رو به فتح 31 قله در تمامی استان‌های ایران تشویق می‌کنه و در آخر به افرادی که موفق بشن این پروژه رو به اتمام برسونن، نشان سیمرغ تعلق می‌گیره. همون‌طور که از اسم این طرح مشخصه، رسیدن به قله قاف این پروژه و گذروندن تمامی وادی‌ها و سختی‌هاش کار هر کسی نیست، اما طعم موفقیت به پایان رسوندنش اون‌قدر شیرین هست که هر کوهنوردی رو برای انجامش وسوسه کنه.

شرکت در طرح سیمرغ کوهنوردی یک سری شرایط و قوانین داره که در ادامه این مطلب از مونوپی همه رو مرور می‌کنیم تا بدون دردسر اضافه بتونید صعودهاتون رو شروع کنید.

فهرست مطالب

شرایط شرکت در طرح سیمرغ

مورد اول اینه که طبق قوانین فدراسیون، برای اینکه واجد شرایط شرکت در این طرح باشید، باید این دوره‌ها و کارگاه‌ها رو پشت سر گذاشته باشید:

  • دوره کارآموزی کوهپیمایی
  • دوره کارآموزی مقدماتی سنگ
  • دوره کارآموزی مقدماتی برف
  • کارگاه نقشه‌خوانی و کار با GPS
  • کارگاه مقدماتی پزشکی کوهستانی
  • دوره مقدماتی هواشناسی
  • دوره حفظ محیط کوهستان

هدف از این شرط هم اینه که کوهنوردان با آمادگی جسمانی و دانش فنی کافی برای صعودهاشون اقدام کنن تا بدون خطر و با بیشترین بهره‌وری بتونن قله‌ها رو فتح کنن.

مقاله پیشنهادی: لباس مناسب کوهنوردی: مقایسه لباس کوهنوردی در فصل زمستان و تابستان

مورد دوم اینه که تمامی صعودها باید تیمی و زیرنظر یک باشگاه و مربی کوهنوردی انجام بشن. به همین دلیل، صعودهای انفرادی مورد قبول نخواهند بود. بنابراین مهمه که شما عضو یک باشگاه بشید و باشگاه برای صعودهاتون بیمه ورزشی رد کنه. اگه کوهنورد آماتوری هستید شاید بهتر باشه که قبل از شرکت توی طرح سیمرغ، تمرکزتون رو روی بهبود مهارت‎های کوهنوردی و آمادگی بدنی خودتون بذارید. اگه دنبال برنامه‌های صعود مختلف یا مطالب آموزشی می‌گردید مونوپی می‌تونه بهتون کمک کنه. همینطور اگه به تجهیزات کوهنوردی نیاز دارید به نیازمندی‌های مونوپی سر بزنید. شاید بتونید بین وسایل نو و دست‌دومی که توی سایت هست، تمام تجهیزات موردنیازتون رو با قیمت مناسب پیدا کنید.

قله سبلان در استان اردبیل طرح سیمرغ کوهنوردی
قله سبلان در استان اردبیل

مورد سوم اینه که شما باید به 31 قله‌ای که برای این طرح مشخص شدن صعود کنید. مهم‌ترین هدف طرح سیمرغ اینه که کوهنوردان رو به سفر به تمام نقاط ایران تشویق کنه و از طرف دیگه، بتونه با جذب مسافر به مناطق کوهستانی، به اقتصاد مردم محلی کمک کنه و جاذبه‌های کوهستانی رو به همه معرفی کنه. برای همین مهمه که شما به این سفرها فقط به دید یک صعود صرف نگاه نکنید؛ بلکه با مردم محلی تعامل برقرار کنید، ازشون خرید کنید، شب رو در اقامتگاه‌های بومگردی یا خانه‌های محلی بگذرونید و با فرهنگ و آداب و رسوم اون منطقه بیشتر آشنا بشید.

ثبت‌نام و آماده‌سازی مدارک

در مرحله اول باید توی پرتال فدراسیون ثبت‌نام کنید و یک سری مدارک هویتی و گواهی‌ها رو بارگذاری کنید. بعد از اون برنامه‌های صعودتون رو شروع می‌کنید. نکته خیلی مهم اینه که برای هر صعود باید مستندات کافی رو جمع‌‌آوری کنید که شامل پرکردن فرم صعود و تهیه عکس و فیلم و اطلاعات دقیق از مراحل صعوده. بعد از اینکه تمامی صعودها تکمیل شد، کمیته مربوطه مدارک شما رو بررسی می‌کنه و اگه همه پیش‌نیازهای تکمیل این طرح انجام شده باشه، شما شرایط دریافت نشان سیمرغ رو به دست خواهید آورد.

لیست کوه‌های طرح سیمرغ

ردیف

نام استان

بلندترین قله

ارتفاع

1

مازندران

دماوند

5609

2

اردبیل

سبلان

4811

3

کرمان

هزار

4501

4

کهکیلویه و بویر احمد

قاش مستان

4450

5

تهران

خلنو

4374

6

چهار محال و بختیاری

کلونچیین

4250

7

البرز

شاه البرز

4050

8

قزوین

سیالان

4174

9

لرستان

سنبران

4150

10

یزد

شیرکوه

4075

11

سیستان و بلوچستان

تفتان

4050

12

اصفهان

شاهان کوه

4040

13

فارس

بل

3965

14

سمنان

شاهسوار

3964

15

گلستان

گاوکشان

3813

16

کرمانشاه

حوی خانی (شاهو)

3390

17

آذربایجان شرقی

کمال

3707

18

آذربایجان غربی

اوردین

3702

19

ایلام

کان صیفی

3050

20

خوزستان

کینو

3701

21

گیلان

سماموس

3720

22

همدان

یخچال

3580

23

مرکزی

دومیر

3505

24

زنجان

بلقیس

3343

25

خراسان رضوی

شیرباد

3303

26

هرمزگان

تشکر

3267

27

قم

برف انبار

3220

28

کردستان

زلیخا

3197

29

خراسان شمالی

شاه جهان

3064

30

خراسان جنوبی

نایبند

3005

31

بوشهر

پازنان

1968

نکته پایانی این که این طرح، یه مسابقه نیست که فقط فتح قله‌ها براش مهم باشه، بلکه هدف اصلی لذت‌بردن از کوهستان‌های مختلف ایران و هم‌نشینی با آداب و رسوم و فرهنگ‌های مختلف در قالب یک کار تیمیه. بنابراین اگر تصمیم گرفتید توی طرح کوهنوردی سیمرغ شرکت کنید، بدونید که هدف نهایی نه یک نشان، بلکه یک تجربه غنی و لذت‌بخشه که شاید توی زندگی هرکسی فقط یک بار رخ بده.

ممنون که تا انتهای این مقاله از مجله مونوپی با ما همراه بودید. اگه تجربه شرکت در طرح سیمرغ رو داشتید، حتما با ما به اشتراک بذارید.

رضایت شما از مقاله
5/5
Monoppy

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری، دویدن و کوهنوردی را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

Monoppy

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

Monoppy مونوپی

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد  لینک زیر بشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید