کوهنوردی, ورزش

صعود آسون‌تر با تکنیک دست به سنگ در کوهنوردی

صعود آسونتر با تکنیک دست به سنگ یا اسکرمبلینگ

فرقی نداره بخواین از کوه‌ دماوند بالا برین یا سبلان تا بتونین قدرت بدنتون رو آزمایش کنین، بعضی وقت‌ها به یک جاهایی می‌رسین که باید از دست‌هاتون برای بالا رفتن از کوه استفاده کنین. جالبه بدونین که دست به سنگ شدن خودش یک ورزشه بنام اسکرمبلینگ (Scrambling).

برای اسکرمبلینگ یک سری فاکتورهای اولیه نیاز دارین، تا بتونین توی این ورزش حرفه‌ای بشین. مثلا اگه آمادگی بدنی پایینی داشته باشین، نمی‌‌تونین به خوبی از سنگ‌های یک کوه یا تپه بالا برین. ادامه این مطلب رو همراه مونوپی بمونین، تا بیشتر با ورزش اسکرمبلینگ آشنا بشین.

فهرست مطالب

دست به سنگ ( اسکرمبلینگ) چیست؟

اسکرمبلینگ به ورزشی گفته میشه که توی اون ورزشکارها، با استفاده از دست‌هاشون از سنگ‌های سطح‌های شیب‌دار بالا میرن. اگه بخواین بیشتر با مفهوم این ورزش آشنا بشین، باید بگیم که یک جورایی بین کوهپیمایی و سنگنوردی حرفه‌ایه.

دست به سنگ در کوهنوردی یا اسکرمبلینگ چیست

توی اسکرمبلینگ از دست‌هاتون برای حفظ تعادل و بالا کشیدن خودتون استفاده می‌کنین. اما توی سنگنوردی حرفه‌ای، فقط باید با دست‌هاتون بدن‌تون رو بالا بکشین.

توجه به 5 فاکتور اصلی در دست به سنگ

بعد از تعریف ورزش اسکرمبلینگ بهتره که پنج فاکتور اصلی این ورزش رو بدونین:

درباره مسیرتون تحقیق کنین

حواس‌‌‌تون باید باشه که مسیرهای انتخاب شده برای اسکرمبلینگ رده‌بندی دارن، مخصوصا برای اولین بار مراقب باشین که مسیرهای سخت رو انتخاب نکنین.

یک جفت کفش مناسب انتخاب کنین

برای کوه لاستیک‌های زیر کفش‌تون باید مناسب باشه.

مقاله پیشنهادی: حفظ ثبات گام‌برداری با باتوم کوهنوردی

قبل از این که کل وزن‌تون رو روی سنگ بندازین، قبلش باید تستش کنین

توی اسکرمبلینگ باید حسابی حواستون به سنگ‌هایی باشه که ظاهر قشنگی دارن اما اگه بهشون اعتماد کنین، زیرتون رو خالی می‌کنن.

آهسته و پیوسته رو آویزه گوش‌تون کنین

توی دست به سنگ باید اون لاک‌پشته باشین که آخرش مسابقه رو میبره. توی مسیر سعی کنین از منظره لذت ببرین و از زمان‌تون نهایت استفاده رو ببرین.

مقاله پیشنهادی: خستگی در کوهنوردی | از دلایل تا راهکارهای عملی

پایین رفتن رو دست کم نگیرین

توی بالا رفتن انرژی‌تون ممکنه خیلی پایین بیاد، این نکته رو باید در نظر داشته باشین که پایین رفتن هم نیاز به حفظ تعادل و کلی انرژی داره.

نکات مهم اسکرمبلینگ

اگه به ورزش دست به سنگ علاقه‌مند هستین، باید یک سری نکات رو بدونین. چون این ورزش برای هر کسی با هر شرایط بدنی مناسب نیست، این نکات رو در نظر داشته باشین:

نکات مهم در دست به سنگ در کوهنوردی یا اسکرمبلینگ
  • قدرت بدنی: بعضی از نواحی برای اسکرمبلینگ نیاز داره کلی پیاده‌روی کنین تا به اون مقصد برسین. بنابراین باید قدرت بدنی خوبی داشته باشین تا انرژیتون رو حفظ کنین.
  • نداشتن ترس از ارتفاع: اسکرمبلینگ نیاز داره که ترس از ارتفاع نداشته باشین. چون توی یک فعالیت سی دقیقه‌ای به ارتفاعی می‌رسین که ممکنه یک کمی ترسناک باشه.
  • مهارت مسیریابی: برای تبدیل شدن به یک دست به سنگ حرفه‌ای، نیاز دارین تا توی کوه مسیریابی خوبی کنین تا توی یک جا از مسیر سنگ از زیر پاتون در نره یا به بن‌بست نرسین.

مقایسه دست به سنگ با سنگنوردی

شاید برای اولین بار اسکرمبلینگ با سنگنوردی دو تا چیز شبیه بهم به نظر برسن، اما در حقیقت نیستن! توی اسکرمبلینگ شما از دست‌هاتون برای حفظ تعادل استفاده می‌کنین. این ورزش بین کوهپیمایی و پیاده‌رویه که سختی کم‌تری نسبت به سنگنوردی داره. توی سنگنوردی، ورزشکاران باید از دست‌هاشون برای بالا کشیدن کل وزن‌شون استفاده کنن.

سطوح مختلف اسکرمبلینگ

اگه می‌خواین تازه به دنیای دست به سنگ وارد بشین، باید بدونین این ورزش سه تا سطح‌بندی داره:

  • سطح یک نیاز داره که هم از دست و هم پاهاتون استفاده کنین. توی این سطح باید انتظار مناطقی رو داشته باشین که حسابی آدرنالین رو توی خون‌‌تون به جریان بندازه اما از طرفی نیاز به مهارت‌های حرفه‌ای سنگنوردی و طناب‌های مخصوص نداره.
  • سطح دو به نسبت سطح یک سختی بیشتری داره اما این باعث نمیشه که نتونین توی این مناطق اسکرمبلینگ کنین. این سطح رو میشه یک خط تار بین سنگنوردی و دست به سنگ دونست.
  • سطح سه مناطقی هستن که حتما باید با تجربه و مهارت بالایی سعی کنین از اونها بالا برین. بنابراین حواس‌تون باشه که حسابی تمرین کنین چون صخره‌ها و دره‌های خطرناکی در انتظارتون هستن.

مقاله پیشنهادی: جلوگیری از حوادث احتمالی با قانون ساعت 14 در کوهنوردی

بالا رفتن از کوه توی ذهن همه یک ورزش سختیه. این فرض درسته اما سطح‌بندی‌های آسون تا سخت داره. یعنی اگه این کار رو دوست دارین، می‌تونین تجربه دست به سنگ رو داشته باشین. این ورزش، نوع آسون‌تری از سنگنوردیه که نیاز به مهارت زیادی نداره. البته که باید قدرت بدنی خوبی داشته باشین، اما می‌‌تونین توی مناطق سطح یک (آسون) اسکرمبلینگ کنین تا هم از مسیر لذت ببرین و هم بدن‌‌تون رو برای بار اول بسنجین.

اگه علاقه‌مند هستین که این نکات رو به صورت عملی زیرنظر مربی حرفه‌ای یادبگیرین، می‌تونین در کارگاه یک روزه عملی کوهنوردی با مونوپی همراه بشین.

ممنون که تا اینجا با مجله مونوپی همراه بودین. تا حالا از این تکنیک در کوهنوردی استفاده کردین؟ 

Monoppy

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری، دویدن، کوهنوردی و توسعه فردی را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

Monoppy

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

Monoppy مونوپی

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد  لینک زیر بشید.

منابع مقاله:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید